انتشار: 1401/1/24
بروزرسانی: 1402/10/3
بهترین طبیعت دنیا | معرفی 10 مکان زیبای طبیعی در دنیا

بهترین طبیعت دنیا | معرفی 10 مکان زیبای طبیعی در دنیا

مکان‌های بسیار زیبایی روی این کره خاکی وجود دارند که باید از آنها دیدن کنید. آبشار فرشته در ونزوئلا، مجمع الجزایر آزور در پرتغال، پارک ملی بنف در کانادا، جزیره اسکای در اسکاتلند و هزاران مکان جذاب و دیدنی دیگر در دنیا وجود دارند که جزو چک لیست سفر بسیاری از مسافران و جهانگردان هستند. در ادامه به برخی از این زیباترین مکان‌های جهان اشاره کرده ایم.

بسیاری از مکان‌های شگفت انگیز در دنیا مانند اهرام مصر باستان، دیوار بزرگ چین و یا تخت جمشید ساخته دست بشر هستند و بدون شک، عظمت و قدمت آنها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. اما با این حال بسیاری از چشمگیرترین مکان‌های روی کره زمین توسط خود مادر طبیعت ساخته شده‌اند. پاسخ به این سوال که بهترین طبیعت دنیا کجاست، سخت است. زیرا در این جهان بزرگ پدیده‌های طبیعی شگفت انگیز بسیاری وجود دارند.  در ادامه ما به 10 مورد از آنها اشاره کرده ایم.

12 مکان زیبای طبیعی در دنیا

مکان‌هایی همچون چشمه‌های شگفت انگیز باداب سورت، جنگل‌های حرا، دریاچه صورتی مهارلو، آبشار نیاگارا و ... از جمله نقاط دیدنی و خارق العاده در طبیعت هستند که هر ساله عده زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کنند. 

چشمه‌های باداب سورت مازندران ایران

باداب سورت منطقه‌ای طبیعی در استان مازندران در شمال ایران، در 95 کیلومتری جنوب ساری و 7 کیلومتری (4.3 مایلی) غرب روستای اُورُست است. این پدیده شامل مجموعه‌ای از تشکل‌های پلکانی تراورتن است که طی هزاران سال بر اثر جریان آب گرم دو چشمه معدنی و مواد کربناته آنها در دامنه کوه ایجاد شده است.

12 مکان زیبای طبیعی در دنیا

چشمه‌های باداب سورت دو چشمه معدنی متمایز با ویژگی‌های طبیعی متفاوت هستند که در ارتفاع 1840 متری از سطح دریا قرار دارند. چشمه اول حاوی آب بسیار شوری است که در یک حوضچه طبیعی کوچک جمع می‌شود. آب آن خاصیت درمانی داشته و به ویژه برای درمان روماتیسم و برخی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. چشمه دوم طعم ترش دارد و عمدتا به رنگ نارنجی است که به دلیل رسوبات زیاد اکسید آهن در خروجی آن است.

جنگل‌های حرا قشم ایران

جنگل‌های حرا قشم در سواحل جنوبی ایران قرار دارند. این جنگل‌ها هیچ شباهتی به جنگل‌های دیگری که تا به حال دیده‌اید ندارند. مساحت آن حدود 200 کیلومتر است. البته در سایر مناطق حفاظت شده در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان نیز جنگل حرا وجود دارد. با این حال، جنگل حرا قشم به دلیل مجاورت با مناطق مسکونی جزیره از سایرین چشمگیرتر و جذابتر است و تا مرکز شهر حدود یک ساعت فاصله دارد.

جنگل‌های حرا قشم ایران

عمر جنگل حرا به 30 تا 40 میلیون سال می‌رسد. درختان این جنگل در دریا غوطه‌وراند و پس از شروع جزر و مد از آب بیرون می‌آیند. این راز جذابیت این جنگل است. تصویر درختان حرا در دریای آبی دیدنی است. تنه درختان در آب غوطه‌ور می‌شوند و فقط شاخ و برگ‌های بالایی آنها باقی می‌ماند. انگار درختان روی آب شناورند. این درختان به راحتی در آب شور زنده می‌مانند، زیرا نمک را از آب جذب نمی‌کنند و از آب شیرین استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها مانند یک آب شیرین کن عمل می‌کنند. جنگل‌های حرا همیشه سبز هستند.

با رسیدن فصل سرما بسیاری از پرندگان مهاجر زمستان را در قشم می‌گذرانند. تعداد پرندگان این منطقه به بیش از 100 گونه می‌رسد. پرندگانی همچون فاخته، مرغ ماهی خوار، سلیم خاکستری و ... هستند که با پایین آمدن آب، ریشه درختان ظاهر می‌شود و می توانید بین درختان راه بروید. البته باید چکمه بپوشید و برای ماجراجویی در گل و لای آماده باشید. با بالا آمدن سطح آب دریا می‌توانید سوار قایق شوید و به وسط جنگل بروید.

جنگل‌های حرا قشم ایران

دریاچه مهارلو شیراز ایران

دریاچه نمک مهارلو، دریاچه‌ای فصلی به وسعت بیست و پنج هزار هکتار است که در شهرستان سروستان در استان فارس و جنوب شرقی شهر شیراز واقع شده است. دریاچه بختگان نیز در این شهر قرار دارد. دریاچه مهارلو در طول تاریخ به نام‌های مختلفی از جمله «مهلو»، «مهلویه» و ... نامیده می‌شده است. مهارلو از رودخانه‌های «سلطان آباد» و «رودخانه خوش» آبیاری می‌شود.

دریاچه مهارلو پانزدهمین پهنه آبی مهم ایران است و برای استخراج نمک مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. در این دریاچه موادی از جمله انواع کانی‌های رسی، کوارتز و سنگ‌های کربناتی وجود دارد. بررسی ژئولوژیک سنگ‌های دریاچه نشان می‌دهد که قدمت آن به 540 میلیون سال پیش و به دوره کامبرین می‌رسد.

قدمت روستای مهارلو که در گذشته دشت گل نیز نامیده می‌شد به دوران صفویه می‌رسد. مهارلو در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس با بافتی متمرکز و پنجره‌های قوسی بلند ساخته شده است. باغ‌های انار و انجیر و بادام در فصل بهار چشم اندازی بی‌نظیر دارند. همچنین عطر گیاهان اطراف چشمه آب معدنی روستا که در درمان بیماری‌های پوستی شهرت قابل توجهی دارد، محلی برای نشاط و لذت بردن از طراوت بهاری است.

دریاچه مهارلو شیراز ایران

اما دلیل صورتی بودن این دریاچه چیست؟ آب دریاچه معمولا تا پایان تابستان تبخیر می‌شود و بستر سفید دریاچه در معرض دید قرار می‌گیرد. در اواسط تابستان و به دلیل نرخ تبخیر بالا و غلظت نمک، آب دریاچه در نتیجه جزر و مد قرمز در داخل دریاچه قرمز مایل به صورتی می‌شود. همچنین این رنگ زیبا به دلیل وجود میزان بالای جلبک قرمز در کف دریاچه است. تکثیر زیاد این جلبک‌ها به دلیل نمک موجود در این دریاچه است. 

دیواره مرجانی بزرگ سواحل کوئینزلند

دیواره مرجانی بزرگ، واقع در سواحل کوئینزلند، استرالیا، بزرگ ترین سیستم صخره‌ای مرجانی جهان است که بیش از 1400 مایل امتداد دارد و تنوع خیره کننده‌ای از حیات دریایی را در خود جای داده است. این شگفتی طبیعی سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را جذب می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند به غواصی یا تور قایق شیشه‌ای بروند تا زیبایی آن را مشاهده کنند.

این پدیده شگفت انگیز، خانه بیش از 1500 گونه ماهی، 600 گونه مرجان و بسیاری دیگر از موجودات دریایی مانند لاک پشت‌های دریایی، کوسه‌ها و دلفین‌ها است. این مکان یک اکوسیستم طبیعی است که غذا و سرپناهی را برای گونه های بی شماری فراهم می‌کند و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

دیواره مرجانی بزرگ سواحل کوئینزلند

شفق قطبی، آلاسکا، نروژ و فنلاند

شفق قطبی، معروف به شفق شمالی، یک پدیده طبیعی خیره کننده در نیمکره شمالی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ذرات باردار الکتریکی خورشید با اتم‌های جو زمین برخورد می‌کنند و طیف‌های رنگارنگی از نور را در آسمان شب ایجاد می‌کنند. رنگ شفق قطبی از سبز، آبی و صورتی تا قرمز و بنفش متغیر است و تماشای این الگوها بسیار مسحورکننده است. بهترین مکان‌ها برای تماشای شفق قطبی، کشورهایی مانند نروژ، سوئد، فنلاند و کانادا هستند که نورهای شهری کمتری دارند و آسمان شب شفاف‌تری دارند.

آبشار ویکتوریا، زامبیا و زیمبابوه

آبشار ویکتوریا، واقع در مرز بین زامبیا و زیمبابوه، یکی از بزرگترین آبشارهای جهان و یک شگفتی طبیعی زیبا است. این آبشار بیش از 1700 متر امتداد دارد و 107 متر آن در دره رودخانه زامبزی پایین می‌رود. بازدیدکنندگان می‌توانند شاهد قدرت بی نظیر آبشار و منظره مه آلود آن باشند که رنگین‌کمان‌هایی را در بالای دره ایجاد می‌کند. منطقه اطراف خانه حیات وحش متنوعی از جمله فیل‌ها، شیرها و اسب آبی است که آن را به مقصدی محبوب برای تورهای سافاری تبدیل کرده است.

آبشار ویکتوریا، زامبیا و زیمبابوه

بندر و ساحل ریودوژانیرو، برزیل

بندر ریودوژانیرو یا خلیج گوانابارا یک شگفتی طبیعی در ریودوژانیرو برزیل است، که مساحتی حدود 400 کیلومتر مربع دارد. کوه‌های سرسبز خلیج را احاطه کرده‌اند و برخی از نمادین‌ترین مکان‌های دیدنی شهر از جمله کوه شوگرلوف و مجسمه مسیح را در خود جای داده‌اند. این خلیج همچنین یک نقطه محبوب برای فعالیت های آبی مانند قایقرانی، موج سواری و کایاک سواری است. بازدیدکنندگان می توانند از مناظر خیره کننده خط افق شهر از روی آب لذت ببرند. این بندر دارای تاریخ دریایی غنی است و نقش مهمی در توسعه و تجارت برزیل داشته است. این بندر میزبان رویدادهای بین المللی متعددی از جمله مسابقات قایقرانی در بازی های المپیک تابستانی 2016 بوده است.

قله اورست، نپال و تبت

قله اورست بلندترین قله جهان در مرز نپال و تبت قرار دارد. با ارتفاع 8848 متری از سطح دریا، یک پدیده طبیعی باشکوه و الهام بخش است. کوهنوردان زیادی برای رسیدن به این قله سر به فلک کشیده تلاش کرده‌اند، اما تنها تعداد کمی موفق شده اند. سفر به قله اورست چندین هفته طول می‌کشد و نیاز به برنامه ریزی و آمادگی دقیق دارد. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند از مناظر خیره کننده رشته کوه هیمالیا در اطراف کمپ اصلی لذت ببرند یا با یک تور هلیکوپتری از بالا مناظر کوهستانی باشند.

قله اورست، نپال و تبت

سر ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی شرپا اولین صعود موفقیت آمیز به قله اورست را در 29 می 1953 داشتند. این کوه اکوسیستم منحصر به فرد خود را دارد، با مناطق آب و هوایی مختلف از جنگل های سرسبز در پایه تا دامنه های بایر و یخی نزدیک قله.

آتشفشان پاریکوتین، میچوآکان، مکزیک

آتشفشان پاریکوتین یک شگفتی طبیعی است که در ایالت میچوآکان مکزیک واقع شده است. در میان آتشفشان‌های جهان بی‌نظیر است، زیرا در سال 1943 از میان یک مزرعه ذرت پدیدار شد و به مدت 9 سال فوران کرد و گدازه و خاکستر را در سراسر حومه اطراف بیرون ریخت. این فوران دو روستای مجاور را مدفون و منظره محیط را دگرگون کرد و زمینی خشن و سوررئال از جریان‌های گدازه سیاه و زمین‌های پوشیده از خاکستر را به نمایش گذارد.

آتشفشان پاریکوتین، میچوآکان، مکزیک

بازدیدکنندگان می‌توانند تا بالای آتشفشان پیاده روی کنند یا در منطقه اطراف، چشمه‌های آب گرم و دهکده‌های محلی کاوش کنند. این آتشفشان تنها در یک سال به ارتفاع 424 متر (1391 فوت) رسید. آتشفشان پاریکوتین یکی از جوان‌ترین آتشفشان‌های جهان است. مردم محلی توانستند کل چرخه زندگی آتشفشان را از زمان تولد تا خواب نهایی آن ثبت کنند.

کوه و آبشار میلفورد ساند، پارک ملی فیوردلند

Milford Sound یک شگفتی طبیعی خیره کننده است که در فیوردلند، نیوزیلند واقع شده است. این پدیده یک آبدره است، یک ورودی دریایی باریک بین صخره‌های شیب دار که توسط فرسایش دیواره‌ها در طی میلیون‌ها سال شکل گرفته است. مشخصه این مکان کوه‌های باشکوه، آبشارهای زیبا و آب های شفاف آن است به حدی که مناظر اطراف در آن منعکس می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند با شرکت در یک تور دیدنی با قایق یا گشت و گذار با کایاک، از این مکان دیدن کنند و خود را در زیبایی این محیط طبیعی بکر غرق کنند.

  • میلفورد ساند خانه جمعیتی از پنگوئن‌های کمیاب و در خطر انقراض فیوردلند، یکی از نادرترین گونه‌های پنگوئن جهان است.
  • اکوسیستم زیرآبی میلفورد ساند متنوع و منحصر به فرد است و دارای درختان مرجانی سیاه و کمیاب است که می توانند عمری بیش از 200 سال داشته باشند.
  • آب موجود در Milford Sound ترکیبی از آب شیرین و آب دریا است که در نتیجه یک پدیده طبیعی با نام "لایه آذرآواری" ایجاد می‌شود که در آن آب شیرین در سطح و در بالای آب متراکم‌تر دریا باقی می‌ماند.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.