انتشار: 1402/11/17
بروزرسانی: 1402/11/17
کوچک‌ترین کشور اروپا

کوچک‌ترین کشور اروپا

در این مطلب، کوچک‌ترین کشور در قاره اروپا را معرفی کردیم که باوجود مساحت کمی که دارد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های مهم گردشگری در سراسر جهان شناخته می‌شود.

قاره اروپا که به سبزترین قاره جهان نیز شهرت پیدا کرده است دارای 50 کشور است که از لحاظ تاریخی، فرهنگی، زبانی و جغرافیایی بسیار متنوع هستند. این تنوع سبب شده قاره اروپا به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار شناخته شود و سالانه تعداد قابل توجهی تور اروپا در سراسر جهان از سمت شرکت‌ها و آژانس‌های مختلف گردشگری عرضه می‌شود. قاره اروپا از غرب به اقیانوس اطلس، از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از شرق به آسیا و از جنوب به دریای مدیترانه محدود می‌شود و دارای یک طبیعت بکر و بسیار منحصربه‌فردی است.

واتیکان کوچک‌ترین کشور اروپا

تاکنون در تمامی مطالبی که منتشرشده بیشتر بر روی کشورهای بزرگ این قاره که دارای جاذبه‌های متعدد هستند تمرکز شده است و اغلب، زمانی که نام اروپا می‌آید، این کشورها در ذهنمان نقش می‌بندد. اما جالب است بدانید که در این قاره کشورهای بسیار کوچک و جذابی نیز وجود دارد که دارای زیبایی منحصربه‌فرد و خاصی می‌باشند. کوچک‌ترین کشور در این قاره، واتیکان است که باوجود مساحت کمی که دارد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های مهم گردشگری در سراسر جهان شناخته می‌شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی این کشور به‌عنوان کوچک‌ترین کشور جهان و سایر کشورهای کوچک این قاره بپردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

واتیکان کوچک‌ترین کشور اروپا

این کشور نه‌تنها در اروپا بلکه در سراسر جهان به‌عنوان کوچک‌ترین کشور شناخته می‌شود. واتیکان در شهر رم، پایتخت ایتالیا واقع شده و مساحتی حدود 0.44 کیلومترمربع دارد که تنها 800 نفر در آن زندگی می‌کنند. واتیکان باوجود کوچک بودن دارای فرهنگ و تاریخ بسیار غنی‌ای است و مقر کلیسای کاتولیک رم است و از جاذبه‌های گردشگری بااهمیت در دنیا به شمار می‌رود. این کشور سالانه میزبان گردشگران بسیاری است. برخی از جاذبه‌های گردشگری این کشور عبارت‌اند از:

کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر

این کلیسا، بزرگ‌ترین کلیسای جهان و یکی از نمادهای مهم کلیسای کاتولیک رم است که در قلب و مرکز واتیکان واقع شده است. ساخت این کلیسا 1506 میلادی آغاز شد و در سال 1626 میلادی به پایان رسید و توسط معماران بزرگ آن زمان مانند دوناتو برامانته، میکل‌آنژ، کارلو مادرنو و جان لورنتسو برنینی طراحی و ساخته شد. معماری کلیسای سنت پیتر بسیار فوق‌العاده است و دارای یک گنبد بزرگ با ارتفاع 143 متر است. درون این کلیسا می‌توانید گنجینه‌ای از آثار هنری ارزشمند همچون مجسمه‌های برنزی پیتر و پل رسول، نقاشی‌های دیواری کلیسای سیستین، و تندیس‌های متعددی که توسط هنرمندان بزرگ آن زمان ساخته شده‌اند را ببینید.

کلیسای سیستین

یکی دیگر از جاذبه‌های معروف این کشور، کلیسای سیستین است که در داخل کاخ واتیکان، مقر پاپ، واقع شده است. معماری و تزیینات داخلی این کلیسا، عمده شهرت آن را نصیب خود کرده‌اند و در همان بدو ورود نقاشی‌هایی از میکل‌آنژ توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این نقاشی‌ها صحنه‌هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده‌اند و داستان‌های متنوعی همچون داستان خلقت جهان، سقوط آدم و حوا و طوفان نوح را روایت می‌کنند.

موزه‌های واتیکان

در زمان سفر به کوچک‌ترین کشور جهان، بازدید از موزه‌های آن را فراموش نکنید؛ زیرا این کشور دارای مجموعه‌ای از موزه‌ها، گالری‌ها، و اتاق‌های هنری است که در آن‌ها می‌توانید بزرگ‌ترین و غنی‌ترین مجموعه‌های هنری جهان را نظاره کنید. این موزه‌ها در سال 1506 میلادی توسط پاپ ژولیوس دوم به‌منظور محلی برای نگهداری آثار هنری و عتیقه‌جات پاپ‌ها و سایر حاکمان، ساخته شدند. که امروزه دارای آثار هنری بی‌نظیری همچون مجسمه‌های کلاسیک رومی، آثار هنری دوران باستان مصر، یونان و رم، نقاشی‌های دیواری و سقف از دوران رنسانس و نقاشی‌ها و مجسمه‌ها و آثار هنری از دوران مدرن می‌باشند که در بین آن‌ها برخی شهرت بیشتری دارند. از معروف‌ترین آثار این موزه‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

موزه‌های واتیکان

  • مجسمه «مادر تیتوس» باقی‌مانده از دوران رومی
  • نقاشی‎های معروفی همچون «خلقت آدم» و «داوری آخر» متعلق به میکل‌آنژ
  • نقاشی محبوب «پرتره خودنگاره» از رافائل
  • نقاشی پرطرفدار «شام آخر» از داوینچی
  • مجسمه «بچه‌ای که آب را می‌نوشد» از روبنس

باغ‌های واتیکان

این کشور دارای مجموعه‌ای از انواع باغ و پارک است که حدود 23 هکتار مساحت دارند و به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ‌های شهری به شمار می‌روند. باغ‌های واتیکان در قرن شانزدهم میلادی توسط پاپ ژولیوس دوم به‌منظور محلی برای تفریح و سرگرمی پاپ‌ها ساخته شدند و در حال حاضر بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد شده و دارای مجموعه متنوعی از انواع گیاهان و درختان می‌باشند. علاوه بر فضای سبز و خوش آب‌وهوا، آثار هنری بسیاری از هنرمندان معروفی را می‌توانید در این باغ ببینید و هم‌زمان از فرهنگ و هنر غنی این کشور و گشت‌وگذار در باغ‌های زیبای آن لذت ببرید. در این باغ‌ها به‌طورکلی می‌توانید از جاذبه‌های زیر بازدید کنید:

باغ‌های واتیکان

  • کاخ گل‌ها: در این کاخ که در قسمتی از این باغ قرار گرفته است می‌توانید انواع گل‌های نادر و کمیاب را ببینید.
  • آبشار ترویا: این آبشار یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های باغ واتیکان است که در آن مجسمه‌ای از ترویا، الهه آب در اساطیر رومی قرار داده شده است.
  • موزه اپوستولیکا: در این موزه مجموعه ارزشمندی از آثار هنری متعلق به دوران باستان تا دوران مدرن نگهداری می‌شود.
  • صومعه سنت پیتر: این صومعه یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های این باغ است که در آن مقبره پاپ‌های سابق را می‌توانید ببینید.

کاخ واتیکان

این کاخ که محل اقامت رسمی پاپ، پیشوای کلیسای کاتولیک روم است نیز یکی دیگر از بناهای فوق‌العاده دیدنی در واتیکان به شمار می‌رود. ساخت کاخ واتیکان در سال 1589 میلادی توسط پاپ سیکتوس پنجم آغاز شد و در سال 1626 میلادی به پایان رسید. معماران بزرگی همچون دوناتو برامانته، میکل‌آنژ، کارلو مادرنو و جان لورنتسو برنینی نیز در ساخت و طراحی این کاخ نقش داشته‌اند و یک شاهکار معماری را برای آیندگان بر جای گذاشته‌اند. این کاخ دارای 1100 اتاق است که محلی مناسب برای برگزاری جلسات شورای واتیکان و نگهداری آثار هنری متفاوت و کتاب‌‌های مهم است.

سایر کشورهای کوچک اروپایی

اروپا دارای کشورهای کوچک بسیاری است که واتیکان به‌عنوان کوچک‌ترین آن‌ها شناخته می‌شد که در قسمت قبل به طور کامل این کشور زیبا را به شما معرفی کردیم. در ادامه سایر کشورهای کوچک این قاره را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

موناکو

این کشور بعد از واتیکان به‌عنوان کوچک‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود و در ساحل دریای مدیترانه واقع شده و از سمت خشکی به طور کامل توسط فرانسه احاطه شده است. برای معرفی جاذبه‌های دیدنی موناکو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کوچک‌ترین کشور اروپا

  • ساحل لا کوت داور: این ساحل یکی از زیباترین سواحل موناکو است که دارای شن‌های سفید و آب‌های زلال است.
  • صخره‌های موناکو: این صخره‌ها به‌عنوان یکی از نمادین‌ترین جاذبه‌های موناکو شناخته می‌شوند و دارای مناظر زیبا از دریای مدیترانه هستند.
  • پارک ژرژ پنجم: این پارک که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های موناکو است دارای فضای سبز زیبا و امکانات رفاهی متعددی است.

آندورا

آندورا

آندورا کشوری کوچک با مساحت 468 کیلومتر مربع و 86000 نفر جمعیت است و دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی است. این کشور در منطقه کوهستانی واقع شده و به طبع دارای چشم‌اندازهای بکر و منحصربه‌فردی است. مهم‌ترین جاذبه‌های آندورا عبارت‌اند از:

  • دره مادریو: این دره یکی از زیباترین دره‌های کل قاره اروپاست که دارای مناظر کوهستانی زیبا، جنگل‌های سرسبز، و رودخانه‌های خروشان است.
  • قله کوما پدروس: این قله بلندترین قله در آندورا است و دارای یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای عکاسی است.
  • دریاچه سانتا ماریا: این دریاچه دیدنی فضایی آرام‌بخش و مسحور کننده دارد.
  • کاخ کاتولیا: این کاخ در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده و یکی از بناهای تاریخی بااهمیت در این کشور شناخته می‌شود.
  • کلیسای سانتا Coloma: این کلیسا یک کلیسای قرون‌وسطایی است که در قرن دوازدهم ساخته شده و دارای نقاشی‌های دیواری منحصربه‌فرد و مجسمه‌های بسیار خاصی است.

لیختن‌اشتاین

لیختن‌اشتاین یکی دیگر از کشورهای کوچک در قاره اروپاست که در دامنه‌های رشته‌کوه‌های آلپ واقع شده است و به‌واسطه همین موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبا و چشم‌نوازی از جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌های خروشان است. مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور عبارت‌اند از:

  • کوه گراوشپیتز: این کوه بلندترین قله در لیختن‌اشتاین است و دارای مناظر کوهستانی خارق‌العاده‌ای است.
  • دره فالزرالن: این دره یکی از زیباترین دره‌های این کشور است که در اطراف آن می‌توانید شاهد جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌های بسیار خروشانی باشید.
  • دریاچه بلانز: در این دریاچه از لیختن‌اشتاین می‌توانید از مناظر طبیعی موجود لذت ببرید و دمی خود را به آرامش و سکوت وصف‌نشدنی آن بسپارید.
  • کاخ فادوتس، قلعه شارفن اشتاین، کلیسای جامع فادوتس، پیست‌های اسکی، زمین‌های گلف و پارک‌های آبی از دیگر جاذبه‌های دیدنی این کشور کوچک در اروپا به شمار می‌روند.

لیختن‌اشتاین

مالت

مالت یکی دیگر از کشورهای کوچک و البته دیدنی در اروپا است که دارای جاذبه‌های دیدنی متعددی به شرح زیر است:

  • ساحل سانت جورج: این ساحل دارای شن‌های سفید و آب‌های زلالی است و به‌عنوان زیباترین ساحل این کشور شناخته می‌شود.
  • غار آبی: آب‌های رنگی و صخره‌های آهکی، این غار را به یکی از بهترین جاذبه‌های مالت تبدیل کرده است.
  • قلعه سنت الیزابت: این قلعه در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده و از آن برای دفاع از مالت در برابر حملات خارجی استفاده می‌شده است به همین دلیل یکی از بناهای بااهمیت این کشور شناخته می‌شود.

سان مارینو

سان مارینو یکی از کشورهای کوچک اروپایی است که در جنوب اروپا و در کوه‌های آپنین واقع شده است. این کشور دارای قدمت بسیار کهنی است و به‌عنوان قدیمی‌ترین جمهوری جهان در سال 300 میلادی تاسیس شده است، ازاین‌رو دارای فرهنگ و تاریخ بسیار غنی‌ای است. در زمان سفر به این کشور حتماً از جاذبه‌های زیر بازدید کنید:

مالت

  • کوه تیتانو: تیتانو بلندترین کوه در این کشور است که دارای مناظر کوهستانی فوق‌العاده‌ای است.
  • شهر قدیمی سان مارینو: این شهر قدمت بسیاری دارد و دارای دیوارهای تاریخی، میدان‌های زیبا و بناهای تاریخی متعددی است.
  • کاخ دوک: این کاخ که در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده محل اقامت رسمی دوک‌های سان مارینو است.
  • دریاچه کوندورا: این دریاچه یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین دریاچه‌های این کشور به شمار می‌آید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم کشورهای اروپایی هرکدام دارای جاذبه‌ها و زیبایی‌های منحصربه‌فردی هستند که گردشگران با هر سلیقه‌ای را مجذوب خود می‌کنند. در بین این کشورها که دارای مساحت عظیمی هستند و جاذبه‌های بسیاری برای ارائه دارند، تعدادی از کشورهای این قاره بسیار کوچک می‌باشند و باوجود مساحت کم به‌عنوان پربازدیدی‌ترین مناطق نه‌تنها در قاره اروپا، بلکه در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. در بین این کشورها واتیکان به‌عنوان کوچک‌ترین کشور اروپایی شناخته می‌شود که در این مطلب به طور کامل به معرفی آن پرداختیم. همچنین تعداد دیگری از کوچک‌ترین کشورهای اروپایی را به همراه جاذبه‌های گردشگری آن‌ها توضیح دادیم تا بتوانید این بار سفری متفاوت به قاره اروپا را تجربه کنید و از کشورهای کوچک آن نیز بازدید کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.