انتشار: 1397/1/5
بروزرسانی: 1402/7/25
شگفتی‌های کویر مرنجاب | بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

شگفتی‌های کویر مرنجاب | بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان قرار دارد و یکی از زیباترین نقاط کویری ایران با تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق جلوه است. در نزدیکی تپه های شنی، قلعه کرشاهی و جزیره سرگردان از جاذبه‌های این کویر است؛ نقل است که شاه عباس کاروانسراهای زیادی در این محل ساخته است.

کویر‌های ایران از جاذبه‌ها و زیبایی‌های منحصر به فردی برخوردار است. در کویر‌های ایران می‌توان پوشش‌های گیاهی و جانوری گوناگون و خاصی را مشاهده کرد. علاوه بر این‌ کویر‌ها دارای آرامش خاصی بودهو مکان خوبی برای دوری از فضا و هیاهوی شهرنشینی هستند. یکی از این کویر‌های زیبا، کویر مرنجاب است. این کویر زیبا در نزدیکی شهر‌های کاشان و آران و بیدگل واقع شده است. کویر مرنجاب دارای جاذبه‌های دیدنی و زیبای‌هایی زیادی است که تعدادی از آن‌ها را در ادامه توضیح مختصری از آن‌ را برای علاقمندان به کویر ارائه می‌کنیم.

نقاط مختلف کویر مرنجاب 

بعد از عبور از تپه خطب شکن در مسیر راه، به نمک‌زار کویری و بزرگی خواهید رسید که در حاشیه این نمک‌زار زمین‌های پف کرده‌ی رسی قرار گرفته است. در کنار آن‌ها حدود 500 متری زمین، منطقه خیس بوده و پس از آن هم لایه‌های نمکی نامنظمی در اطراف آن قرار دارد. در واقع کویر با چشمه‌های چاه کنجه آب‌رسانی می‌شود.

نقاط مختلف کویر مرنجاب 

کویر مرنجاب و دریاچه نمک

بعد از اینکه 35 کیلومتر در جاده خاکی پیش رفتید به دو راهی دریاچه نمک می‌رسید که این نمکزار به صورت مثلثی بوده و عمق آن در جا‌های مختلف از 5 متر تا حدود 54 متر متغیر است. این دریاچه در اکثر اوقات سال خشک است، اما در ماه‌های بارندگی این دریاچه پر آب می‌شود. از رود‌هایی که به این دریاچه می‌ریزند می‌توان به رود شور، کرج، جاجرود و قره سو اشاره کرد.

کویر مرنجاب و جزیره سرگردان

وقتی که در کنار دریاچه می‌ایستید یک کوه کم ارتفاع در قسمت شمال شرقی و در داخل دریاچه نمک می‌بینید که با قشر نمکی احاطه شده است. این جزیره از سنگ‌های متخلخل‌ آتشفشانی تشکیل شده است و این جزیره را به این دلیل جزیره سرگردان می‌نامند که وقتی از دور به این جزیره نگاه می‌کنید دو انتهای جزیره در افق محو شده و منظره کشتی سرگردانی در دریای بیکران کویر پدیدار می‌شود. این پدیده به دلیل ایجاد سراب و انعکاس نور اتفاق می‌افتد.

کویر مرنجاب و جزیره سرگردان

کویر مرنجاب و کاروانسرا

در زمان شاه عباس با حضور نیرو‌های مسلح و ارتش یک کاروانسرا در کویر مرنجاب ساخته شده بود تا امنیت جاده تجاری ابریشم و اصفهان را برقرار کند. در حال حاضر در این کاروانسرا اتاق‌هایی آماده شده است تا گردشگران در آن استراحت کنند.  علاوه بر مکانی برای استراحت در کاروانسرا، یک سفره خانه سنتی زیبا نیز در آن وجود دارد که در کنار کاروانسرا یک حوضچه آب به مساحت 45 در 15 متر وجود دارد که با انواع درخت‌ها احاطه شده است.

کویر مرنجاب و چاه دستکن

در شرق کاروانسرا یک چاه آب شیرین به نام چاه دستکن وجود دارد. علت وجود آب شیرین در دل کویر وجود فیلتر‌های بزرگ ماسه‌ای است که باعث تصفیه آب می‌شود. بومیان عقیده دارند که امام رضا در سفر خود از عراق به مشهد این چاه را خود کنده است.

کویر مرنجاب و چاه دستکن

کویر مرنجاب و ریگ بلند

بعد از گذر از چاه دستکن به یک دو راهی خواهید رسید که از طرف شرق به جایی به نام ریگ ختم می‌شود. این منطقه دارای تپه‌های ماسه‌ای بلند می‌باشد که در بالای تپه‌ها یک منظره زیبا از دریاچه نمک نیز قابل رؤیت می‌باشد.

کوه مرنجاب و پشت ریگ

پشت ریگ از دیگر جاذبه‌های کویر مرنجاب به حساب می‌آید که در انتهای تپه‌های شنی قرار دارد. این منطقه دور از مسیر اصلی و بدون آب و علف است. راهزنان در قدیم در این منطقه اقامت می‌کردند. راهزنان که کاروان‌های مرنجاب به ورامین را غارت می‌کردند معمولاً در پشت ریگ اقامت داشتند. از دیگر مکان‌های مورد استفاده راهزنان، قلعه کرشاهی در شرق این منطقه است.

کویر مرنجاب و قلعه کرشاهی

این قلعه‌ زیبا از خشت و گل ساخته شده و از زمان قاجار به جای مانده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید بر روی دیوار‌های قلعه هنوز آثار توپ‌های دولت برجای مانده است.

کویر مرنجاب و قلعه کرشاهی

نکات مهم در سفر به مرنجاب

اگر قصد دارید به کویر بروید، باید نیمه دوم سال را برای سفر انتخاب کنید. فرقی نمی‌کند کدام یک از کویرهای ایران را برای سفر خود انتخاب کنید. مناطق کویری تابستان‌های بسیار گرم و خسته کننده‌ای دارند و برای سفر مناسب نیستند. اگر برای اولین بار است که به کویر می‌روید، حتما با تورهای تخصصی کویر بروید یا یک راهنمای حرفه‌ای همراه خود داشته باشید.

کویر نوردی عمدتا با راه رفتن روی شن و ماسه همراه است، بنابراین کفش‌های مناسب به همراه جوراب بپوشید؛ همچنین یک کوله پشتی کوچک نیز به همراه داشته باشید. استفاده از لباس‌های نخی خنک و رنگ روشن با آستین‌های بلند و یک دستمال نخی که صورت و دهان خود را بپوشانید، توصیه می‌شود. تنقلات شیرین یا شور، وعده‌های غذایی کافی و چند بطری آب را فراموش نکنید.

به یاد داشته باشید که از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر استفاده کنید. اگر قرار است شب را در بیابان بمانید، لباس گرم با خود بردارید. برای کمپینگ نیز وسایلی همچون چادر، کیسه خواب، وسایل آشپزی، پتو، پاوربانک، GPS و قطب نما خود را فراموش نکنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
آرمان
13 بهمن 1398
بسیار خوب
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.