انتشار: 1397/7/17
بروزرسانی: 1402/8/13
تنگه چاهکوه قشم | راهنمای بازدید از شگفت انگیزترین جاذبه طبیعی

تنگه چاهکوه قشم | راهنمای بازدید از شگفت انگیزترین جاذبه طبیعی

تنگه‌ها از جمله پدیده‌های طبیعی‌اند که در طول سالیان دراز شکل گرفته و به نظر می‌رسد که بقایای تاقدیس‌ها باشند. دره یا تنگه چاه کوه قشم مکانی آرام، عجیب و مرموز است. سوراخ‌ها و برجستگی‌های زیادی در دل قطعات بزرگ سنگی دیده می‌شود که نشان دهنده مورد جالبی است؛ در گذشته پیدا کردن آب آشامیدنی در این منطقه بسیار دشوار بوده، از همین رو مردمان آن در درون دیواره‌های دره یا همان کوه‌های آن چاه‌های زیادی برای ذخیره آب به وجود آورده‌اند.

تنگه چاهکوه در یکی از زیباترین جزایر ایران یعنی قشم قرار دارد.  این جاذبه طبیعی یکی از عجایب هفتگانه در جزیره زیبای قشم است. این تنگه دارای صخره‌ها و تندیس‌هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان شکل گرفته‌اند و هر یک می‌توانند ساعت‌ها شما را به تماشای خود وا دارند. اگر به شمارش ستارگان در شب علاقه دارید، تنگه چاهکوه قشم می‌تواند چهره دیگری از آسمان شب را برای‌تان به نمایش بگذارد. احتمالا استفاده از نام چاهکوه برای این دره زیبا به وجود 4 حلقه چاه در نقطه آغاز آن باز می‌گردد که برای هدایت آب توسط ساکنان روستای نزدیک دره به نام چاهو حفر شده‌اند.

این چاه‌ها علاوه بر اینکه امکان ذخیره نزولات جوی و تأمین آب شیرین را در این منطقه گرم و خشک فراهم می‌نماید، زیبایی خاصی را به تنگه  بخشد. این حفره‌ها با نظم خاصی در راستای حفره‌های موجود در دره حفر شده و تصویر خاصی را به وجود آورده‌اند. در طول چهار مسیر موجود در تنگه چاهکوه، کانال باریکِ جوی مانندی وجود دارد که آب را از دره به داخل چاه‌ها هدایت کرده و آب شیرین را تأمین می‌نماید. این کانال‌ها و چاه‌ها، از قدمت زیادی برخوردار می‌باشند و از 400 سال پیش در این مکان قرار دارند.

نحوه شکل‌گیری تنگه چاهکوه

دلیل اصلی به وجود آمدن این دره و دره‌های مشابه اطراف آن شکستگی‌های ایجاد شده در یک طاقدیس بزرگ است. طاقدیس‌ها چین‌خوردگی‌های طاق‌مانند زمین می‌باشند که در ایجاد جاذبه دیگری در قشم به نام گنبد نمکی نمکدان (طولانی‌ترین غار نمکی جهان) نیز تأثیر داشته. نیرو‌های طبیعی باعث شده‌اند تا یک گسل، یک کوه سنگی یکپارچه را به صورت ضربدری برش دهد و چهار تنگه را ایجاد کند که در یک نقطه به هم برخورد می‌نمایند. آنچه که در تنگه چاهکوه مشاهده می‌شود در نتیجه سال‌ها فرسایش سنگ‌های رسوبی به وسیله باد، آب باران، بارش‌های سیل‌آسا و شدید و نور آفتاب شکل گرفته است.

آهک یا بی‌کربنات کلسیم موجود در دیواره تنگه، نسبت به اسید آب باران واکنش نشان می‌دهد و در آن حل می‌شود و در نتیجه شکاف‌ها و حفره‌های کوچکی به وجود می‌آید. آب به این سنگ‌ها نفوذ نمی‌کند و به همین دلیل، فرسایش به صورت لایه لایه رخ می‌دهد و آب پس از چرخیدن در حفره‌ها دوباره به بیرون میریزد و یا تبخیر می‌شود. در نتیجه این عمل، با گذشت زمان، این حفره‌ها، روز به روز بزرگتر شده و در طی میلیون‌ها سال، شیار‌های عمیق و طویل و انواع حفره‌های عدسی، قاشقی و کروی شکل در دل دیواره دره شکل می‌گیرند.

جنس دیواره‌های چاهکوه چیست؟

 سنگ‌ها در طبیعت به سه دسته رسوبی، آذرین و دگرگونی تقسیم می‌شوند. سنگ‌های چاهکوه، از سنگ‌های رسوبی و مربوط به رشته کوه زاگرس هستند که در اثر تغییرات فرسایشی به شکل امروزی خود درآمده‌اند. دیواره‌های رسوبی چاهکوه از ماسه سنگ آهکی سست و میان لایه‌های مارن قرمز، سیلت و آهک تشکیل شده‌اند. وجود این مواد دیواره‌ها را برای فرسایش و انحلال مستعد می‌سازد تا جایی که در بسیاری نقاط آن حفره‌های عمیقی به چشم می‌خورند. شیار‌ها و خطوط فرسایشی موازی متعددی نیز در دیواره‌ها وجود دارند که در برخی نقاط به دلیل عمق زیاد فرم‌های قاشقی یا قیفی به خود گرفته‌اند.

تنگه چاهکوه قشم، دره مقدس 

این دره در قسمت شرقی جزیره قشم قرار دارد و با جلوه‌ خاص خود موجب حیرت بسیاری از بازدیدکنندگان می‌شود. همه عناصر طبیعی دست به دست هم داده‌اند تا طی سال‌ها این پدیده را شکل دهند و هنرمندی طبیعت را به نمایش بگذارند. در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته‌های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است.

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی

راه دسترسی به دره

برای رسیدن به این پدیده طبیعی از میدان درگهان قشم، وارد جاده غربی شوید. بعد از طی 20 کیلومتر به یک دو راهی موسوم به دو راهی دیرستان می‌رسید که باید راه مستقیم را انتخاب کنید. بعد از 11 کیلومتر و رسیدن به یک میدان باید وارد اولین جاده سمت راست شوید. پس از 39 کیلومتر قبل از آنکه به روستای چاهوی شرقی برسید، وارد راه سمت چپ شوید. بعد از حدود 7/1 کیلومتر تنگه چاهکوه را خواهید دید.

راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالت شده است و تنها دو کیلومتر پایانی آن خاکی است اما عبور و مرور در آن به راحتی صورت می‌پذیرد. نکته‌ای مهم در مورد حمل و نقل در قشم سیستم حمل و نقل عمومی قشم تنها به تاکسی‌ها و خودرو‌های دربستی ختم می‌شود. برای بازدید از نقاط مختلف این جزیره و گشت و‌ گذار در آن باید خودرو‌های با راننده یا بدون راننده کرایه کنید. همچنین می‌توانید سفر خود به قشم را با خودروی شخصی انجام دهید. استفاده از تور‌های گردشگری در جزیره نیز از دیگر گزینه‌های پیش روی شما می‌باشد.

دیدنی‌ها و تفریحات تنگه

جذابیت‌های تنگه چاهکوه تنها به همین مدار ختم نمی‌شود. وجود آب در آن باعث شده تا گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی در آن یافت شود. همچنین زیبایی‌های دیدنی و جلوه‌های بصری شگفت انگیز آن بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. در ادامه به برخی از این پدیده‌های زیبا اشاره می‌کنیم. همچنین امکانات تفریحی و اقامتی در اطراف آن مهیا شده است. با تماشای این دیدنی‌ها و انجام بعضی فعالیت‌ها می‌توانید لحظات خوشی را در این دره رقم بزنید. لوازم مورد نیاز برای پیمایش دره شامل آب آشامیدنی، دفترچه بیمه، کلاه آفتابگیر، کارت شناسایی، میان وعده، عینک آفتابی، دارو های عمومی، کرم ضد آفتاب، کفش پیاده روی  و ... است. 

اشکال شگفت انگیز و ورود به دنیایی جدید

به محض قرار گرفتن در ورودی دره، تندیسی طبیعی را خواهید دید که به «سه سر نگهبان» شهرت دارند. سپس به چهار چاه می‌رسید که توسط ساکنان در میان دره حفر شده‌اند تا ذخیره گاهی برای آب شیرین باشند. پس از گذر از کنار آن‌ها، تندیس‌ها، حجم‌ها، کاسه‌ها و طاقچه‌ها بر دیواره دره به چشم می‌خورند. کم کم دیواره‌های عمودیِ نسبتا مرتفع، شما را از دنیای بیرون جدا می‌نماید و با اشکالی شگفت‌انگیز همچون شیار‌ها و خطوط فرسایش موازی و عمیق و انواع حفره‌های نیمه کروی و بیضوی مواجه می‌شوید. در قسمت‌هایی از دیواره صدف‌ها نیز دیده می‌شوند و می‌توانند ردپایی از حضور آب دریا در گذشته باشند. جوی‌های سنگی در کف دره، بر اعجاز چاهکوه می‌افزایند و شما را محو تماشای زیبایی‌های این پدیده طبیعی می‌نمایند.

اشکال شگفت انگیز و ورود به دنیایی جدید

پوشش گیاهی و جانوری

در چاهکوه گیاهانی متناسب با آب و هوای بیابانی، استوایی و بیشتر به صورت درخت و درختچه‌های پراکنده و استپی رشد و نمو می‌یابند. وجود چاه‌های آب در این تنگه باعث شده تا پرندگان زیادی برای زندگی به اینجا بیایند. از سوی دیگر 16 گونه جانوری نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به گونه ارزشمند غزال اشاره نمود.

پیمایش دره؛ قدم زدن در دنیایی پر از شگفتی

تنگ چاهکوه با زیبایی‌هایش شما را جادو خواهد نمود و مجبور خواهید شد برای کشف زیبایی‌های بیشتر کمی جلوتر بروید. با هر قدمی که بردارید، این پدیده طبیعی با جلوه‌ای تازه شما را غافلگیر می‌نماید و تصویری تازه را به شما هدیه می‌دهد. بعد از مدتی با راهی فرعی مواجه می‌شوید و کنجکاوی‌ امان‌تان را می‌برد. وسوسه کشف تصاویر و اشکال تازه شما را در این دره پیش می‌برد و هر لحظه بر حیرت‌تان می‌افزاید.

پیمایش دره؛ قدم زدن در دنیایی پر از شگفتی

هنگامی که به چاهکوه قدم می‌گذارید این پدیده طبیعی با دره‌ای عریض و دیواره‌های بلند به استقبال شما می‌آید. دیواره‌ها از دو طرف شما را احاطه می‌کنند و حق تماشای آسمان را از شما می‌گیرند به همین دلیل است که در چاهکوه نور کمی وجود داشته. هر چه پیشتر می‌روید از میزان عرض کاسته می‌شود و به نقاطی می‌رسید که به سختی می‌توانید از آن‌ها عبور نمایید. در این نقاط دیواره‌ها تقریباً به هم می‌رسند و فاصله 2 دیواره از یکدیگر از نیم متر هم کمتر می‌شود.

این دره از چهار طرف، چهار تنگه دارد که دره اصلی و دره عمود بر آن راشامل می‌شود و شکلی مانند یک چهار راه را تشکیل می‌دهد. به این معنا که پس از ورود به دره، در مسیر پیمایش آن به دو شکاف در دو سوی خود برخورد می‌کنید که هر یک شما را به دره‌ای با ویژگی‌های تازه هدایت می‌کنند. اگر از سمت شمال وارد دره شمالی جنوبی شوید با دره‌ای عریض‌تر و کم شیب‌تر به شکل U مانند برخورد می‌کنید. با پیشروی به سمت جنوب، کاهش عرض و افزایش شیب را حس خواهید کرد تا حدی که در انتها، دره به شکل V در آمده و صعب العبور می‌شود و این تغییر شکل حکایت از سیلابی بودن دره دارد.

پیمایش دره؛ قدم زدن در دنیایی پر از شگفتی

عکاسی در دره چاهکوه

 مناظر خاص این دره و اشکالی که در سراسر آن بساط خود را پهن کرده‌اند سوژه‌های نابی برای عکاسی می‌باشند. اگر کمی خلاقیت را چاشنی کارتان کنید، قادر به ثبت تصاویری خارق العاده خواهید بود. فرصت را از دست ندهید، مگر چندبار می‌توانید این اعجاز طبیعت را ببینید و شگفتی‌هایش را ثبت کنید؟! عکس‌ها خاطره شیرین این سفر را برای همیشه ماندگار می‌کنند.

سنگنوردی

اگر از علاقه‌مندان به سنگ نوردی هستید و با اصول اولیه این فعالیت آشنایی دارید، در سفر به چاهکوه لوازم خود را در کوله بارتان جای دهید تا تجربه‌ای متفاوت از سنگ نوردی را برای خود رقم بزنید. یادتان باشد که تنها با سنگ نوردی می‌توانید به برخی قسمت‌های هیجان‌انگیز دره دسترسی پیدا کنید.

تماشای آسمان شب

درست است که با قرار گرفتن در تنگه چاهکوه، تنها قسمت کوچکی از آسمان را می‌توانید ببینید؛ اما در شب همین تکه کوچک بسیار تماشایی می‌شود. درخشش ستارگان در شب جلوه خاصی به تنگه چاهکوه می‌دهد و وقتی از درون آن به آسمان نگاه می‌کنید چلچراغی را در بالای سرخود می‌بینید که شما را با خود به دنیایی دیگر می‌برد. اینجا تصویری دیگر از شب و ستارگانش را برای‌تان رقم می‌زند؛ تصویری که شاید هیچ کجای دیگر آن را نخواهید یافت. اما به یاد داشته باشید به دلیل نبود امکانات و عدم پوشش دهی آنتن تلفن همراه در درون تنگه، لازم است تا از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و همراهی راه بلد و آشنا به تنگه را با خود ببرید تا برایتان مشکلی پیش نیاید.

تماشای آسمان شب

امکانات رفاهی

قشم جزیره‌ای تقریبا توریستی است، شاید امکانات رفاهی آنچنان که باید در این جزیره پیدا نشود؛ اما این مسأله نه تنها مشکلی برای‌تان ایجاد نمی‌کند بلکه بر جذابیت سفرتان نیز می‌افزاید. تنگه چاهکوه یکی از بخش‌های ژئو پارک جهانی قشم به شمار می‌رود و در این منطقه می‌توانید بر روی امکانات زیر حساب باز کنید:

  • در روستای چاهوی شرقی: سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، اقامتگاه بومگردی، رستوران
  • در ابتدای تنگه: محل پارک ماشین، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروش صنایع دستی و سوغات
  • درون تنگه: هیچ امکاناتی در این قسمت وجود ندارد چرا که موجب آسیب به جلوه بصری تنگه و شکل آن می‌گردد.

اقامت در تنگه چاهکوه

بازدید از چاهکوه برنامه‌ای است که در سفر به قشم می‌گنجد و در این جزیره می‌توانید بر روی گزینه‌های مختلف اقامت حساب باز کنید:

  • اقامتگاه‌های بومگردی: اگر می‌خواهید در فرهنگ سنتی قشمی‌ها غرق شوید و اقتصاد روستا‌ها را جانی تازه دهید، به سراغ اقامتگاه‌های بومگردی بروید که اتفاقا 2 تا از آن‌ها در نزدیکی چاهکوه قرار داشته.
  • هتل‌ها: اگر به دنبال اقامتی لوکس‌تر در فضای شهری هستید، هتل‌های شهر قشم و درگهان گزینه‌های مناسبی برای شما به شمار ‌می‌روند.
  • خانه: در قشم بر روی خانه مسافر‌ها نیز می‌توانید حساب باز کنید که قیمت‌های مناسبی هم داشته.
  • کمپینگ: کمپینگ هم یکی دیگر از گزینه هاست. چاهکوه یکی از مکان‌های محبوب برای کمپ به شمار می‌رود. سواحل خلیج فارس هم جان می‌دهند برای گذراندن یک شب متفاوت و رویایی. فقط باید مناطق امنی را که برای این کار مشخص شده‌اند، انتخاب کنید.

اقامت در تنگه چاهکوه

دیگر دیدنی های قشم

تنگه چاهکوه یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم به شمار می‌رود. در سفر به این جزیره می‌توانید از دیگر عجایب آن نیز می‌توان به دره ستارگان قشم، غار نمکدان، دلفین های جزیره هنگام (از آذر تا اردیبهشت)، جزایر ناز، جنگل دریایی حرا، لاکپشت پوزه عقابی (اسفند و فروردین) اشاره کرد.

طبیعت گردی در چانکوه قشم

طبیعت در هر جای ایران زمین رنگی متفاوت به خود گرفته است و شما را با جلوه‌هایش غافلگیر می‌کند. اگر علاقه‌مند به این غافلگیری می‌باشید، سفر به قشم را در برنامه‌تان بگنجانید و در این جزیره به سراغ شاهکار‌های آفرینش بروید. تنگه چاهکوه تنها یکی از جاذبه‌هایی است که انتظارتان را می‌کشد؛ در انتخاب قشم شک نکنید و همین الان برنامه‌تان را برای تعطیلات بعدی هماهنگ کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.