انتشار: 1402/6/18
بروزرسانی: 1402/6/18
راهنمای خرید پژو پارس tu5: مدل‌ها، ویژگی‌ها و قیمت‌ها

راهنمای خرید پژو پارس tu5: مدل‌ها، ویژگی‌ها و قیمت‌ها

در این مقاله در مورد طراحی بیرونی و داخلی پژو پارس، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، قیمت پژو پارس و ... صحبت کرده‌ایم. همچنین در مورد ویژگی‌های فنی مانند نوع موتور، حجم موتور، تعداد سیلندر، حداکثر قدرت، گیربکس، اتوماتیک و ... توضیحاتی داده‌ایم. مهم‌ترین مزیت پارس نسبت به خودرویی مثل پژو 206 چیست؟ تفاوت قیمت پژو پارس tu5 با سایر مدل‌ها و ...

این احتمالا معجزه بازار خودروی کشورمان است که ماشینی با قدمت بیش از 20 سال، هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین اتومبیل‌ها به حساب می‌رود. پژو پارس یا همان پژو 406 فرانسوی از زمان ورود به ایران در اواخر دهه هفتاد (به طور دقیق سال 1379)، تاکنون بارها دچار تغییر و تحول شده و ده‌ها تیپ و کلاس مختلف از آن به بازار عرضه شده‌اند. 

یکی از مشهورترین این تیپ‌ها، پژو پارس tu5 یا همان پژو پارس LX است که اتفاقا از نظر جایگاه فروش، یکی از موفق‌ترین مدل‌های پارس به شمار می‌رود. اما چه چیزی باعث شده که این ماشین بازاری به این خوبی داشته باشد و قیمت پژو پارس tu5 صفر کارخانه نجومی شود؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده‌ایم. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید پژو پارس tu5: مدل‌ها، ویژگی‌ها و قیمت‌ها

طراحی بیرونی و داخلی پژو پارس؛ قدیمی ولی قابل قبول

نمای ظاهری پژو پارس نیازی به توضیح ندارد. همه ما با آن آشنایی کامل داریم و نکته‌ای نیست که در این رابطه قبلا ذکر نشده باشد. مخصوصا اینکه در تمامی این سال‌ها، ظاهر پژو پارس عملا تغییر نکرده و تقریبا مشابه با همان پژو پرشیای معروف باقی مانده است. این نما که در واقع فیس لیفت پژو 405 است، 20 سال پیش البته قابل قبول بود، اما با گذر زمان ویژگی لوکس بودن خود را از دست داده و حالا به هیچ عنوان ظاهر یک خودروی با پرستیژ خانوادگی را ندارد، اما همچنان از برخی خودروهای ساخت داخل اصالت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

در بخش داخلی اما اوضاع کمی متفاوت است. طراحی کابین پژو پارس از چند سال پیش دست خودش تغییر شده و مدل‌های جدید اصطلاحا داشبور سونوتایی دارند. موضوعی که باعث شده پژو پارس‌های مدل جدید در بخش داخلی به‌وضوح از مدل‌های قدیمی بهتر باشند و قیمت پژو پارس tu5 حداقل کمی توجیه شود، هرچند که متاسفانه کیفیت متریال به کار رفته در داخل ماشین افت پیدا کرده است. 

مشخصات فنی؛ جایی که علت تفاوت قیمت پژو پارس tu5 با سایر مدل‌ها معلوم می‌شود

مشخصات فنی؛ جایی که علت تفاوت قیمت پژو پارس tu5 با سایر مدل‌ها معلوم می‌شود

اسم پژو پارس tu5 به نوع موتور آن مربوط می‌شود. پیشرانه tu5 هم که معرف حضورتان است. همان پیشرانه مشهور پژو 206 تیپ 5 که ایران خودرو به نوبت آن را روی همه خودروهای تولیدی خود تست کرده است! موتور tu5 قدرت مناسبی دارد و صدای کمی تولید می‌کند و همین دو ویژگی باعث برتری چشمگیر آن نسبت به موتور قدیمی‌تر پژو پارس، یعنی موتور xu7 هستند. 

عمده تفاوت قیمت پژو پارس tu5 با سایر مدل‌های این ماشین نیز به همین موتور برمی‌گردد. پارس‌های tu5 با دو گیربکس مختلف به بازار عرضه شده‌اند. یکی گیبرکس 5 سرعته دستی و دیگری گیبرکس اتوماتیک. در مجموع اما گیربکس دستی هم بازار فروش بهتری دارد و خریداران رضایت بیشتری از آن داشته‌اند. 

در زیر نگاهی انداخته‌ایم به ویژگی‌های فنی پارس tu5:

نوع موتور Tu5
حجم موتور  7815 سی سی
تعداد سیلندر / سوپاپ  16/4
حداکثر قدرت  108 اسب بخار
محور محرک    جلو
گیربکس  

5 سرعته دستی

اتوماتیک

شتاب صفر تا صد (ثانیه) 

13.2 در گیربکس دستی 

14.3 در گیربکس اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی (در صد کیلومتر) 

7.2 لیتر در گربکس دستی 

8.2 لیتر در گیربکس اتوماتیک

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)  

190 در گیربکس دستی 

180 در گیربکس اتوماتیک

    

امکانات رفاهی پژو پارس tu5؛ همان استانداردهای همیشگی ایران خودرو

آپشن‌های رفاهی و ایمنی پژو پارس به مرور زمان کمی بیشتر شده، اما این ماشین همچنان نمره ضعیفی در این بخش می‌گیرد. حداقل در مقایسه با ماشینی مثل دنا پلاس، انتظار داشتیم که پارس tu5 امکانات بیشتری داشته باشد که متاسفانه ناامیدمان کرد. در بخش زیر مهم‌ترین امکانات پژو پارس tu5 را آورده‌ایم:

ترمز ضد قفل ABS وEBD، ترمز دیسکی در عقب و جلو، ایربگ برای سرنشینان جلو، فرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ مه شکن عقب و جلو، آینه های جانبی تاشو برقی، شیشه بالابرهای برقی عقب و جلو، سنسور دنده عقب، ایموبیلایزر، رینگ آلومینیومی، دماسنج روی داشبورد، بازکردن درب صندوق عقب از داخل اتاق، سیستم قفل شدن درب ها بعد از حرکت، اتوفلاشر، تایمر چراغ سقف، مشخص کردن بسته نبودن درب ها، مالتی پلکس، مستر لاک، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو.

کیفیت سواری پژو پارس؛ متوسط، متوسط و متوسط!

کیفیت سواری پژو پارس؛ متوسط، متوسط و متوسط!

شتاب پارس tu5 به لطف موتور نسبتا پرقدرتش قابل قبول است. هندلینگ ماشین نیز حداقل نسبت به دیگر ماشین‌های داخلی مطلوب است و سیستم تعلیق هم کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد. حداقل در نمونه‌های صفر کیلومتر یا کم‌کار، آرامش نسبی در فضای داخل ماشین احساس می‌شود و این مسئله از جمله مهم‌ترین مزیت‌های پارس نسبت به خودرویی مثل پژو 206 است.

هنگام رانندگی با پارس تسلط به جاده نیز خوب است و ماشین به خوبی به آسفالت می‌چسبد. اصلا شاید به همین خاطر باشد که پژو پارس بین ما ایرانی‌ها به سلطان جاده‌ها معروف شده باشد! 

اما از همه این‌ها که بگذریم، پژو پارس در بحث کیفیت رانندگی معایبی هم دارد که مزایای آن را خیلی سریع خنثی می‌کند. عیب اول کیفیت پایین قطعات است که همان ابتدا دل را می‌زند و حس عدم ایمنی را در هنگام رانندگی به راننده و سرنشینان القاء می‎‌کند.

جدای از این، کیفیت مونتاژ ماشین اسفبار است و خودرو زودتر از چیزی که فکرش را بکنید به سر و صدا می‌افتد. همین مسئله باعث می‌شود که نتوانید آن‌طور که باید و شاید از سواری ماشین لذت ببرید. جعبه فرمان خودرو مستعد خراب شدن است و عایق‌بندی ماشین هم چندان جالب نیست و صدای موتور خیلی راحت به داخل کابین می‌آید. البته از این نظر پژو پارس xu7 به مراتب بدتر است، اما پارس tu5 هم نمره خوبی کسب نمی‌کند.

جمع‌بندی؛ قیمت پژو پارس tu5 صفر و بررسی ارزش خرید اتومبیل

جمع‌بندی؛ قیمت پژو پارس tu5 صفر و بررسی ارزش خرید اتومبیل

 قیمت پژو پارس tu5 در بازار خودروی کشور مثل بقیه ماشین‌ها بی‌جهت بالاست و این ماشین حداقل در نمونه‌های صفر کیلومتر ارزش خرید با این قیمت را ندارد. اما با توجه به افت قیمتی که ماشین در نمونه‌های کارکرده یا قدیمی‌تر پیدا می‌کند، شاید بتوان مدل‌های 1402 به قبل را جزو گزینه‌های خرید در نظر گرفت، هرچند که قیمت پژو پارس tu5 مدل 1401 همچنان بی‌جهت زیاد است.

در پایان به عنوان جمع‌بندی باید ذکر کنیم که پژو پارس همیشه خودروی خانواده بوده و همیشه خودروی خانواده خواهد ماند. کابینش جادار است، سواری نسبتا نرمی دارد، شتاب و سرعت مدل‌های tu5 برای کسانی که اهل فشار آوردن به ماشین نیستند مناسب بوده و برای سفرهای جاده‌ای انتخابی منطقی است. 

ولی اگر کیفیت مونتاژ و استهلاک کم‌تر برایتان اهمیت بیشتری دارد، توصیه می‌کنیم به سراغ دیگر خودروهای هم‌رده مثل سورن پلاس و تندر 90 مدل‌های قدیمی‌تر بروید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
کاربر تارگتینو
31 فروردین 1403
من خیلی از این ماشین خوشم اومد
خیلی رنگش قشنگه
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.