انتشار: 1397/2/17
بروزرسانی: 1402/9/5
تجهیزات تیراندازی | برای شروع تیراندازی به چه لوازمی نیاز داریم؟

تجهیزات تیراندازی | برای شروع تیراندازی به چه لوازمی نیاز داریم؟

تجهیزات تیراندازی شامل لباس، کلاه، دستکش، عینک، انواع اسلحه (تفنگ، تپانچه و ...) و ... است. این تجهیزات می‌توانند بسته به نوع رشته تیراندازی، متفاوت باشند. تیراندازی مسابقه‌ای ورزشی مبتنی بر استفاده از سلاح گرم است. در مسابقات تیراندازی، تیراندازان از سلاح گرم تعیین شده، مانند تفنگ دستی، تپانچه یا تفنگ ساچمه‌ای برای شلیک به اهداف استفاده می‌کنند. این هدف ممکن است ثابت یا متحرک باشند.

قبل از خرید هر گونه تجهیزات، توصیه می‌شود قوانین مربوط به این رشته را مطالعه کنید. علاوه بر این، اگر در تیراندازی تازه کار هستید، برای خرید تجهیزات تیراندازی با کیفیت می‌توانید با تیراندازان یا مربیان باتجربه مشورت نمائید. در این رشته ورزشی باید همیشه از دستورالعمل‌های ایمنی پیروی کنید و نسبت به سلاح گرمی که در دست دارید مسئولانه رفتار نمائید.

معرفی کامل تجهیزات تیراندازی 

در ادامه تعدادی از وسایل مورد نیاز رشته تیراندازی با تفنگ را به شما معرفی می‌کنیم. در زیر لیستی از تجهیزات تیراندازی که برای شروع ورزش به آنها نیاز دارید آورده شده است. در مورد هر کدام توضیحات لازم داده شده است و شما یاد خواهید گرفت که از هر کدام برای چه منظوری استفاده می‌شود.

تپانچه 

تپانچه یکی از اسلحه‌هایی است که تیراندازان از آن در مسابقات استفاده می‌کنند. تپانچه نوعی تفنگ است که به صورت دستی طراحی شده و امکان تیراندازی آسان با یک دست را فراهم می‌کند. تپانچه‌ها با لوله نسبتا کوتاه مشخص می‌شوند و معمولا جمع و جور هستند. تپانچه‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توان آنها را بر اساس مکانیسم عملکردشان دسته بندی کرد. 

تپانچه | تجهیزات تیراندازی

تفنگ بادی

مانند تپانچه، تفنگ‌های بادی یکی از ادوات اولیه برای رقابت در ورزش تیراندازی هستند. انواع مختلفی از این نوع تفنگ وجود دارد و مسابقات آن در سبک‌های مختلفی برگزار می‌شود. هر نوع سبک مسابقه بر استفاده از نوع متفاوتی از تفنگ تاکید دارد. به عنوان مثال، مسابقات Smallbore از اوایل دهه 1900 وجود داشته و از تفنگ‌های کالیبر 0.22 در آن استفاده می‌شود که یکی از اولین تفنگ‌های رقابتی مورد استفاده است.

تفنگ ساچمه‌ای یا شاتگان

مشابه تفنگ بادی و تپانچه، تفنگ‌های ساچمه‌ای نوع دیگری از رشته ورزشی تیراندازی است. برخلاف گلوله‌ها و ساچمه‌های تکی که از تپانچه و تفنگ بادی شلیک می‌شوند، تفنگ‌های ساچمه‌ای از کپسول‌های گلوله‌ای به عنوان شکل اصلی مهمات خود استفاده می‌کنند. این کپسول‌ یا پوسته‌ها هنگام شلیک از هم جدا شده و باعث می‌شوند گلوله‌های متعددی از تفنگ خارج شود.

تفنگ ساچمه‌ای یا شاتگان | تجهیزات تیراندازی

لباس مخصوص تیراندازی 

برای انجام تمرینات ورزش تیراندازی با تفنگ شما نیازمند لباس یا به اصطلاح کت مخصوص آن هستید. این لباس‌ها به طور معمول در 10 سایز و به صورت جداگانه برای بانوان و آقایان اندازه گیری، دوخته یا سایز می‌گردد. معمولا جنس این لباس‌ها از چرم بوده که باعث خوش فرم شدن لباس می‌شود. لازم به ذکر است که پوشیدن این لباس‌ها برای ورزشکاران بسیار مشکل است و اصلاً لباس های راحتی نیست. دلیل سفت و سخت بودن این لباس‌ها جلوگیری از لرزش‌های اضافی بدن و در نتیجه کمک به تیراندازی و تمرکز بهتر و دقیق تر است.

به طور عموم این لباس‌ها کمربندهایی در قسمت کناره‌ها و پشت برای تنظیم و کشش ماهیچه‌ها دارند و همه لباس‌های مورد استفاده در مسابقات رسمی بایستی مورد تأیید فدراسیون جهانی تیراندازی باشد. همچنین معمولا این لباس‌ها یک جیب بزرگ در سمت راست بدن و چند گیره برای نصب وزنه در داخل یا پشت ورزشکار تیراندازی با تفنگ دارد.

لباس مخصوص تیراندازی | تجهیزات تیراندازی

کفش مخصوص تیراندازی

کفش‌های مخصوص نیز یکی از دیگر وسایل ضروری در ورزش تیراندازی با تفنگ است. به طور معمول در مسابقات 10 متر بادی و 30 متر خفیف دو نوع کفش که یکی ساق بلند و دیگری ساق کوتاه است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفش های معمولی و ساق کوتاه برای تیراندازی با اسلحه تپانچه و کفش ساق بلند برای تیراندازی با تفنگ دارای ضخامت و اندازه‌هایی است که تابع استانداردهای خاص فدراسیون ورزش تیراندازی (ISSF) می‌باشد. امکان تنظیم شیب در کف این کفش‌ها وجود دارد. در قسمت کف کفش هم برآمدگی‌های خاص نعل شکل نیز برای ایستادن تراز تعبیه شده است.

دستکش‌های ویژه تیراندازی

در ورزش تیراندازی با تفنگ تیراندازان از دستکش های مخصوصی استفاده می نمایند. به طور معمول جنس این دستکش ها از چرم و یا برزنت های چند لایه است. این دستکش ها انعطاف بسیار کم، روکش داخلی ضد عرق و تهویه دار دا رند. سایز و طراحی این دستکش‌ها هم باید در چهارچوب مقررات فدراسیون جهانی تیراندازی (ISSF) باشد.  

دستکش‌های ویژه تیراندازی | تجهیزات تیراندازی

دستکش‌های مخصوص تیراندازی با تفنگ هیچ گاه تمام انگشت ورزشکاران را نمی‌پوشاند و به طور معمول حداقل بین 2 تا 5 انگشت آزاد وجود دارد و از قسمت مچ دست محکم بسته شده تا جلوی لرزش‌های مچ دست را گرفته و آن را کاهش دهد. همچنین کف این دستکش‌ها طوری طراحی شده‌اند تا از فشار وزن تفنگ بر کف دست تیرانداز بکاهند، در مسابقات متداول است که ورزشکاران دست چپ را در زیر تفنگ مشت می‌نمایند، که بسته به عادت فرد تیرانداز دو نوع متفاوت دستکش در این مواقع به کار گرفته می‌شود.

کلاه مخصوص تیراندازی 

کلاه یا نقاب هم به دلیل جلوگیری از تابش نور  یا نصب عینک بر روی آن به هنگام تیراندازی با تفنگ برای ورزشکاران مهم و ضروری است. این تجهیزات هم باید مورد تأیید فدراسیون جهانی تیراندازی (ISSF) قرار گیرند. استفاده از کلاه‌هایی که سبب ایجاد پوشش محدود کننده دید می‌شوند یا ابعاد آن بیشتر از 3*10 سانتی متر است، مجاز نیست.

کلاه مخصوص تیراندازی | تجهیزات تیراندازی

عینک تیراندازی  

عینک‌های مخصوص تیراندازی با تفنگ به صورتی طراحی شده‌اند، تا اگر فردی مشکل بینایی دارد و از عینک استفاده می‌کند، هم به طور هم زمان برای او قابل استفاده باشد. به طور معمول عینک‌های تیراندازی دید شخص را نزدیک بین کرده و مانند عینک‌های مطالعه سبب افزایش شفافیت تصویر و دیدن بهتر آلت نشانه روی، بر روی تفنگ خواهند شد. همه عینک‌های تیراندازی با تفنگ، مجهز به یک مانع دید بین دو چشم هستند تا تیراندازی بدون بستن یک چشم و دیدن تصویر با چشم غالب برای تیرانداز امکان پذیر گردد.

بر اساس قوانین فدراسیون جهانی تیراندازی (ISSF)، تیرانداز مجاز به استفاده از فیلترهای رنگی روی عینک به منظور حذف شدن نور یا نور مزاحم محیط یا عادت و تمرکز بیشتر، است. از دیگر ویژگی‌های این عینک های مخصوص تیراندازی با تفنگ، می‌توان به قابل تغییر بودن دیافراگم آنها اشاره نمود، که به این معناست که روزنه دید عینک قابل کوچک و بزرگ شدن می‌باشد.

عینک تیراندازی | تجهیزات تیراندازی

مهاربند (کمربند) مخصوص

مهاربند، تکه کمربندی است که به اتصال بین قسمت زیر تفنگ به زیر بازو یا کتف تیرانداز متصل می‌گردد تا در مهار وزن تفنگ و لرزش کمک نماید. در بسیاری از مسابقات تیراندازی، کمربند می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای حمل انواع تجهیزات مفید باشد. همچنین این تجهیزات را به راحتی در دسترس ورزشکار قرار دهد. کمربندهای مخصوص مسابقه معمولا دارای شیارهایی برای غلاف تفنگ دستی و غلاف مهمات هستند. این ویژگی به تیرانداز اجازه می‌دهد تا در طول مسابقه سریعا اسلحه خود را بارگیری کند. 

گوشگیرهای مخصوص تیراندازی

گوشی‌ها در تیراندازی هنگام استفاده از تفنگ بادی و پی سی پی که صدای بلندی دارند، استفاده از گوشگیر بسیار مفید است و کمک زیادی به تمرکز بیشتر ورزشکار می‌کند. عمل شلیک با اسلحه اغلب صدای بسیار بلندی تولید می کند. در واقع، صدای تولید شده در بیشتر تیراندازی‌ها بیش از 130 دسی بل است و توصیه شده است که انسان برای مدت طولانی در معرض صدای بیش از 85 دسی بل قرار نگیرد.

گوشگیرهای مخصوص تیراندازی | تجهیزات تیراندازی

برخی از اسلحه‌ها ممکن است به سیستم صدا خفه کن برای کاهش صدای خروجی مجهز باشند، اما بسیاری از آنها دارای این گزینه نیستند. بنابراین، استفاده از گوش‌گیر برای جلوگیری از آسیب‌های شنوایی ضروری است. انواع مختلفی از گوش‌گیر وجود دارد و اکثر آنها فقط به مقدار مشخصی از صدا اجازه عبور می‌دهند. 

دوپایه تیراندازی

همانطور که از نامش پیداست، یک دوپایه از دو عدد پایه تشکیل شده که برای ثابت نگه داشتن یک تفنگ بزرگ در حین استفاده کمک می‌کند. طول دوپایه‌ها معمولا حدود 12 سانتی‌متر یا بیشتر است، اما اغلب اوقات می‌توان آنها را چند سانتی بلندتر کرد. اکثر دوپایه‌ها از آلومینیوم ساخته شده اند و انواع گران‌تر ممکن است از آلیاژهای قوی‌تر و فلزات دیگر ساخته شوند. جنس به کار رفته در ساخت دوپایه، روی وزن آن تاثیرگذار است؛ بیشتر آنها حدود یک نیم کیلو وزن دارند. هنگام رقابت در مسابقات، استفاده از دوپایه یک انتخاب عالی است.

دوپایه تیراندازی | تجهیزات تیراندازی

گلوله تیراندازی

مهمات، گلوله‌ و ساچمه از اجزای اصلی بوده و با تفنگ به سمت اهداف شلیک می‌شوند. گلوله‌ها اغلب بر اساس اندازه، وزن و شکل دسته بندی می‌شوند. اندازه و وزن گلوله به‌ویژه بر سرعت آن و پس‌زدگی اسلحه تأثیر می‌گذارد. برای مثال، گلوله‌های سنگین‌تر ممکن است کمتر مستعد تغییرات ناشی از باد و سایر عوامل محیطی باشند. علاوه بر این، اگر اهداف از مواد متراکم تر مانند فولاد ساخته شده باشند، ممکن است برای دستیابی به نتایج بهتر، گلوله سنگین‌تری مورد نظر باشد. 

غلاف اسلحه

هنگام رقابت در مسابقات تپانچه دستی، استفاده از یک غلاف اسلحه به تیرانداز راحتی عمل بیشتری می‌دهد. غلاف‌ها معمولا از جنس نایلون، چرم یا پلیمر ساخته می‌شوند. استفاده از غلاف هنگام تیراندازی این امکان را ایجاد می‌کند که هنگام فعالیت به راحتی اسلحه خود را در آن قرار دهید.

غلاف اسلحه | تجهیزات تیراندازی

استفاده از تجهیزات و وسایل خاص تیراندازی با تفنگ از جمله: لباس، دستکش، کفش، گوشی، مهاربند، عینک مخصوص و همه و همه از خطرات و آسیب‌های احتمالی که ممکن است طی تمرینات این ورزش مهیج و مفید برای تمرکز و در عین حال خطرناک پیش آید، جلوگیری به عمل می‌آورد. بنابراین اگر می‌خواهید چه به صورت حرفه‌ای چه به صورت سرگرمی و تفریحی وارد ورزش تیراندازی با تفنگ گردید، این تجهیزات و وسایل ضروری را کامل تهیه و همیشه به هنگام تمرینات یا مسابقات، از آنان استفاده نمایید. 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
عاشق تیراندازی
24 اسفند 1401
من خیلی تیراندازی را دوست دارم ولی جای خوبی برای اموزش دیدن پیدا نمی کنم . این رشته تنها رشته ی ورزشی است که من  دوستش دارم ولی وقتی جای خوبی برای اموزش تیراندازی پیدا نمی کنم خیلی ناراحتم.  خدا کند تمامی تیرانداز های هنرمند کشورمون موفق باشن...
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.