انتشار: 1397/7/16
بروزرسانی: 1402/8/21
دریاچه توشن گرگان | بهشت روی زمین در قلب استان گلستان

دریاچه توشن گرگان | بهشت روی زمین در قلب استان گلستان

دریاچه توشن در قسمت جنوبی روستای توشن در النگدره قرار دارد و یکی از مکان های معروف گرگان و در پنج کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است. دریاچه توشن یا آب‌بندان با ارتفاع 250 متر از سطح دریا و 300 متر مساحت در انتهای جنوبی روستای انجیرآب قرار دارد. این دریاچه در واقع یک سد خاکی تاریخی است که آب آن از چشمه دوبرار نزدیک جنگل النگدره تامین می‌شود و سه طرف آن پوشیده از جنگل و علفزار است.

دریاچه توشن با محیطی بکر و زیبا در روستای زیبای توشن، جنوب شهر گرگان، استان گلستان قرار دارد. این مکان یکی از بهترین تفریحگاه‌های شمال کشور و جاذبه‌ای فوق‌العاده برای طبیعتگردان و گردشگران به حساب می‌آید. دریاچه توشن برای اشخاصی که به استراحت و تفریح در هوایی پاک، آسمانی آبی و طبیعتی سرسبز و بکر احتیاج دارند، گزینه بسیار مناسبی است. 

دریاچه توشن کجاست؟

زمانی که از شهر گرگان به سمت جنوب حرکت نماییم، وارد روستای توشن می‌گردیم. طبیعت کم نظیر و فوق‌العاده روستا آنقدر چشمگیر و خیال‌انگیز است که نمی‌دانید سرتان را به کدام طرف بچرخانید و نظاره‌گر بهشت زیبای سرزمین خود باشید.  باید از این طبیعت بی‌نظیر بگذریم و به سمت جنوب روستای توشن برویم. در انتهای این مسیر مارپیچ خاکی، دریاچه‌ای زیبا در میان جنگلی سرسبز قرار گرفته است.  

قطعا همه ما با مشاهده این منظره وصف ناپذیر، شگفت‌زده شده و دوست خواهیم داشت با پای پیاده به سمت دریاچه توشن بریم. همواره نزدیک دریاچه توشن تعداد زیادی گردشگر و هموطن گرگانی وجود دارند که چادر مسافرتی خود را کنار این طبیعت چشم نواز برپا نموده و برخی هم در حال عکاسی، قدم زدن، ماهیگیری و... می‌باشند.  صدای صحبت و خنده‌های گردشگران و بازی و سر و صدای کودکان، نشان از سفری خوش و پرخاطره می‌باشد، که همه را شاداب و سرحال نموده است.

دریاچه توشن کجاست؟

دریاچه آب بندان

در لغت نامه دهخدا توشن به معنی کم شدن آب می‌باشد و افراد بومی هم به آن «آب بندان» می‌گویند. در قسمت جنوبی روستای توشن محلی به نام «آب بندان» که فضایی بسیار مناسب و تماشایی دارد و سه طرف آب بندان جنگل و مرتع با درختان تنومند و مرتع کاملا سبز می‌باشد. آب بندان در کنار درختان و سبزه‌ها منظره بسیار زیبایی را ایجاد نموده و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌نماید. دریاچه توشن طولی در حدود 300 متر و عرضی 130 متر دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 250 متر می‌باشد.

تفریحگاه‌های دریاچه توشن

آب وهوایی معتدل و مرطوب و منطقه جنگلی اطراف آن، وجود ماهی‌های مختلف در آب دریاچه توشن، در تمامی فصل‌های سال گردشگران و افراد بومی گرگان را برای تفریح و ماهیگیری و کمپینگ جذب می‌نماید. علاوه بر تفریح و طبیعتگردی در اطراف دریاچه توشن، هرسال جشنواره‌های ماهیگیری در این منطقه برگزار می‌گردد.

تفریحگاه‌های دریاچه توشن

چگونگی دسترسی به دریاچه توشن

دریاچه توشن (آب بندان) در روستای توشن در پارک جنگلی النگدره واقع در 5 کیلومتری جنوب شهرستان گرگان قرار گرفته است.

آدرس دریاچه توشن: ایران، استان گلستان، شهر گرگان، پارک جنگلی النگدره، روستای توشن

اگر می‌خواهید به دریاچه توشن سفر نمایید و از اقامت در طبیعت لذت ببرید، چادر مسافرتی و لوازم تفریحی و استراحت، عینک آفتابی، کفش مناسب، یک دست لباس اضافه و لوازم شخصی برای سفری یک روزه، با خود به همراه داشته باشید.  همچنین با تمیز نگه داشتن محیط اطراف، در حفظ و نگهداری این میراث طبیعی سهیم باشیم.

امکانات رفاهی دریاچه توشن

دریاچه توشن یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی در بین ساکنان این شهر و سایر گردشگران به شمار می‌رود. از این رو امکانات رفاهی خوبی در اطراف این دریاچه فراهم شده است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران، چایخانه سنتی، فروشگاه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. اگر دوست دارید ساعات بیشتری را در کنار دریاچه بگذرانید، می‌توانید چادر بزنید و در اطراف دریاچه کمپ بزنید. اگر از راه دور به دریاچه توشن گرگان سفر می‌کنید، باید بدانید که در اطراف این دریاچه اقامتگاهی وجود ندارد. اگر قصد ماندن دارید می‌توانید یکی از هتل‌ها یا اقامتگاه‌های واقع در بلوار ناهارخوران را انتخاب کنید و یا به گرگان رفته و در هتل‌های این شهر اتاق رزرو کنید. روستای زیارت نیز در 20 کیلومتری دریاچه قرار دارد.

امکانات رفاهی دریاچه توشان

 بهترین زمان رفتن به دریاچه توشن

دریاچه توشن در دامنه کوه توشن واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. بنابراین در هر ماه از سال می‌توانید به آن سفر کنید و از زیبایی‌های اطراف دریاچه در فصول مختلف سال لذت ببرید. اگر به دنبال طراوت و سرسبزی هستید، فصل بهار را برای سفر خود انتخاب کنید. در این فصل گیاهان جوانه می‌زنند و دشت‌های اطراف دریاچه پس از زمستان سرد شروع به سبز شدن می‌کنند. بهار یکی از بهترین فصل‌ها برای بازدید از دریاچه است.

اکثر مردم فصل تابستان را برای سفر به شمال ایران ترجیح می‌دهند. تابستان‌ها در شمال هوا گرم و مرطوب است و آب و هوا ممکن است برای برخی افراد کمی ناخوشایند باشد. اگر از هوای گرم و مرطوب اذیت نمی‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم این فصل را برای سفر انتخاب کنید تا از سرسبزی درختان انبوه و مناظر زیبای آن نهایت استفاده را ببرید. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از خانواده‌های گرگانی در تعطیلات تابستانی به اطراف دریاچه می‌آیند. پس اگر قصد پیک نیک دارید، صبح زود به دریاچه بروید تا مشکل جای خالی و پارک نداشته باشید.

 بهترین زمان رفتن به دریاچه توشن

پاییز یکی از جذاب‌ترین فصل‌ها برای سفر به مناطق جنگلی است. در این فصل می‌توانید درختان رنگارنگ را ببینید و عکس‌های زیبایی بگیرید. اگر در پاییز سفر می‌کنید، بهتر است اوایل مهر تا اواخر آبان را برای سفر خود انتخاب کنید. در این زمان درختان هنوز به خواب زمستانی نرسیده اند و در مرحله ریزش برگ هستند. سفر به مناطق جنگلی در فصل زمستان نیز ممکن است برای همه جذاب نباشد. در زمستان، درختان بدون برگ هستند و تصویری متفاوت‌تر را به نمایش می‌گذارند. اگر در این فصل به سفر می‌روید، قبل از سفر حتما لباس‌های گرم بپوشید و وضعیت آب و هوای منطقه را بررسی کنید.

همانطور که گفتیم دریاچه توشن یکی از جاذبه‌های طبیعی گرگان است و در 5 کیلومتری این شهر قرار گرفته است. گرگان یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران است. این شهر در استان گلستان واقع شده و دارای جاذبه‌های طبیعی متنوعی است. اگر قصد بازدید از دریاچه زیبای توشان را دارید، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری نزدیک این دریاچه نیز دیدن کنید. از جاذبه‌های نزدیک دریاچه می‌توان به جنگل ناهارخوران، پارک النگدره، دریاچه زرین گل و تالاب اینچه برون اشاره کرد. در صورت تمایل می‌توانید در تورهای گردشگری مربوطه ثبت نام کرده و یک طبیعت گردی جذاب در شمال ایران داشته باشید. 

 
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.