انتشار: 1396/12/3
بروزرسانی: 1402/5/4
recommendations-for-managing-energy-consumption | توصیه هایی برای مدیریت مصرف انرژی

توصیه هایی برای مدیریت مصرف انرژی

مدیریت مصرف انرژی از بحران نفتی سال 1373 میلادی در سطح جهان مطرح شد که به لحاظ کمبود صادرات نفتی از یک سو و صعود قیمت ها از سوی دیگر، نگرش جدیدی در مدیریت مصرف انرژی پدید آمد که بر اساس حفظ و نگهداری صحیح از سیستم ها، بهترین راهکار در زمینه مدیریت انرژی می باشد.

ما در این مقاله برای مدیریت مصرف انرژی توصیه‌هایی خواهیم داشت که قطعا برای جلوگیری از مصرف انرژی بیش از حد در ادارات و سازمان‌ها کارایی زیادی خواهد داشت. از آن جا كه بيشتر ماشين‌های اداری در زمان روشن بودن، تولید گرما می‌کنند، خاموش كردن آن‌ها علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، نياز به دستگاه‌های خنک كننده را نيز كاهش می‌دهد. مدیریت مصرف انرژی یکی از بحث‌های به روز دنیای انرژی و مصرف است که به کاهش گرمای زمین نیز کمک شایانی خواهد کرد. 

با خاموش كردن وسايل اداری و كاری در زمانی كه از آن‌ها استفاده نمی‌شود، می‌توان تا 90 درصد ميزان انرژی مصرفی را صرفه جويی نمود. بيش از 70 درصد از رايانه‌ها و تجهيزات مربوط به آن‌ها در محيط‌های كار، هميشه روشن بوده و حتی وقتی از آن‌ها هیچ‌گونه استفاده‌ای نمی‌شود.

از مواردی که باید برای صرفه جویی در انرژی دقت شود:

رفتارهای صرفه جویی در انرژی را تشويق كنيد؛ مدیریت مصرف انرژی

از برچسب‌های راهنما از قبيل «وقتی از وسایل پر مصرف انرژی استفاده نمی‌كنيد، آن‌ها را خاموش كنيد» استفاده كنيد. تجهيزات برقی با برچسب "مصرف انرژی پايين" خريداری شود و در زمان خريد تجهيزات مورد نياز مواردی را انتخاب كنيد كه بهره‌وری مصرف انرژی آن‌ها مطلوب و مناسب باشد.

energyManagment.jpg (42 KB)

مدیریت مصرف انرژی در اتاق جلسات و سایر اتاق‌ها

به افراد يادآوری كنيد چراغ‌های اتاق جلسات و سایر اتاق‌ها را زمانی كه مورد استفاده نیستند، خاموش كنند. درحد امكان از رايانه‌های همراه (لپ تاپ)، مانيتورهای نمايشگرهایLCD و LED، پرينترهای چندكاره، چاپگر، اسكنر و نمابر كه برق كمتری مصرف می‌كنند استفاده كنيد.

  • مطمئن باشید كه تمامی رايانه‌ها و سایر تجهيزات دفتری زمانی كه مورد استفاده نیستند، حتما خاموش باشند. 15دقيقه در روز، رايانه‌ای كه از آن استفاده نمی‌كنيد را خاموش كنيد يا دست كم صفحه نمايش آن مانيتور را خاموش كنيد. دقت كنيد گزينه‌های صرفه جویی در مصرف انرژی بر روی رايانه‌ها، چاپگرها و فتوكپی‌ها فعال شده باشند.
  • ترموستات‌های سيستم گرمايش و سرمايش را به صورت دوره‌ای كنترل و تعويض كنيد. دقت كنيد تا در زمان سوخت‌گيری خودرو از هدر رفتن سوخت جلوگيری شود. در صورت امكان به جای آسانسور، از پله‌ها استفاده كنيد. برای تهيه يک فنجان چای و يا قهوه، كتری را پر از آب نكنيد.

نياز به آب گرم را به حداقل مقدار خود برسانید؛ مدیریت مصرف انرژی

برای شستن دست‌ها، مصارف عمومی آشپزخانه و يا استحمام درصورت لزوم تقريباً در تمامی ادارات، آب گرم در دسترس است.  روش‌های مناسب برای نياز كمتر به آب گرم عبارتند از:

طراحی سيستم آب گرم موتورخانه را بررسی و تجهيزات آن‌را به روز كنيد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. در موتورخانه از سيستم‌های هوشمند كنترل سوخت و ترموستات استفاده كنيد. درجه حرارت آب را بين 60-65 درجه تنظيم كنيد چون استفاده از ترموستات با درجات بالا، سبب اتلاف انرژی خواهد شد.

No-continued-use-of-hot-water.jpg (43 KB)

  • از آب ولرم استفاده كنيد چون دوش‌ها بيشترين آب گرم را مصرف می‌كنند. نصب سر دوش‌های كم مصرف را مد نظر قرار دهيد. در كنار مخزن آب گرم، از مخلوط كننده‌های آب سرد با آب گرم استفاده كنيد تا درجه حرارت آب را در حدود 50 درجه سانتيگراد نگه دارد. لوله‌های آب گرم بين مخزن تا شيرها و نيز مخازن دوجداره و منابع انبساط را برای كاهش اتلاف گرما عايق‌كاری كنيد و برای شستن دست‌ها از آب سرد يا ولرم استفاده كنيد و آب گرم را برای مصارف بهداشتی نگهداری کنید.
  • از آب گرم به صورت معقول استفاده كنيد و در صورت استفاده از ماشين‌های ظرف‌شویی يا لباس‌شویی كه آب گرم‌كن دارند از وصل لوله‌ی آب سرد به آن‌ها مطمئن شوید. هميشه از ماشين‌های ظرف‌شویی و لباس‌شویی با ظرفيت كامل استفاده کنید و برای اطمينان از ايمنی و كارآیی آب گرم‌كن‌های گازی، هر سال آن‌ها را سرويس كنيد. آب گرم‌كن‌های خورشيدی، جايگزين بسيار مناسبی به جای برق هستند.

از تهويه‌ی طبيعی، بيشترين استفاده را بكنيد

پنجره‌های اداره و شركت شما، فقط چند قطعه شيشه نيستند بلكه يک سامانه انرژی هستند. اين شيشه‌ها جريان هوای گرم يا سردی را كه داخل يا خارج می‌شود، كنترل می‌كنند. تغييرات ساده و كم هزينه در پنجره‌های ادارات، به ميزان زيادی از اتلاف انرژی جلوگيری می‌كنند.

Natural-ventilation.jpg (55 KB)

مدیریت مصرف انرژی در گرما

تابش نور خورشيد از شيشه‌ها به داخل و در زمستان‌ها گرمای خوشايندی ايجاد می‌كنند كه استفاده از سيستم‌های گرمايش را كاهش می‌دهد ولی همين گرما در تابستان‌ها باعث می‌شود سيستم‌های سرمايش يا تهويه مطبوع، با شدت بيشتری كار كرده و انرژی بيشتری مصرف کنید.

  • در فصل تابستان از تابش گرمای زياد، جلوگيری كنيد. به دنبال ايده‌هایی برای سايه اندازی بيشتر باشيد (همانند درختان، گياهان بالا رونده، پرده و نورگير) از پرده برای كاهش ورود نور خورشيد در تابستان استفاده كنيد و به اين وسيله، در هزينه‌های سرمايش صرفه جویی كنيد.
  • سايه‌بان‌ها، آفتاب گيرها، پرد‌ه‌های نورگير و درزگيری پنجره‌ها، هزينه‌های سرمايش را به شكل چشمگيری كاهش می‌دهد و تا حد امکان از شيشه‌های دارای لايه‌های بازتاب دهنده استفاده كنيد. استفاده از شيشه‌های دو يا چند جداره تا حد قابل توجهی، مانع اتلاف انرژی شده و از ورود سر و صدای بيرون هم به داخل محيط كار جلوگيری می‌كند.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.