انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/22
ماهیگیری حرفه‌ای | کاملترین راهنما برای حرفه ای شدن در ماهیگیری

ماهیگیری حرفه ای | کاملترین راهنما برای حرفه ای شدن در ماهیگیری

برای ماهیگیری حرفه ای، باید با تحقیق در مورد نوع ماهی که می‌خواهید صید کنید و شناخت بهترین تکنیک‌ها برای ماهیگیری شروع کنید. همچنین باید روی وسایل و تجهیزات ماهیگیری باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید؛ از جمله چوب و قرقره خوب، نخ ماهیگیری، قلاب، طعمه مناسب و ... . قبل از رفتن به ماهیگیری، مطمئن شوید که مجوز ماهیگیری معتبر دارید و قوانین ماهیگیری محلی را می‌دانید. هنگام ماهیگیری، صبور و مراقب باشید و به دنبال نشانه‌هایی از فعالیت ماهی در اطراف قلاب ماهیگیری خود باشید. در نهایت، همیشه روش‌های صید و رهاسازی را برای حفظ جمعیت ماهی برای نسل‌های آینده تمرین کنید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ماهیگیری می‌تواند راهی فوق‌العاده برای استراحت، گذراندن وقت در طبیعت و احتمالا صرف غذا از طریق آن باشد. اما برای افرادی که می‌خواهند ماهیگیری حرفه‌ای انجام داده، یا حتی برخی مهارت‌های خود را ارتقا دهند، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشند. در ادامه به نکات مهمی برای ماهیگیری حرفه ای اشاره می‌کنیم.

ماهیگیری حرفه ای؛ چگونه در ماهیگیری حرفه ای شویم؟

ماهیگیری حرفه ای به دانش کافی، تجهیزات مناسب، تمرینات چالشی، استقامت بدنی، آشنایی با مقررات و شیوه‌های صید و رهاسازی و ... نیاز دارد. تحقیقات خود را انجام دهید، این مهارت‌ها را تمرین کنید و به محیط زیست نیز احترام بگذارید تا به یک ماهیگیر حرفه ای و موفق تبدیل شوید. در ادامه به نکات مهمی برای ماهیگیری حرفه ای اشاره می‌کنیم.

ماهیگیری حرفه ای؛ چگونه در ماهیگیری حرفه ای شویم؟

استفاده از تجهیزات مناسب و یادگیری انواع گره

قبل از اینکه برای ماهیگیری وارد قایق شوید، باید تجهیزات لازم و ضروری را لیست کنید. آشنایی با انواع چوب ماهیگیری، نحوه کار با قرقره، شناخت انواع طعمه‌ها و کاربرد آنها، جزو پایه‌ای‌ترین و در عین حال مهم‌ترین فاکتورهای لازم در ماهیگیری حرفه ای است.

همچنین یادگیری انواع گره در ماهیگیری، به حرفه‌ای شدن شما کمک زیادی می‌کند. برای مثال نحوه گره زدن گره‌هایی مانند گره پالومار و گره کلینچ را بیاموزید. حتی قبل از رفتن، آنها را تمرین کنید تا زمانی که بتوانید هر کدام را بی درنگ ببندید.

استفاده از تجهیزات مناسب و یادگیری انواع گره | ماهیگیری حرفه ای

موقعیت‌یابی کرده و  مکان مناسب را انتخاب کنید

گونه‌های مختلف ماهی در محیط‌های مختلفی رشد می‌کنند. به عنوان مثال، در حالی که ماهی سی‌بس عاشق آب‌های گرم و کم عمق است، ماهی قزل آلا، آب سرد با اکسیژن فراوان را ترجیح می‌دهد. تحقیقات خود را انجام دهید و دریابید که کدام گونه‌ها در منطقه شما یا منطقه‌ای که قصد رفتن به آن را دارید، یافت می‌شوند و زیستگاه آنها چگونه است. سپس می‌توانید مکان مناسبی را برای صید ماهی مورد نظر خود انتخاب کنید.

تکنیک‌های مناسب ماهیگیری را بیاموزید

صید گونه‌‎های مختلف ماهی نیازمند آشنایی با تکنیک‌های متفاوت در ماهیگیری حرفه ای است. به عنوان مثال، استفاده از تکنیک فلای فیشینگ برای صید ماهی قزل آلا موثر است. لور‌های سطحی برای گونه‌هایی که در سطوح بالایی آب‌ بیتوته می‌کنند (مانند اردک ماهی) به خوبی کار می‌کنند، اما برای گونه‌هایی که در سطوح پایین‌تر زندگی می‌کنند (مانند کفشک یا سایر ماهی‌های کف‌خوار)، مناسب نیست. بهترین تکنیک‌ها را برای گونه‌های ماهی مورد نظر خود مطالعه کنید و قبل از رفتن به ماهیگیری، تمرین مناسبی داشته باشید.

تکنیک‌های مناسب ماهیگیری را بیاموزید | ماهیگیری حرفه ای

در مورد شرایط آب و هوایی مطالعه داشته باشید

آب و هوا نیز می‌تواند بر موفقیت شما در ماهیگیری تأثیر بگذارد. برخی از گونه‌ها در زمان‌های خاص یا شرایط آب و هوایی مختلف، بیشتر  جنب و جوش داشته و به دام می‌افتند. به عنوان مثال، ماهی‌های سی بس در اوایل صبح و اواخر بعد از ظهر فعال تراند، در حالی که ماهی Bluefish روزهای ابری را ترجیح می‌دهد. درک الگوهای آب و هوایی و چگونگی تأثیر آنها بر ماهی‌های خاص، می‌تواند شانس شما را برای یافتن و صید آنها افزایش دهد.

قوانین ماهیگیری را بدانید و رعایت کنید

مقررات ماهیگیری از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. ماهیگیری در مناطق ممنوعه با استفاده از طعمه ممنوعه می‌تواند جریمه‌های سنگین یا پیگرد قانونی را به دنبال داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که از مقررات مربوط به منطقه‌ای که می‌خواهید در آن ماهیگیری کنید، آگاه هستید تا بتوانید از به وجود آمدن مشکلات قانونی جلوگیری کنید.

قوانین ماهیگیری را بدانید و رعایت کنید | ماهیگیری حرفه ای

قوانین گرفتن و رها کردن را تمرین کنید

به عنوان یک ماهیگیر حرفه ای، احتمالا می‌خواهید از صید ماهی امرار معاش کنید. با این حال، مهم است که اهمیت صید و رهاسازی را برای حفظ جمعیت ماهی‌ها به خاطر بسپارید. یاد بگیرید که چگونه با احتیاط با ماهی رفتار کنید، اندازه گیری‌ها یا ثبت عکس از ماهی را سریع انجام دهید و فورا آن را دوباره در آب رها کنید. این نه تنها یک کار اخلاقی است، بلکه می‌تواند به شما در حفظ محیط زیست و بهبود فرصت‌های ماهیگیری حرفه ای در آینده کمک کند.

نکات مهم ماهیگیری حرفه ای برای مبتدیان؛ چگونه در ماهیگیری حرفه ای شویم؟

اگر یاد بگیرید چگونه یک ماهیگیر حرفه ای شوید، می‌توانید سرگرمی مورد علاقه خود را به یک حرفه تبدیل کنید. اگر می‌خواهید یک ماهیگیر حرفه ای شوید، باید مهارت‌های ماهیگیری را به خوبی بلد باشید. این مهارت‌ها شامل شناخت مکان‌ها، نحوه صید ماهی، آشنایی کامل با تجهیزات و ... است.

نکات مهم ماهیگیری حرفه ای برای مبتدیان؛ چگونه در ماهیگیری حرفه ای شویم؟

علاوه بر این، اگر در صید یک نوع خاص از ماهی، تخصص داشته باشید، بهتر است. یک ماهیگیر حرفه ای که گونه‌های سخت را شکار می‌کند، می‌تواند جزو پردرآمدترین ماهیگیران حرفه ای شود. در ادامه چند نکته و ترفند ماهیگیری حرفه ای برای مبتدیان آورده شده است:

1. با تجهیزات ماهیگیری حرفه ای آشنایی کامل داشته باشید

قبل از رفتن به ماهیگیری، باید در مورد تجهیزات ماهیگیری حرفه ای مانند انواع چوب ماهیگیری، نخ‌ها، قلاب‌ها، سینکرها و طعمه‌ها، اطلاعات لازم را کسب کنید. شما باید بدانید که چگونه ابزار ماهیگیری خود را تنظیم کرده و به درستی با آن کار کنید.

1. با تجهیزات ماهیگیری حرفه ای آشنایی کامل داشته باشید

2. مکان مناسب را انتخاب کنید

انتخاب مکان مناسب برای یک ماهیگیری موفق، ضروری است. در مورد منطقه‌ای که برای ماهیگیری برنامه‌ریزی کرده‌اید، تحقیق کنید و به دنبال بهترین نقاط مانند لابلای خزه‌ها، نقاط صخره‌ای و پهنه‌ها باشید. همچنین می‌توانید از ماهیگیران محلی نکات مهم را بپرسید.

3. از طعمه مناسب استفاده کنید

نوع طعمه‌ای که استفاده می‌کنید، تعیین می‌کند که چه نوع ماهی صید می‌کنید. کرم‌ها و طعمه‌های ماهی(ماهی‌های ریزی که به عنوان طعمه استفاده می‌شوند)، رایج‌ترین طعمه‌های زنده هستند، اما می‌توانید از طعمه‌هایی مانند اسپینر، جیگ و طعمه ژله‌ای نیز استفاده کنید.

3. از طعمه مناسب استفاده کنید | ماهیگیری حرفه ای

4. در ماهیگیری حرفه ای باید صبور باشید

ماهیگیری حرفه ای نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد؛ زیرا ممکن است گرفتن ماهی کمی زمان‌بر باشد. باید صبور بودن را تمرین کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. می‌توانید از این زمان انتظار  برای کتاب خواندن، لذت بردن از مناظر یا مدیتیشن استفاده کنید.

5. صید و رهاسازی را تمرین کنید

صید و رهاسازی، یک راه عالی برای حفظ جمعیت ماهی و کاهش تعداد ماهیانی است که برای مصرف کشته می‌شوند. شما باید یاد بگیرید که چگونه ماهی را بدون آسیب رساندن به آن به آب بازگردانید.

5. صید و رهاسازی را تمرین کنید | ماهیگیری حرفه ای

6. ایمن بمانید؛ ماهیگیری حرفه ای

همیشه از وسایل ایمنی مناسب مانند جلیقه نجات، کفش ماهیگیری، لباس مقاوم در برابر آب (یا آب و هوای بد) استفاده کنید. به خصوص به هنگام ماهیگیری در آب‌های پرتلاطم یا عمیق، از محیط اطراف خود آگاه باشید.

برای ماهیگیری حرفه ای به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای حرفه ای شدن در ماهیگیری باید از لوازم و تجهیزات حرفه ای نیز استفاده کرد. بعد از حرفه ای شدن در ماهیگیری، شما به یک ماهیگیر متبحر تبدیل می‌شوید که شاید قادر است با دست خالی نیز ماهی بگیرد؛ اما برای ابتدای کار نیاز دارید تا از تجهیزات کامل و حرفه ای برای ماهیگیری استفاده کنید. برای ماهیگیری حرفه ای به موارد زیر نیاز دارید:

برای ماهیگیری حرفه ای به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

1. چوب ماهیگیری و قرقره
2. نخ ماهیگیری، قلاب، وزنه و سایر وسایل ضروری
3.  مجوز ماهیگیری
4.  طعمه، انواع طعمه طبیعی و مصنوعی برای گونه ماهی مورد نظر 
5. قایق یا کایاک، اگر قصد ماهیگیری در آب‌های آزاد را دارید
6. آگاهی از بهترین مکان‌ها و تکنیک‌های ماهیگیری برای گونه ماهی مورد نظر 
7. صبر، پشتکار و عشق به ورزش ماهیگیری

مراحل ماهیگیری حرفه ای، ماهیگیری حرفه ای شامل چه مراحلی است؟

ماهیگیری یک فعالیت مفرح در فضای باز است و راهی سرگرم کننده و آرامش بخش برای ارتباط با طبیعت است. چه یک ماهیگیر مبتدی یا یک ماهیگیر باتجربه باشید، مهم است که برخی از مراحل اولیه را برای اطمینان از یک ماهیگیری موفق دنبال کنید. در این راهنما، مراحلی را که باید برای ماهیگیری حرفه ای و لذت بردن از این تجربه انجام دهید، خواهیم گفت.

گام اول مکان مناسب را انتخاب کنید

اولین قدم در ماهیگیری حرفه ای، یافتن مکان مناسب است. بسته به نوع ماهی که می‌خواهید صید کنید، می‌توانید به دریاچه، رودخانه یا دریا بروید. به صورت آنلاین نیز می‌توانید تحقیق کنید؛ یا از سایر ماهیگیران در مورد بهترین نقاط ماهیگیری در منطقه خود بپرسید.

گام اول مکان مناسب را انتخاب کنید | ماهیگیری حرفه ای

گام دوم وسایل خود را مهیا کنید

قدم بعدی باید وسایل ماهیگیری خود را جمع آوری کنید. این وسایل شامل چوب ماهیگیری، قرقره، طعمه، قلاب، سینکر و سایر لوازم جانبی است. اطمینان حاصل کنید که همه موارد نیاز برای یک سفر ماهیگیری موفق را دارید.

گام سوم آب و هوا را بررسی کنید

قبل از حرکت، مهم است که پیش بینی وضعیت آب و هوا را بررسی کنید. ماهیگیری در آب و هوای بد می‌تواند صید ماهی را دشوار کند و در صورت وجود بادهای شدید یا رعد و برق خطرناک باشد.

گام چهارم مجوز ماهیگیری دریافت کنید

اگر در یک منطقه عمومی ماهیگیری می‌کنید، باید مجوز ماهیگیری دریافت کنید. در برخی از نقاط مخصوص ماهیگیری، مجوز در همان محل و به صورت روزانه صادر می‌شود. حتما قبل از رفتن به نقطه مربوطه در مورد امکان صدور مجوز ماهیگیری و قوانین آن تحقیق کنید.

گام چهارم مجوز ماهیگیری دریافت کنید | ماهیگیری حرفه ای

گام پنجم تجهیزات خود را بررسی و تنظیم کنید

هنگامی که به محل ماهیگیری رسیدید، قبل از شروع، لازم است تا تجهیزات خود را تنظیم کنید. این مراحل شامل بررسی نخ ماهیگیری، اتصال طعمه، قلاب و وزنه به نخ ماهیگیری، تنظیم سیستم درگ، بستن ریسه مناسب و در نهایت پرتاب قلاب در آب است.

گام ششم تند و تیز عمل کنید

به محض اینکه احساس کردید که نخ ماهیگیری شما کشیده شده و تکان می‌خورد، آماده چرخاندن قرقره و خارج کردن قلاب از آب باشید. به یاد داشته باشید که نوک چوب خود را بالا نگه دارید و به آرامی قرقره را جمع کنید تا ماهی را از دست ندهید.

گام ششم تند و تیز عمل کنید | ماهیگیری حرفه ای

گام هفتم صید خود را نگه داشته یا رها کنید 

هنگامی که ماهی خود را صید کردید، می‌توانید آن را دوباره در آب رها کنید؛ یا اگر اندازه و گونه مناسبی دارد، آن را نگه دارید. همیشه از دستورالعمل‌های مربوط به گرفتن و رهاسازی یا محدودیت‌های موجود در منطقه خود پیروی کنید.

نحوه پرتاب قلاب و کستینگ در ماهیگیری حرفه ای

پرتاب قلاب و کستینگ، یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در ماهیگیری حرفه ای است. این عمل شامل پرتاب قلاب یا طعمه درون آب و بیرون کشیدن آن در موقع مناسب است. بسته به نوع ماهیگیری و تجهیزاتی که استفاده می‌کنید، کستینگ می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. سه نوع اصلی کستینگ وجود دارد: 

نحوه پرتاب قلاب و کستینگ در ماهیگیری حرفه ای

  • کستینگ فوقانی(Overhead casting): رایج‌ترین نوع کستینگ است و با قرقره‌های اسپینینگ، بیت‌کستینگ یا سرف‌کستینگ استفاده می‌شود.
  • کستینگ جانبی(Side casting): که معمولا با چوب فلای فیشینگ استفاده می‌شود.
  • کستینگ چرخشی(Roll casting): که مخصوص نقاط تنگ و باریک مانند نهرها یا رودخانه‌های کوچک است.

پرتاب قلاب و کستینگ صحیح نیاز به تمرین دارد، اما مهارتی است که هر کسی می‌تواند آن را بیاموزد. کلید موفقیت در آن داشتن آرامش و تمرکز است.

نحوه پرتاب قلاب و کستینگ در ماهیگیری حرفه ای

تکنیک کستینگ خوب شامل ترکیبی از حرکات بازو، مچ و حفظ وضعیت بدن است. قبل از شروع، مهم است که مطمئن شوید نخ شما عاری از پیچ و تاب، گره است.

به یاد داشته باشید، ماهیگیری می‌تواند یک فعالیت سرگرم کننده و مفید باشد؛ به شرطی که این نکات و ترفندها را دنبال کنید.  در پایان، ماهیگیری یک راه فوق العاده برای لذت بردن از فضای باز و ارتباط با طبیعت است. فقط به یاد داشته باشید که برای اطمینان از یک سفر ماهیگیری حرفه ای و موفق، این مراحل اساسی را دنبال کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.