انتشار: 1396/12/1
بروزرسانی: 1402/9/29
چند راهکار جالب برای کاهش تولید زباله و بازیافت آن

چند راهکار جالب برای کاهش تولید زباله و بازیافت آن

کاهش تولید زباله و ترویج بازیافت برای حفاظت از محیط زیست بسیار حیاتی است. طراحی محصولاتی با حداقل بسته بندی، خرید به صورت عمده برای به حداقل رساندن ضایعات بسته بندی، افزایش آگاهی عمومی و آموزش جوامع، بهبود زیرساخت‌های بازیافت و ... از جمله راهکارهای رایج در این زمینه هستند.

دور ریختن هر تن کاغذ، یک متر مکعب از فضای دفن زباله را اشغال می‌کند و از کاغذهایی که هر سال دور ریخته می‌شود، می‌توان از تهران تا پاریس، دیواری به بلندی سه متر و نیم ساخت. از مصرف بی‌رویه بپرهیزید و از ایجاد زباله‌های غیر لازم اجتناب کنید و قبل از مصرف، به محیط زیست خودتان فکر کرده و زباله کمتری تولید کنید. خوشبختانه در محل‌های کار، بازیافت خیلی آسان است و وقت آنچنانی نمی‌گیرد، پس برای شروع، از تفکیک مواد زائد و زباله‌ها را در محل کار خود، آغاز کنید. چند راهکار جالب برای کاهش تولید زباله و بازیافت آن را در ادامه بخوانید.

چند راهکار جالب برای کاهش تولید زباله و بازیافت آن

برای فروش ضایعات برای بازیافت، می‌توانید با موسسات و یا کسانی که خریدار چنین موادی هستند تماس بگیرید، مانند سازمان بازیافت شهرداری‌ها. همچنین می‌توان هر چند وقت یکبار مواد بازیافتی را به مراکز مخصوص آن تحویل داد.

  • برای باریافت و استفاده مجدد مواد در اداره خود، یک برنامه‌ی مناسب تدوین کنید. لازم است همه کارکنان را از برنامه‌ بازیافت آگاه سازید.
  • بنابراین قبل از شروع کار، اطلاعیه‌ای برای همه‌ی کارکنان بفرستید و آنها را دعوت کنید که در یک گردهمایی توجیه برای این منظور شرکت کنند و به آنها آموزش دهید که چه موادی قابلیت بازیافت دارند و سیستم بازیافت اداره به چه صورت عمل می‌کند.

چند راهکار جالب برای کاهش تولید زباله و بازیافت آن

  •  دفترچه‌های راهنمای بازیافت تهیه و میان کارکنان توزیع کنید. فضای محیط کار را برای تسهیل در فرآیند تفکیک و بازیافت زباله و ضایعات در ادارات ساماندهی کنید.
  • کاغذها، پلاستیک‌ها، شیشه‌ها، قوطی‌های فلزی، پسماندهای آلی و خوراکی (تر) و زباله‌های خاص وخطرناک را جدا کرده و به طور جداگانه نگاه دارید.
  • رایانه‌ها و متعلقات و تجهیزات جانبی اسقاط و غیر قابل استفاده، تجهیزات الکترونیکی و گوشی‌های تلفن همراه غیر قابل استفاده و باطری‌های فرسوده، به طور مجزا نگه داری شوند.
  • رویکردهای نوین را با هدف کاهش میزان زباله و ضایعات تولیدی اتخاذ کنید. (به عنوان مثال اولویت به خرید محصولات و اقلام مورد نیاز به صورت عمده و فله ای و با حداقل بسته بندی در ادارات، انبار یا مکان هایی را برای نگه داری ضایعات گردآوری شده ایجاد کنید).
  •  با هماهنگی و همکاری شهرداری‌ها، زباله‌های غیر قابل بازیافت را با رعایت ملاحظات بهداشتی جمع آوری و دفع کنید. از سوزاندن زباله‌ها در فضاهای بیرونی و یا پراکندن آن ها در طبیعت، به جد خودداری کنید.
  • بازیافت کاغذهای باطله را به جای سطل آشغال به مرکز بازیافت منتقل کنیم.
  •  برای هر کارمندی محفظه‌ی مناسبی برای ریختن کاغذهای باطله قراردهید. در راهروهای طبقات و کنار دستگاه‌های کپی که مقدار زیادی کاغذهای دور ریز دارند نیز سطل‌های مخصوص بازیافت کاغذ قرار داده شود و فقط باید دقت کنید که این ظروف به سطل آشغال تبدیل نشوند.
  • همه نوع کاغذهایی از جمله روزنامه، مقوا، نامه‌های اداری و ... مجزا نگهداری شوند و در صورت امکان، مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

چند راهکار جالب برای کاهش تولید زباله و بازیافت آن

  •  برای بازیافت کاغذهای رنگی انجام مراحل زیادی لازم است، در نتیجه بازیافت کاغذهای سفید آسانتر و ارزانتر انجام می‌شود. پس بهتر است فقط روی کاغذ سفید بنویسیم. وجود چسب‌های پلاستیکی روی پاکت ها و جعبه های بسته بندی این امکان را دارند که باعث شوند تا آن ها غیر قابل بازیافت شوند، بنابراین از چسب های کاغذی به جای چسب های پلاستیکی استفاده کنید.
  • از عرضه کننده های کالاها بخواهید که از مواد بسته بندی بازیافتی و قابل بازیافت استفاده کنند و درخرید کالاهای مورد نیاز، به این مساله توجه کامل را داشته باشند و همچنین لازم است که نوشت افزار را به صورت مشترک استفاده کنید.
  •  به جای استفاده اختصاصی و فردی، از دستگاه‌های دوخت و سوراخ کن‌ها می‌توانید به طور مشترک استفاده کنید و یا یک مرکز استفاده مجدد نوشت افزار یا محل مبادله نوشت افزار برای اقلام بلا استفاده ایجاد کنید.

لوازم دفتری را مجددا استفاده کنید

به جای استفاده از مداد هایی که از چوب تهیه شده اند، از مدادهای اتود که می توان نوک مغزی آن ها را عوض کرد و یا مدادهایی که از مواد بازیافتی تولید می‌شوند، استفاده کنید و از هر دو روی کاغذ استفاده و سپس بازیافت کنید. مطالب آرشیوی را به جای استفاده از کلاسور، به پوشه های مقوایی انتقال بدهید. از بکار بردن اقلام یک بار مصرف خودداری کنید.

  • از کاغذهای چاپ شده دور ریختنی، به عنوان برگ یادداشت استفاده کنید. پاکت نامه‌ها را دوباره استفاده کنید و به دنبال شکلی از طراحی‌ها باشید که امکان استفاده مجدد را فراهم کند. (به طور مثال: پاکت‌های قابل چسب کاری مجدد و دارای فضا برای چندین آدرس)

لوازم دفتری را مجددا استفاده کنید

  • از پاکت های ضخیم و جعبه‌های بسته بندی شده دوباره استفاده کنید، مثلا مهری بر روی آن بزنید با این مضمون که " برای حفظ محیط زیست از این پاکت، دوباره استفاده شده است" و یا داخل بسته بندی‌ها یادداشتی با این نوشتار قرار دهید که "ما از بسته‌هایی که شرکت‌های دیگر برای ما فرستاده‌اند برای ارسال این بسته، استفاده کردیم و سپاسگزار خواهیم شد اگر شما هم برای حفظ محیط زیست همین کار را انجام دهید.

با اتخاذ ترکیبی از این راه‌حل‌ها، جوامع، کسب‌وکارها و دولت‌ها می‌توانند برای کاهش تولید زباله، ارتقای بازیافت و حرکت به سمت رویکردی پایدارتر و موثرتر برای مدیریت منابع، با یکدیگر همکاری کنند. وضع مقرراتی که مصرف پلاستیک‌های یکبار مصرف را محدود می‌کند و بسته بندی پایدار را ترویج می کند و ارائه مشوق‌های مالی برای کسب و کارهایی که شیوه های سازگار با محیط زیست و استراتژی های مرتبط با کاهش زباله را اتخاذ می‌کنند، از جمله این راهکارها است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.