انتشار: 1396/12/18
بروزرسانی: 1402/9/20
شکار چیست؟ | انواع روش های شکار + فصل شکار + چه شکارهایی مجاز است؟

شکار چیست؟ | انواع روش های شکار + فصل شکار + چه شکارهایی مجاز است؟

شکار یک فعالیت باستانی است که جوهر آن ریشه در غرایز اولیه اجداد ما دارد. شکار کردن شامل تعقیب، گرفتن و اغلب کشتن حیوانات برای اهداف مختلف است. در حال حاضر نیز در طول زمان از یک ضرورت برای بقا به یک فعالیت تفریحی و حفاظتی تبدیل شده است. شکار مستلزم درک عمیق گونه‌های هدف، رفتارشناسی آنها و تسلط بر تکنیک‌های مختلف شکار است. شکارچیان ممکن است از ابزارهایی مانند تیر و کمان، سلاح گرم یا سایر تجهیزات تخصصی برای شکار استفاده کنند.
مشاهده عنوان‌های مقاله

شکار اهداف متعددی را دنبال می‌کند، از تأمین غذا در گذشته تا سرگرمی‌های مدرن امروزی. برخی از افراد به عنوان راهی برای ارتباط با طبیعت، یا برای کنترل جمعیت گونه‌ها، به شکار می‌پردازند. حامیان شکار استدلال می‌کنند که می‌توان به تعادل اکوسیستم‌ها از طریق شکار کمک کرد. با این حال، ملاحظات اخلاقی و تأثیر آن بر جمعیت گونه‌ها، شکار را به موضوعی بحث برانگیز تبدیل کرده است.

شکار چیست؟ | انواع شکار + فصل شکار + چه شکارهایی مجاز است؟

تاریخچه شکار

شکار برای اولین بار سه میلیون سال پیش صورت گرفت. از آن زمان تا کنون در کنار سایر فعالیت‌ها باقی مانده است. در قرون وسطی، شکار امتیاز اشرافی به حساب می‌آمد. پس از انقلاب فرانسه، به طور گسترده دموکراتیزه شد، زیرا منجر به آسیب قابل توجهی به اکوسیستم‌ها شده بود. از آن زمان عمدتا به یک فعالیت تفریحی تبدیل شده است و اکنون توسط قوانین سختگیرانه‌ای برای محافظت از حیات وحش و محیط زیست آن اداره می‌شود.

اولین انسان ها در حدود 3 میلیون سال پیش سبک زندگی عشایری داشتند و گوشت را وارد رژیم غذایی خود کردند. آنها ابتدا حیوانات را شکار کرده و می‌خوردند. بعدها، هنگامی که شروع به جستجوی طعمه کردند، با استفاده از سلاح ها و تدبیرهای ابتدایی، تکنیک های شکار را ابداع کردند. در حالی که محصولات کشاورزی و دامداری نیازهای اساسی مردم را پوشش می‌دادند، شکار انتخاب گسترده تری از منبع غذایی را ارائه می‌کرد. همچنین دارای اهمیت دوگانه نمادین و اجتماعی بود؛ برای مثال نظامیان می‌توانستند توانایی های خود را به عنوان جنگجو از طریق شکار نشان داده و اثبات کنند.

تاریخچه شکار

عمل شکار در قرون وسطی مدون شد. دعوت شدن به شکار با پادشاه یکی از افتخارات بزرگ دربار بود. در اروپا قوانینی برای تنظیم شکار در قلمرو سلطنتی ابداع شد. در آن دوره، برنامه‌ریزی جنگل‌ها و امتیازاتی که برای استفاده از آن‌ها اعطا شده بود، باعث ازدیاد حیواناتی شد که به محصولات دهقانان آسیب می‌زدند. بنابراین هدف شکار از بین بردن چنین حیواناتی برای محافظت از مزارع بود. از قرن سیزدهم به بعد، کتبی در مورد حیوانات وحشی، گونه‌شناسی طعمه و تکنیک‌های شکار و همچنین دستور العمل‌ ضیافت‌های سلطنتی منتشر شد. در دوران سلطنت فرانسیس اول در دوران رنسانس در فرانسه، شکار با سگ‌های شکاری به یک سبک زندگی تبدیل شده بود.  

ظهور انقلاب فرانسه و آسیب وحشتناک به محیط زیست

انقلاب امتیاز اشرافی شکار را لغو کرد؛ با دموکراتیزه کردن این رویه منجر به موجی از شکار گسترده شد که به اکوسیستم‌ها آسیب جدی رساند و باعث انقراض برخی از گونه ها در مناطق خاصی شد. برای حفظ حیات وحش، مجوزهایی در زمان ناپلئون اول ارائه شد و محدودیت‌هایی در زمان و مکان شکار در نظر گرفته شد. با این حال، در قرن نوزدهم، این مجوز برای یک کارگر مزرعه هزینه ای معادل دستمزد یک ماه داشت، بنابراین شکار یک بار دیگر به امتیاز طبقات مرفه تبدیل شد.

ظهور انقلاب فرانسه و آسیب وحشتناک به محیط زیست

بهترین مناطق شکار در جهان

مکان‌های زیادی برای شکار وجود دارد، به خصوص در آفریقا و قاره آمریکا. وقتی صحبت از شکار می‌شود، ایمنی مهم‌ترین چیز است. به همین دلیل است که ما از شما می‌خواهیم هنگام شروع سفر شکار خود، تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.در زیر به برخی از مناطق شکار جهان اشاره می‌کنیم:

آرژانتین

طیف متنوعی از گونه ها مانند گوزن نر، آنتلوپ سیاه و گاومیش آبی برای شکار در آرژانتین وجود دارد. علاوه بر جانورانی که در اطراف پرسه می‌زنند، مناظر شگفتی‌های طبیعی نیز تماشایی است و فضایی آرام را برای تمرکز خالص روی شکار ایجاد می‌کند.

مونته نگرو

با مناظر تقریبا دست نخورده و حومه‌ای شگفت انگیز، شکار یک ورزش رایج در کشور کوچک مونته نگرو واقع در جنوب شرقی اروپا است. حیات وحش در جنگل‌های غنی مونته‌نگرو رشد می‌کند و شکار حیوانات مختلفی مانند اردک، بلدرچین، کبوتر، لاک پشت، گراز وحشی، خرس و حتی گرگ را برای شما فراهم می‌کند. اگر به دنبال هدف قرار دادن برخی از حیوانات اشاره شده هستید، کوه دورمیتور و اسکادارسکو جزرو شکارگاه های محبوبی برای تمرین مهارت‌های تیراندازی شما هستند.

مونته نگرو

انواع روش های شکار

شکار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام تکنیک‌ها، اهداف و شیوه‌های خاص خود را دارند. هر شیوه شکار دارای مجموعه‌ای از مقررات، ملاحظات اخلاقی و چالش‌های خاص خود است. انتخاب نوع شکار اغلب به ترجیحات، مهارت‌ها و اهداف خاص شکارچی بستگی دارد. در ادامه برخی از انواع رایج شکار آورده شده‌اند:

شکار جانوران بزرگ

شامل تعقیب پستانداران بزرگ مانند انواع گوزن، خرس و گربه‌سانان بزرگ است. شکار جانور بزرگ اغلب یک شکل چالش برانگیز از شکار در نظر گرفته می‌شود و اغلب نیاز به دقت زیاد، آگاهی از رفتار حیوان و مهارت در تیراندازی دارد. این نوع شکار با تعقیب گونه‌های بزرگ و نمادین مشخص می‌شود و تاریخچه‌ای غنی دارد که عمیقا در فرهنگ بشری ریشه دارد. بسیاری از گونه‌های بزرگ به دلیل اندازه، قدرت و ویژگی‌های چشمگیرشان مورد توجه قرار می‌گیرند. انگیزه اصلی برای این نوع شکار اغلب هیجان تعقیب و گریز، ماجراجویی در طبیعت و تعقیب حیوانات بزرگ و قدرتمند است.

شکار جانوران کوچک

حیوانات کوچکتر مانند خرگوش، سنجاب و پرندگان جزو جانوران کوچک برای شکار محسوب می‌شوند. در مقایسه با شکارهای بزرگ به مهارت‌ها و سلاح‌های متفاوتی نیاز دارد. خرگوش‌ها به دلیل رفتار گریزان خود مشهوراند و می‌توان آنها را در زیستگاه‌های مختلف یافت. شکار سنجاب بسیار متدوال است و شکارچیان اغلب به دنبال گونه‌هایی مانند سنجاب خاکستری و سنجاب روباهی هستند. آنها چابک هستند و برای شناسایی درختان به مهارت‌های مشاهداتی خود اکتفا می‌کنند. پرندگان کوچک شامل گونه‌هایی مانند بلدرچین، قرقاول، کبوتر و باقرقره هستند. اغلب به کمک سگ‌ها شکار می‌شوند.

شکار جانوران کوچک

شکار پرندگان آبزی

شکار پرندگان آبزی شامل تعقیب و شکار پرندگانی است که در محیط‌های آبی زندگی می‌کنند، مانند اردک‌ها و غازها. این نوع شکار به تکنیک‌ها و تجهیزات تخصصی نیاز دارد. شکارچیان پرندگان آبزی اغلب از طعمه‌هایی استفاده می‌کنند که کپی واقعی اردک‌ها یا غازها هستند تا پرندگان را جذب کنند. طعمه‌ها به صورت استراتژیک روی آب قرار می‌گیرند تا توهم محیطی امن و دلپذیر را ایجاد کنند.

تکنیک دیگر این است که شکارچیان از صدای اردک و غاز برای تقلید صداهای این پرندگان استفاده می‌کنند. این کار به جذب آنها به سمت طعمه کمک می‌کند. استتار در هنگام شکار پرندگان آبزی بسیار مهم است. شکارچیان اغلب از پناهگاه یا پوشش‌های استتار کننده برای پنهان ماندن از چشمان تیزبین پرندگان آبزی استفاده می‌کنند.

شکار پرندگان آبزی

شکار پرندگان در مزارع و مناطق مرتفع 

در این روش پرندگانی را که در مزارع و مناطق مرتفع زندگی می‌کنند، از جمله قرقاول، بلدرچین و باقرقره هدف قرار می‌دهند. این نوع روش شکار معمولا به کمک سگ‌ها انجام می‌شود. شکار پرندگان در مزارع یک شکل چالش برانگیز از شکار است که بر تعقیب پرندگان در مزارع، علفزارها و زیستگاه‌های مرتفع تمرکز دارد. اصطلاح "مرتفع" معمولا به محیط های غیر آبی دور از منابع آب اطلاق می‌شود. گونه‌های مختلف بلدرچین، از جمله بلدرچین بابونه و بلدرچین کالیفرنیا، اهداف رایج در شکار پرندگان هستند. گونه‌های باقرقره و قرقاول‌ها که به خاطر حرکات پر جنب و جوش خود شناخته می‌شوند، از پرندگان محبوبی در این نوع شکار هستند.

شکار با تیر و کمان (Bow Hunting)

شکار با تیر و کمان یک شکل متمایز و باستانی از شکار است که شامل استفاده از کمان و تیر برای تعقیب و کشتن حیوانات می شود. این روش به مهارت، صبر و دقت بالایی نیاز دارد. شکارچیان از انواع کمان از جمله مرکب، برگشتی و کمان بلند استفاده می‌کنند. پیکان‌ها یا تیرها معمولا برای شکار طراحی شده اند. شکارچیان برای نزدیک شدن به طعمه خود به استتار مناسب نیاز دارند. استتار شامل پوشیدن لباس‌های مخصوص و استفاده از پوشش طبیعی برای پنهان ماندن است.

شکار تروفی یا تروفه (Trophy Hunting)

شکار تروفی نوعی شکار است که در آن افراد حیوانات خاصی را هدف گرفته و شکار می‌کنند، معمولا به منظور به دست آوردن بخش‌هایی از بدن حیوان، مانند سر، شاخ یا پوست به عنوان یادگاری انجام می‌شود. شکارچیان اغلب گونه‌های بزرگ و خاص، مانند فیل، شیر، کرگدن، پلنگ و گاومیش را هدف قرار می‌دهند. انتخاب هدف اغلب تحت تأثیر اندازه چشمگیر حیوان یا ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.

شکار تروفی یا تروفه (Trophy Hunting)

شکار در قفس (Canned Hunting)

شکار در قفس یا شکار در اسارت، یک عمل بحث برانگیز است که در آن حیوانات در مناطقی بسته یا محصور نگهداری می‌شوند که آنها را تبدیل به اهداف آسانی برای شکارچیان می‌کند. این حبس توانایی حیوانات را برای فرار کاهش می‌دهد و از پویایی تعقیب طبیعی موجود در شکار سنتی برخوردار نیست. تعقیب و گریز منصفانه، یک اصل در شکار اخلاقی است و شامل دادن فرصت منطقی به حیوانات برای فرار است. در شکار در قفس، محیط محدود و غالبا رام یا نیمه رام بودن حیوانات باعث مزیت مصنوعی و غیرمنصفانه برای شکار می‌شود.

شکار ورزشی (Sport hunting)

شکار ورزشی که به آن شکار تفریحی نیز می‌گویند، شکلی از شکار است که در آن افراد حیوانات را برای اوقات فراغت، چالش و لذت شکار می‌کنند و نه صرفا برای دلایل معیشتی یا اقتصادی. انگیزه اصلی پشت شکار ورزشی، لذت و تفریح حاصل از تجربه شکار است. شکارچیان اغلب از حضور در فضای باز، ارتباط با طبیعت و شرکت در چالش تعقیب و گریز احساس رضایت می کنند. اهداف محبوب شکار ورزشی شامل گوزن، خرس، پرندگان کوهستانی، پرندگان آبزی و غیره است.

شکار ورزشی (Sport hunting)

شکار استتار

شکارچیان برای امر شکار همیشه باید بهترین راه را انتخاب کنند تا شکاری راحت و بی‌دردسر داشته باشند. یکی از روش‌های شکار، روش استتار است. در این روش شکارچی خود را استتار را به اصطلاح مخفی می‌کند تا از چشم شکار (طعمه) خود دور بماند. با این روش به راحتی می‌تواند طعمه‌ی خود را شکار کرده و خود نیز در امان بماند.

شکار معیشتی

شکار معیشتی زمانی است که مردم برای تامین  غذا شکار می‌کنند. روند شکار معیشتی با انواعِ دیگر شکار متفاوت نیست.  به عبارت دیگر، این شکار برای بقا است. شکار معیشتی معمولا در مناطقی که به آنها «جهان اول» می‌گوییم: مانند انگلستان و ایالات متحده، انجام نخواهد شد. اما در بخش‌هایی از بوتسوانا و نامیبیا رایج است. همچنین آلاسکا تنها منطقه‌ای در ایالات متحده است که شکار معیشتی را مجاز می‌داند.

بسته به مکان، حیواناتی که برای امرار معاش شکار می‌شوند متفاوت هستند. آنها معمولا گوزن، بز، گوسفند، خرس و غیره هستند.

اصول شکار

اگر بخواهیم یک شکار اصولی داشته باشیم که هم هدف خود را از شکار دنبال کنیم و هم به محیط زیست آسیب نزنیم، باید بدانیم که تکنیک‌های شکار با توجه به نوع شکار و زیستگاه آن متفاوت اند. این روزها در برخی مناطق قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع شده که می‌بایست رعایت شوند. مثلا در گذشته‌های دور در حین شکار می‌توانستیم از تله گذاشتن برای شکار استفاده کنیم ولی امروزه این روش شکار ممنوع شده است. زیرا اصول شکارِ حیوانات را به کلی نقض می‌کند. اما اصول شکار در حالت کلی به چند مورد زیر ختم می‌شود:

اصول شکار

  • هدف خود را شناسایی کنید
  • اگر صدایی شنیدید فعالیت خود را خاتمه دهید
  • درباره ابزارهای شکار تحقیق کنید
  • با کسی که تجربه شکار دارد صحبت کنید
  • مقررات و قوانین را بررسی کنید
  • دوره‌های امنیتی لازم را طی  کنید
  • مجوز شکار مدت دار بگیرید
  • لوازم اضطراری را به همراه داشته باشید
  • مکان مناسب را انتخاب کنید
  • با سلاحتان آشنا شده و مهمات مناسب را تهیه نمایید
  • از دوربین استفاده کنید
  • محیط اطراف را بررسی کنید
  • شرایط آب و هوایی را درنظر بگیرید
  • دوستان و آشنایان خود را از برنامه شکار خودتان مطلع کنید
  • یک چک لیست کامل برای خود داشته باشید
  • نقشه راه را مرور کنید
  • اخلاق و رفتار خود را بسنجید و شکارچی با اخلاقی باشید
  • به شکار خود احترام بگذارید
  • شکار را در زمان مناسب شروع کنید
  • در هنگام شکار وزش باد را درنظر بگیرید
  • تمامی مهارت خود را در شکار به کار گیرید
  • در یک فاصله منطقی شکار کنید
  • از ضربه زدن به حیوانات خودداری کنید
  • در حین شکار محیط زیست را درنظر بگیرید تا از آسیب رساندن به آن جلوگیری کنید
  • شکار غیر قانونی را فراموش کنید؛ زیرا هر مورد غیرقانونی عواقب خاص خودش را دارد
  • پس از شکار نحوه جدا سازی گوشت را یادبگیرید
  • اقدامات لازم برای حمل گوشت را انجام دهید
  • با دیگر شکارچیان ارتباط بگیرید و...

اصول شکار

پروانه شکار

آیا شما یک شکارچی جدید هستید؟ آیا سعی دارید بفهمید برای اولین بار به شکار چه کاری باید انجام دهید؟ پس در ادامه با ما همراه باشید. در سرتاسر جهان، سالانه هزاران شکارچی جدید وارد میدان می‌شوند. برای اکثر افراد، اولین قدم گذراندن دوره آموزشی ایمنی شکارچی و قبولی در آزمون آموزش شکارچی است که به آنها اجازه می‌دهد مجوز شکار بگیرند. همه ایالت‌ها و استان‌ها از شکارچیان می‌خواهند که هنگام شکار مجوز شکار داشته باشند.

مجوز شکار چیست؟

درواقع مجوز شکار گواهی یا کارتی‌ست که نشان می‌دهد شما در کنار داشتن مهارت شکار و آشنا بودن به اصول شکار و قوانین آن، اجازه شکار را در مناطق مشخص‌شده‌ای دارید. معمولا توسط آژانس‌های حیات وحش صادر می‌شود. مجوز شکار می‌تواند به صورت کارت یا گواهی باشد . البته در برخی موارد شما هر دو را دریافت خواهید کرد. 

چه کسی به مجوز نیاز دارد؟

به طور کلی، هر کسی که در میدان به شکار پرندگان وحشی یا حیوانات می‌پردازد، نیاز به مجوز شکار دارد. نوع مجوز مورد نیاز شما به سن، وضعیت اقامت و سایر عوامل بستگی دارد و استثنائاتی نیز وجود دارد. شکارچیان جوان و بزرگسال شکارچیان زیر 16 سال باید گواهینامه جونیور داشته باشند و افراد 16 سال به بالا به مجوز بزرگسالان نیاز دارند. 

چه کسی به مجوز نیاز دارد؟

مناطقی که شکار ممنوع است

در زیر به معرفی مناطق شکار ممنوع می‌پردازیم:

  • قره قشلاق (شهرستان سلماس، آذربایجان غربی)
  • سهند (تبریز)
  • میشوداغ (آذربایجان شرقی)
  • یکانات (مرند)
  • دریاچه قوریگل (آذربایجان شرقی)
  • کاغذ کنان (آغکند در آذربایجان شرقی)
  • آغ گل (ملایر همدان)
  • گرده قیط و میمند (آذربایجان غربی)
  • تالاب کانی برازان (مهاباد، آذربایجان غربی)
  • زر آباد (سیستان و بلوچستان)
  • دره شهیدان (گلپایگان، اصفهان)
  • بیان (نهاوند)
  • تالاب حسنلو (آذربایجان غربی)
  • دشت سوتاوپ (بوکان، آذربایجان غربی)
  • دشت سه کانیان (بوکان، آذربایجان غربی)
  • تالاب شورابیل (اردبیل)
  • گندیمن (اردبیل)
  • دربند مشکول (گیوی، اردبیل)
  • حنا (سمیرم)
  • قمیشلو (اصفهان)
  • کهیاز (اصفهان)
  • قمصرکاشان (اصفهان)
  • دالانکوه و دریاچه آب شیرین (فریدن، اصفهان)
  • زاگرس مرکزی (چهار محال و بختیاری)
  • عباس‌آباد تنگلها (انارک، اصفهان)
  • سد زاینده رود (اصفهان)
  • خارو (هرمزگان)
  • بیجار وتالاب چکر (بولی ، ایلام)
  • کولک (مازندارن)
  • هنگام (فارس)
  • بزمای (خراسان رضوی)
  • سید مرتضی (کاشمر)
  • منطقه شکار ممنوع مرزی (میسینیو)
  • درکش و هاور (خراسان شمالی)
  • باغی (اصفهان)
  • تخت ایران (بهکده رضوی) (گلستان)
  • شاه جهان (شیروان)
  • سالوک (ملایر)

مناطقی که شکار ممنوع است

عوامل موثر بر شکار

از مهم‌ترین عوامل موثر بر شکار می‌توان به مهارت در تیراندازی، دانش شکار و بالستیک (نوعی سلاح شکار) اشاره کرد. بالستیک ربطی به دانش و مهارت شکارچی نداشته و به عوامل موثر در شلیک گلوله مانند عوامل محیطی و مشخصات فنی اسلحه بستگی دارد.
همچنین دیگر فاکتورهای مهم به شرح زیر است:

  • شناخت اسلحه مورد نیاز و کاربرد آن
  • بالستیک طراحی شده در اسلحه
  • شناخت عوامل موثر در هنگام شکار
  • اطلاع از شیوه زندگی حیوان مورد نظر
  • برداشتن مهمات مورد نیاز و متناسب
  • داشتن لوازم ضروری
  • مهارت داشتن در نشانه گیری و تیراندازی به نقاط حیاتی شکار
  • حفظ اصول و صدمه نزدن به محیط زیست
  • بهره بردن از روش‌های کمین
  • مشخصات فنی گلوله که شامل وزن، اندازه، نیروی فنر و نفوذ پذیری است.
  • شکل ظاهری گلوله تاثیر بسیاری در نفوذ پذیری و قدرت و توان آن دارد.
  • وزن گلوله که هر چه بیشتر باشد از سرعت و چابکی آن می‌کاهد.
  1. انرژی گلوله: انرژی گلوله رابطه مستقیمی با وزن و میزان سرعت آن دارد.
  2. کالیبر: کالیبر به قطر داخلی اسلحه و اندازه آن گفته می‌شود که باید با هم هماهنگ باشند. 

عوامل موثر بر شکار

فواید شکار

شکار ورزشی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. چه از سلاح گرم استفاده کنید چه از تیر و کمان، از نظر فیزیکی شدیدتر از حد معمول حرکت می‌کنید. شکارچیان مسافت‌های طولانی را در زمین‌های ناهموار پیاده روی می‌کنند تا جنگل‌ها را به دنبال شکار مورد نظر خود جستجو کنند.

  • مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می‌کند که بزرگسالان باید هر هفته 150 دقیقه "فعالیت هوازی با شدت متوسط" مانند پیاده روی سریع یا 75 دقیقه "فعالیت هوازی شدید" مانند دویدن داشته باشند. این توصیه به راحتی از طریق ورزش شکار قابل دستیابی است.
  • شکار به راحتی در دسته فعالیت‌های هوازی با شدت متوسط قرار می‌گیرد. شکارچیان از نظر فیزیکی بیش از یک روز در حال حرکت هستند. شکار نیاز به آمادگی قبل و بعد از پایان فصل دارد. کارهای شکار نیاز به راه رفتن، خم شدن، کشش و تعادل دارد که این فعالیت‌ها از دچار شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. 

فواید شکار

شکارچیان همچنین تمرین ذهنی می‌کنند و با قوانین و دستورالعمل‌های شکار آشنا می‌شوند که می‌توانند سالانه تغییر کنند. همچنین تنها بودن در فضای باز مزایای سلامت روانی دارد:

  • ضد افسردگی
  • فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد
  • استرس را کاهش می‌دهد
  • نور خورشید مصرف ویتامین D را افزایش می‌دهد

شکار را می‌توان به تنهایی یا با دوستان و خانواده انجام داد. بسیاری از شکارچیان در دوران جوانی از یکی از اعضای خانواده، شکار را آموزش دیده و همچنان از این سنت خانوادگی در فضای باز لذت می‌برند. این مزایای اجتماعی همان چیزی است که بسیاری را در ابتدا به شکار ترغیب کرد و باعث شد به مشارکت ادامه دهند. بسیاری از گروه‌های اجتماعی مرتبط با شکار وجود دارد که افراد و خانواده‌ها به آن‌ها می‌پیوندند، مانند باشگاه‌های تیراندازی با کمان ، باشگاه‌های شکار و...

جمعیت حیات وحش را کنترل می‌کند

همانطور که می‌دانید آهو می‌تواند در مدت کوتاهی آسیب زیادی وارد کند. آنها حیوانات فرصت طلبی هستند که می‌توانند با خیال راحت بیش از 700 گونه گیاهی مختلف را بخورند. آنها همچنین سازگار هستند و برای یافتن پوشش، غذا و امنیت به جوامع و مناطق حومه شهر می‌روند. میزان خسارتی که آنها می‌توانند در یک روز به یک ملک وارد کنند می‎‌تواند چندین هزار دلار باشد. شکار راهی برای حفظ کنترل جمعیت حیات وحش محلی است.

جمعیت حیات وحش را کنترل می‌کند

دانش فرد در مورد مادر طبیعت افزایش داده می‌شود

برای اینکه یک شکارچی موفق باشید، لازم است در مورد طبیعت بیاموزید. شما باید بتوانید مسیر و عادات حیوانات را تشخیص دهید. شما باید بدانید که چگونه حیوانات را در صورت دور شدن ردیابی کنید. 

منبع درآمدی را فراهم می‌کند

شکار منبع درآمد بسیاری از برنامه‌های زیست محیطی در ایالات متحده است. ایالت‌ها نیز از درآمدهای شکار برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند. 

معایب شکار

شکار بی‌رویه می‌تواند منجر به کاهش جمعیت گونه‌های خاص شود و تعادل اکوسیستم‌ها را مختل کند. این امر به ویژه در مورد گونه‌های در خطر انقراض بسیار نگران کننده است. شیوه‌های شکار کنترل نشده یا غیرقانونی می‌توانند منجر به از دست رفتن تنوع زیستی شوند، زیرا گونه‌های خاص به طور نامتناسبی مورد هدف قرار می‌گیرند و منجر به اثرات آبشاری بر سایر گونه‌ها و اکوسیستم کلی می‌شود.

معایب شکار

نگرانی‌های اخلاقی

اخلاقی نبودن و گرفتن جان یک حیوان برای اهداف تفریحی دغدغه بسیاری از دوستداران محیط زیست و حامیان آنها است. برخی از شکارچیان به دنبال کشتن حیوانات بزرگ و اغلب کمیاب به خاطر اعضای بدنشان هستند. منتقدان استدلال می‌کنند که کشتن برای تفریح ذاتا عملی بی‌رحمانه است و اصول رفتار دلسوزانه با حیوانات را خدشه دار می‌کند.

تخریب محل سکونت جانوران

تعقیب شکار ممکن است شکارچیان را به زیستگاه های حساس هدایت می‌کند و باعث تخریب این مکان‌ها و اختلال در محیط زیست طبیعی می‌شود. این موارد می تواند پیامدهای منفی برای گیاهان و جانوران در پی داشته باشد.

شکار غیرقانونی

علیرغم مقررات وضع شده، شکار غیرقانونی همچنان یک موضوع مهم است. شکارچیان متخلف اغلب حیوانات با ارزش را برای اعضای بدنشان مانند عاج یا شاخ هدف قرار می‌دهند که به کاهش گونه‌ها و دامن زدن به بازار سیاه کمک می‌کند.

آلودگی‌های صوتی و ...

سر و صدای تولید شده توسط فعالیت‌های شکارچیان، به ویژه تیراندازی، می‌تواند به حیوانات مورد نظر و سایر حیات وحش آسیب بزند. این اختلال می‌تواند بر رفتار و رفاه گونه‌های مختلف تأثیر بگذارد. توجه به این نکته مهم است که شیوه‌های شکار مسئولانه و اخلاقی و مقررات مناسب و تلاش‌های حفاظتی می‌تواند برخی از این معایب را کاهش دهد. با این حال، پتانسیل اثرات منفی شکار همچنان به عنوان یک نگرانی باقی مانده است.

آلودگی‌های صوتی و ...

خواص گوشت شکار

گوشت برخی از حیواناتی که شکار می‌شوند بسیار مفید است. حیواناتی مانند آهو، گوزن، بزکوهی و برخی از پرندگان گوشت مفیدی را ارائه می‌دهند. گوشت این حیوانات از وقوع برخی بیماری‌ها جلوگیری کرده و به درمان بعضی از بیماری‌ها نیز کمک می‌کند. برای مثال خواص گوشت بزکوهی را در زیر برای شما شرح می‌دهیم:

خواص گوشت بزکوهی؛ درمان بیماری اوتیسم!

در زیر به خواص آن اشاره می‌کنیم: 

  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های مختلف
  • درمان بیماری اوتیسم
  • جلوگیری از افزایش وزن
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • جلوگیری از بیماری‌های کلیوی
  • جلوگیری از کم‌خونی
  • کنترل و تنظیم هورمون تستوسترون و...

خواص گوشت بزکوهی؛ درمان بیماری اوتیسم!

مجازات شکار غیرمجاز حیوانات چیست؟ 

در ماده 680 قانون مجازات اسلامی آمده است هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید، به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد. در ماده 679 قانون مجازات اسلامی بیان شده است که:

" هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده باشد را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم می‌شود."

همچنین در ماده 680 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است که:

"هر کسی بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد."

مجازات شکار غیرمجاز حیوانات چیست؟ 

گردشگری شکار

شکار یکی از عوامل مهمی‌ست که هر گردشگری را به سفر رفتن به مناطق شکار ترغیب می‌کند. اما این سفر وشکار گردشگری قوانین و ضوابط خاص خود را دارد. چنانچه به قصد شکار به مناطق شکار سفر می‌کنید، باید بدانید که رعایت قوانین شکار از الزامات سفر است.

در واقع گردشگری شکار یک اصطلاح معروف است که به سفر به مناطق مختلف با هدف شکار اطلاق می‌گردد. هر گردشگری که به این مناطق سفر می‌کند می‌بایست از شناخت کافی درباره زیست بوم برخوردار باشد. پیوند عاشقانه  گردشگری و شکار موجب شده تا بسیاری از تورهای ویژه و سافاری‌ها فقط به همین منظور شکل گیرند، مثل تور آفریقای جنوبی. 

شکار و شکارچی

شکار بخشی از تاریخ تکامل انسان در 99 درصد از وجود او بوده است. سیر تکامل، تاریخ و فلسفه شکار، قرن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌های فراوان، توصیفی و کامل در مورد شکارچیان در دسترس است. روش‌های شکار و قوانین حاکم بر شکارچیان متفاوت بوده و ناشی از تصمیمات تاریخی، سیاسی و اقتصادی است. اطلاعات در مورد انگیزه اصلی شکار و تأثیر احتمالی شکارچیان و شکار بر جامعه مدرن وجود ندارد.

شکار و شکارچی

همانند برخی از گونه‌های وحشی که منقرض شده‌اند، در دسترس بودن زیستگاه شکارچی عامل مهمی در تداوم شکار خواهد بود. تصمیمات اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی نقش کمتری خواهند داشت. شکارچیان در کشورهایی با سنت‌ها، آیین‌ها و مقررات قدیمی مرتبط با شکار، ممکن است بهترین فرصت را برای ادامه شکار به عنوان یک ورزش داشته باشند.

بهترین شکارچی دنیا؛ امیدی برای زنده ماندن نخواهد بود.

صدها گونه رتیل در جهان وجود دارد که در مناطق گرمسیری یافت می‌شوند. اندازه بدنه 5 اینچی و دهانه پا 11 اینچی آنها را به یکی از شکارچیان ماهر در دنیای حیوانات تبدیل کرده است. آنها در واقع شکارچیان شبانه هستند، در نزدیکی جایی که حشرات کوچک از آنجا عبور می‌کنند پنهان می‌شوند، و ناگهان به این منظره حمله می‌کنند. نیش‌های بزرگ رتیل به آنها کمک می‌کند تا به راحتی طعمه را بکشند، هیچ حشره ای نمی‌تواند امیدی به زنده ماندن از رتیل داشته باشد. آنها همچنین از موش ها، قورباغه‌ها و پرندگان کوچک تغذیه می‌کردند. رتیل با گرفتن این نوع طعمه ها سم فلج کننده را تزریق می‌کند. نوع خاصی از آنزیم های گوارشی نیز به آنها کمک می‌کند تا به راحتی طعمه ها را بمکند.

بزرگترین شکارچی های روی خشکی

همه شکارچیان یکسان خلق نشده‌اند. اینها برخی از مرگبارترین قاتلان طبیعت هستند و میزان موفقیت آنها ممکن است شما را شگفت زده کند…

ببر؛ موفقیت چندانی ندارند!

ببرها ممکن است وحشی به نظر برسند، اما میزان موفقیت آنها در واقع به طرز شگفت آوری بسیار پایین است. زیست شناسان می‌گویند که ببرها فقط بین 5 تا 10 درصد مواقع در شکار موفق هستند، اگرچه ببرهای آمور در روسیه در هنگام شکار آهو و گراز در زمین های برفی میزان کشتار بالاتری دارند.

ببر؛ موفقیت چندانی ندارند!

خرس های قطبی

فوک‌هایی که در لانه‌هایشان می‌خوابند یا از سوراخی در یخ برای هواخوری بیرون می‌آیند، طعمه‌ آسانی برای خرس‌های قطبی هستند، اما آنها همچنین می‌توانند با پنجه‌های خود گوزن‌های شمالی و حتی نهنگ‌های بلوگا را شکار کنند.

بزرگترین شکارچی دریا

یکی از بزرگترین شکارچیان دنیا، کوسه مگالودون است. کوسه Megalodon نه تنها بزرگترین کوسه در جهان بود، بلکه یکی از بزرگترین ماهی هایی بود که تاکنون وجود داشته است. تخمین ها حاکی از آن است که طول آن بین 15 تا 18 متر، سه برابر بیشتر از بزرگ ترین کوسه سفید ثبت شده است. قدیمی ترین فسیل های مگالودون (Otodus megalodon، که قبلا به عنوان Carcharodon یا Carcharocles megalodon شناخته می‌شد) به 20 میلیون سال پیش باز می‌گردد.

بزرگترین شکارچی دریا

تاریخچه شکار در ایران

همانطور  که می‌دانید شکار و شکارچی در ایران ریشه‌ای بسیار قدیمی دارد. در دوران هخامنشیان شکار مناسب‌ترین تعلیم و تربیت برای کودکان و نوجوانان بود. پس از گذشت 500 سال و به کار آمدن سلسله ساسانی شکار گسترش یافت و جزئی جدایی ناپذیر  از تفریحات پادشاهان و بزرگان ساسانی شد.

بهترین شکارگاه های ایران

بهترین شکارگاه‌های ایران عبارت است از:

  • تنگه چزابه مکانی مورد علاقه برای شکارچیان
  • شکارگاه خصوصی سیرجان
  • تفرجگاه چالقفا سمیرم
  • شکارگاه ملاده
  • شکارگاه‌های تهران
  • شکارگاه کوه سیاه

شکارگاه های تهران قدیم

برخی از شکارگاه‌های تهران قدیم که بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت و محبویبت زیادی بین مردم داشت در زیر برای شما معرفی شده‌اند:

  • سرخه حصار
  • جاجرود
  • فرح آباد
  • کن و سولقان
  • دولاب
  • دوشان تپه
  • شمیران
  • ورامین

شکارگاه های تهران قدیم

قوانین شکار در ایران

قوانین شکار در ایران به شرح زیر است. چنانچه قصد شکار در کشور خوبمان را دارید به موارد زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • ماده 1‌ـ‌ ( اصلاحی 1350/11/12 و 1353/10/30 ) – برای حفظ و حمایت و تکثیر جانوران و‌حشی، سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل می‌شود.
  • سازمان مزبور دارای شخصیت حقوقی بوده و زیر نظر شورای‌عالی حفاظت محیط زیست است.
  • ماده 2 ‌ـ‌ به موجب بند (1) ماده واحد قانون اصلاح قانون شکار و صید مصوب 1353/10/30 لغو شده است.
  • ماده 3 ‌ـ‌ شورای‌عالی دارای و‌ظایف و اختیارات زیر است:
  1. الف ‌ـ‌ تصویب بودجه و مقررات استخدامی سازمان
  2. ب ( اصلاحی 1353/10/30) ‌ـ‌ تعیین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های زمانی و مکانی شکار و صید و حدو‌د پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده و قرق‌های اختصاصی
  3. پ ‌ـ‌ تعیین انواع اسلحه و و‌سائل ممنوع شکار و صید
  4. ت ‌ـ‌ (اصلاحی 1353/10/30 و 1375/9/25) ‌ـ‌ تعیین انواع جانوران و‌حشی و حیوانات حمایت شده حفاظت شده و در معرض خطر انقراض و جانوران زیان کار
  5. ث ‌ـ‌ به موجب بند (1) ماده واحده قانون اصلاح قانون شکار و صید مصوب 1353/10/30 لغو شده است
  6. ج ‌ـ‌ به موجب بند (1) ماده واحده قانون اصلاح قانون شکار و صید مصوب 1353/10/30 لغو شده است
  7. چ ‌( اصلاحی 1353/10/30)ـ‌ تعیین بهای جانوران و‌حشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان

قوانین شکار در ایران

  • ماده 4 ‌ـ‌ مصوبات شورای‌عالی حفاظت محیط زیست در حدو‌د و‌ظایف و اختیارات مذکور در این ماده بیست رو‌ز پس از درج در یکی از رو‌زنامه‌های کثیرالانتشار مرکز و رو‌زنامه رسمی کشور لازم‌الاجراست. سازمان موظف است بلافاصله مصوبات شورای‌عالی را به‌وسیله رادیو و آگهی و سایر و‌سایل به اطلاع اهالی برساند.
  •  ماده 5 ‌ـ‌ به موجب بند (1) ماده واحده قانون اصلاح قانون شکار و صید مصوب 1353/10/30 لغو شده است.
  •  ماده 6 ‌ـ‌ و‌ظایف سازمان به قرار زیر است:
  1. الف ‌ـ‌ اجرای مصوبات شورای‌عالی در حدو‌د مقررات ماده 3 این قانون.
  2. ب ‌ـ‌ تنظیم و اجرای مقررات شکار و صید بر اساس هدف‌های مندرج در این قانون.   
  3.  پ ‌ـ‌ حفظ و نگهداری شکارگاه‌ها و فضای حیاتی جانوران و‌حشی و حمایت آنها در برابر گرسنگی و تشنگی و صید و شکار بی‌رو‌یه و عوامل و حوادث نامساعد جوی و طبیعی مانند حریق جنگل و مراتع و سیل و طغیان رو‌دخانه‌ها و بیماری‌های و‌اگیر و مسمومیت نباتی و امثال آن.
  4. ت ‌( اصلاحی 1353/10/30)ـ‌ فراهم آو‌ردن موجبات و محیط مساعد جهت تکثیر و پرو‌رش جانوران و‌حشی
  5.  ث ‌ـ‌ کوشش در اصلاح نژاد جانوران و‌حشی.
  6.  ج ‌ـ‌ بررسی و تحقیقات علمی درباره جانوران و‌حشی.
  7. چ ‌( اصلاحی 1353/10/30)ـ‌ ایجاد پارک‌های‌ملی و مناطق حفاظت شده و موزه‌های حیوان‌شناسی.
  8.  ح ‌ـ‌ تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی به تأسیس باغات و‌حش و آبگیرها و حوضچه‌ها جهت پرو‌رش ماهی و پرندگان شکاری از طریق راهنمایی‌های فنی.
  9.  خ ‌ـ‌ تنظیم و اجرای برنامه‌های آموزشی به‌منظور برانگیختن حس حیوان دو‌ستی و حفاظت منابع طبیعی در کشور و تجهیز و تنویر افکار عمومی در این زمینه.
  10.  د ‌ـ‌ همکاری با سازمان‌های مربوط به جنگل و مرتع و خاک و آب به‌منظور حفظ منابع طبیعی کشور.
  11.  ذ ‌ـ‌ همکاری با سازمان‌های مشابه خارجی و بین‌المللی به‌منظور حفظ و حمایت جانوران و‌حشی و مهاجر در حدو‌د تعهدات متقابل.

قوانین شکار در ایران

  •  ماده 7  ‌ـ‌ خرید و فرو‌ش، تکثیر و پرو‌رش و صدو‌ر و و‌رو‌د حیوانات و‌حشی و اجزای آنها که غیربومی ایران بوده از خارج به کشور و‌ارد شده و یا از قبل در کشور تکثیر و پرو‌رش یافته‌اند با کسب پرو‌انه و یا اجازه از سازمان مجاز می‌باشد.

و‌رو‌د و صدو‌ر آن دسته از جانوران و‌حشی و اجزای آنها که در فهرست کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر انقراض ثبت شده‌اند با رعایت مقررات کنوانسیون مذکور صورت می‌گیرد سازمان می‌تواند گونه‌هایی که برخلاف مقررات کنوانسیون به کشور و‌ارد شده‌اند ضبط و درصورت لزو‌م با هزینه و‌اردکننده به کشور مبدأ عودت دهد..

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.