انتشار: 1402/8/16
بروزرسانی: 1402/8/21
تحصیل در مجارستان در رشته پرستاری

تحصیل در مجارستان در رشته پرستاری

یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل رشته پرستاری در مجارستان قبولی در آزمون ورودی است. در ادامه‌ این مقاله می‌توانید توضیحات مفصلی از این آزمون را بخوانید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

1. بررسی تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان یکی از شانس‌های اصلی برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. با توجه به شرایط مناسب تحصیل پزشکی در مجارستان، میزان تقاضا برای پذیرش در رشته‌های مختلف مانند تحصیل پرستاری در مجارستان نیز بالاست. تمام دانشجویان بین‌المللی که شرایط تحصیل پرستاری در مجارستان را داشته باشند می‌توانند با قبولی در آزمون ورودی پرستاری مجارستان و پرداخت هزینه تحصیل پرستاری در مجارستان در بهترین دانشگاه های پرستاری در مجارستان تحصیل کنند. با تحصیل در مجارستان، دانشجویان می‌توانند مدرکی با اعتبار جهانی دریافت کنند و پس از فارغ‌التحصیلی، در بهترین موقعیت‌های شغلی این رشته شروع به کار کنند. با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با شرایط تحصیل پرستاری در مجارستان آشنا کنیم و پس از آن نیز بهترین دانشگاه های پرستاری مجارستان را معرفی کنیم.

2. تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان نیز همواره طرفداران زیادی داشته است و بسیاری از دانشجویان، این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. با توجه به این که مجارستان کشوری مهاجرپذیر است و سطح آموزش پزشکی در این کشور بسیار بالاست، می‌توان تحصیل در مجارستان را جزو اهداف دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا دانست. در ادامه، با شرایط آزمون ورودی پزشکی در مجارستان آشنا خواهید شد.

شرایط آزمون ورودی دانشگاه‌های مجارستان برای رشته پزشکی

اولین و ضروری‌ترین اقدام برای تحصیل در مجارستان، شرکت در آزمون ورودی پزشکی است. آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی مجارستان در دو بخش برگزار می‌شود:

  • بخش اول آزمون ورودی پزشکی مجارستان را یک آزمون کتبی چند گزینه ای از دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و زبان انگلیسی در مدت 2 ساعت و 30 دقیقه، تشکیل می دهد.
  • بخش دوم آزمون بعد از قبولی در آزمون کتبی و توسط یک استاد دانشگاه در خصوص موضوعات درسی و پزشکی به صورت شفاهی برگزار می شود.

تحصیل پزشکی در مجارستان

شرط سنی تحصیل پزشکی در مجارستان

کشور مجارستان، محدودیت سنی خاصی را برای تحصیل پزشکی در نظر نگرفته است. با این حال، طبق تجربیات، متقاضیانی که در بازه‌های سنی زیر، برای پذیرش درخواست می‌دهند، از شانس بالاتری برای قبولی برخودار هستند:

  • شرط سنی برای پذیرش کالج در مجارستان (دوره های آمادگی): متقاضیان تا 23 سال در محدوده کاملا امن قرار دارند.
  • شرط سنی برای پذیرش پزشکی در دانشکده های پزشکی مجارستان: متقاضیان تا 24 سال در محدوده کاملا امن قرار دارند اما متقاضیان تا 28 سال نیز امکان حضور در دوره های پزشکی را خواهند داشت.

توجه داشته باشید که دانشگاه‌های مجارستان، برای پذیرش در رشته‌های پزشکی، هیچ محدودیتی اعلام نکرده‌اند. در قسمت بعدی مقاله، با شرایط پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی مجارستان آشنا خواهید شد.

مدارک برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی مجارستان

  • نامه پذیرش از دانشگاه.
  • ترجمه مدرک دیپلم دوازده ساله (یا دیپلم و پیش دانشگاهی).
  • ریز نمرات سه سال آخر.
  • شواهدی از فعالیت های فوق برنامه، دوره های کارآموزی یا کار داوطلبانه.
  • انگیزه نامه.
  • مدرک زبان IELTS/ TOFEL.
  • شواهد معتبر در خصوص پرداخت شهریه دوره مورد نظر.

این را هم بدانید که ممکن است هر دانشگاه در کشور مجارستان، شرایط اختصاصی برای پذیرش داشته باشد و موارد بالا، صرفا شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی کشور مجارستان است.

3. پرستاری در مجارستان

کشور مجارستان، یکی از کشورهایی است که در سال‌های اخیر، با رشد زیادی در صنعت پزشکی و پرستاری، نسبت به پذیرش مهاجرین نیز پیشرفت داشته است. در سال، تعداد زیادی از دانشجویان بین‌االمللی برای تحصیل پزشکی در مجارستان اقدام می‌کنند و تعداد زیادی از آنان نیز برای تحصیل پرستاری در مجارستان اقدام می‌کنند.

زبان تحصیل در رشته‌ پرستاری مجارستان انگلیسی است و همین امر موجب شده است تا میزان تقاضای دانشجویان برای حضور در دانشگاه‌های این کشور افزایش پیدا کند.

به خاطر داشته باشید که یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط تحصیل پرستاری در مجارستان قبولی در آزمون ورودی است. در ادامه‌ی این مقاله می‌توانید توضیحات مفصلی از این آزمون را بخوانید اما پیش از آن دقت کنید که به طور کلی رشته پرستاری از پنج پایه اصلی تشکیل شده است:

  • معاینه اولیه و ارزیابی اطلاعات
  • تشخیص
  • برنامه‌ریزی
  • درمان
  • معاینه پس از درمان و ارزیابی نهایی

3. پرستاری در مجارستان

4. آزمون ورودی پرستاری مجارستان

خوب است بدانید که دانشگاه های پرستاری در مجارستان، آزمون ورودی مستقل برای پذیرش دانشجو برگزار می‌کنند و شما بدون قبولی در این آزمون نمی‌توانید مشغول به تحصیل پرستاری در مجارستان شوید. بصورت کلی، این آزمون به دو شیوه‌ی اصلی برگزار می‌گردد:

  • شفاهی
  • کتبی

در آزمون ورودی دانشگاه‌های پرستاری مجارستان، مباحثی مانند شیمی، زیست‌شناسی و زبان انگلیسی مورد سنجش قرار می‌گیرد و میزان انگیزه‌ی هر دانشجو برای تحصیل نیز مورد بررسی خواهد بود. آزمون‌های زبان انگلیسی برای تحصیل پرستاری در مجارستان نیز به در دو بخش عمومی و اختصاصی انجام خواهد شد و هر داوطلب برای شرکت در آزمون دانشگاه‌ها، باید از پلتفرم اختصاصی آن‌ها وارد شود. پس از اینکه دانشجویان، آزمون کتبی را پشت سر می‌گذارند باید برای مصاحبه آماده شوند. در این مصاحبه که صدای شما نیز ضبط خواهد شد، مباحثی مانند زیست، شیمی و زبان انگلیسی مورد سوال قرار خواهد گرفت.

5. بهترین دانشگاه‌های پرستاری مجارستان

شما می‌توانید با حضور در کشور مجارستان، فرصت تحصیل در برخی از برترین دانشگاه‌های پرستاری جهان را به‌دست بیاورید. در این بخش از مقاله، با چند مورد از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل پرستاری در مجارستان آشنا خواهید شد:

نام دانشگاه

طول دوره‌ تحصیل

دانشگاه پچ

4سال

دانشگاه سگد

4سال

دانشگاه دبرسن

4سال

دانشگاه سملوایز

4سال

بهتر است بدانید که تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد هم امکان‌پذیر است. به عنوان مثال:

  • دانشگاه پچ مجارستان، در مقطع کارشناسی ارشد برنامهی MSc in Nursing APRN (primary and intensive Care) را برگزار می‌کند و این دوره 3 ساله است.
  • دوره 1.5ساله MSc in Nursing [Community Health Nursing (APN)] شرایط تحصیل پرستاری در مجارستان و در دوره فوق لیسانس دانشگاه سملوایز را فراهم می‌کند.

6. پریمدیکال پرستاری در مجارستان

دانشجویانی که متقاضی تحصیل پرستاری در کشور مجارستان و یا حتی دیگر کشورهای اروپایی هستند، با گذراندن دوره‌ی پریمدیکال (Medical Foundation Program) می‌توانند مجور حضور در هر کدام از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان اروپا را کسب کنند. درباره پریمدیکال پرستاری در مجارستان باید بدانید که:

  • این دوره حدودا 8 تا 12 ماه طول می‌کشد.
  • پس از دوره پریمدیکال دانشجویان وارد مقطع کارشناسی پرستاری می‌شوند.
  • هزینه دوره پریمدیکال مجارستان وابسته به کالج انتخابی شما متغیر است اما معمولا چیزی در حدود 6500 دلار برای یک‌سال باید بپردازید.
  • دوره‌ی پریمدیکال، معادل دوره‌ی پیش‌دانشگاهی پزشکی است.

به طور کلی شما با شرکت در پریمدیکال مجارستان برای شرکت در آزمون های کتبی و شفاهی آماده می‌شوید و احتمال موفقیت در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه های این کشور را افزایش می‌دهید. همچنین تجربه نشان داده است دانشجویانی که این دوره را گذرانده‌اند مسیر راحت‌تری برای یادگیری تئوری و کاربردی دروس پایه‌ی علوم پزشکی دارند و با بخش مهمی از دروس دو سال اول رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های اروپایی آشنا می‌شوند.

اگر دغدغه تحصیل پرستاری به زبان انگلیسی را نیز دارید، باید بدانید که این دوره به شما کمک می‌کند که برای کلاس های درس اصلی دانشگاه خود آماده شوید و زبان عمومی و تخصصی تحصیل پرستاری و پزشکی در مجارستان را یاد بگیرید. مهم‌ترین اصطلاحات پزشکی در زبان انگلیسی در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود.

7. اخذ پذیرش دانشگاه های پرستاری مجارستان

زمان پذیرش در دانشگاه‌های پرستاری مجارستان در فصل پاییز آغاز می‌شود. لازم است کسانی که قصد تحصیل پرستاری در این کشور را دارند، از زمان‌بندی آن اطلاع داشته باشند و اقدامات لازم را به موقع انجام دهند. در نظر داشته باشید که کشور مجارستان، هیج سرویس متمرکزی برای ارائه درخواست ندارد و شما باید درخواست خود را بصورت جداگانه برای دانشگاه‌های مختلف ارسال کنید.

تمام دانشگاه‌ها در کشور مجارستانف سایت اختصاصی خود را دارند و شما می‌توانید به راحتی، درخواست پذیرش خود را در سایت آن‌ها ارائه کنید. همانطور که در قسمت‌های قبلی گفتیم، هر دانشگاه در کشور مجارستان، شرایط خاص خود را برای ارائه پذیرش به دانشجویان دارد. برای اینکه بتوانید از دانشگاه‌ها پذیرش بگیرید، لازم است مدارکی فراهم کنید. در این قسمت از مقاله، شما را با مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پرستاری مجارستان آشنا خواهیم کرد:

  • تحصیلات متوسطه
  • رونوشت‌های رسمی
  • نامه قبولی در آزمون ورودی پرستاری مجارستان یا مصاحبه‌ی شخصی
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • ویزای دانشجویی
  • مدرک زبان انگلیسی (سطح B2 یا نمره آیلتس 6.0)
  • تست سلامت
  • اثبات تمکن مالی

خاطرنشان می‌کنیم که مدارک فوق، به طور معمول برای دریافت پذیرش مورد نیاز است. ممکن است دانشگاه انتخابی شما، مدارکی علاوه بر این عناوین درخواست کند.

8. هزینه تحصیل پرستاری در مجارستان

در این قسمت از مقاله، قصد داریم شما را با هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف مجارستان آشنا کنیم اما باید پیش از هر چیزی بگوییم که هزینه تحصیل پرستاری در مجارستان ارتباط مستقیم با دانشگاه انتخابی شما دارد. اگر بهترین دانشگاه های پرستاری مجارستان را در نظر بگیریم، درباره شهریه این رشته به فهرست زیر می‌رسیم:

  • هزینه تحصیل پرستاری در دانشگاه سگد در مقطع کارشناسی 5258 دلار
  • هزینه تحصیل پرستاری در دانشگاه پچ در مقطع کارشناسی 5258 دلار و در مقطع کارشناسی ارشد 1750 دلار
  • هزینه تحصیل پرستاری در دانشگاه سملوایز در مقطع کارشناسی 6940 دلار و در مقطع کارشناسی ارشد 3365 دلار
  • هزینه تحصیل پرستاری در دانشگاه دبرسن در مقطع کارشناسی 6500 دلار

به خاطر داشته باشید که شهریه دانشگاه های شما هزینه ثبت نام که عموماً بین 100 تا 500 دلار است، افزوده می‌شود.

شرایط و هزینه تحصیل در مجارستان

 

9. هزینه زندگی در مجارستان

شما به عنوان یک دانشجوی خارجی باید توان پرداخت هزینه‌های زندگی شخصی خود را در کشور مجارستان داشته باشید. این هزینه‌ها علاوه بر هزینه‌هایی است که برای ثبت‌نام و تحصیل در دانشگاه پرداخت خواهید کرد. به طور کلی، کشور مجارستان، کشور گران‌قیمتی برای زندگی نیست و هزینه‌های ماهانه زندگی در آن شامل اجاره، آب، برق، گاز، مسکن و حمل‌ونقل برای یک نفر تنها 662.5 دلار در نظر گرفته می‌شود. در این قسمت می‌توانید با بعضی از اصلی‌ترین هزینه‌های زندگی در کشور مجارستان آشنا شوید:

نوع هزینه

قیمت به دلار

اقامت

100 تا 250

غذا

147

حمل‌ونقل عمومی

13 تا 15

هزینه‌های شخصی

100 تا 200

در قسمت بعدی مقاله، شما را با مزایا و معایب تحصیل در مجارستان آشنا خواهیم کرد.

10. مزایا و معایب تحصیل در مجارستان

کشور مجارستان به عنوان یکی از بهترین و اصلی‌ترین کشورهای مقصد دانشجویان بین‌المللی، در رشته‌های پزشکی و پرستاری به‌شمار می‌رود. اما به طور طبیعی، تحصیل در هر کشوری علاوه بر مزایایی که در اختیار افراد قرار می‌دهد، معایبی نیز به همراه خواهد داشت. در این بخش از مقاله، مزایای تحصیل در مجارستان را بررسی خواهیم کرد:

  • تایید مدارک تحصیلی کشور مجارستان در 25 کشور اروپایی.
  • ارائه کلیه رشته های علوم پزشکی و تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران.
  • ارائه دوره پیش دانشگاهی و مورد تایید ایران.
  • هزینه تحصیل کم و  کیفیت امکانات آموزشی بالا .
  • پایین بودن هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی.
  • کافی بودن مدرک دیپلم متوسطه برای ورود دانشجویان ایرانی به مجارستان جهت تحصیل در مقطع کارشناسی.
  • قابلیت گذراندن دوره زبان انگلیسی در کلیه دانشگاه ها و کالج های مجارستان.
  • ارائه کلیه رشته های مهم به زبان انگلیسی به دانشجویان خارجی.
  • بیمه درمانی اجباری در طول مدت تحصیل در مجارستان.
  • امکان مسافرت به کشور های همسایه اروپایی غربی و کل حوزه شینگن بدون نیاز به اخذ ویزا.
  • قابلیت انتقال و ادامه تحصیل در کشورهایی نظیر آمریکا.
  • دسترسی آسان و راحت به کشورهای اروپای غربی و امکان کار در آن ها.
  • امکان آشنایی با فرهنگ های مختلف و ارتباطات بین المللی به واسطه حضور دانشجویان خارجی در مجارستان.
  • مقصدی مناسب جهت سرمایه گذاری و امکان اخذ اقامت برای دانشجویان بعد از پایان تحصیل.
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی در مجارستان به قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر از جمله هلند.
  • امکان کار بعد از فارغ التحصیلی در کلیه کشورهای حوزه شینگن و اروپا.

به خاطر داشته باشید که تحصیل در دانشگاه سگد، پچ و سملوایز، با مدارکی معتبر در سطح اروپا همراه است و این مدارک برای پیدا کردن جایگاه شغلی مناسب، به فارغ‌التحصیلان کمک خواهد کرد.

البته باید در نظر داشته باشید که شما با تحصیل در مجارستان با مشکلاتی مانند زبان مواجه خواهید بود چرا که مردم این کشور به زبان مجاری حرف می‌زنند. همچنین اگر مشغول به کار دانشجویی در مجارستان شوید، با حقوق نه چندان زیاد روبه‌رو هستید و این درحالیست که نرخ مالیات در این کشور بالاست. درباره هزینه‌ها این نکته را نیز باید اضافه کنیم که شهریه دانشگاه های خصوصی مجارستان بالاست.

11. بازار کار پرستاری در مجارستان

تمام دانشجویانی که در دانشگاه‌های برتر مجارستان فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در مراکز مختلفی مانند آسایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی شروع به کار کنند. البته طی کردن برخی مراحل قانونی برای کار در مجارستان الزامی است.

اگر بخواهیم اشاره‌ای به حقوق پرستاران در مجارستان داشته باشیم، به جدول زیر می‌رسیم:

حداقل درآمد

306000 HUF

میانگین درآمد

476000 HUF

حداکثر درآمد

917000 HUF

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.