انتشار: 1398/4/22
بروزرسانی: 1402/8/3
سفر به کرمانشاه | شاه‌راه ارتباطی شرق و غرب

نکات سفر به کرمانشاه، شاه‌راه ارتباطی شرق و غرب

کرمانشاه از شهرهای تاریخی ایران زمین است که قدمت آن به قرن چهار میلادی بر میگردد. سفر به کرمانشاه و بازدید از مکان های باستانی و تاریخی کرمانشاه برای کسانی که به تاریخ و تمدن ایران علاقمند هستند بسیار جذاب است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر خارجی برای دیدن جاذبه های گردشگری کرمانشاه به این استان سفر می کنند.
مشاهده عنوان‌های مقاله

کرمانشاه شهری است که پیشینه تاریخی آن به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. این شهر تا زمان حمله اعراب به ایران، دومین پایتخت ساسانیان بوده است. سفر به کرمانشاه و بازدید از آثار تاریخی آن، شما را با یکی از بخش‌های هیجان انگیز تاریخ ایران آشنا می‌کند. در دوره ساسانیان نواحی غربی به ویژه کرمانشاه مورد توجه شاهزادگان ساسانی بود و به دلیل نزدیکی به تیسفون (پایتخت آن زمان)، ییلاق خود را در آنجا می‌گذراندند. قباد اول و خسرو یکم (انوشیروان) ساسانی نیز توجه خاصی به این ناحیه داشتند.

در اخبار مورخین اسلامی مکررا آمده که خسرو اول انوشیروان در منطقه طاق بستان قصرهایی داشته که از میهمانان خود از جمله فرمانروایان چینی، هندی، رومی و ... در آنجا پذیرایی می‌کرد. خسرو دوم ملقب به پرویز نیز در این منطقه باغ های زیبایی همراه با کاخ ها و عمارت های باشکوهی ساخت. بعدها ساخت و ساز و توسعه جدی و مستمر این منطقه به ویژه شهر کرمانشاه از دوران قاجار آغاز شد. 

سفر به کرمانشاه | شاه‌راه ارتباطی شرق و غرب

آشنایی با شهر کرمانشاه

کرمانشاه به دلیل کوه‌های زیاد و بخصوص رشته کوه زاگرس مورد توجه انسان‌های غارنشین بوده است و بقایای به جا مانده از انسان‌ها و سکونت گاه‌های آن نشان از انسان‌های اولیه و غار نشین در این شهر تاریخی دارد. قدیمی‌ترین آثار زندگی و سکونت انسان در کرمانشاه به دوره دیرینه سنگی باز میگردد و از منطقه گاکیه و هرسین چند تبر دستی سنگی یافت شده است که باستان شناسان معتقدند که 200 هزار سال قدمت دارند. آثار دیگری از دوره میان سنگی و نوسنگی نیز در کرمانشاه یافت شده است. 

روز ملی کرمانشاه

روز ملی کرمانشاه با پیشنهاد گردشگری استان کرمانشاه و با تصویب مجلس شورای اسلامی ثبت شد.  این روز ملی در پنجم مرداد بوده که به عنوان "کرمانشاه گهواره تمدن" نام نهاده شده است. روز ششم تیر، هر ساله نیز با نام روز فرهنگ کرمانشاه و جشن نیلوفر معرفی می‌شود. نماد شهر کرمانشاه گل نیلوفر است.

روز ملی کرمانشاه | سفر به کرمانشاه

اسامی قدیم کرمانشاه 

نام های مختلف کرمانشاه از حکومتی به حکومت دیگر تغییر می‌کرد. در زمان کاسی‌ها نام الیپی را داشته است و در زمان هخامنشیان نام کامبادن یا کارمیسین یا کرمینشان یا کارمیشین معرفی می‌شد. بعد از اسلام و در زبان عربی نام قرماسین را برای کرمانشاه انتخاب کرده بودند که کرمانشاهان نیز استفاده می‌شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سال 1357 شمسی نام کرمانشاه به قهرمانشهر و سپس به باختران تغییر کرد ولی بخاطر اعتراضات مردم بومی آنجا نام قبلی یعنی همان کرمانشاه را به آن شهر دادند. 

جغرافیای کرمانشاه 

شهر کرمانشاه از شمال به کوه فرخشاد و از جنوب به سفید کوه می‌رسد. طاق بستان در شمال غربی آن واقع است. کرمانشاه کهن ترین راه گذر ایران بوده است که میان رودان شاهراه ارتباطی باختر و خاور بوده است. رشته کوه زاگرس در مسیر کرمانشاه به کوهها و دشت های وسیع می رسد و از میان رود برای رسیدن استفاده می‌شده است. کرمانشاه آب و هوایی معتدل کوهستانی دارد و بخاطر داشتن روستاهای خوش آب و هوا جزو اقامتگاه‌های پادشاهان ساسانی بوده است. باغ‌های بزرگ پادشاهان ساسانی در آنجا ساخته می‌‌شده است. 

جغرافیای کرمانشاه  | سفر به کرمانشاه

مردم کرمانشاه 

مردم کرمانشاه که اصالت کرمانشاهی دارند یا اصالت کرمانشاهی ندارند ولی در شهر کرمانشاه متولد شده‌اند و معمولا کرد هستند و زبان کردی دارند. کرمانشاه از نظر جمعیت نهمین شهر ایران است که بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن این شهر حدود 785هزار نفر جمعیت داشته است. زبان و گویش مردم کرمانشاه کردی است ولی فارسی را با لهجه زیبای کرمانشاهی صحبت می‌کنند. گویش کلهری یا کردی کلهری نیز در کرمانشاه رایج است.

گویش‌های دیگر کردی مثل کردی کرمانشاهی، سورانی، زنگنه و سنجابی در کرمانشاه وجود دارد. زبان لکی نیز که زبانی تلفیقی از کردی و لری است در برخی از جاهای کرمانشاه رایج است. آمار دقیقی از گرایش مردم کرمانشاه به دین و درصد آن وجود ندارد؛ اما در کل مردم کرمانشاه پیرو سه مذهب شیعه، سنی، یارسان یا اهل حق هستند که اقلیت‌های مذهبی نیز در میان آنها به چشم می‌خورد. اقلیت‌های زرتشتیان، مسیحیان و کلیمیان نیز درصدی از جمعیت کرمانشاه را تشکیل داده‌اند. اما در کل شهر کرمانشاه شهری مذهبی نیست و اکثر مردم آن به سکولاریسم معتقد هستند. 

مردم کرمانشاه  | سفر به کرمانشاه

مسیرهای رسیدن به کرمانشاه

اگر از تهران به سمت کرمانشاه حرکت می‌کنید و با وسیله نقلیه جاده‌ای هستید، باید از شهرهای همدان و اسدآباد عبور کنید که حدود 500 کیلومتر راه است و شش ساعت نیز زمان می‌برد. مسیر دیگر کرمانشاه از شهرهای قم و اراک و ملایر و کنگاور عبور می کند و 557 کیلومتر مسیر جاده ای است که 7 ساعت به طول می انجامد. 

آثار تاریخی کرمانشاه

طاق بستان کرمانشاه که در زبان کردی به طاق وه سان و در زبان لکی به توک وسون معروف است.  طاق وه سان که طاق به معنی همان طاق و وه به معنی \"از\" و سان به معنی سنگ می‌باشد، شامل مجموعه‌ای از سنگ نبشته‌های متعلق به دوره ساسانی و قرن سوم میلادی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد. طاق بستانی از نظر هنری و باستانی دارای ارزش بسیاری است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

آثار تاریخی کرمانشاه | سفر به کرمانشاه

صحنه تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم در این نگاره‌ها نمایان است. سنگ نبشته‌هایی به خط پهلوی نیز وجود دارد. مراسم شکار توسط سوارکاران و نواختن موسیقی و ابزار آلات موسیقی چنگ در این کتیبه‌ها به چشم می‌خورد. گردشگاهی زیبا در این سنگ‌ها و کتیبه‌ها وجود دارد. هنر نقاشی و موسیقی در سنگ نگاره‌های شکارگاه سلطنتی طاق بستان نخستین تابلوی سنگی است که در جهان قواعد و اصول نقاشی را رعایت کرده است.  

سنگ نبشته بیستون

سنگ نبشته بیستون که بزرگترین سنگ نبشته جهان است، نخستین متنی است از آثار هخامنشیان که در جهان شناخته شده است. سنگ نبشته بیستون در شهر بیستون از توابع شهرستان هرسین است. این سنگ نبشته از مشهورترین سند‌های تاریخ جهان است که متن تاریخی آن از زمان هخامنشیان به جا مانده و داستان پیروزی داریوش بزرگ بر گوماته مغ را به تصویر می‌کشد. سنگ نبشته بیستون در فاصله ده متری از سطح زمین و در دامنه جنوبی کوه پرآو قرار دارد.  

خانه خواجه باروخ یا خانه آقای رنده کش!

خانه خواجه باروخ یا خانه آقای رنده کش، به دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد و در محله فیض آباد کرمانشاه واقع است. مالک خانه خواجه باروخ یک تاجر کلیمی کرمانشاهی بوده که در محله یهودی نشین کرمانشاه قرار دارد.

خانه خواجه باروخ یا خانه آقای رنده کش! | سفر به کرمانشاه

مسجد جامع کرمانشاه

مسجد جامع کرمانشاه در بافت قدیمی کرمانشاه واقع است و مربوط به دوره زندیه است. این مسجد در زمان علی مرادخان زند ساخته شده است. بنای قدیمی مسجد جامع دارای چهل و پنج طاق چشمه بوده که در حال حاضر بیست و پنج طاق آن باقی مانده است. گاهی اشتباهی این مسجد را چهل ستون می‌نامند. مسجد دیگری در قسمت جنوبی مسجد وجود دارد که به مسجد امیری معروف بوده و توسط امیر نظام زنگنه از حکام دوره قاجار ویران شده است.  

مسجد جامع شافعی

مسجد جامع شافعی مسجد جامع اهل سنت شهر کرمانشاه بوده که در بازار کرمانشاه واقع است. مسجد جامع شافعی در سال 1324 ساخته شده است. مسجد جامع شافعی توسط یک خیر اهل سنت ساخته شده که با سرپرستی ملاسید حسین مسعودی بنای آن برپا شده است. مسجد جامع شافعی به سبک مساجد ترکیه ساخته شده و نماز اهل سنت در این مسجد برگزار می‌شود. 

مسجد جامع شافعی | سفر به کرمانشاه

تکیه بیگلر بیگی

تکیه بیگلر بیگی در بافت قدیمی کرمانشاه واقع است. تکیه بیگلربیگی متعلق به زمان قاجار بوده که به همت عبدالله خان، معروف به بیگلر بیگی ساخته شده است. تکیه بیگلربیگی دارای آیینه کاری‌های بی نظیری است که تزئینات و کتیبه‌های مربوط به زمان مظفرالدین شاه در سرتاسر تکیه به چشم می‌خورد. 

مسجد حاج شهباز خان

مسجد حاج شهباز خان در شهر کرمانشاه قرار دارد که مربوط به دوره قاجار است. این مسجد توسط حاج شهباز خان کلهر ساخته شده و در سالیان دراز مرکز درس و تعلیم طلاب علوم دینی و مذهبی بوده است. امروزه نیز هنوز علوم دینی تدریس می‌شود.  

موزه‌های کرمانشاه

موزه پارینه سنگی زاگرس، موزه‌ای تخصصی است که‌اشیا و ابزار آلات مربوط به پیش از تاریخ را جمع‌آوری کرده است. موزه پارینه سنگی زاگرس در تکیه بیگلربیگی شهر کرمانشاه قرار دارد که در سال 1386 توسط فریدون بیگلری و مرادی بیستوتی تهیه شده است. موزه پارینه سنگی زاگرس شامل آبزار آلات سنگی و استخوان‌ها و اسکلت انسان‌های مربوط به دوره پارینه سنگی است که در ایران و کشور‌های دیگر پیدا شده است.

موزه‌های کرمانشاه | سفر به کرمانشاه

ابزار سنگی با قدمت یک میلیون سال که در کشف رود خراسان یافت شده است را در این موزه می‌توانید بینید. تصاویر بازسازی شده از شکارچیان عصر سنگ، نئاندرتال و انسان هوشمند عصر سنگ در این موزه به نمایش گذاشته شده است. چهار بخش مربوط به آثار دوره‌های دیرینه سنگی، دوره نوسنگی در این موزه وجود دارد.  

موزه سنگ طاق بستان

موزه سنگ طاق بستان موزه‌ای در محوطه طاق بستان است که آثار سنگی مربوط به دوره‌های اسلامی و ساسانی در آن به نمایش گذاشته شده است. 14 سرستون مربوطه به دوره ساسانی در این موزه وجود دارد که برای ساختن کاخ بوده ولی هیچ وقت استفاده نشده است. روی سرستون‌های کاخ نقش‌های مثل نقش ایزد‌بان آناهیتا، ایزد بهرام و اهورامزدا و درخت زندگی و گل نیلوفر حکاکی شده است. نیم تنه خسرو پرویز نیز در بخشی از موزه سنگ طاق بستان نگهداری می‌شود. در بخش دیگری از موزه بقایای کاخی که به زمان قاجار در شهر قصر شیرین تعلق دارد که در زمان جنگ ایران و عراق نابود شده است.   

گردشگاه‌ها و پارک‌های کرمانشاه

پارک کوهستان کرمانشاه در شمال کرمانشاه واقع است که بزرگترین پارک توریستی و گردشگری در غرب ایران می‌باشد. در پارک کوهستان کرمانشاه چند رستوران و سازه به صورت غیرقانونی ساخته شده بود که به دستور قانون تخریب شدند. در این پارک یادواره شهدای گمنام نیز وجود دارد.  

گردشگاه‌ها و پارک‌های کرمانشاه | سفر به کرمانشاه

پارک لاله 

پارک لاله کرمانشاه در میدان فردوسی شهر کرمانشاه واقع است که یکی از پارک‌های زیبا و قدیمی شهر کرمانشاه به حساب می‌آید. مساحت این پارک حدود 27 هزار متر مربع است. پارک لاله کرمانشاه در سال 1348 ساخته شده که در ابتدا نامش پارک ولیعهد بوده است و بعد از انقلاب اسلامی نام آن به پارک ناصرخسرو تغییر کرد. مجدداً به دلیل تغییر نام‌های اماکن شهر کرمانشاه به نام‌های مذهبی، نام این پارک، به پارک ولیعصر تغییر کرد؛ اما باز هم طولی نکشید که نام آن به پارک لاله تبدیل شد.  

پارک شرقی طاق بستان

پارک شرقی طاق بستان در قسمت شرقی اثر تاریخی طاق بستان واقع است که در زمان قدیم باغ پسته در آن جا قرار داشته است؛ ولی در حال حاضر تعداد کمی از این باغ ها به جا مانده و تنها از این پارک دریاچه ای مصنوعی و جاده ای کوهستانی باقی مانده است. پارک شرقی طاق بستان در جاده قدیم تهران کرمانشاه قرار دارد. 

پارک شرقی طاق بستان | سفر به کرمانشاه

پارک شاهد 

پارک شاهد کرمانشاه که پارک شرکت نفت نیز نامیده می‌شود مساحتی حدود 140 هزار متر مربع دارد که روبروی پالایشگاه نفت کرمانشاه واقع شده است. گاهی در این پارک نمایشگاه بین المللی کرمانشاه نیز برگزار می‌شده است. تغییر کاربری پارک شاهد به پارک بانوان در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و بخشی از پارک به بانوان اختصاص یافته است. 

هتل‌های کرمانشاه

تنها هتل پنج ستاره کرمانشاه هتل پارسیان کرمانشاه بوده که در سال 1389 تأسیس شده است و 9 طبقه دارد. هتل پارسیان کرمانشاه در بلوار شهید کشوری واقع شده که به مراکز خرید و مراکز تجاری و جا‌های دیدنی شهر مثل طابق بستان نزدیک است. فاصله هتل پارسیان تا فرودگاه کرمانشاه نیز زیاد نیست و از همه بهتر اینکه امکانات هتل و خدمت‌رسانی به میهمانان بسیار عالی می‌باشد. بهتر از قبل از سفر به کرمانشاه هتل موردنظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنید تا در طول سفر خود معطل پیدا کردن هتل نشوید.

هتل‌های کرمانشاه | سفر به کرمانشاه

هتل‌های چهار ستاره کرمانشاه شامل هتل آزادگان کرمانشاه و هتل جمشید کرمانشاه است. هتل آپارتمان کوروش کرمانشاه نیز با امکاناتی در حد هتل سه ستاره آماده خدمت رسانی به مسافران است. هتل رسالت کرمانشاه، هتل سینا کرمانشاه، هتل داریوش کرمانشاه و هتل راه کربلا جزو هتل‌های دو ستاره کرمانشاه به حساب می‌آیند.

رستوران‌های کرمانشاه

بخش هیجان‌انگیز هر سفر استفاده از رستوران‌ها و غذا‌های آن شهر است که غذا‌های محلی، سنتی، ایرانی و گاهی غذا‌های خارجی در آن سرو می‌شود که مزه آن در هیچ رستوران دیگری تکرار نخواهد شد. انتخاب رستوران و غذای سفر از بهترین بخش‌های سفر است که باید دقت زیادی در آن شود.

رستوران شایلی

در خیابان رفعتیه واقع است و از معروف‌ترین رستوران‌های کرمانشاه به حساب می‌آید. مسافران و محلی‌های شهر از این رستوران و کافی شاپ آن بسیار استقبال کرده‌اند و برای انتخاب یک رستوران لوکس بسیار عالی است.  رستوران بام شایلی کرمانشاه نیز فضای دلچسبی دارد و غذا‌هایی که در این غذاخوری سرو می‌شود شامل غذا‌های ایرانی، فرنگی و غذا‌های دریایی است.

رستوران شایلی | سفر به کرمانشاه

رستوران سنتی هتل جمشید

در میدان طاق بستان واقع است که یکی از رستورا های خوب کرمانشاه می باشد و غذاهایی که در این رستوران سرو می شود بسیار خوشمزه و عالی می باشد. غذاهای ایرانی و دنده کباب معروف کرمانشاه و خورش خلال از جمله غذاهایی است که شما در رستوران دیگری تجربه نخواهید کرد. در کنار این رستوران یک کافی شاپ نیز آماده سرو دسر بعد از غذا برای میهمانان گرامی می باشد. 

رستوران چلچله

در خیابان برق واقع است و انواع کباب و خورش های پرطرفدار و غذاهای دریایی در این رستوران سرو می شود. انواع غذاهای سنتی ایرانی مثل کباب سلطانی ، کباب بختیاری ، خورش خلال ، شاه میگو و ماهی قزل آلا در این رستوران برای میهمانان ارائه می شود. 

دنده کباب رضایی کرمانشاه

در میدان پدر در خیابان طاق بستان قرار دارد و از جمله رستوران های کرمانشاه است که دنده کباب و کوبیده آن جزو غذاهای عالی می باشد که مزه آن را در رستوران دیگری نخواهید چشید. 

دنده کباب رضایی کرمانشاه | سفر به کرمانشاه

رستوران ارگ کرمانشاه

رستوران ارگ کرمانشاه در خیابان مصدق کرمانشاه در طبقه فوقانی مجتمع تجاری ارگ واقع است که غذا‌های آن شامل شیشلیک و خورش کرمانشاهی و خورش خلال جزء غذا‌های خوشمزه این رستوران است و از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار می‌باشد.  

رستوران ملکوتی کرمانشاه

رستوران ملکوتی کرمانشاه که در میدان مصدق واقع شده است دارای کباب و خورش خلال معروفی است که برای مسافرینی که از این مسیر عبور می‌کنند معمولا گزینه خوبی برای خوردن شام یا نهار به حساب می‌آید. محلی‌های کرمانشاه نیز این رستوران را جزء انتخاب‌های خود دارند.  

غذاهای سنتی کرمانشاه

ترخینه یا دوینه به زبان کردی آشی است که از دوغ یا شیر تخمیر شده تهیه می‌شود و در استان‌های غربی مثل کرمانشاه و استان لرستان و ایلام و همدان جزء غذا‌های سنتی مردم محسوب می‌شود. بلغور گندم یا جو را خیس می‌کنند و در دوغ ترش می‌جوشانند و خمیر به دست آمده از آن را با گیاهان بومی منطقه مثل شلغم و پونه خشک می‌کنند و سپس تکه‌های خشک شده ترخینه را با انواع حبوبات و سبزی جات به صورت آش درست می‌کنند.  

غذاهای سنتی کرمانشاه | سفر به کرمانشاه

خورش خلال بادام

خورش خلال بادام یکی از غذا‌های معروف کرمانشاه است و طبخ آن به این صورت است که بادام خلال شده را با گوشت و زرشک و لیمو عمانی به صورت خورش در می‌آورند. مقداری زغفران و رب و پیاز داغ نیز برای این خورش استفاده می‌شود تا طعم بهتری داشته باشد. خورش خلال بادام کرمانشاه در بسیاری از رستوران‌های شهر کرمانشاه سرو می‌شود و طرفداران زیادی دارد.  

دنده کباب کرمانشاهی

دنده کباب کرمانشاهی از غذا‌های پر طرفدار در کرمانشاه است و بسیاری از مسافران و گردشگران که سفر به کرمانشاه را انتخاب کرده‌اند در طی سفر خود از دنده کباب کرمانشاه استفاده می‌کنند. دنده کباب که از دنده گوسفندی و پیاز و سیر و ادویه جات و رب تهیه می‌شود جزء بهترین کباب‌های ایرانی است که در رستوران‌های کرمانشاه به راحتی قابل سفارش است و در اکثر رستوران‌های کرمانشاه می‌توانید آن را بیابید.  

دنده کباب کرمانشاهی | سفر به کرمانشاه

سیب پلو

سیب پلو غذای بومی شهر کرمانشاه است و در تهیه آن از سیب زمینی، شوید خشک، گوشت چرخ کرده یا ماهیچه و مرغ استفاده می‌شود. منظور از سیب همان سیب زمینی است که در تهیه این غذای خوشمزه استفاده می‌شود. سیب زمینی‌های خورد شده در حد حبه قند را همراه با برنج و شوید خشک می‌پزند و در کنار آن از ماهیچه یا مرغ یا گوشت چرخ کرده میل می‌کنند.  

آش عباسعلی

آش عباسعلی آشی کرمانشاهی است که مواد استفاده شده در آن این آش را بسیار مغذی و غنی از پروتئین می‌کند. مواد لازم برای تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی گوشت دنده گوسفند و گندم پوست کنده به همراه عدس، برنج، نخود و لوبیا است که همراه با سیر و پیاز سرخ کرده فراوان پخته می‌شود. در تهیه آش عباسعلی از روغن حیوانی و نعنا داغ برای تزئین استفاده می‌کنند و از آن آش‌ها است که یک بار امتحان کنید برای همیشه طرفدارش خواهید شد.  

آش عباسعلی | سفر به کرمانشاه

سوغاتی کرمانشاه

نان برنجی یکی از شیرینی‌های محلی کرمانشاه است که به عنوان سوغاتی کرمانشاه نیز کاربرد زیادی دارد. شهرت نان برنجی کرمانشاه در میان ایرانگردان بسیار زیاد است. نان برنجی از آرد گندم، گلاب و هل، شکر و تخم مرغ به همراه روغن جامد تهیه می‌شود که در دو نوع ساده و زعفرانی ارائه می‌گردد. اصلی‌ترین سوغات کرمانشاه که به صورت خوراکی است همین نان برنجی است که با روغن معروف کرمانشاهی درست شده باشد. نان برنجی کرمانشاه ثبت ملی نیز شده است. قدمت نان برنجی به 150 سال می‌رسد و از زمان قاجار به بعد معروفیت خاصی گرفته است.  

کاک یا یوخه

کاک یا یوخه که یک شیرینی سنتی ایرانی است در شهر کرمانشاه و شیراز تهیه می‌شود. کاک از لایه‌های نازک خمیر و ساچ مخصوص تهیه شده که بسیار سبک و پر انرژی می‌باشد. در تهیه و طبخ کاک از آرد گندم، روغن، شکر و تخم مرغ و هل و دارچین استفاده می‌شود. از پیشکسوتان کرمانشاه در تهیه انبوده شیرینی کاک کرمانشاهی می‌توان به حاج‌امیرعلی جعفری معروف به کلوچه پز، به حاج رضا شکرریز و حاج عبدالله‌زاده و حاج مسعود مطهری اشاره کرد.  

کاک یا یوخه | سفر به کرمانشاه

صنایع دستی کرمانشاه

گلیم هرسین کرمانشاه در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در این استان و در کل ایران شهرت خاصی دارد. دانش آموختگان زیادی در رشته طراحی فرش، به طراحی فرش و گلیم در این استان مبادرت کرده‌اند تا این محصول ایرانی دوباره احیا شود و بازار جهانی پیدا کند. نقشه‌های گلیم کرمانشاهی از نقشه‌های فرش قم و تبریز به علاوه نقشه‌های فرش سنقر و گلیم هرسین الهام می‌گیرد. نقشه‌های اصیل کرمانشاهی برای بافت گلیم این سنت دیرینه را هرچه بیشتر احیا می‌کند و گردشگران زیادی که از کشور‌های اروپایی و آمریکایی به کرمانشاه سفر می‌کنند به دنبال این گلیم‌ها هستند و از آن‌ها به عنوان یادگاری سفر به ایران خرید می‌کنند.  

گیوه

گیوه که نوعی پاپوش تابستانی و خنک برای فصل‌های گرما و راه رفتن‌های طولانی مدت به حساب می‌آید، در استان‌های غربی ایران به خصوص استان کرمانشاه و چهار محال و بختیاری و ایلام بافته می‌شود. گیوه که به صورت دستی بافته می‌شود از موادی چون نخ ابریشم و نخ قالی و پارچه و چرم و پلاستیک استفاده می‌شود. گیوه به خاطر مناطق کوهستانی در کرمانشاه طرفداران بسیاری دارد و در موارد زیادی برای کشاورزان و دامداران کاربرد دارد. گیوه زیره‌ای یا گیوه کلاش بسیار شهرت دارد. گیوه‌هایی که در کرمانشاه بافته می‌شود شامل گیوه زیر پارچه‌ای، گیوه تخت چرمی، گیوه تخت پلاستیکی، گیوه تخت آجیده و گیوه رویه ابریشمی است که در مراکز فروش و مراکز تجاری کرمانشاه برای مشتریان بومی و مسافران و گردشگران در دسترس می‌باشد. 

گیوه | سفر به کرمانشاه

توصیه های قبل از سفر به کرمانشاه

قبل از سفر به کرمانشاه ابتدا مسیر خود را مشخص کنید. اگر از طریق جاده‌ای به سفر می‌روید دو مسیر وجود دارد که بسته به سلیقه و علاقه شما انتخاب می‌شود که از کدام مسیر به کرمانشاه بروید. هتل و اقامتگاه خود را انتخاب کنید. هتل‌های متنوع با قیمت‌های مختلف در کرمانشاه وجود دارد که می‌توانید بسته به بودجه سفر به کرمانشاه انتخاب شود. در سفر به کرمانشاه رستوران‌ها و کافه‌های مختلف و غذا‌های سنتی کرمانشاه را بررسی کنید تا در روز‌های اقامت خود به راحتی بتوانید رستوران و غذای مورد علاقه خود را پیدا کنید و بخاطر مسائل خورد و خوراک زمان خود را هدر ندهید. از سوغاتی‌های کرمانشاه و صنایع دستی کرمانشاه گذر نکنید و برای یادگاری و سوغاتی از این صنایع خرید کنید. و در نهایت برای سفر به کرمانشاه و استفاده از جا‌های دیدنی آن، نقشه کرمانشاه را تهیه کرده تا در مسیریابی راحت باشید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
علیرضا
19 آبان 1398
لطفا منابع خود را درباره انداختن نامه پیامبر به داخل قره سو توسط خسروپرویز ذکر کنید.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.