انتشار: 1397/5/20
بروزرسانی: 1402/5/4
recreational-fishing | لذت و هیجان در  ماهی گیری تفریحی

ماهیگیری تفریحی | لذت و هیجان در ماهیگیری تفریحی

ماهی گیری تفریحی، در زمره محبوب‌ترین و رایج‌ترین سرگرمی‌ها در ایران و جهان محسوب می‌شود. آشنایی با روش‌های صید ماهی و نکات ریز مربوط به آن، می‌تواند روزی پر هیجان و عالی را برای شما رقم بزند. با اگاهی و رعایت قوانین موجود می‌توانید نسبت به ماهیگیری و این ورزش مفرح اقدام نمایید

صید ماهی فارغ از جنبه معیشتی آن، از جمله تفریحات پرطرفدار و مهیج در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. بالا بردن قدرت تمرکز، تمدد اعصاب، بدست آوردن آرامش و تقویت قدرت انتخاب و تصمیم گیری از جمله مزایای مهم ماهیگیری تفریحی است. اما چگونه و کجا ماهی بگیریم؟ تکنیک‌های صید ماهی چیست؟ در چه مناطقی امکان صید ماهی وجود دارد؟

این سوالات از جمله موارد مهم در امر صید و شکار ماهی به حساب آمده که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. با تهیه لوازم ضروری ماهیگیری تفریحی و آموختن مهارت‌ها و نکات ضروری در صید ماهی، می‌توانید روزی عالی و پر هیجان را در کنار رودخانه‌ها؛ تالاب ها، سد و دریا تجربه کنید. تفریح ماهیگیری با حفظ اصول و رعایت قوانین جذاب و بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

ماهیگیری تفریحی | لذت و هیجان در ماهیگیری تفریحی

در چه مناطقی ماهی بگیریم؟

اما در کدام مناطق می‌توان ماهیگیری تفریحی انجام داد؟ لوازم ضروری ماهی گیری کدامند؟ و چگونه ماهی بگیریم؟ معمولا داخل دریاچه‌ها، رودها، تالاب‌ها و ... مناطقی وجود دارند که اغلب ماهی‌ها در این مناطق بیتوته می‌کنند؛ این مناطق اعم از :

  • زیر تخته‌سنگ‌ها و صخره‌ها
  • لنگرگاه‌ها، جزیره‌ها 
  • مناطقی که کنده درخت یا جلبک و علف وجود دارد
  • چاله‌های کوچک آب، مدخل ورود و خروج آب به دریاچه یا رودخانه
  • سراشیبی‌های تند در سواحل
  • بریدگی‌های موجود در رودخانه و تالاب
  • دماغه یا نوک قله آب، چاله‌ها و  چشمه‌ها
  • پیچ رودخانه‌ها، گردابه و موج‌های کوچک، کناره‌های رودخانه و ...

در چه مناطقی ماهی بگیریم؟

با فراهم آوردن لوازم ضروری همچون نخ قلاب، قلاب، طعمه، چرخه می‌توانید روزی پر هیجان و شاد را برای آموزش صبر و مقاومت رودخانه، سواحل، تالاب، سد و ... تجربه کنید. ماهی گیری می‌تواند راهی برای تقویت صبر و فراموش کردن مشکلات باشد، و از این لحاظ یک تمرین دهنده ذهن و جسم است.

با روش‌های دقیق و اصولی صید ماهی این سرگرمی هیجان انگیز را تجربه کرده و یک روز مفرح را تجربه کنید.

نکات مهم در ماهیگیری تفریحی

به نظر می‌رسد که صید ماهی کار ساده‌ای باشد، اما این طور نیست، شما باید بدانید که رفتار ماهی در آب چگونه است و به سوی چه طعمه‌ای جلب می‌شود، در مسیر تند آب‌ها، ماهی به دنبال جایی برای پنهان شدن یا غذا می‌گردد، بنابراین کنده‌های افتاده درختان یا مناطقی که جلبک در آن وجود دارد می‌تواند سودمند باشد.

نکات مهم در ماهیگیری تفریحی

ماهی‌گیری در کنار رودخانه یا در قایق و یا قرار گرفتن در آب‌های کم عمق صورت می پذیرد، وجود تجربه لازم و همچنین داشتن صبر و تحمل لازم از جمله دلایل موفقیت صیاد در امر صید ماهی است. شما می‌توانید لوازم استاندارد و مورد نیاز خود را از مراکز معتبر فروش لوازم شکار خریداری نمایید.

استفاده از لوازم غیر استاندارد به محیط زیست آسیب می‌رساند و کم دوام است.

فصل شکار ماهی، عموما در زمستان و پایان یافتن فصل تخم ریزی ماهی صورت می‌پذیرد، به همین جهت هرگونه ماهی گیری خارج از فصل شکار تخلف محسوب شده و به محیط زیست آسیب می‌رساند. از جمله شکارگاه‌های صید ماهی در ایران می‌توان به سواحل دریای خزر، خلیج فارس، سدهایی نظیر لتیان-امیرکبیر، چشمه ها، تالاب انزلی –پریشان-زریوار اشاره نمود. با دریافت مجوز رسمی از محیط زیست شما مجاز به صید ماهی در فصول شکار خواهید بود.

نکات مهم در ماهیگیری تفریحی

مواد ممنوع در روش‌های شکار ماهی در ماهیگیری تفریحی

ماهی گیری تفریحی و هرگونه روش شکار دیگر و مسئولانه نیازمند رعایت یک سری قوانین و مقررات اخلاقی و انسانی است. در ماهیگیری تفریحی، صید ماهی تنها جنبه سرگرمی دارد؛ لذا نگاه سودجویانه به این تفریح و استفاده از روش‌های صید غیراستاندارد خلاف اصول اخلاقی و انسانی خواهد بود. از جمله موارد ممنوع در صید ماهی موارد زیر است:

  • صید ماهی با اتصال جریان برق و الکتریسیته به آب
  • صید ماهی به روش انفجار در رودخانه و کشتار ماهی
  • صید به وسیله مسموم کردن آب و یا استفاده از مواد شیمیایی خطرناک
  • استفاده از اسلحه گرم
  • سد بستن و یا به کارگیری توری های عرضی در رودخانه

مواد ممنوع در روش‌های شکار ماهی در ماهیگیری تفریحی

اصول تعریف شده برای ماهیگیری تفریحی استفاده از تور و قلاب ماهیگیری است. انجام روش‌های فوق برای صید ماهی خلاف قانون و جنایت محسوب شده و محیط زیست جرایم سنگینی را برای متخلفان در نظر گرفته است. اگر شما نیز در حال حاضر ماهیگیری را به عنوان یک تفریح انجام می‌دهید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید:

  • تجهیزات و لوازم موردنیاز برای ماهیگیری چیست؟
  • بهترین فصل و بهترین مناطق ماهیگیری در شهر شما کدام است؟
لطفا  نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.