انتشار: 1399/11/28
بروزرسانی: 1402/5/4
what-souvenirs-buy-yazd | در یزد سوغاتی چی بخریم؟

در یزد سوغاتی چی بخریم؟

یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که سوغاتی های زیادی دارد. قطاب، نان برنجی، شیرینی حاجی بادامی، نقل، ترم، پشمک حاجی عبدالله و غیره

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری یزد حیرت‌انگیز و منحصربه‌فرد است و سالانه مسافران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. سفر به این شهر جدای دیدن از بناهای خشتی فوق‌العاده شگفت‌انگیز یزد، کوله باری از خاطره و سوغات را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. اگر شما هم قصد بازدید از این شهر دیدنی را دارید لذت چشیدن سوغاتی‌ های بی‌نظیر آن را از دست ندهید. اما شاید کنجکاو باشید که بدانید سوغاتی ‌های خاص این شهر دیدنی چیست؟

یزد، شهر سنت‌های شیرین است که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن گردشگران آن به یادگار می‌گذارد. پس از ورود به یزد و اقامت در هتل های یزد همچون هتل داد یزد ، تجربه‌ای شگفت‌انگیز را آغاز خواهید کرد. بنابراین برای شروع سفر رؤیایی و حیرت‌انگیز خود بهتر است پیش از سفر، اقدام به رزرو هتل نمایید تا پس از ورود به این شهر خشتی بی‌نظیر، تنها زمان خود را برای خلق لحظات جادویی صرف کنید.

بازدید از بادگیرها و قنات‌های تاریخی در کنار قدم زدن در کوچه‌های تاریخی این دومین شهر تاریخی زنده دنیا، گردشگران بسیاری را با تاریخ و هنر این مرزوبوم آشنا می‌کند. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا پس از سفر به یزد، کوله‌بار خود را با سوغاتی‌ های منحصربه‌فرد آن پر کنید.

ارائه سوغاتی به عزیزان پس از سفر همیشه لذت سفر را چند برابر می‌کند. سفر به یزد با قدمت تاریخی آن، ره‌آوردهای بی‌نظیری را برای عزیزان ما به همراه خواهد داشت. سوغاتی ‌های یزد را می‌توان به دو دسته مواد خوراکی و صنایع‌ دستی تقسیم کرد که خرید هرکدام از آن‌ها یادگاری باارزشی در نزد اطرافیان ما خواهد بود. در ادامه این مطلب لیست کاملی از بهترین سوغاتی ‌های یزد را برای شما آماده کرده‌ایم.

صنایع‌ دستی یزد

صنایع دستی یزد، پارچه ترمه فیروزه ای

استان یزد با پیشینه تاریخی و مردم هنرمند خود، صنایع‌ دستی خاصی را به علاقه‌مندان و گردشگران ارائه می‌کند. صنایع‌ دستی یزد از شگفت‌انگیزترین صنایع‌ دستی ایران است که هنر اصیل و زیبا مردمان این دیار را به عرصه نمایش می‌گذارد. دقت کنید که صنایع‌ دستی یزد، از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغاتی‌ های فراموش‌نشدنی است.

دارایی بافی یا ایکات

دارایی بافی یزد با قدمت 800 ساله از سوغاتی ‌های ویژه یزد به شمار می‌رود. در گذشته این پارچه را با نخ ابریشم طبیعی می‌بافتند؛ اما امروزه از نخ ویسکوز در بافت آن استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های خیره‌کننده‌ای مانند بنفش، قرمز، سبز و زرد، جلوه‌ای چشم‌نواز و زیبا به این پارچه‌ها می‌بخشد.

ترمه

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که عاشق طرح‌های شاخ گوزن، شاه‌عباسی و بته‌جقه نقش بسته بر روی پارچه‌های ابریشمی نباشد. ترمه سوغاتی بی‌نظیری است که همه شیفته آن می‌شوند. این سوغاتی منحصربه‌فرد در انواع مختلفی مانند شال اتابکی، محرمات، راه‌راه، چارقدی، کشمیری و رضایی وجود دارد.

سفال و سرامیک

پیشکشی برآمده از دل کویر که خاطره گرما و خاک کویر را تداعی می‌کند، سوغاتی خاص و به‌یادماندنی خواهد بود. سفال و سرامیک یزد با طرح و نقش و نگارهای حیرت‌انگیز از سوغاتی ‌های محبوب یزد به شمار می‌روند. طرح خورشید خانم، ماهی و مرغک از طرح‌های پرطرفدار میان سوغاتی‌های این اقلیم کویری به‌حساب می‌آید و ریشه در فرهنگ و تاریخ این منطقه دارد.

شعربافی یا شر بافی

شعربافی از سوغات‌ های ویژه یزد است که نام آن به فراموشی سپرده شده است. این پارچه که طرح خاصی در طراحی آن وجود ندارد و از پشم بافته می‌شود از سوغاتی‌ های دوست‌داشتنی یزد است که در گذشته طرفداران بسیاری داشته است.

زیلو

زیلو یزد از سوغاتی‌ های فاخر این استان به شمار می‌رود که تاریخ آن به پیش از اسلام باز می‌گردد. برای بیان ارزش بالای این سوغاتی می‌توان گفت که زیلو جزو کالاهای تجاری ایران به شمار می‌آید که به کشورهای بسیاری صادر می‌شود. موزه زیلو و پلاس میبد یزد با نمایشی از منحصربه‌فردترین زیلوهای یزد، شکوه و عظمت بالای این سوغاتی ویژه را به رخ بینندگان می‌کشاند.

چادرشب

چادرشب از دیرباز از سوغاتی‌ های دوست‌داشتنی شهرهای مختلف ایران بوده است. شهر یزد نیز از تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان این سوغات بی‌نظیر است که در طرح‌ها و رنگ‌های دوست‌داشتنی و گوناگونی بافته می‌شود. چادرشب صحرایی و چادرشب رختخواب‌پیچ از سوغاتی‌ های جذاب یزد است که طرفداران بی‌شماری دارد.

خوراکی‌ های لذیذ یزد

خوراکی های لذیذ یزد، قطاب

 از دیرباز نام یزد به دیار خوراکی‌ ها و شیرینی‌های خوشمزه و ناب مشهور بوده است. در تمام ایران خوراکی‌ های خوشمزه بسیاری وجود دارد؛ با این حال شیرینی‌های یزد بسیار معروف‌تر می‌باشند و از اصلی‌ترین سوغاتی‌ های یزد به شمار می‌رود.

کیک یزدی

کیک یزدی از سوغاتی ‌های اصیل شهر یزد می‌باشد که حتماً همه ما برای یک‌بار هم که شده طعم لذیذ آن را چشیده‌ایم. خوشمزگی این کیک پرطرفدار باعث شده است تا در تمام شهرهای ایران کیک یزدی پخته شود. این شیرینی خوشمزه از آرد، روغن یا کره، ماست، وانیل، نمک، تخم‌مرغ، جوش‌شیرین، پودر شکر و هل درست می‌شود و بافتی نرم و طعمی لذیذ دارد.

قطاب یزد

قطاب یزد از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی ایران به شمار می‌رود که خاستگاه آن یزد است. این سوغاتی شیرین و خوشمزه شهرت جهانی دارد و در دو نوع عسلی و سنتی تولید می‌شود. این شیرینی منحصربه‌فرد از یک‌لایه خارجی ترد و شکننده آغشته به پودر قند تشکیل می‌شود که با زرده تخم‌مرغ، آرد گندم و شیر یا ماست درست شده و در روغن سرخ می‌شود. لایه داخلی قطاب با ترکیبی از پودر بادام، پودر قند و هل، طعمی بی‌نهایت خوشمزه و متفاوت دارد. این شیرینی متمایز و دوست‌داشتنی با عطر و طعم بی‌نظیر را هیچ‌گاه نباید از دست داد.

باقلوا

باقلوا یزدی

طعم دوست‌داشتنی باقلوا باعث شده است تا مردم سرزمین‌های بسیاری همچون ایران، ترکیه، قفقاز، برخی کشورهای عربی، یونان، قبرس و حتی روسیه دست به پخت این شیرینی لذیذ بزنند. طعم اصیل و دوست‌داشتنی باقلوا ایرانی را می‌توان در سوغاتی‌های شهرهای قزوین، تبریز و یزد چشید. باقلوای یزدی از گلاب، شکر، آرد، تخم‌مرغ، شیر، روغن، جوش‌شیرین و هل تهیه می‌شود. علاوه بر این، این باقلوا با شکل‌های مختلفی همچون لوزی، لوله‌ای و مربعی برش زده می‌شود و با طعم‌های پسته‌ای، بادامی و نارگیلی عرضه می‌شود.

پشمک یزدی

پشمک از شیرینی‌های سنتی ایران است که بعید است آن را تابه‌حال نچشیده باشید. این شیرینی محبوب که از شکر درست می‌شود در طعم‌های مختلفی همچون زعفرانی، کاکائو، قهوه، ساده و میوه‌ای تولید می‌شود. در سفر به یزد این سوغاتی لذیذ را فراموش نکنید به‌خصوص به‌عنوان هدیه برای کودکان که عاشق آن هستند.

نقل

نقل از شیرینی‌های محبوب میان ایرانیان است که در هرکدام از شهرهای ایران به شیوه‌ای خاص عرضه می‌شود. نقل از شکر، آب، بیدمشک، وانیل، مغز و ... تشکیل می‌شود که معمولاً به همراه چای آن را استفاده می‌کنند. شیرینی پزان یزدی این نقل‌های لذیذ و معطر را به شکل نقل‌های پسته‌ای، بادامی، گردویی، وانیلی، زعفرانی، گل محمدی، بیدمشک و گشنیز تهیه می‌کنند.

شیرینی حاجی بادامی

این شیرینی مقوی از سوغاتی‌های خوشمزه یزد است که با تخم‌مرغ، پودر بادام، هل و شکر درست می‌شود. این خوراکی لذیذ و خوش‌طعم از شیرینی‌های سنتی ایران است.

صنایع‌ دستی و خوراکی‌ های یزد هرکدام طرفداران بی‌شماری دارد که لذت سفر به این شهر تاریخی را صدچندان می‌کند. سوغاتی‌های یزد انواع گوناگونی دارند که بسته به سلیقه خود می‌توانید از میان آن‌ها ره‌توشه‌ای برای عزیزانتان به همراه آورید. سوهان آردی، نان ‌پنجره‌ای، لوز و نان برنجی از دیگر خوراکی‌ های خوش‌طعم این شهر آفتابی و دیدنی است که حتماً باید طعم آن را بچشید. صنایع‌ دستی یزد با شهرت و محبوبیت فراوان خود از سوغاتی‌های باارزش یزد است که چشم گردشگران بسیاری را به خود خیره می‌کند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
سحر
7 شهریور 1402
خونه های یزد یکی از قشنگترین معماری های شهرهای ایران رو داره و همینطور کافه های خیلی قشنگیم داره :)
پاسخ
آیلین جهانی
27 مهر 1400
یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و حتی جهان هست که کلی جاهای دیدنی و تاریخی داره. اما جاذبه های این شهر فقط محدود به آثار باستانی نمیشه و یزد صنایع دستی و سوغاتی های خیلی خوشمزه ای هم داره که برای اکثر گردشگرها جالب توجه هست. من خودم به شخصه عاشق کیک یزدیم با اون بافت نرم و طمع بی نظیرش.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.