انتشار: 1396/12/9
بروزرسانی: 1402/5/4
shipping-clear | رهایی از آلودگی هوا با حمل و نقل پاک و انسان محور

رهایی از آلودگی هوا با حمل و نقل پاک و انسان محور

آلودگی هوا امروزه چالشی جدی است که هم کلان شهرها و هم شهرهای کوچک تر را درگیر خودش کرده است. رهایی از این چالش تنها با گسترش حمل و نقل پاک و استفاده از سیاست های انسان محور در حمل و نقل امکان پذیر است که به ارتقاء کیفیت زندگی و بهبود وضعیت محیط زیست می انجامد.

اتومبیل ها برای محیط زیست مضر هستند اما بدون آن‌ها هم كارها پیش نمی‌رود. روزانه میلیون‌ها خودرو برای كسب و كار وارد خیابان‌ها و جاده‌ها می‌شوند كه بر محیط زیست ما تاثیر می‌گذارند. لاستیك، باطری، مایعات و روغن‌های استفاده شده، كولر خودروها و... همه از آلاینده‌هایی هستند که از عوامل تخریب محیط زیست هستند. در ضمن برای تولید خودرو، سالانه میلیاردها تن فولاد و مواد خام دیگر و همچنین انرژی در كشورهای مختلف جهان مصرف می‌شود و رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی 3/1 برابر استفاده از وسیله نقلیه شخصی انرژی مصرف می‌كند ولی به علت جابجایی نفرات بیشتر، سرانه مصرف پایین می‌آید و آلاینده كمتری نیز در هوا منتشر می‌شود. لازم به ذکر است، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانع تراكم ماشین‌ها و ایجاد ترافیك در خیابان‌ها شده و هزینه‌ها را نیز كاهش می‌دهد. چگونه رهایی از آلودگی هوا را تجربه کنیم؟

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و رهایی از آلودگی هوا

اگر زندگی شما در شهرها جریان دارد، برای رفت و آمد به محل كار از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. شاید این وسایل به اندازه ماشین خودتان راحت نباشند ولی هرچه كمتر رانندگی كنید، بیشتر به سود محیط زیست است. مصرف سوخت كاهش می‌یابد، اعصابتان راحت تر است، دیگر مشكل جای پارك ندارید و در زمان‌های ترافیك می توانید از وقت خود برای استراحت و یا مطالعه استفاده كنید وهمچنین در هزینه‌های خود بابت پرداخت نكردن هزینه‌های پاركینگ، جریمه، بنزین، بازبینی، تعمیرات و استهلاك خودرو و... صرفه جویی می‌نمایید. كارت بلیط‌های اعتباری اتوبوس و مترو را با تخفیف و یا از آن بهتر، رایگان و یا به شكل پاداش در اختیار كاركنان قرار دهید. معافیت ها و یا كمك هزینه هایی برای كاركنانی كه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌كنند در نظر بگیرید. اگر محل اداره با ایستگاه‌های اتوبوس یا مترو فاصله دارند برای دسترسی كاركنان به این ایستگاه‌ها سرویس‌هایی ایجاد كنید.

رهایی از آلودگی هوا و فراموشی بیماری های حاکی از آن

برای انجام ماموریت‌های سازمانی و اداری به جای استفاده از خودروهای سواری و پرداخت مستقیم هزینه سفر و استفاده از حمل و نقل عمومی به محیط زیست و حمل و نقل پاک کمک کنید. ایاب و ذهاب به كاركنان، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایید و كاركنان را برای رفت و آمد به محل كار، به استفاده از دوچرخه و یا پیاده روی تشویق كنید.

 

train.jpg (83 KB)

آموزش مسوولان نقلیه و رانندگان؛ رهایی از آلودگی هوا

برای آموزش مسوولان، رانندگان و تعمیركاران خودروها درسازمان ها یا ادارات، برنامه ی آموزشی تدوین نمایید. "این ماشین من نیست چرا باید نگران میزان مصرف آن باشم"، این همان چیزی است كه بیشتر ما به خود می گوییم وقتی پشت فرمان خودروهای دولتی و یا شركتی كه در آن كار می كنیم می نشینیم. اما مهم نیست كه مالك خودرو چه كسی باشد، مهم آن است كه به هر حال، محیط زیست لطمه خواهد دید.

رانندگانی را كه در اداره نكات آموزش دیده را به كار می بندند و باعث صرفه جویی در هزینه ها می شوند تشویق کنید. برای مثال می توان از محل سود حاصل، به آن ها پاداش پرداخت نمود و همچنین  انجام معاینه فنی سالانه خودروها را به منظور كنترل و كاهش آلاینده های منتشر شده در هوا مد نظر داشته باشید.

در شارژ و تعمیر كولر خودروها، دقت كنید چون امكان دارد از این طریق مقداری گازهای CFC كه مخرب لایه ازن هستند، در هوا انتشار یابند. مشتری تعمیرگاه هایی باشید كه روغن موتور، ضدیخ و مایعات دیگر، لاستیك ها و باطری خودرو را بازیافت می كنند. همچنین اگر اداره، خود دارای تعمیرگاه است برنامه های بازیافت را در آن اجرا كنید. در زمان های توقف، خودرو را خاموش كنید. برای شستشو خودروها از منابع آب شرب شهری استفاده نکنید و در مصرف آب صرفه جویی نمایید و در زمان سوخت گیری خودرو، از هدر رفتن سوخت جلوگیری كنید.

كاهش مصرف سوخت خودرو؛ رهایی از آلودگی هوا

انجام معاینه فنی، تنظیم موتور و تعویض به موقع فیلترهای خودروها در فواصل زمانی معین باعث می شود تا مصرف سوخت خودرو كم شده، عمر موتور بیشتر شود و هزینه كلی نگه داری خودرو كاهش یابد. از لاستیك های رادیال كه مصرف بنزین را كاهش می دهند استفاده شود. كنترل منظم باد لاستیك ها مهم است چون كم باد بودن لاستیك ها مصرف سوخت را بالا می برند. عدم استفاده از بار اضافه در خودروها باعث كاهش مصرف سوخت می شود. كنترل و اطمینان از محكم و بسته بودن در مخزن سوخت خودرو، مانع از تبخیر سوخت می شود.

Reduce-fuel-consumption.jpg (72 KB)

استفاده معقولانه و در حد نیاز از كولر در زمان حركت خودرو، باعث كاهش مصرف سوخت می شود. حركت با سرعت حدود 90 كیلومتر در ساعت به میزان 20 درصد نسبت به حركت با سرعت 110 كیلومتر در ساعت، مصرف سوخت را كم می كند و همچنین با رانندگی آرام و یكنواخت، میزان مصرف سوخت در هر كیلومتر تا 5 درصد كاهش خواهد یافت.

فقط با رانندگی درست می توان حدود 20 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی نمود. با خریداری و بكارگیری خودروهای كوچك و كم مصرف، در مصرف سوخت و در نتیجه هزینه های شركت یا سازمان صرفه جویی می شود. حذف و از رده خارج كردن خودروهای پر مصرف و نیز قدیمی و فرسوده، بسیار ضرروی است. و نکته ی مهم آن است که گازسوز كردن خودروهای موجود و خریداری خودروهای گازسوز را نیز حتما در نظر داشته با شید.

برنامه هم پیمایی؛ رهایی از آلودگی هوا

برای همپیمایی كاركنان استفاده مشترك چند نفر از یك خودرو در انجام ماموریت های اداری برنامه ریزی كنید. هر چند متاسفانه افراد به دلایلی همچون: دسترسی داشتن به خودرو در صورت نیاز فوری، دیرتر رفتن به محل كار یا زودتر ترك كردن آن و یا تمایل نداشتن به همراهی غریبه ها، چندان از برنامه های هم پیمایی استقبال نمی كنند. برای آمد و شد به محل كار همكارانی را كه در نزدیكی هم زندگی می كنند، یك برنامه هم پیمایی راه بیندازید. برای این كار می توانید نقشه بزرگی از شهر را در محل مناسبی نصب كرده و از كاركنانی كه تمایل دارند در برنامه هم پیمایی مشاركت كنند، بخواهید نام و شماره تماس را روی آدرس خود، نصب كنند.

سپس فهرستی از افرادی را كه نزدیك به هم زندگی می كنند تهیه و میان آن ها توزیع كنید. برای این كه كاركنان را به شركت در برنامه هم پیمایی تشویق كنید، برای هزینه استفاده از پاركینگ ادارات مبلغی را تعیین كنید و كاركنانی كه با خودروی خود در این طرح مشاركت می كنند، از پرداخت هزینه پاركینگ معاف كنید. ادارات می توانند برای استفاده جمعی كاركنان خود، خودروهای ون یا كاروان خریداری و یا اجاره كنند و هزینه های بنزین، بیمه و نگه داری آن ها را از كاركنان دریافت كنند. به جای استخدام راننده هم یك یا چند نفر از كاركنان می توانند این كار را بر عهده گرفته و در عوض هنگام تعطیلات، خودرو را دراختیار داشته باشند و یا این كه رانندگان، هزینه های دیگر استفاده از خودرو را پرداخت كنند.

در این روش ادارات، فقط هزینه خرید و یا كرایه خودروها را پرداخت می كنند و سایر هزینه ها توسط كاركنان استفاده كننده از خودرو، تامین خواهد شد كه این مبلغ بر اساس میزان استفاده هر شخص از خودرو و بر حسب كیلومتر محاسبه و دریافت می شود. در شهر های آلوده، می توان اداراتی را كه بیش از 100 كارمند دارند، ملزم به اجرای برنامه های هم پیمایی کرد. توجه به بررسی ها نشان دهنده ی آن است که هم پیمایی باعث تقویت روحیه و انگیزه های كاركنان می شود و به موقع سركار حاضر شده و كمتر غیبت می كنند، به خصوص اگر هزینه رفت و آمد آن ها، ماهانه پرداخت شود. در ضمن با ذكر نام شركت یا اداره و نیز شعار "ما با هم پیمایی سهم خود را در حفظ محیط زیست ادا می كنیم" بر روی خودرو، می توان در جامعه برای فرهنگ سازی حفاظت محیط زیست، نیز تبلیغ كرد.

hammashin-Benefits.png (30 KB)

كاهش مراجعات اداری؛ رهایی از آلودگی هوا

بازنگری و مهندسی مجدد فرایندهای اداری و خدمات رسانی به منظور توسعه دولت الكترونیك و با هدف كاهش مراجعات حضوری و ترددهای اداری.

اختصاص پست الكترونیكی برای تمام كاركنان سازمان.

استفاده از سیستم های پاسخگویی هوشمند تلفنی.

استفاده از سامانه های ارسال پیامك و سیستم های خدمات رسانی تلفن همراه.

ایجاد سایت اینترنتی كارآمد برای ارایه خدمات اداری و ثبت و دریافت درخواست ها به صورت مجازی، بدون نیاز به مراجعه حضوری.

اولویت استفاده از خدمات بانكداری الكترونیك و انجام فعالیت های مالی و بانكی از طریق اینترنت.

نصب دستگاه های عابر بانك و پرداخت الكترونیك در ساختمان های مختلف سازمان ها با همكاری بانك ها.

برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت كاركنان و نیز سایر دوره های آموزشی به صورت غیر حضوری از طریق ایجاد سامانه آموزش های مجازی و الكترونیك برگزاری جلسات و همایش ها از طریق فضای مجازی و به صورت ویدئو كنفرانس، به ویژه نشست های كشوری و استانی كه مستلزم حضور مدیران و كارشناسان از نقاط مختلف كشور.

  • تبلیغات محیطی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در چه سطحی است؟
  • رضایت شما از حمل و نقل عمومی شهر خودتان چقدر است؟
لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.