انتشار: 1399/1/10
بروزرسانی: 1402/8/21
نقش بلاک چین و ارز دیجیتال در صنعت گردشگری، مزایا و چشم اندازها

نقش بلاک چین و ارز دیجیتال در صنعت گردشگری، مزایا و چشم اندازها

فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و انواع دیگر آن به عنوان یک روش و ابزار پرداخت می‌تواند نقش بسیار مثبت و تسهیل گری را در صنعت گردشگری ایفا کرده و تحولات خوبی را نیز برای آژانس های مسافرتی به همراه داشته باشد. در این مطلب به مزایا، چشم اندازها و نقش کریپتوکارنسی‌ها در این حوزه پرداخته‌ایم.

پس از صنعت ساخت و ساز، صنعت گردشگری و سفر، دومین صنعت رو به رشد در جهان است. براساس اعلام سازمان سفر و گردشگری جهان، سال گذشته میزان سفر‌ها و همینطور گردشگری حدود 3. 9 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که رشد تولیدات داخلی در جهان 3.2 درصد بوده است. فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال (کریپتو کارنسی) به رشد صنعت گردشگری سرعت زیادی بخشیده و همچنین تجربه سفری راحت‌تر را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. در ادامه، به نقش بلاک چین و ارز دیجیتال (کریپتو کارنسی) در صنعت گردشگری می‌پردازیم.

نقش بلاکچین و ارز دیجیتال در دنیای امروز

یکی از مسائل قابل توجه در صنعت مسافربری، وجود تعداد زیادی واسطه و شخص ثالت است. در نتیجه کاربر نهایی (توریست یا همان گردشگر) مجبور به پرداخت کمیسیون‌های هنگفت به این اشخاص می‌شود. این در حالی است که غالبا افراد یا شرکت های واسطه، کار خیلی خاصی انجام نمی‌دهند. علاوه بر این وجود این زنجیره طولانی از واسطه‌ ها باعث بروز تاخیر و اشتباهات جبران‌ناپذیر و مشکلات جدی می‌شود.

نقش بلاکچین و ارز دیجیتال در دنیای امروز

بنابراین شرکت‌های مسافرتی برای جلوگیری از چنین مواردی، ترکیب فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال را از چند سال پیش شروع کردند. از این رو می‌توانیم بخش های مهمی در صنعت گردشگری که از تکنولوژی بلاکچین در آن استفاده می‌کنند و تاثیر زیادی در رشد این صنعت داشته‌اند را در ادامه نام ببریم. پس نقش بلاکچین و ارز دیجیتال در صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت    

ارز دیجیتال هنوز در سطح جهانی به صورت گسترده مورد پذیرش قرار نگرفته است. با این حال امروزه بسیاری از شرکت‌ها از بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال برای ارائه محصولات و خدمات خود هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین استفاده می‌کنند. برای مسافران، استفاده از ارز‌های دیجیتال به عنوان راهی برای دور زدن هزینه‌های تبدیل ارز، کارمزد عابر بانک‌ها و کارمزد تراکنش و همچنین خطرات کلاهبرداری است که متاسفانه در زمینه استفاده از کارت‌های اعتباری بین المللی با حجم زیادی وجود دارد. بر خلاف برخی از تفکر افراد، نقش بلاکچین و ارز دیجیتال در صنعت گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت 

حال که صحبت از چگونگی انجام این روش ها به میان آمد به این نکته اشاره میکنیم که در مقالات آینده، اطلاعاتی را درباره مقایسه دو روش پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری و ارزهای دیجیتال  ارائه خواهیم کرد. در ادامه به بررسی چند نمونه از آژانس‌های مسافرتی که از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند‌، می‌پردازیم:

آژانس مسافرتی CheapAir.com 

این شرکت واقع در کالیفرنیا است که از طریق همه شرکت‌های هواپیمایی اصلی و به فرودگاه‌های مهم جهان پرواز دارد. این آژانس در حقیقت نخستین آژانس مسافرتی در سراسر جهان بود که بیت کوین را به عنوان یک روش جایگزین برای پرداخت هزینه پروازها در سال 2013 پذیرفت. نقش بلاکچین و ارز دیجیتال در صنعت گردشگری بسیار پر اهمیت واقع شد و مسافران این آژانس هواپیمایی را چند برابر کرد.

آژانس مسافرتی Destinia.com

آژانس مسافرتی Destinia.com یک آژانس معتبر و بین المللی است که خدمات مسافرتی و توریستی ارائه می دهد. این آژانس در سال 2001 تاسیس شده و در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین آژانس های مسافرتی آنلاین در جهان شناخته می‌شود. Destinia خدمات گسترده‌ای را در زمینه رزرو هتل‌ها، پروازها، تورهای گردشگری، اجاره خودرو و پکیج تعطیلاتی ارائه می‌دهد. این آژانس مسافرتی که در حقیقت اسپانیایی است نیز بیت کویت و بیت کوین کش را می‌پذیرد.

آژانس مسافرتی Destinia.com

آژانس مسافرتی ABitSky.com

این آژانس مسافرتی از اروپا به سراسر جهان پرواز دارد و پرداخت آن تنها از طریق بیت کوین امکان پذیر است. آژانس مسافرتی  ABitSky صرفا روش پرداخت از طریق ارز دیجیتال بیت کوین را میپذیرد. خوب، اما آیا می‌شود در تمام طول سفر از ارزهای دیجیتال استفاده کرد؟ یکی از طرفداران استرالیایی ارز دیجیتال جید بارکلی، در طی دوازده هفته به ده کشور جهان سفر کرد و سفرنامه‌ اش را در وبلاگ خود منتشر کرد. هدف او در این سفر استفاده از ارزهای دیجیتال در تمام طول سفرش  بود.

البته او می‌دانست که کسب‌ و کارهای زیادی وجود دارند که ارزهای دیجیتال را به عنوان یک روش پرداختی قبول می کنند اما پیدا کردن آن ها کمی مشکل ساز بود و او می‌بایست قبل از استفاده از این ارزها تحقیقات زیادی می‌کرد. به هر حال پروژه‌هایی همچون Cyclebit (سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال) با سایت پایانه‌های مخصوص برای استفاده از این ارزها سبب افزایش محبوبیت این فناوری و تسهیل استفاده از آن‌ها در  سفر شده است.

آژانس مسافرتی ABitSky.com

فناوری بلاکچین برای آژانس های مسافرتی

در صنعت گردشگری و سفر، زنجیره ای بسیار طولانی از واسطه‌ها وجود دارد که در نتیجه این مسئله می‌تواند باعث بروز تاخیر، ایجاد خسارت‌های مالی، افزایش قیمت ها و مشکلات زیادی در ارائه خدمات شود. فناوری بلاکچین می‌تواند با از بین بردن شکاف میان  سیستم‌های پرداختی مختلف، این مشکلات را حل کند.  بنابراین آژانس مسافرتی Travelport  (ارائه دهنده ی خدمات مسافرتی تجاری و شخصی)، اعلام کرده است از Hyperledger Fabric (چارچوب انعطاف پذیر بلاکچین) آی بی ام (IBM) برای تضمین پرداخت حق کمیسیون آژانس‌های مسافرتی استفاده می‌کند.

بلاکچین با همکاری مشترک  آی‌ام‌بی (شرکت ماشین آلات بین‌المللی کسب و کار)، کمپانی BCD Travel و سه زنجیره هتل طراحی شد. هدف این سیستم کاهش اختلالات از طریق "تنظیم چرخه رزرو در بلاکچین" است. مروان باترونی (Marvan Batrouni) نایب رئیس استراتژی هتل‌های بین المللی BCD  شرایط احتمالی را در صورت عملکرد سیستم، این گونه توصیف می‌کند:

"در حال حاضر یکی از چالش‌های بزرگ و پیش رو،  مدیریت اطلاعات هتل است. مسافران می‌توانند بارها و بارها رزرو خود را تغییر دهد و این امکان بروز خطا در اطلاعات را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال اگر مسافری وارد هتل شود سپس اقامت خود را تمدید کند امکان اینکه اطلاعات تمدید هتل به دست ما نرسد وجود دارد. اما با استفاده از فناوری بلاکچین می‌توانیم اطلاعات را در منابع دیگری نیز ثبت کنیم. بنابراین دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. این کار تا حدود زیادی از وقوع اشتباهات جلوگیری می‌کند و هزینه‌های اضافی کمیسیون‌ها را بسیار کاهش می‌دهد و رسیدهای بسیار دقیقی را به مشتری‌ها ارائه می‌دهد. علاوه بر این، بلاکچین مشکلات ایجاد شده توسط تمامی انواع سیستم‌های پرداخت را حل می‌کند."

فناوری بلاکچین برای آژانس های مسافرتی

خدمات مختلفی که زندگی مسافر و صنعت گردشگری را راحت تر می‌کند

گاهی اوقات گردشگران از ارز دیجیتال برای انجام خرید های خود استفاده نمی‌کنند بلکه فقط می‌خواهند پول‌های خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کند. به این ترتیب، برخی از کمپانی‌ها برای این شرایط راه‌حل‌ های مختلفی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، کمپانی Schipiol (فرودگاه بین‌المللی در آمستردام، پایتخت کشور هلند) در اواخر سال 2018،  به صورت آزمایشی دستگاه خود پردازی ساخت که مسافران را قادر می ساخت تا یورو را به بیت کوین و یا اتریوم تبدیل کنند. به این صورت مسافران می توانند هنگام خروج از کشور پول‌‌های خود را به این دور ارز پرطرفدار تبدیل کنند.

مزیت این کار چیست؟

از نظر کارشناسان صنعت گردشگری، فناوری بلاکچین دارای پتانسیل زیادی برای بهبود فرآیندهای تجاری است. توسعه برنامه‌های خدماتی، کاهش هزینه‌های معامله، کمک به شرکت‌ های هواپیمایی در ردیابی بهتر بار مسافران و نظارت بر زنجیره تامین آن‌ها و حتی شاید کاهش صف‌های بازرسی مهاجران، برخی از دستاوردهای آن باشد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که واسطه‌ها در صنعت گردشگری (مسافربری) بیشتر از هر صنعت دیگری  وجود دارند. شرکت تحقیقاتی Phocuswright، درباره بازار سفر جهانی در یکی از گزارشات خود تاکید کرد که " فناوری بلاکچین و کریپتوکارنسی ها این پتانسیل را دارد که واسطه‌های سفر را حذف کند."

مزیت این کار چیست؟

نورم رز (Norm Rose)، کارشناس ارشد تکنولوژی و تحلیلگر بازار شرکت Phocuswright، در این باره می‌گوید. شرکت‌ های مسافرتی ترجیح می‌دهند از ارزهای دیجیتال ( کریپتو کارنسی ) نه تنها به خاطر داشتن پتانسیل برای کاهش هزینه‌ها بلکه به خاطر ثابت و پایدار بودن آن استفاده کنند. در حقیقت از نظر آنها استفاده از ارزهای دیجیتال عاقلانه است. فرهنگ نوظهوری در ارتباط با با ارزهای دیجیتال (کریپتو کارنسی ها) به وجود آمده که بیشتر در ارتباط با دسترسی به بازار است. استفاده از ارزهای دیجیتال برای نسل آینده ایده بسیار خوبی است.

  • حتی نظر  بعضی از کارشناسان و مسئولان این  صنعت که اول به استفاده از این فناوری شک داشتند تغییر کرده است. برای مثال، از نظر گلن فاگل (Glenn Fogel) مدیر عامل BOOKING.COM استفاده از ارزهای دیجیتال مزایای زیادی دارد:
  • از نظر من این ارزهای جهانی پتانسیل زیادی دارند و می‌توانند بسیار امن و محافظه کارانه عمل کنند. زمانی‌ که بیت کوین هنوز به محبوبیت امروز خود نرسیده بود، افراد زیادی آن را زیر سوال می‌بردند و البته هنوز‌ هم ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین همچنان جای زیادی برای پیشرفت دارند و به احتمال زیادی در سراسر جهان مخصوصا در خارج از آمریکا (که سیستم کارت اعتباری جامعی دارد)  محبوبیت بیشتری نیز  پیدا کنند.

مزیت این کار چیست؟

کارشناسان دیگر بر این باورند که تکنولوژی بلاکچین صنعت گردشگری (مسافربری) را متحول خواهد کرد. بنابراین تروند ویدار بجروی (Trond Vidar Bjorøy)، مشاور و راهنمای صنعت گردشگری (مسافربری) و استارت آپ‌های حوزه بلاکچین و رئیس توسعه و اجرای محصولات جدید برای بازارهای شمال اروپا در شرکت مسافربری ATPI، می‌گوید که بلاکچین می‌توان 10 مشکل اساسی در این زمینه را حل کند. در ادامه لیستی از مشکلاتی که فناوری بلاکچین و بستر پرداخت توسط ارز های دیجیتال در صنعت گردشگری می‌تواند آنها را حل کند ارائه می‌کنیم:

1. پذیرش و رزرو بیش از ظرفیت

اگر از نظر تئوری به این موضوع بپردازیم، بلاکچین با جلوگیری از مشکل دوبار پرداخت، می‌تواند مشکل رزرو دو برابر پروازها، هتل‌ ها و دیگر خدمات توریستی  را حل کند.

2. کلاه برداری و تقلب

متاسفانه یکی از مشکلات راج در صنعت سفر و گردشگری، وجود کلاه برداری‌های متعدد است. به همین دلیل، کار تجار با ریسک مالی بالایی همراه است. به این ترتیب، یکی از ویژگی‌های مهم بلاکچین و کریپتو کارنسی ها این است که پس از اینکه پرداخت صورت می‌گیرد، دیگر امکان پس گرفتن آن را ندارد. با این کار امکان کلاهبرداری در این صنعت بسیار کاهش پیدا می‌کند.

3.هویت و شهرت

تمرکز زدایی یکی از ویژگی‌های مهم در اقتصاد ارزهای دیجیتال است که باعث می‌شود میلیارد ها نفر در سراسر جهان بتوانند به خدمات مالی جهانی دسترسی داشته باشند. بنابراین افراد بیشتری فرصت سفر خواهند داشت زیرا این سیستم، می تواند هویت افراد را به مراتب راحت‌تر شناسایی و تایید کند. بنابراین، هرچه شهرت فرد در فناوری بلاکچین بیشتر باشد، شناسایی اطلاعات هویتی او راحت‌تر می‌شود و دیگر لازم نیست مدت زمان زیادی را در صف‌های طولانی تایید هویت سپری کند.

3.هویت و شهرت

4. انتقال وجه

تکنولوژی بلاکچین به افراد این امکان را می‌دهد تا بتوانند پول را سریع‌تر جابجا کنند. این سیستم همچنین با حذف واسطه‌ها و کارمزد اضافی، نقل و انتقال پول را در مدت زمان کمتری انجام می‌دهد. همه این موارد به سود صنعت گردشگری خواهد بود.

5. وفاداری

در حال حاضر وفاداری مشتریان برای شرکت های معتبر بسیار مهم است. در این سیستم، مشتریان به ازای استفاده از خدمات یک شرکت امتیاز می‌گیرند و می‌توانند با امتیاز خود، بن خرید خریداری کنند. پیاده‌ سازی چنین مکانیسمی از طریق فناوری بلاکچین امکان پذیر است.

از دیگر مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) می‌توان به دسترسی به اطلاعات شخصی مسافر، بیمه، امنیت، قراردهای هوشمند و شفافیت روند کار اشاره کرد. همانطور که میبینید فناوری بلاکچین پتانسیل بالایی برای بهبود صنعت توریسم و سفر دارد. در حال حاضر، شرکت‌های مسافرتی و بازرگانان می‌توانند از سیستم پرداخت ارزهای دیجیتال برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنند. با استفاده از این سیستم پرداخت فوپی (FoPay merchant) شما می‌توانید:

  • مشتریان جدید جذب کنید
  • علاقه و اعتماد مسافرین خارجی را به دست آورید
  • هزینه های اضافی را کاهش داده و هنگام تبدیل پول ضرر نکنید
  • از رقبای خود پیشی بگیرید

5. وفاداری

سیستم پرداخت فوپی (FoPay merchant) برای انواع کسب‌ و کارهای مختلف، راه حلی را پیشنهاد می‌کند. تنها کافی است این راه حل‌ها را بررسی کرده و روشی مناسب با تجارت خود انتخاب کنید:

  1. ادغام API: برای کسانی که پرداخت مستقیم در وب سایت را می‌پذیرند. در این روش، قابلیت درگاه پرداخت آنلاین ارز دیجیتال برای وب سایت شما فعال میشود که استارتاپ FoPay این سرویس را به کاربران خود ارائه میدهد.
  2. فاکتور دستی (صورت‌ حساب‌های ارسال شده از طریق ایمیل): این روش مناسب افرادی است که در وب‌سایت خود سبد خرید ندارند اما به صورت اینترنتی پول را از مشتریان خود دریافت می‌کنند.
  3. پایانه POS در فروشگاه: این روش نیز مناسب افرادی است که ارز دیجیتال را برای انجام خرید از مشتریان می‌پذیرند.  در این روش یک پایانه POS کارآمد و فشرده با قابلیت خرید بی سیم و پرداخت توسط اسکن بارکد (QR) وجود دارد.

5. وفاداری

بلاک چین و ارز دیجیتال در صنعت گردشگری نقش مهمی ایفا می‌کنند. بلاک چین، یک فناوری توزیع شده است که اطلاعات را به صورت امن و شفاف ذخیره و منتقل می‌کند. ارز دیجیتال نیز به عنوان واحد پول مجازی استفاده می‌شود که بر پایه بلاک چین ساخته شده است. با استفاده از بلاک چین و ارز دیجیتال، تراکنش‌های مالی در صنعت گردشگری سرعتی بالاتر، هزینه‌ای کمتر و امن‌تر دارد. این فناوری به هتل‌ها، رستوران‌ها و ... در صنعت گردشگری کمک می‌کند تا پرداخت‌های مشتریان را به سرعت و با کمترین هزینه انجام دهند.

از طریق بلاک چین و ارز دیجیتال، فرآیندهای صنعت گردشگری می‌توانند بهبود یابند و شفاف‌تر شوند. با استفاده از بلاک چین، تمامی تراکنش‌ها و اطلاعات مربوط به سفرها، رزرواسیون هتل، خرید بلیط و سایر فعالیت‌های گردشگری در یک سیستم مشترک ثبت می‌شوند. این امر باعث می‌شود که همه اطلاعات قابل دسترس باشند و همه افراد به راحتی بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
صبا
4 اردیبهشت 1399
هاوینگ بیت کوین خیلی نزدیکه. کمتر از یک ماه دیگه به هاوینگ بیت کوین باقی مونده. بعدش کم کم تمام مردم جهان شاهد انفجار قیمت بیت کوین به صورت صعودی خواهند بود. از نظر خیلی ها تا انتهای 2020 قیمت بیت کوین به بیش از 20 هزار دلار میرسه. البته اینها همه نظریه هست و باید دید در عمل چه اتفاقی میفته. 

سپاس از شما بابت درج این مقاله مفید.
پاسخ
Peyman
23 فروردین 1399
خیلی جالبه واقعا. صنعت گردشگری به نظر بنده پتانسیل بالائی برای استفاده از بستر بلاک چین و ارزهای دیجیتال در بخش های مختلفش داره. به زودی بسیاری از بخش های سنتی این صنعت کاملا از بین میره و سیستم های جدید جایگزین میشه
پاسخ
سپهر امیری
19 فروردین 1399
آقا این بیت کوین و ارز دیجیتال چیه ماجراش که انقدر این روزا همه جای دنیا و حتی داخل ایران دارن ازش صحبت میکنن. 

من که تخصص و قدرت درکش رو ندارم که چوری میشه یه ارزی که وجود خارجی نداره انقدر پیشرفت کنه و قیمتی بشه. لطفا دوستانی که بلد هستن و تجربه دارن راهنمائی کنن.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.