انتشار: 1397/4/7
بروزرسانی: 1402/5/4
the-kinds-of-south-fishes | آشنایی با خصوصیات ظاهری و روش طبخ انواع ماهی جنوب ایران

انواع ماهی جنوب ایران | آشنایی با خصوصیات ظاهری و روش طبخ آنها

انواع ماهی جنوب ایران دارای تنوع شگفت‌انگیزی است. جنوب ایران دارای سواحل زیادی است که بالطبع منجر به رواج ماهیگیری در این نقاط شده است. انواع ماهی جنوب ایران از لحاظ گونه، خصوصیات ظاهری، طعم و مزه، کیفیت گوشت و گاهی حتی روش طبخ با ماهی‌های موجود در شمال کشور تفاوت دارند. در ادامه به معرفی انواع ماهی جنوب ایران پرداخته‌ایم.
مشاهده عنوان‌های مقاله

کشور ما ایران، از جنوب به آب‌های دریای عمان و خلیج فارس و از شمال به دریاچه خزر منتهی شده و این موضوع دسترسی به انواع ماهی‌ها را برای مردم ما فراهم کرده است. اما چون از نظر موقعیت جغرافیایی این دو منطقه کاملا با هم متفاوت هستند، انواع ماهی‌های صید شده در این دو منطقه نیز فرق زیادی با هم دارند. همچنین با توجه به اینکه خلیج فارس یک شاخه از اقیانوس هند به حساب می‌آید، تنوع ماهی‌های دریای جنوب هم تقریبا همچون اقیانوس هند به نظر می‌رسند. در این مقاله، انواع ماهی جنوب ایران را لحاظ کیفیت به 4 گروه طبقه بندی کرده و به دنبال آن به تفکیک، ماهی‌های هر دسته را نام برده و مشخصات ظاهری، نوع گوشت و نحوه طبخ این ماهی‌ها را شرح می‌دهیم. 

انواع ماهی جنوب ایران | آشنایی با خصوصیات ظاهری و روش طبخ آنها

طبقه بندی انواع ماهی جنوب ایران از لحاظ کیفیت

گوشت انواع ماهی جنوب ایران اغلب از کیفیت بالایی برخوردار است و ماهی‌های جنوب بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. در زیر ماهی‌هایی که کیفیت بالایی دارند به ترتیب آورده شده‌اند:

  1. ماهی‌های ممتاز مثل حلوای سفید، شوریده، راشگو
  2. ماهی‌های گروه یک مثل شیر، قباد
  3. ماهی‌های گروه دو مثل سنگسر، حلوای سیاه، هامور، بیاح، زمین کن(وهر)، سرخو، شعری، صبور
  4. ماهی‌های گروه سه مثل حسون، سارم، سلطان ابراهیم، خارو

طبقه بندی انواع ماهی جنوب ایران از لحاظ کیفیت

1. ماهی‌های گروه ممتاز؛ انواع ماهی جنوب ایران

این دسته از انواع ماهی جنوب ایران جزو رده بالاترین انواع ماهی در ایران محسوب شده که از لحاظ کیفیت و طعم گوشت، در ردیف اول قرار می‌گیرند. با توجه به کیفیت بالای گوشت این ماهی‌ها، بالطبع از قیمت بالاتری نیز برخورداراند. در ادامه به معرفی این دسته از انواع ماهی جنوب ایران پرداخته‌‍ایم.

ماهی حلوای سفید یا زبیدی؛ ارزشمندترین ماهی خلیج فارس

این ماهی یکی از مرغوب‌ترین انواع ماهی‌ جنوب ایران به شمار می‌رود، که در خوزستان به نام زبیدی نیز مشهور است. زبیدی از واژه عربی زبده ریشه گرفته که به معنی منتخب است. رنگ حلوای سفید نقره‌ای بوده و حالتی مربع شکل و تخت دارد. لازم است بدانید که فلس حلوای سفید بسیار لطیف بوده و با دست کشیدن می‌ریزد.

ماهی حلوای سفید یا زبیدی | انواع ماهی جنوب ایران

بهترین روش پخت حلوای سفید

به منظور پاک کردن حلوای سفید بخش زیر گوش آن را ببرید؛ بعد مواد داخل آبشش را خالی نمایید. احتیاجی به زدن دم و سر ماهی نیست. حلوای سفید غالبا به شکل پهن و سرخ شده در روغن پخته می‌شود. بهترین روش طبخ حلوای سفید به صورت سرخ کرده است. می توان از قبل ماهی را در پیاز رنده شده و انواع ادویه جات (فلفل، زنجبیل، زردچوبه، برگ بو و ...) خواباند، تا طعم‌دار شود.

یک روش طبخ دیگر برای ماهی حلوای سفید به صورت شکم پر است. در این روش شکم ماهی را با انواع سبزیجات و ادویه جات(شوید، سیر، گرد لیمو و ...) که محلی‌ها اصطلاحا به آن حشو می‌گویند پر کرده و ماهی را داخل فر گذاشته یا به همین شکل آن ار سرخ می‌کنند.

بهترین روش پخت حلوای سفید | انواع ماهی جنوب ایران

ماهی راشگو؛ سرشار از پتاسیم

راشگو شکلی شبیه دوک و پوستی به رنگ نقره‌ای و روشنی دارد. راشگو فلس‌های کوچکی دارد و دم آن به شکل دو فاق است. برخی مواقع، بخش‌های اطراف پوزه و چشم‌های این ماهی به رنگ قرمز دیده می‌شوند. راشگو یکی از بهترین انواع ماهی‌ جنوب ایران بوده که به طور تقریبی همه بخش‌های آن قابل مصرف است.

بهترین روش پخت ماهی راشگو

راشگو را می‌توان به شیوه‌های مختلفی مثل کبابی، سرخ کرده، شکم پر و ... طبخ کرد. در روش شکم پر می‌توان شکم ماهی را با انواع سبزیجات و ادویه مانند پیاز، شوید، گشنیز، شنبلیله، زردچوبه، زنجبیل، لیمو عمانی، فلفل و ... پرد کرد. در مرحله اول این سبزیجات را داخل ماهیتابه با روغن کم تفت و سپس داخل شکم ماهی قرار داده و آن را در روغن سرخ کنید.

بهترین روش پخت ماهی راشگو | انواع ماهی جنوب ایران

یک روش پخت دیگر ماهی راشگو این است که آن را به سادگی داخل روغن سرخ کنید. برای این کار می‌توانید از قبل ماهی را داخل سبزیجات و ادویه‌جات دلخواه بخوابانید تا طعم‌دار شود. ماهی راشگو را می‌توانید به صورت کبابی یا گریل شده نیز مصرف نمائید. در این روش برای مغز پخت شدن بهتر ماهی می‌توانید آن را داخل فویل بپیچید.

ماهی شوریده ممتاز خلیج فارس

ماهی شوریده از خانواده شوریده ماهیان با نام علمی (Sciaenidae) از انواع ماهی جنوب ایران است. شکلی شبیه به دوکی باریک دارد و فلس‌های آن به رنگ نقره‌ای و بسیار کوچک است. شوریده گوشت سفید رنگ و لطیفی داشته و تیغ‌های آن کم است. از جمله ویژگی‌های شگفت‌انگیز این ماهی می‌توان به توانایی ایجاد صوت اشاره نمود. این ماهی‌ها با استفاده کیسه شنای بزرگ خود این اصوات را تولید می‌کنند؛ از همین رو به این نوع ماهی‌ها، ماهی غرغرکننده نیز می‌گویند.

ماهی شوریده ممتاز خلیج فارس | انواع ماهی جنوب ایران

بهترین روش پخت ماهی شوریده

عموما شکم این ماهی را خالی نموده و آن را به طور کامل در روغن سرخ می‌کنند. برای این کار می‌توان ماهی را قبل از سرخ کردن با انواع سبزی و ادویه مانند سیر و پیاز رنده شده، آب لیموترش تازه، سبزیجات معطر مانند شوید، گشنیز، شنبلیله و برگ بود مزه‌دار نمود.

2. ماهی‌های گروه یک؛ انواع ماهی جنوب ایران

در دسته بندی دوم از انواع ماهی جنوب ایران به سراغ دو نوع ماهی رفته‌ایم که طرفداران بسیاری دارد. این ماهی‌ها از طعم و کیفیت بالایی برخوردار بوده و بسیار محبوب هستند. لازم به ذکر است که این دو نوع ماهی از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر بوده، اما اگر به نکاتی که در ادامه ذکر شده توجه نمائید به راحتی می توانید این دو نوع ماهی را از یکدیگر تشخیص دهید.

2. ماهی‌های گروه یک؛ انواع ماهی جنوب ایران

ماهی شیر (Seer Fish) یا شیر ماهی جنوب ایران

یکی از انواع ماهی‌ جنوب ایران است که جثه‌ بزرگ و گوشت زیادی دارد. شیرماهی از تیره‌ تن‌ماهیان محسوب می‌شود. رنگ ماهی شیر سربی نقره ای بوده و پوست صاف، لطیف و نازکی دارد.  پوزه آن نیز دارای عرض کمی است. گوشت ماهی شیر پیش از پخت به رنگ صورتی ملایم و تقریبا بدون تیغ است. گوشت شیر بسیار زیاده بوده و به طور تقریبی تمام بخش‌های آن قابل مصرف است.

بهترین روش پخت ماهی شیر

شیر را می‌توان به شیوه‌های گوناگونی همچون کبابی، سوخاری و قلیه طبخ نمود. ابتدا گوشت تکه تکه شده شیرماهی را با نک و زردچوبه مخلوط نموده و داخل یخچال قرار دهید تا طعم دار شود. سیر و پیاز را داخل روغن تفت دهید و مقداری گوجه نیز به صورت رنده یا خرد شده با آن اضافه نمائید. سپس، انواع سبزی یا ادویه (به دلخواه مانند جعفری، زیره، پودر کاری و ...) را به دلخواه به آن اضافه کنید. کمی آب داخل تابه ریخته و در آن را ببندید تا جوش بیاید. ماهی طعم‌دار شده را در یک تابه دیگر سرخ کرده و سپس به مدت یک ربع، داخل سسی که آماده کرده‌اید، روی حرارت ملایم بگذارید.

 بهترین روش پخت ماهی شیر | انواع ماهی جنوب ایران

ماهی قباد + ترفند ویژه طبخ آن

ماهی قباد با نام علمی (Scomberomorus Guttatus) هم از تیره تن‌ماهیان و از انواع ماهی جنوب ایران به حساب می‌آید. گوشت لطیف قباد به رنگ سفید بوده و چربی آن زیاد است؛ اما خیلی سریع حالت تازه آن از بین می‌رود.

روش تشخیص ماهی قباد از ماهی شیر

ماهی قباد و ماهی شیر شباهت زیادی به یکدیگر دارند و ممکن است در هنگام خرید این دو را با هم اشتباه بگیرید. اما با نکاتی که در ادامه می‌آوریم تشخیص این دو از یکدیگر به راحتی میسر خواهد بود.

  1. ظاهر و پوست: روی بدن ماهی قباد لکه‌های تیره رنگ وجود دارد اما بدن ماهی شیر دارای خطوط تیره رنگ است.
  2. سر و بدن: ماهی قباد بدن،سر و پوزه باریک‌تر و کوچکتری دارد، اما بدن، سر و پوزه ماهی شیر بزرگتر است.
  3. اندازه و سایز: ماهی قباد بسیار کوچکتر از ماهی شیر است، در حالیکه وزن ماهی شیر می‌تواند تا 20 کیلو نیز برسد.

ماهی قباد + ترفند ویژه طبخ آن | انواع ماهی جنوب ایران

بهترین روش پخت ماهی قباد

قباد را می‌توان به صورت استیکی یا کالباسی برش زد و به شیوه‌های گوناگونی همچون کبابی، سرخی کرده، قلیه و ... طبخ نمود. در روش کبابی می توان ماعی را به دلخواه برش زد و در مخلوطی از پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه، رنجبیل و ... به مدت 12 ساعت خواباند. سپس ماهی را از یخچال خارج کرده و روی توری آن را کباب کنید.

اگر می‌خواهید ماهی قباد را به صورت قلیه پخت کنید به مواد قلیه اعم از گشنیز، سیر، شنبلیله، تمبر هندی، زردچوبه، فلفل و ... نیاز دارید. برای تهیه قلیه ابتدا پیاز و سیر را خوب سرخ کرده و سبزیجات خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم. در ظرفی جداگانه تمبر هندی را حل کرد و به مخلوط اضافه می‌کنیم؛ سپس تکه‌های ماهی را داخل مواد گذاشته در قابلمه را بسته و می‌گذاریم تا قلیه به خوبی جا بیفتد.

بهترین روش پخت ماهی قباد | انواع ماهی جنوب ایران

3. ماهی‌های گروه دو؛ انواع ماهی جنوب ایران

اغلب انواع ماهی جنوب ایران دارای طعم و کیفیت بسیار خوبی هستند. مردمان جنوب با صیادی و فروش این ماهی‌ها امرار معاش می‌کنند. این ماهی‌ها علاوه بر نام علمی دارای نام‌های محلی و جالبی هستند که ریشه در فرهنگ مردمان این سرزمین دارد.

ماهی سنگسر و روش طبخ آن

بدن ماهی سنگسر حالت تختی دارد. پوست آن به رنگ نقره‌ای است که در بعضی موارد ته رنگ قرمزی دارد. سنگسر، استخوان و تیغ‌های کم و فلس‌های بزرگی دارد. شکل برآمده سر آن باعث شده تا چنینن نامی بگیرد. نام آن در میان مردمان محلی هرمزگان به کورکور معروف است. گوشت این ماهی سرشار از سدیم، پتاسیم و ویتامین B است.

ماهی سنگسر و روش طبخ آن | انواع ماهی جنوب ایران

بهترین روش پخت ماهی سنگسر

فیله ماهی سنگسر را می‌توان به صورت سرخ شده مصرف نمود. گوشت سنگسر برای کباب نمودن و قلیه ماهی هم بسیار مناسب است. یک روش پخت ویژه برای ماهی سنگسر به صورت ته‌انداز است. در این روش، ابتدا فیله‌های ماهی را در مخلوطی از آب لیمو ترش تازه، سیر، پودر تخم گشنیز، زنجفیل، زعفران، ادویه دلخواه، نمک و فلفل مرینیت می‌کنیم. پس از چند ساعت ماهی را از یخچال درآورده و ته قابلمه را روغن ریخته و فیله‌ها را کف قابلمه می‌چینیم. سبزی پلو یا پلو معمولی را روی ماهی ریخته تا آن را پوشانده و دم بکشد.

ماهی حلوای سیاه

با نام علمی (Parastromateus niger) شباهت زیادی به ماهی حلوای سفید دارد. این دو ماهی علیرغم شباهت بسیار زیاد از دو گونه مجزا Stromateidae و Carangidae هستند. پوست حلوای سیاه به رنگ طوسی پررنگ است و اگر چه لطافت گوشت آن به نوع سفید این ماهی نمی رسد، ولی مزه بسیار خوبی دارد. ماهی حلوای سیاه نیز از دیگر انواع ماهی جنوب ایران است.

 ماهی حلوای سیاه | انواع ماهی جنوب ایران

بهترین روش پخت ماهی حلوای سیاه

بهترین روش طبخ این ماهی به صوت سرخ کرده است. خوردن این ماهی به همراه سبزی پلو نیز بسیار خوشمزه و لذت‌بخش است. همچنین ماهی حلوای سیاه را به صورت کبابی نیز سرو می‌کنند.

ماهی زمین کن 

با نا علمی Bartail Flathead عرض و طول زیادی داشته و فلس‌های آن زبر است. بخش زیر شکم این ماهی به رنگ سفید و پشت آن طوسی و دم آن چند رنگ می‌باشد. گوشت ماهی زمین کن چربی زیادی دارد و فقط برای طبخ قلیه ماهی مناسب است. نام محلی این نوع ماهی وهر است. دلیل نامگذاری این ماهی به نام زمین کن این است که در تابستان برای خنک شدن به نزدیکی سواحل آمده و خود را در زیر شن و ماسه پنهان می‌کند.

 ماهی زمین کن | انواع ماهی جنوب ایران

ماهی صبور

ماهی صبور با نام علمی Tenualosa ilisha یک ماهی تخت و رودخانه‌ای از تیره‌ شگ ماهیان است. دم این ماهی که از انواع ماهی جنوب ایران است دو فاق بوده و فلس‌های بزرگی دارد. رنگ این ماهی، نقره‌ای براق است. گوشت این ماهی چربی زیاد و طعم خوبی دارد، ولی تیغ‌های کوچک بسیاری در آن وجود دارد.

بهترین روش پخت ماهی صبور

صبور را معمولا سرخ نمی‌کنند و اغلب به شکل کبابی و یا شکم پر طبخ می‌گردد. اصلی‌ترین روش طبخ آن به صورت تنوری است. در گذشته از تنورهای نان برای پخت این ماهی استفاده می‌شد اما امروزه در فر تنوری می‌شود. در این روش با استفاده از سبزیجات حشو مانند گشنیز و شنبلیله، سیر و پیاز سرخ شده و تمبر هندی و ... داخل شکم ماهی پر شده و داخل فر قرار می‌گیرد.

بهترین روش پخت ماهی صبور | انواع ماهی جنوب ایران

4. ماهی‌های گروه سه؛ انواع ماهی جنوب ایران

تعداد ماهی‌های موجود در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان بسیار زیاد است.  هر کدام از این نوع ماهی‌ها خواص و ویژگی‌های خاص خودشان را داشته و روش طبخ آنها نیز متفاوت است. در ادامه به ماهی‌های گروه سه از دسته‌بندی ذکر شده می‌پردازیم.

ماهی حسون یا کریشو

با نام علمی (Greater Lizardfish) یک ماهی ارزان قیمت ولی با کیفیت با بدنی کشیده است. طول آن می‌تواند به نیم متر نیز برسد. عیب آن تیغ‌های زیاد و بسیار ریز آن است؛ که البته زمانی که خوب سرخ شود این تیغ‌ها ترد شده و زیر دندان خرد می‌شوند. 

 ماهی حسون یا کریشو | انواع ماهی جنوب ایران

بهترین روش پخت ماهی حسون

ماهی حسون را می‌توان به صورت سرخ کرده مصرف نمود؛ اما روش طبخ اختصاصی آن به این صورت آست که ابتدا گوشت آن را فیله کرده و سپس چرخ کنید. از گوشت چرخ کرده ماهی حسون می‌توان در تهیه کوکو و کتلت استفاده نمود.

ماهی خارو؛ پر تیغ اما لذیذ

بدن ماهی خارو یکی از انواع ماهی جنوب ایران با نام علمی (Chirocentrus dorab) بسیار کشیده و بلند است و طول آن گاهی به یک متر نیز می‌رسد. خارو پوستی صاف و لطیف داشته و رنگ آن نقره‌ای براق است. همان طور که نام این ماهی نشان می‌دهد، تیغ‌های بسیاری دارد که البته درشت هستند.

بهترین روش پخت ماهی خارو

خارو برای کباب نمودن مناسب است و می‌توان فیله آن را هم سرخ نمود. خارو به شکل ماهی دودی هم مصرف می‌گردد. این ماهی را می‌توان به صورت سرخ کرده، شکم‌ پر، ته انداز، کبابی، تنوری و بخارپز نیز طبخ نمود.

بهترین روش پخت ماهی خارو | انواع ماهی جنوب ایران

ماهی سارم یا شیر بندر

ماهی سارم با نام محلی شیر بندر از خانواده گیش ماهیان است. گوشت این ماهی دارای تیغ‌های زیاد اما درشت است که خوردن آن را دشوار نمی‌کند. گوشت این ماهی سرشار از پروتئین، منیزیم، آهن، کلسیم، امگا3 و ویتامین A است.

بهترین روش پخت ماهی سارم

ماهی سارم را می‌توان به صورت سرخ کرده یا کبابی طبخ کرد. در روش کبابی ماهی را قطعه قطعه کرده و در مخلوطی از پیاز و سیر رنده شده، آب لیموی تازه، نمک و فلفل می‌خوابانیم. پس از چند ساعت می‌توان آن را در روغ داغ سرخ کرده و نوش جان نمود.

ماهی سلطان ابراهیم یا سرخو کوچک

از خانواده گوازیم ماهیان با نام علمی (Nemipteridae) از انواع ماهی جنوب ایران است. یک از ویژگی‌های بارز و اما گول زننده این ماهی، رنگ بدن آن است که بسیار شبیه ماهی سرخو است و ممکن است با آن اشتباه گرفته شود؛ به همین دلیل به آن سرخو کوچک، حمرا و حمیر نیز گفته می‌شود. گوشت این ماهی دارای تیغ و استخوان بسیار کمی است. زیر بدن آن تیغ‌های ریز و برنده‌ای قرار دارد.

ماهی سلطان ابراهیم یا سرخو کوچک | انواع ماهی جنوب ایران

بهترین روش پخت سلطان ابراهیم

بهترین و خوشمزه‌ترین روش طبخ ماهی سلطان ابراهیم از انواع ماهعی جنوب ایران به صورت سرخ کرده است. بهتر است ابتدا گوشت این ماهی را در مواد و ادویه جات دلخواه خوابانده و پس از چند ساعت در روغن سرخ کنید.

سایر انواع ماهی جنوب ایران

همانطور که گفتیم تنوع انواع ماهی جنوب ایران بسیار بالا است. انواع ماهی‌ها با ویژگی‌های متفاوت در این منطقه زیست می‌کنند. سعی می‌کنیم در این راهنمای کامل شما را با اکثر گونه‌های موجود در این منطقه آشنا نمائیم. در ادامه به معرفی سایر انواع گونه ماهیان جنوب می‌پردازیم.

ماهی زرده و ماهی گباب و تفاوت آنها

این دو ماهی نزدیکی زیادی به هم دارند. شکل آن‌ها تخت و دراز بوده و دم آن‌ها باز می‌باشد. پوست زرده و گباب صاف بوده و رنگ آن‌ها نقره‌ای است. عرض ماهی زرده بیشتر از ماهی گباب می‌باشد و باله‌های زردرنگی دارد. ماهی گباب درازتر است و به آن گیدر هم گفته می‌شود. زرده و گباب به نام ماهی تن جنوب به صورت کنسرو شده به فروش می‌رسند. این ماهی‌ها را می‌توان به صورت کباب شده یا بخارپز طبخ نمود.

 ماهی زرده و ماهی گباب و تفاوت آنها | انواع ماهی جنوب ایران

ماهی صبیتی یا جاهرو (جهرو)

این ماهی شباهت زیادی به ماهی سنگسر دارد. از خانواده شانک ماهیان و از انواع ماهی جنوب ایران است. رنگ زیر شکم صبیتی سفید و پوست پشت آن عموما قهوه‌ای یا طوسی با ته رنگ نارنجی است. ماهی صیبتی را می‌توان به شکل قلیه ماهی یا سرخ شده طبخ نمود. سرشار از ویتامین های B6 و B12 است. همچنین دارای کلسیم و فسفر بالایی نیز هست.

ماهی سرخو یا حمرو 

از خانواده Lutjanidae یا Snapper ها است. بدن آن به رنگ نارنجی است و شباهت زیادی به ماهی سنگسر دارد. گوشت این ماهی سفید رنگ و از لطافت زیادی برخوردار است، که می‌توان آن را به شکل قلیه ماهی یا سرخ شده طبخ نمود. گوشت آن سرشار از سلنیوم است. سلنیوم نقش بسزایی در کاهی بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان دارد.

ماهی سکن یا سوکلا

نام دیگر آن کوبیا است. بدن ماهی سکن یا سوکلا شکل دوکی مانند دارد و رنگ آن بسیار تیره است. در هرمزگان، چابهار و بوشهر یافت می‌شود. گوشت این ماهی بسیار چرب بوده و می‌توان آن را به شیوه‌های گوناگون مثل کباب نمودن، سرخ نمودن در روغن و بخار پز پخت. بهترین روش پخت آن به صورت هواری ماهی است. هواری ماهی با استفاده از پیاز، سیر، تمبر هندی، زعفران، گشنیز، گوجه فرنگی و ... پخته می‌شود.

ماهی سکن یا سوکلا | انواع ماهی جنوب ایران

کفشک ماهی؛ ماهی مسطح

هر دو چشم کفشک ماهی یا ماهی (Flounder) در یک سمت سرش قرار دارد. پوست آن بسیار زبر و شبیه به چرم بوده و باید جدا گردد. نام کفشک به چند تیره از ماهی‌های پهن اطلاق می‌گردد. شکل بعضی از آن‌ها مثل بیضی و بعضی دایره مانند و بعضی دراز هستند. به این نوع آخر، زبان گاوی می‌گویند. گوشت کفشک لطافت زیاد و طعمی مطبوع دارد. فیله این ماهی به شکل سرخ شده و بخارپز پخته می‌گردد. در اروپا به آن، سل گفته شده و یکی از گران‌ترین ماهی‌هایی است که در آن جا سرو می‌شود.

کوسه ماهی Shark

یکی از انواع ماهی‌ جنوب ایران است که در شهر بوشهر و نواحی پیرامون به آن بمبک مشهور است. کوسه پوست بسیار روشنی دارد که شبیه چرم است و ماهی بسیار خطرناکی به حساب می‌آید. پوست کوسه قابل خوردن نیست و می‌توان با شکافتن گرده فیله آن را بیرون آورد. گوشت کوسه پیش از پخت سفت بوده و رنگ آن سفید با ته مایه‌های زرد است. روغن استخراج شده از جگر کوسه در رنگی که به بدنه‌ی کشتی‌های چوبی زده می‌گردد به کار می‌رود.

کوسه ماهی Shark | انواع ماهی جنوب ایران

کوسه اکثرا در فصل تابستان صید می‌شود. در بعضی موارد پوست آن بویی شبیه آمونیاک می‌دهد که امکان دارد وارد گوشت هم گردد. جهت از بین بردن این بوی تند، پس از جدا نمودن پوست، باید فیله‌ی کوسه را مدتی در مخلوط آب و سرکه یا شیر خیساند. خون کوسه حاوی کمی اوره است. به همین علت باید پس از صید آن را خارج نمود. فیله کوسه عموما به طور کباب شده یا استیک یا در انواع خورش استفاده می‌شود.

توصیه می‌شود این ماهی صید و خورده نشود زیرا در معرض خطر انقراض قرار دارد.

متو، موتو یا آنچوی

ماهی Anchovy یکی از انواع ماهی‌ جنوب ایران که در این منطقه به وفور یافت می‌شود. متو در سواحل دریای مدیترانه هم صید می‌شود. فرانسوی زبان‌ها به آن آنچوا و انگلیسی زبان‌ها به آن آنچووی می‌گویند. متو را به شکل شور مصرف می‌کنند. نمک زیاد و بوی این ماهی سبب گردیده تا فقط در مقادیر کوچک در قالب سس یا برای چاشنی غذاهایی مثل پیتزا یا سالاد مصرف گردد.

متو، موتو یا آنچوی | انواع ماهی جنوب ایران

ماهی مرکب، انکاس، خساک 

ماهی مرکب از انواع ماهی جنوب ایران همان طور که از اسم آن مشخص است، دارای غده‌ای است که مرکب سیاه از آن تراوش می‌شود. زمان هجوم دشمن، مرکب ماهی مقداری از این مرکب را وارد آب می‌کند. بعد آب دریا تیره شده و دشمن نمی‌تواند ماهی را ببیند. مرکب ماهی با استفاده از این فرصت از چنگ دشمن فرار می‌کند. چینی‌ها مرکب خود را از همین ماده تهیه می‌کنند. مرکب ماهی با گوشت سفت خود طرفداران بسیاری دارد. مرکب این ماهی در تهیه نوعی سس به رنگ مشکی به کار می‌رود، که آن هم دوستداران بسیاری دارد.

 ماهی مرکب، انکاس، خساک | انواع ماهی جنوب ایران

دریافتیم که انواع ماهی‌ جنوب ایران تنوع بسیاری دارند و هر کدام هم خصوصیات ظاهری و شکل و رنگ خاص خود را دارد. برخی به خاطر طعم و ارزش غذایی خاصی که دارند نسبت به بقیه گران‌تر و پرطرفدارتر هستند. ولی در کل تمامی ماهی‌های فوق خوراکی هستند. برخی از آن‌ها روش طبخ متفاوتی نسبت به سایر ماهی‌های جنوب دارند. این همه تنوع می‌تواند به افراد با سلیقه‌های مختلف کمک نماید که ماهی با طعم و ظاهر مورد علاقه خود را انتخاب و مصرف نمایند.

  • دیگر چه ماهی‌های معروفی از جنوب می‌شناسید که در لیست فوق نیامده است؟
  • آیا با انواع روش‌های دیگر طبخ این ماهی‌ها آشنایی دارید؟

بسیار خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را در مورد انواع ماهی جنوب ایران، با ما و سایر دوستان علاقمند، در قسمت ثبت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.