انتشار: 1401/1/20
بروزرسانی: 1402/5/4
the-impact-of-the-environment-on-human-health | تاثیر محیط زیست بر سلامت انسان | از هزار آنتی بیوتیک قوی‌تر!

تاثیر محیط زیست بر سلامت انسان | از هزار آنتی بیوتیک قوی‌تر!

تاثیر محیط زیست بر سلامت انسان بسیار مشهود و مبرهن است. هرچه محیط زیست سالم‌تری داشته باشیم قطعا از سلامت جسمی بیشتری برخوردار خواهیم بود و بالعکس. در ادامه بیشتر با این مبحث آشنا خواهید شد.

از کیفیت هوایی که تنفس می‌کنید تا وضعیت جاده‌هایی که در آن رانندگی می‌کنید، هریک می‌توانند تأثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشند. علاوه بر این، این عوامل به طور قابل توجهی در طول زمان، به دلیل رویدادهای طبیعی و ناشی از انسان، تکامل یافته‌اند. متخصصان در زمینه بهداشت محیط نحوه تعامل افراد با دنیای اطراف خود را بررسی می‌کنند و روش‌های بسیاری را که این تعاملات می‌تواند بر آمادگی جسمانی، آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها و دیگر جنبه‌های سلامتی انسان تأثیر بگذارد را شرح می‌دهند. در این مقاله، هشت عامل محیطی کلیدی که بر سلامتی تأثیر می‌گذارند را بررسی کرده و تاثیر محیط زیست بر سلامت انسان را شرح می‌دهیم.

  • ایمنی شیمیایی
  • آلودگی هوا
  • تغییرات آب و هوا و بلایای طبیعی
  • بیماری های ناشی از میکروب ها
  • عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی
  • مسائل زیرساختی
  • کیفیت پایین آب
  • مسائل زیست محیطی جهانی

چرا بهداشت محیط مهم است؟ تاثیر محیط زیست بر سلامت انسان 

از طریق تلاش‌های استراتژیک برای بهبود سلامت محیط، متخصصان بهداشت عمومی می‌توانند سلامت شخصی افراد، خانواده‌ها و جوامع را افزایش دهند. این‌روزها اهمیت محیط زیست بر سلامت انسان بیش از پیش مورد بررسی قرار گرفته است.

مزایای بهینه سازی بهداشت محیط

حفظ یک محیط سالم برای کمک به مردم برای زندگی طولانی‌تر و برای افزایش کیفیت زندگی آنها ضروری است. یک آمار نگران کننده از Healthy People را در نظر بگیرید، که اشاره می‌کند که 23٪ از همه مرگ‌ها (و 26٪ از مرگ و میرها در بین کودکان 5 ساله و کمتر) ناشی از مشکلات بهداشت محیطی کاملاً قابل پیشگیری است. پس اهمیت محیط زیست بر سلامت انسان کاملا مشخص و بدیهی است.
با بهینه سازی بهداشت محیط، جوامع می‌توانند قرار گرفتن در معرض بیماری‌ها و همچنین آلاینده هایی که اثر سمی بر بدن دارند را کاهش دهند. مزایای مداخلات بهداشت محیطی می‌تواند زندگی را برای همه بهبود بخشد، اما ممکن است بیشترین تأثیر را در میان افرادی داشته باشد که در حال حاضر در سلامت آسیب‌پذیر هستند. همانطور که Healthy People اشاره می کند، "کیفیت ضعیف محیطی بیشترین تاثیر خود را بر افرادی دارد که وضعیت سلامت آنها از قبل در معرض خطر است." بنابراین اهمیت محیط زیست بر سلامت انسان بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

چگونه عوامل محیطی می توانند بر سلامت فردی تأثیر بگذارند

حمایت از سلامت محیطی اولویت اصلی در زمینه بهداشت عمومی است، زیرا عوامل محیطی همچنان بر سلامت افراد و جمعیت تأثیر منفی می‌گذارد. به عنوان مثال، تهدید احتمالی تغییرات آب و هوایی را در نظر بگیرید. محققان بهداشت محیط می‌گویند که تغییرات آب و هوایی ممکن است منجر به تغییر الگوهای بیماری شود و جوامع را مستعد ابتلا به بیماری های مختلف کند. علاوه بر این، تغییرات آب و هوایی با افزایش سیل، آتش‌سوزی‌ها و ابرطوفان‌ها مرتبط است که همگی می‌توانند نقش مهمی در آسیب رساندن به سلامت انسان داشته باشند. علاوه بر عوامل محیطی، اهمیت محیط زیست بر سلامت انسان نیز تاثیر گذار است.

بهداشت ضعیف صنعتی نمونه دیگری از تأثیر عوامل محیطی بر سلامتی است. همانطور که Verywell Health اشاره می‌کند، "بسیاری از مواد مورد نیاز برای پیشرفت صنایع و فناوری، مانند فلزات سنگین یا حتی برخی پلاستیک‌ها، می‌توانند به بدن انسان آسیب برسانند و حتی منجر به شرایط پزشکی جدی شوند." به عبارت دیگر، صنایعی که در زمینه تولید و دفع زباله‌ها غیرمسئول هستند، ممکن است دنیای طبیعی را مسموم کنند و بر رفاه فیزیکی ما تأثیر بگذارند.

 

بهداشت محیط به عنوان یک نگرانی سلامت جامعه

سلامت محیط زیست فقط به سلامت فردی بستگی ندارد. این همچنین یک موضوع رفاه جامعه است. به زبان ساده، شرایط داخل و اطراف خانه‌ها، مدارس، زمین‌های بازی و محل کار ما می‌تواند تأثیر زیادی بر خانواده‌ها و همسایگان ما داشته باشد. به عنوان مثال، عواملی مانند آلودگی و زباله‌ها می‌توانند ساکنان را کمتر تمایل به بیرون رفتن برای ورزش و تفریح داشته باشند و به طور بالقوه کل جامعه را بیشتر در معرض بیماری قرار دهند.
جنبه‌های محیط ساخته‌شده، مانند زیرساخت‌ها نیز می‌توانند بر سلامت جامعه تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، مناطقی که جاده‌های ضعیف نگهداری می‌شوند، خطر بیشتری برای تصادفات رانندگی دارند که منجر به جراحات می‌شود، و زیرساخت‌های بهداشتی ناکافی می‌تواند شیوع بیماری را در جمعیت محلی افزایش دهد. اهمیت محیط زیست بر سلامت انسان ثابت شده و بسیار تاثیرگذار است.

عوامل محیطی که می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد؛تاثیر محیط زیست بر سلامت انسان 

تعدادی از مسائل زیست محیطی خاص می‌تواند سلامت و تندرستی انسان را مختل کند. این مسائل شامل آلودگی شیمیایی، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی، میکروب های عامل بیماری، عدم دسترسی به مراقبت های بهداشتی، زیرساخت های ضعیف و کیفیت پایین آب است.

ایمنی شیمیایی

مواد شیمیایی مختلف می‌توانند به طرق مختلف بر سلامت انسان تأثیر بگذارند و اغلب، قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک یا خارجی آسیب پذیری های سلامتی را ایجاد می کند. حوزه ایمنی شیمیایی به به حداقل رساندن اثرات مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی مربوط می‌شود. به طور خاص، ایمنی شیمیایی به دنبال محافظت از سلامت انسان و محیط زیست از قرار گرفتن در معرض سموم بالقوه است. بر روی مواد شیمیایی موجود در دنیای محیط و همچنین مواد شیمیایی مصنوعی که در فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شوند یا محصولات جانبی فعالیت‌های تولیدی هستند، تمرکز دارد. باز هم به این نتیجه رسیدیم که اهمیت محیط زیست بر سلامتی انسان چقدر موثر است.

آلودگی هوا

مطالعات نشان داده‌اند که اثرات آلودگی هوا بر انسان‌ها یک نگرانی قابل توجه برای سلامت عمومی است، نه تنها به دلیل نقش آنها در تغییرات آب و هوایی، بلکه به این دلیل که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند باعث افزایش مرگ و میر و مرگ و میر شود.
هنگامی که دانشمندان محیط زیست در مورد آلودگی هوا صحبت می‌کنند، آنها ذرات جامد یا مایع و همچنین گازهایی را که در هوا معلق هستند و اثرات مضر یا سمی دارند، توصیف می‌کنند. هنگامی که به آلودگی هوا فکر می‌کنیم، تمایل داریم به آلاینده‌های ناشی از انسان فکر کنیم، و به درستی چنین است: برخی از خطرناک ترین نمونه‌های آلودگی هوا شامل اگزوز خودروها و کامیون‌ها و همچنین محصولات جانبی آلاینده فرآیندهای صنعتی است. با این حال، بسیاری از آلاینده‌های طبیعی هوا می‌توانند باعث نگرانی‌های سلامتی شوند. به عنوان مثال، گرده‌ها و کپک‌ها اغلب با آسم و آلرژی مرتبط هستند.

  •     29 درصد از کل مرگ و میرهای جهانی ناشی از بیماری ریوی است
  •    24 درصد از کل مرگ و میرهای جهانی ناشی از سکته مغزی
  •    17 درصد از کل مرگ و میرها و بیماری های جهانی ناشی از عفونت حاد دستگاه تنفسی تحتانی است

تغییرات آب و هوا و بلایای طبیعی

یکی دیگر از مسائل زیست محیطی با پیامدهای جدی برای سلامت انسان، تغییرات آب و هوا، همراه با افزایش بلایای طبیعی است که با تغییر آب و هوای زمین همراه شده است. انجمن ملی بهداشت محیطی تغییرات آب و هوایی را به عنوان بزرگترین تهدید سلامت انسان در قرن بیست و یکم فهرست می‌کند. تغییرات آب و هوایی جهان طبیعی را از طرق مختلفی مختل می‌کند که می‌تواند سلامتی را مختل کند و آسیب پذیری را در برابر بیماری ها افزایش دهد. اینها شامل افزایش دمای سیاره و باران های شدید و رواناب بیشتر است. تأثیرات مختلف ممکن است منجر به آسیب پذیری بیشتر در برابر بیماری های عصبی و تنفسی، اسهال و موارد دیگر شود.
علاوه بر این، تغییرات اقلیمی فراوانی بلایای طبیعی را افزایش می‌دهد و اغلب تأثیرات وحشیانه‌ای بر خانه‌ها و جوامع می‌گذارد و گاهی منجر به تلفات جانی می‌شود. آتش‌سوزی‌ها، طوفان‌ها، طوفان‌ها و خشکسالی‌ها تنها چند نمونه هستند.

آموزش بهداشت محیط و حمایت؛ تاثیر محیط زیست بر سلامت انسان 

متخصصان بهداشت عمومی در خط مقدم اطلاع رسانی به مردم در مورد عوامل محیطی هستند که بر سلامت فردی، رفاه جامعه و کیفیت زندگی به صورت روزانه تأثیر می گذارد. آن‌ها از طریق توسعه آموزشی و حمایت، افراد و جوامع را تشویق می‌کنند تا اقداماتی را انجام دهند که به حفاظت از محیط‌های محلی آنها کمک می‌کند، از سلامت خانواده هایشان محافظت می‌کند و از سیاست‌هایی حمایت می‌کند که مراقبت از محیط زیست را ترویج می‌‎کند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.