انتشار: 1401/1/21
بروزرسانی: 1402/5/4
what-can-we-do-to-control-the-environment | برای کنترل تخریب محیط زیست چه کنیم؟ | یک راهکار خلاقانه برای حفاظت از محیط زیست

برای کنترل تخریب محیط زیست چه کنیم؟ | یک راهکار خلاقانه برای حفاظت از محیط زیست

برای کنترل تخریب محیط زیست چه کنیم؟ چه راهکارهایی وجود دارد؟
مشاهده عنوان‌های مقاله

تخریب محیط زیست عبارت است از متلاشی شدن زمین یا بدتر شدن محیط زیست از طریق مصرف دارایی‌هایی مانند هوا، آب و خاک. تخریب محیط زیست و از بین بردن حیات وحش. هر گونه تغییر در طبیعت که مضر یا نامطلوب باشد را تخریب محیط زیست می‌گویند. حال برای کنترل تخریب محیط زیست چه کنیم؟

تخریب محیط زیست چیست؟

تخریب محیط زیست عبارت است از زوال محیط زیست از طریق تخلیه منابعی مانند هوا، آب و خاک. تخریب اکوسیستم ها؛ تخریب محل سکونت؛ انقراض حیات وحش؛ و آلودگی به عنوان هرگونه تغییر یا اختلال در محیط که مضر یا نامطلوب تلقی شود تعریف می‌شود. زمانی اتفاق می‌افتد که منابع طبیعی زمین تحلیل می‌رود و محیط زیست به شکل انقراض گونه‌ها، آلودگی هوا، آب و خاک و رشد سریع جمعیت به خطر می‌افتد.

تخریب محیط زیست چگونه اتفاق می‌افتد؟

تخریب محیط زیست یکی از بزرگترین تهدیداتی است که امروزه در جهان مورد توجه قرار گرفته است. استراتژی بین المللی سازمان ملل برای کاهش بلایا، تخریب محیط زیست را به عنوان کاهش محدودیت زمین برای برآوردن مقاصد و نیازهای اجتماعی و زیست محیطی توصیف می کند. تخریب محیط زیست می‌تواند به طرق مختلفی اتفاق بیفتد. زمانی که محیط‌ها ویران می‌شوند یا دارایی‌های رایج تمام می‌شوند، محیط زیست فاسد و آسیب‌دیده در نظر گرفته می‌شود. تعدادی از تکنیک های مختلف برای جلوگیری از این مورد استفاده می‌شود، از جمله حفاظت از منابع محیطی و تلاش های حفاظتی عمومی. مسائل زیست محیطی را می توان با اثرات طولانی مدت زیست محیطی مشاهده کرد، که برخی از آنها می توانند کل محیط ها را تخریب کنند. محیط یک واحد منحصر به فرد است و تمام اجزای زنده و غیر زنده ای را که در داخل آن زندگی می کنند در خود جای می‌دهد.

برای کنترل تخریب محیط زیست چه کنیم؟

کنترل تخریب محیط زیست: محیط زیست نیازهای اساسی ضروری برای بقا را برای ما فراهم می‌کند. انسان ها نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کنند و در صدمه زدن به سیاره مقصر هستند. فعالیت‌های ما نه تنها بر محیط، بلکه بر ارگانیسمی که با ما وجود دارد نیز تأثیر می گذارد.
تخریب محیط زیست در اثر عوامل مختلف است. گرم شدن زمین، جنگل زدایی، آلودگی محیط زیست و گازهای گلخانه ای از عوامل تخریب محیط زیست هستند. عوامل زیر نیز باعث آن می شود:
•    تخریب لایه اوزون
•    آلودگی
•    صنعتی سازی
•    ازدیاد جمعیت
افزایش ناگهانی دما و تراژدی ذوب شدن کوه های یخ بزرگ در قطب جنوب دلیلی بر رو به وخامت محیط زیست است. تخریب محیط زیست باید به عنوان یک موضوع جدی مورد توجه قرار گیرد. بحران زیست محیطی ممکن است منجر به تخریب شود. اکوسیستم باید قبل از اینکه دیر شود محافظت شود. انحطاط اقتصادی پیامدهای متعددی دارد. آنها به شرح زیر است:
•    آتش سوزی جنگل
•    از دست دادن تنوع زیستی
•    تغییرات آب و هوایی
•    بیماری تنفسی
•    بلایای طبیعی

کاشت درختان بیشتر؛  کنترل تخریب محیط زیست

جنگل کاری یا کاشت درختان می‌تواند به ما در کنترل تخریب محیط زیست کمک کند. گیاهان به ما اکسیژن می‌دهند و دی اکسید کربن می گیرند و در نتیجه میزان دی اکسید کربن موجود در جو را کاهش می‌دهند. جنگل‌ها زیستگاه گونه های مختلف بومی هستند. قطع آنها باعث ایجاد عدم تعادل در اکوسیستم می‌شود. ریشه‌های گیاه به خاک چسبیده و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند. گیاهان به ما غذا و سرپناه می‌دهند. آنها همچنین به کنترل دمای سیاره ما کمک می کنند. آنها می‌توانند بارندگی را تنظیم کنند. پس بیایید یک درخت بکاریم و در حفظ محیط زیست خود سهیم باشیم.

با کاهش استفاده از کلروفلوئوروکربن ها؛ کنترل تخریب محیط زیست

کلروفلوئوروکربن‌ها یا CFCها مانند متان به عنوان گازهای گلخانه‌ای شناخته می‌شوند. آنها برای جو مضر هستند و لایه اوزون را تخریب می‌کنند. این گازها گرما را در جو به دام می اندازند و باعث گرم شدن کره زمین می‌شوند. کاهش لایه اوزون باعث می‌شود اشعه ماوراء بنفش وارد جو شود. این اشعه ها می‌توانند باعث بیماری های پوستی در انسان شوند، مانند سرطان پوست، اگزما و غیره. CFC ها به طور گسترده در AC و یخچال‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین لازم است استفاده از آنها کاهش یابد. این امر باعث کاهش میزان انتشار جهانی و جلوگیری از تغییرات شدید آب و هوا خواهد شد.

تصفیه پساب های صنعتی قبل از ریختن آنها در بدنه های آبی

ضایعات تولید شده توسط صنایع سمی بوده و آسیب شدیدی به بدنه‌های آبی وارد می‌کند. مواد شیمیایی موجود در آنها آب را آلوده می‌کند. این امر منجر به مرگ بسیاری از ماهی ها و موجودات آبزی می‌شود. از آب این دریاچه‌ها یا رودخانه ها برای آبیاری استفاده می‌شود. مواد شیمیایی با خاک مخلوط می‌شود و محصولات تولید شده توسط انسان مصرف می‌شود. این امر باعث ایجاد خطرات جدی برای سلامتی در انسان می شود. برای به حداقل رساندن اثرات مضر پسماندهای صنعتی می‌توان از روش های علمی مانند تکنیک های حرارتی و تکنیک های شیمیایی برای تصفیه آن پسماندها و تصفیه آلودگی آب استفاده کرد. تکنیک های شیمیایی عبارتند از:
•    تبادل یونی
•    ته نشینی
•    اکسیداسیون و احیا
•    و خنثی سازی

جنگل زدایی را متوقف کنید

به منظور کاهش اثرات نامطلوب تخریب محیط زیست، توقف جنگل زدایی برای سیستم زیست محیطی ما بسیار مهم است. ما نمی توانیم درختان را قطع کنیم یا بسوزانیم زیرا درختان گازهای گلخانه ای را ذخیره می‌کنند، اکسیژن تولید می‌کنند و زیستگاه طبیعی بسیاری از حیوانات و گیاهان هستند که در صورت نابودی این جنگل ها ممکن است در معرض خطر قرار گیرند. یک کمپین گسترده جنگل کاری باید به نفع حفاظت از محیط زیست راه اندازی شود. ما می‌توانیم از طریق احیای جنگل یا جنگل‌کاری تأثیر مثبت بیشتری بگذاریم.

سطوح مصرف را کاهش دهید

کاهش سطح مصرف ضروری شده است. جامعه توسعه یافته ما همیشه برای به روزترین لوازم الکترونیکی، گوشی های هوشمند و مد روزترین لباس ها و غیره تلاش می‌کند. با این حال، این رفتار منجر به کاهش منابع عظیم و تولید بیش از حد زباله می‌شود. ما باید سطح مصرف خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم تا از عواقب نامطلوب زیست محیطی جلوگیری کنیم.

استفاده مجدد و کاهش تولید زباله برای کنترل تخریب محیط زیست

شما می‌توانید با استفاده موثرتر از اقلام و مواد غذایی، تولید زباله را کاهش دهید. اگر می‌خواهید از شر چیزهای قدیمی اما هنوز کارآمد خلاص شوید، خلاق باشید و ظاهر جدیدی به آن ببخشید یا از آن به روش دیگری استفاده کنید. با این کار از مادیات شما به طور موثرتری استفاده می شود. اگر دیگر قابل استفاده نیستند، آنها را جدا کرده و برای بازیافت قرار دهید.

از  استفاده از پلاستیک اجتناب کنید

زباله‌های پلاستیکی یک مشکل بزرگ زیست محیطی است که منجر به آلودگی پلاستیکی قابل توجه و تخریب سیاره ما می‌شود. به منظور کاهش ضایعات پلاستیکی، از خرید اقلام با بسته بندی یا بسته بندی پلاستیکی خودداری کنید، از استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف، فنجان، بشقاب، ظروف، کارد و چنگال و غیره خودداری کنید.

تحصیلات

بسیار ضروری است که کودکان باید در مورد پیامدهای زیست محیطی نامطلوب رفتار روزمره ما و راه هایی که می‌توانیم ردپای اکولوژیکی خود را بهبود بخشیم بدانند.این آموزش باید از اوایل مدرسه شروع شود. معمولاً کودکان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر مشتاق یادگیری چیزهای جدید و تغییر رفتار خود هستند.این کودکان زمانی که بزرگ می‌شوند بیشتر دوستدار محیط‌زیست رفتار می‌کنند و همچنین ممکن است والدین خود را متقاعد کنند که رفتار دوستانه‌تری با محیط زیست داشته باشند.

دیگران را متقاعد کنید

شما می‌توانید با متقاعد کردن سایر افراد در مورد اهمیت رفتار محیطی، تأثیر مثبت خود را بیشتر کنید. به آنها بگویید که تخریب محیط زیست واقعا برای نسل‌های آینده چه معنایی دارد و چگونه تغییر چیزهای کوچک در زندگی روزمره ما می تواند از این اثرات نامطلوب جلوگیری کند. همانطور که می بینید، چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند بر محیط زیست تأثیر بگذارد. اگر مراقب نباشیم، می‌توانیم به تخریب محیط زیست که در سرتاسر جهان در حال وقوع است، کمک کنیم. با این حال، ما می‌توانیم با ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی به افرادی که به آنها کمک می‌کند تا با محیط اطراف خود آشنا شوند و به نگرانی‌های زیست‌محیطی رسیدگی کنند و در نتیجه آن را مفیدتر کند، برای متوقف کردن آن و مراقبت از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، مراقبت کنیم. و برای فرزندان ما و سایر نسل های آینده محافظت می‌شود.

ما در قبال طبیعت مادرمان وظایفی داریم

ما در قبال طبیعت مادرمان وظایف خاصی داریم. محیط زیست ما رو به وخامت است و اجرای راه هایی برای کنترل و جلوگیری از تخریب محیط زیست در اولویت قرار دارد. ما باید عادت هایی را که به محیط زیست آسیب می‌رسانند کنار بگذاریم. بیایید دور هم جمع شویم و سیاره بیمار خود را نجات دهیم. تغییر در خانه آغاز می‌شود. بیایید به آینده و توقف بهتر امیدوار باشیم.
 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.