انتشار: 1397/1/20
بروزرسانی: 1402/9/19
بهترین چاقوی شکار چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین چاقوی شکار چه ویژگی‌هایی دارد؟

عواملی که در انتخاب چاقوی شکار باید در نظر گرفته شوند عبارتند از جنس تیغه، طراحی، راحتی دسته و دوام. از چاقوی شکار برای کندن پوست حیوانات و جدا کردن گوشت آنها استفاده می‌شود. از جمله شناخته شده ترین مارک‌های چاقوی شکار می‌توان به چاقوی گربر، چاقوی شکاری کلمبیا، چاقوی باک، کتزو، CRKT و چاقوی براونینگ اشاره نمود.

شکارچیان از چاقوی شکار، برای کندنِ پوست حیواناتی که شکار کرده‌اند استفاده می‌کنند. برای انتخاب چاقوی شکار دلخواه، ترجیحات شخصی، نوع شکار و نوع کاری که با آن می‌خواهید انجام دهید را در نظر بگیرید. بسته به نوع شکار، ممکن است به بیش از یک چاقو نیاز داشته باشید. در ادامه به مشخصات کلی یک چاقوی شکار مناسب اشاره کرده ایم.

ویژگی‌های چاقوی شکار مناسب

یک چاقوی شکاری خوب باید چندین ویژگی کلیدی داشته باشد تا کاربردی و مفید باشد. چالش واقعی زمانی پیش می‌آید که سعی می‌کنید بهترین چاقوی شکار را تهیه کنید؛ زیرا، گزینه‌های زیادی وجود دارد. با این حال، در ادامه ویژگی‌های کلی یک چاقوی شکار خوب را معرفی کرده‌ایم.

  • جنس تیغه: به دنبال تیغه‌ای باشید که از فولاد با کیفیت بالا و مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده باشد. انتخاب های رایج عبارتند از فولاد ضد زنگ و فولاد کربن بالا.
  • طراحی تیغه: تیغه یک چاقوی شکار مناسب باید برای کارهای مختلفی مانند پوست کندن، بریدن شاخ و برگ و ... مناسب باشد. 

ویژگی‌های چاقوی شکار مناسب

  • طول تیغه: طول تیغه چاقو، معمولا بین 7 تا 12 سانتی متر باشد، تا قدرت مانور و عملکرد بهتری را ارائه دهد.
  • مدل لبه: لبه تیز که برندگی خود را حفظ کند برای استفاده کارآمد و ایمن بسیار مهم است. در هنگام انتخاب، سختی تیغه و سهولت تیز کردن آن را در نظر بگیرید.
  • جنس دسته: دستگیره چاقو باید راحت و محکم باشد. مواد متداولی که معمولا در دسته استفاده می‌شود عبارتند از چوب، لاستیک یا مواد مصنوعی مانند G-10 یا Micarta.
  • غلاف: غلاف خوب برای حمل ایمن و دسترسی آسان ضروری است. به دنبال غلاف‌های بادوام و با طراحی خوب باشید که چاقو را خوب محافظت می‌کنند.
  • وزن چاقو: چاقویی را انتخاب کنید که محکم و بادوام بوده و در عین حال، بیش از حد هم سنگین نیست، در نظر بگیرید که هر دو ویژگی سهولت استفاده و قابل حمل بودن را دارد.
  • مقاومت در برابر زنگ زدگی: چاقوهای شکاری اغلب در معرض عوامل بیرونی قرار دارند، بنابراین برای اطمینان از طول عمر بالا، چاقویی انتخاب کنید که مقاومت در برابر خوردگی خوبی داشته باشد.

ویژگی‌های چاقوی شکار مناسب

انواع چاقوی شکار

اگر به تازگی وارد دنیای شکار شده‌اید یکی از تجهیزاتی که به آن نیاز خواهید داشت، چاقو است. چاقوی شکار می‌تواند از نوع ساده یا تاشو (ضامن دار) باشند؛ هریک از این دو مدل مزایای منحصر به فرد و مخصوص خود را دارند. چاقوهای تیغه ثابت سخت و مستحکم هستند اما به اندازه تاشوها فشرده و قابل حمل نخواهند بود. چاقوهای تاشو دارای قفل تیغه و انتخاب بسیار متداولی برای شکارچیان هستند. قفل تیغه می‌تواند از نوع قفل‌ پشتی، قفل‌ خطی و یا قفل‌ فریمی باشد. انواع مختلفی از چاقوهای شکاری وجود دارند که باید متناسب با نیاز خود و شرایط شکار از میان آنها انتخاب کنید. در ادامه با انواع چاقوی شکار و کاربرد آنها آشنا خواهیم شد.

چاقوی ساده چندکاره (Buck)

چاقوی باک یا چند منظوره یک چاقوی همه کاره جذاب است. همانطور که از نامش پیداست، این چاقوی چند منظوره می‌تواند برای بریدن، پوست کندن یا حتی شکستن استخوان شکار استفاده شود. این چاقو بسیار کاربردی است و شما را از حمل چندین چاقو نجات می‌دهد. مدل‌های مختلفی از چاقوی باک ثابت یا تاشو وجود دارد که با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند.

چاقوی ساده چندکاره (Buck) | چاقوی شکار

چاقوی بووی (Bowie)

این چاقو، چاقوی کلاسیک شکارچیان است. نام خود را از نام خالقش جیمز بووی گرفته است. این چاقو دارای تیغه‌ای ثابت با نوکی برجسته و طولی بین 10 تا 30 سانتی متر است. دارای دسته استخوانی است. مقاومت عالی و سهولت استفاده آن،  باعث شده تا انتخاب اول بسیاری از شکارچیان باشد.

چاقوی ابزاری همه کاره (چاقوی سوئیسی)

چاقوهای کوهنوردی چند کاره ابزارهایی کارآمد و همه کاره هستند. شما با پرداخت یک هزینه مناسب می توانید ابزاری داشته باشید که هم چاقو است و هم پیچ گوشتی، درب بازکن، انبردست. استحکام و تیزی چاقوهای چند منظوره معمولا کمتر از مدل‌های ثابت است، اما اگر در سفر یا کمپینگ حین شکار، در طبیعت کار خاصی انجام نمی‌دهید، این ابزار چند منظوره بسیار کاربردی خواهد بود. 

چاقوی ابزاری همه کاره (چاقوی سوئیسی) | چاقوی شکار

چاقوی شکار سر سوزنی

همانطور که از نام آن پیداست، نوک این چاقو بسیار تیز و ظریف است و بیشتر برای سوراخ کردن یا شکار به روش پرتاب چاقو استفاده می‌شود. این چاقوها اغلب بسیار محکم بوده هستند و دارای لبه برش تیزی نیز هستند. بنابراین در استفاده از آنها باید محتاط بود.

طراحی و مواد به کار رفته در چاقوی شکار

صرف نظر از اینکه چاقوی ساده انتخاب می‌کنید یا تاشو، تیغه‌ای چاقو باید اندازه و شکل درستی داشته و از مواد مناسبی ساخته شده باشد تا کار با آن را تا حد ممکن، آسان سازد. در کل، چاقوهای مخصوص شکار، نوکی باریک برای برش دقیق دارند. همچنین بخاطر داشتن بدنه‌ای پهن، بلندترین برش را به ازای هر ضربه، ارائه می‌کنند که کارایی آنها را بیشتر می‌کند. لبه این چاقوها همچنین می‌توانند کنگره دار باشند که فرآیند پوست کندن را تسهیل می‌کند. اگر می‌خواهید پوست حیوان را برای اهداف تاکسیدرمی یا پوست شکارهای کوچک مثل پرنده‌ها یا خرگوش‌ها را جدا کنید، به تیغه ظریف‌تر و کوچکتری احتیاج خواهید داشت.

طراحی و مواد به کار رفته در چاقوی شکاری

روش نگهداری از چاقوی شکار

چاقوهای شکار باید مداوم تمیز شوند، چاقوهای تاشو نیاز به توجه بیشتری دارند؛ به خاطر اینکه باز و بسته کردن مداوم آنها منجر به فرسایش بیشتر شده و می‌تواند ساختار آنها را تخریب و استفاده از آن‌ها را سخت‌تر کند. بخش‌های متحرک باید در صورت نیاز روغن کاری و تماما خشک نگه داشته شوند. رنگ رفتگی روی تیغه‌های چاقو نشانه این است که زمان تمیز کردن فوری آن‌ها رسیده است. تیز کردن چاقو نه تنها برای بهبود عملکرد آن مهم است، بلکه موضوعی مربوط به ایمنی است. عدم اعمال فشار بیش از حد هنگام تیز کردن چاقو مهم است تا به ساختار کلی چاقو آسیبی نزده و آن را دفورمه نکند.

توصیه می‌شود که همیشه از یک چاقوی شکاری ثابت استفاده کنید، زیرا استفاده از آن راحت‌تر و قوی‌تر است. همچنین نگهداری آن راحت‌تر از چاقوهای تاشو است. در انتخاب چاقو به طول تیغه نیز توجه کنید، به خصوص اگر مبتدی هستید. هرچه تیغه بلندتر باشد، کار با آن دشوارتر است. بهترین کار این است که هنگام خرید، چاقو را امتحان کنید تا ببینید با کدام یک راحت‌تر هستید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.