انتشار: 1396/12/1
بروزرسانی: 1402/5/4
principles-of-building-design-to-protect-the-environment | طراحی سبز | حفظ محیط زیست را از درون خانه خودمان شروع کنیم.

طراحی سبز | حفظ محیط زیست را از درون خانه خودمان شروع کنیم.

با طراحی ساختمان های اداری و محیط های سازگار با محیط زیست، استرس کارکنان را کاهش داده و میزان رضایت شغلی آنها و مراجعین را افزایش داده که در نتیجه آن بهره وری و کارایی سازمان بالا خواهد رفت.

طراحی ساختمان‌ها بر چه اساسی باید باشد تا محیط زیست را حفظ کند؟ امروزه مشخص شده است كه در محيط‌های كاری پاكيزه و سازگار با محيط زيست، استرس كاركنان، كاهش و ميزان رضايت آن‌ها و مراجعين افزايش می‌يابد، در نتيجه كارآيي و بهره وری در سازمان افزایش پیدا می‌کند. ساختمان يك اداره را می‌توان به شكلی طراحی كرد كه اثرات منفی محيط زيستی آن (مانند انرژي، آب و استفاده از منابع ديگر) كاهش يابد. روشهای بسياری برای ايجاد ساختمان‌های پايدار و سازگار با محيط زيست برای سازمان‌ها و ادارات وجود دارد. در داخل ساختمان از گزينه‌های زيادی در هر گام از طراحی تا ساخت و ساز، مواد و محصولات را می‌توان استفاده كرد. طراحی سبز را از خانه خودمان شروع کنیم.

PrincipalsOfBuilding.jpg (163 KB)

موضوعات مهمی كه در مرحله طراحی سبز بايد مورد توجه قرار گيرند، عبارتند از:

 انتخاب مكان مناسب

انتخاب يك مكان مناسب برای طراحی سبز امری تقریبا حياتی است، چه در ساخت ساختمان‌های جديد، چه در نقل مكان از يك ساختمان به ساختمان ديگر. در ساخت يا انتخاب یک ساختمان از لحاظ سازگاری با محيط زيست و انسان، موارد زير را بايد مورد توجه قرار گیرد:

  • از ساخت و ساز در ارتفاعات و مناطق كوهستاني، جنگلي، در حاشيه تالاب‌ها و سواحل و در کل در اكوسيستم‌‍های حساس برای طراحی سبز پرهيز نموده و در صورت لازم بودن، ملاحظات حفاظت محيط زيست را در اولويت قرار دهيد.
  • دسترسی به حمل و نقل عمومي نظیر قطار، كشتي مسافربری، اتوبوس يا مسيرهای دوچرخه
  • پوشش گياهي موجود برای فراهم آوردن كنترل دما و بهبود كيفيت هوا و نيز ايجاد محيطي دلپذير برای كاركنان در زمان استراحت
  • ديگر امكانات دسترسي را نيز مورد بررسي قرار دهيد (به طور مثال دسترسی صندلي چرخدار)
  • كيفيت هوا و صداهای محيطی حاصل از همسايگان، جاده ها و غيره را مورد ملاحظه قرار دهيد. تدوين يك نقشه سبز با رعايت تمامي ملاحظات محيط زيستی برای ساختن و يا بهسازي ساختمان مورد نظر كه براي اين كار به معماران، مهندسان و طراحان داخلی آگاه و مطلع نيازمند هستيم.

بهره برداري از نور خورشيد در طراحی

تجهيزات و روشنايی موجود در محل كار، عمدتا سرمايش را نسبت به گرمايش به نياز بزرگتری تبديل می‌كند. با جهت‌يابی مناسب و جایگذاری هوشمندانه پنجره‌ها و دستگاه‌های تهويه، بهره وری آنها را به حداكثر برسانيد و از تابش نور خورشيد برای روشنايی و گرما، حداكثر استفاده را بكنيد. برای جلوگيری از گرم شدن بيش از حد هنگام بعد از ظهر، كاربرد شيشه در قسمت غربی ساختمان‌ها را به حداقل برسانيد. روی بام‌ها، دستگاه های تهويه مطبوع و كولرها، مخازن آب و پنجره‌ها، سايه‌بان تعبيه کنید. درختان برگ ريز را مقابل پنجره‌های جنوبی ساختمان بكاريد تا در تابستان، سايه ايجاد كنند.

UsingSunInBuliding.jpg (112 KB)

به حداقل رساندن نخاله هاي ساختماني

طراحي ساختمان‌های ساده و بيزرق و برق و استفاده از مواد و محصولات استاندارد به معنای مصرف كمتر منابع در مرحله ساخت و ساز خواهد بود. از مواد و مصالح طبيعی استفاده کنید (تير سقف چوبی، كاشی و آجرهای طبيعی( مصالح اضافي ساختمان سازی را در اختيار افراد بی‌بضاعت يا سازمان های خيريه كه برای بی‌‌خانمان ها و افراد بی‌بضاعت و خانه می‌سازند، قرار دهيد و آن ها را دور نريزيد.)

حل مساله زباله

براي همه‌ی زباله‌های حمل شده به خارج از محل، يك برنامه مديريتي تدوين كنيد. برای مثال: تفكيك زباله از مبدا براساس چوب، كاغذ، پلاستيك، فلزات و ... . سعی كنيد از مواد بازيافتی استفاده فرمایید و به دنبال فرصت هايی برای استفاده از تمام مواد باشيد.

trash.jpg (83 KB)

انتخاب درست مواد و مصالح

مشكلات مربوط به چرخه حيات محصولات را مورد توجه قرار دهيد. بايد ويژگی‌های متنوع اين محصولات بررسی شود تا اطمينان حاصل كنيد كه مصالح مورد استفاده، سازگار با محيط زيست بوده و دارای آثار مخرب بر محيط زيست نیستند. به طور مثال:

  • آيا از منابع تجديد پذير و پايدار به وجود آمده است (مانند الوار) ؟
  • آيا از منابع محلي تامين شده است؟
  • آيا كيفيت خوبي دارد و براي استفاده در مدت زمان طولاني طراحی شده است؟
  • آيا هنگام استفاده، خطرات سمي دارد؟
  • آيا ساخت مصالح مزبور ايمن است؟
  • آيا مصالح مزبور قابلیت بازيافت و يا ارتقا را دارند؟
  • ميزان انرژي مورد استفاده برای تهيه اين ماده چقدر است؟

ايجاد فضاهای سبز

فضاهای سبز و زيبا در ادارات، مزايای بسياری برای كاركنان داشته و همچنين نمای ساختمان را زيباتر می‌كند. فضای سبز محيطی، مكان مناسب برای استراحت كاركنان و نيز جذب پرندگان ايجاد می‌كند و به تصفيه آلودگی ناشی از وسايل نقليه كمك كرده و برای آب باران نقش صافی را بازی می‌كند. گیاهان و درختان نقش اساسی در پاكيزگی هوا دارند و جلوی گرم شدن زمين را می‌گيرند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.