انتشار: 1397/12/15
بروزرسانی: 1402/5/4
the-horse-saddle-method | آموزش شیوه صحیح زین گذاری اسب به سوارکاران

آموزش شیوه صحیح زین گذاری اسب به سوارکاران

نحوه صحیح زین‌گذاری روی اسب بسیار مهم است و می‌تواند امنیت سوارکار را نیز تضمین کند. اسب سواری یک تجربه هیجان انگیز است، اما قبل از آنکه سوار اسب شوید باید ابتدا یاد بگیرید که چگونه اسب خود را زین کنید. زین گذاری اسب عمل بسیار مهمی است، که انجام آن نیازمند رعایت نکات مهم و جزئی و همچنین برقراری ارتباط عاطفی مناسب با اسب، می‌باشد. هر سوارکاری باید نحوه صحیح زین گذاری اسب را بداند و سعی نماید خودش این کار را انجام دهد.

عمل زین‌گذاری اسب به معنای گذاشتن زین در جای مناسب است؛ اما این کافی نیست و زین گذاری دارای نکاتی است که می‌بایست رعایت شود. در مقاله زیر قصد داریم آموزش شیوه صحیح زین گذاری اسب به سوارکاران را آموزش دهیم، چرا که زین‌گذاری اسب جهت برقراری ارتباط مؤثر سوارکار با اسب و همچنین داشتن یک سوارکاری ایمن بسیار مؤثر است. شیوه صحیح زین‌گذاری اسب در ادامه برای شما عزیزان آموزش داده شده است.

روش صحیح زین گذاری اسب

جهت زین گذاری اسب به طریقی صحیح، باید تشک زیر زین و سپس محکم بودن آن را بررسی نماییم. ابتدا تشک را به طور کامل بازدید می‌نماییم، که ریگ یا سنگی به آن نچسبیده باشد، سپس اگر سنگ یا چیزی به آن چسبیده باشد آن را جدا می‌نماییم، زیرا سبب ناراحتی اسب می‌گردد و شروع به جفتک انداختن می‌نماید و به شما آسیب می‌زند. چین خوردگی یا لکه‌های سخت سبب ساییدگی و زخم در پشت اسب می‌گردد.

به خاطر بسپارید که تمام تسمه‌ها و رکاب‌ها را بازدید و در صورت داشتن مشکل آن را تعمیر و یا تعویض نمایید. در مرحله بعد لوازم مورد نیاز خود را برای بستن بر روی اسب نزدیک خود قرار دهید تا در دسترس شما باشد.

آموزش صحیح زین گذاری اسب به سوار کاران

 به هنگام زین گذاری اسب خود، محیط اطراف خود را شلوغ ننمایید، زیرا موجب مزاحمت شما خواهد گشت. جهت قرار دادن زین بر روی زمین حتما آن را به صورت عمودی قرار دهید، زیرا امکان دارد سنگ یا چیزی به آن بچسبد و سبب ناراحتی اسب گردد. تشکی که برای اسب استفاده می‌نمایید باید حداقل 30 سانتیمتر باشد و آن را بر جدوگاه و کمر اسب قرار دهید. برای آن که تشک را روی اسب قرار دهید به طوری که اسب بتواند آن را بو نماید و اجازه دهد که به آن نزدیک گردید، باید آن را روی گردن و جدوگاه قرار دهید تا موهای اسب بر هم ریخته نگردد.

قرار دادن تشک در زین گذاری اسب

به هنگام زین گذاری اسب، تشک را از روی سر و گردن اسب به آرامی به سمت عقب بکشید تا موهای اسب بر هم ریخته نگردد، زیرا باعث ناراحتی اسب می‌گردد. قبل از آن که زین را روی تشک بیندازیم باید تشک بر روی اسب به طور کامل آویخته گردد. زین را روی زانو و یا ران پای خود قرار دهید و رکاب سمت راست را روی قاچ زین بیندازید و تسمه جلو و کمربند یا تنگ عقب را روی زین بگذارید.

این مراحل را باید به خوبی انجام داد، در غیر این صورت مراحل بعدی دشوارتر می گردد. چون اگر به درستی زین را قرار ندهید سبب می گردد که تسمه ها با دنده های اسب تماس پیدا و اسب رم نماید.

توجه: به هنگام زین گذاری اسب با او صحبت نمایید تا نترسد و هیجان زده نگردد!

آموزش صحیح زین زین گذاری اسب به سوار کاران | قرار دادن تشک در زین گذاری اسب

قرار دادن زین بر روی تشک در زین گذاری اسب

 حال زمان آن رسیده است که زین را برداشته و بر روی تشک قرار دهیم، باید زین را به اندازه ای بالا ببریم که رکاب سمت راست از پشت اسب دور گردد، سپس آن را به آرامی بر جای خود قرار دهیم. زین را چند بار جابه جا نموده تا کاملا در جای خود قرار بگیرد، زین مستقیما بر روی جدوگاه می‌نشیند، به این صورت می‌توان مطمئن گشت که این زین جا افتاده است.

همچنان حلقه‌های کمربند نباید جلو باشند چون اسب در حرکت پا دچار مشکل می‌گردد. به سمت راست اسب بروید کمربند، رکاب، تسمه ها را به پایین آویزان نمایید و دوباره سمت چپ باز گردید و همان حرکت را تکرار نمایید، تسمه‌های پشت را محکم نمایید به نحوی که به اندازه 2/5 تا 5 سانتیمتر از شکم اسب فاصله داشته باشد.

گاهی اوقات اسب ها به کمربند حساس می‌باشند و اجازه نمی‌دهند زین را ببندید، اگر این کار را انجام دهید امکان دارد اسب لگد بزند یا گاز بگیرد.

قسمت‌های مختلف زین اسب | آموزش صحیح زین گذاری اسب به سوار کاران

کمربند عقب اسب را طوری ببندید که فقط شکم اسب را لمس نماید. بعضی از سوارکارها کمربند اسب را به اندازه 10 یا 15 سانتیمتر آویزان می‌نمایند، که این کار اشتباه می‌باشد. به هیچ عنوان کمربند را آویزان ننمایید، زیرا سبب می‌گردد که اسب از همان فضای کم پای خود را خارج نماید. به قاچ‌های عقب و جلو توجه نمایید باید 2 تا 5 سانتیمتر از قاچ جلو، بالاتر باشد.

اگر احساس کردید قاچ عقب پایین تر از قاچ جلو می‌باشد، علت آن این است که ماهیچه‌های زیر زین بیش از حد به هم نزدیک شده‌اند. در این حالت می‌توانید پشت اسب را کمی گود نموده و از تشکچه یا نمد استفاده نمایید. برای وسط قرار گرفتن زین از همان جایی که ایستاده‌اید به عمیق‌ترین جای زین نگاه نمایید. اگر زین از حد خود عقب تر باشد سبب بروز مشکلاتی می‌گردد. دقت داشته باشید حتما زین روی قاچ جلو قرار بگیرد و حداقل دو یا سه انگشت به راحتی از زیر آن حرکت نماید تا هم اسب و هم سوارکار راحت باشد.

آموزش صحیح زین گذاری اسب به سوارکاران | قرار دادن زین بر روی تشک در زین گذاری اسب

اصطلاحات و چک لیست مربوط به زین گذاری اسب

  • کمتر یا بیشتر یعنی زین اسب را یا زیاد باز نموده‌اید یا خیلی کم بسته‌اید.
  • برای میزان نمودن زین به پشت اسب بروید و جلوی زین را نگاه نمایید، اگر موفق به دیدن جلوی زین نگشتید، به معنای آن است که کانال زین را زیاد از حد گشاد یا تنگ نموده‌اید.
  • کنار کتف اسب ایستاده و به برگه‌های زین اسب دقت نمایید، زیرا باید برگه‌ها به نرمی روی هم قرار بگیرد و هیچ کدام از آن‌ها نباید جمع شده باشند.
  • برای امتحان نمودن زین روی آن بنشینید و دست خود را به پشت نشیمنگاه ببرید و حداقل باید پنج سانتیمتر دست شما با قاچ عقب اسب فاصله داشته باشد.
  • توجه داشته باشید اگر کم تر از حد معمول باشد، به معنای آن است که زین برای شما کوچک و اگر زیاد از حد باشد یعنی زین برای شما بزرگ است.
  • بعد از اتمام این کارها که زین را بستید، اسب را به مدت 15 الی 20 ثانیه راه ببرید تا به آن عادت نماید، زیرا امکان دارد احتیاج به محکم نمودن باشد.

تمام مراحل بستن زین نیازمند دقت کامل و زیادی است، اگر زین شل باشد سبب لغزیدن می‌گردد و آسیب زدن به اسب و سوارکار می‌گردد.

اصطلاحات و چک لیست مربوط به زین گذاری اسب

 باز نمودن زین

برای باز نمودن زین تمام مراحل بستن را به عکس انجام می‌دهیم. برای باز نمودن باید نخست کمربند عقب زین را باز و بعد تسمه را جدا نمود، اگر اول تسمه را باز نمایید زین واژگون خواهد گشت و به زیر شکم اسب خواهد رفت.

جمع بندی

مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با اسب حالا چه زین گذاری چه سایر مراحل آماده سازی اسب وجود دارد، دوستی با حیوان و محبت به آن است. اسب محبت را می‌فهمد و باید با سوارکار خود انس بگیرد. بنابراین بهتر است زین گذاری اسب را خود سوارکار انجام دهد تا هم زین را همان طور که خود و اسب خود راحت هستند، انجام دهد و هم اینکه رابطه نزدیکتری با اسب خود برقرار نماید. می‌توان گفت زین گذاری اسب نوعی اجازه گرفتن از اسب جهت سوار گشتن بر روی آن و راندن آن است. در نتیجه باید تمام سوارکاران شیوه صحیح زین گذاری اسب خود را بدانند تا بتوانند سوارکاری ایمن و لذت بخشی را داشته باشند.

  • شما به عنوان یک سوارکار، به هنگام زین گذاری اسب خود چگونه با اسب خود رابطه نزدیکی برقرار می‌نمایید؟
  • رعایت چه نکات دیگری به هنگام زین گذاری اسب، ضروری است؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد نحوه صحیح زین گذاری اسب با ما و سایر دوستان علاقمند به اشتراک بگذارید، و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، متشکریم.

 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
محمد
15 بهمن 1398
بسیار مفید و آموزنده
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.