انتشار: 1398/6/9
بروزرسانی: 1402/7/23
travel-to-tehran | هر آنچه درباره سفر به تهران باید بدانیم | بهترین زمان سفر به تهران

راهنمای کامل سفر به تهران | معرفی مکان های تفریحی و دیدنی پایتخت

تهران پایتخت ایران، شهری که بیش از 200 سال پایتخت بوده است و اولین کلانشهر ایران است که دارای فرهنگ ها و اقوام با هویت های مختلف است. شهر تهران هر ساله میزبان گردشگران زیادی است که از کشورهای مختلف دنیا برای دیدن ایران می آیند. شهر تهران کاخ ها و بناهای اصیل و قدیمی زیادی دارد که گردشگران زیادی تمایل دارند که آنها را بازدید کنند.
مشاهده عنوان‌های مقاله

پایتخت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر آن، تهران است که بیش از 8 میلیون نفر جمعیت دارد. شهر تهران دومین شهر پرجمعیت در خاورمیانه به حساب می‌آید. مرکز فعالیت‌های اقتصادی کشور است و سهم آن در تولید ناخالص داخلی به 21 درصد می‌رسد. تهران یکی از مراکز اصلی گردشگری است که هر ساله مسافران زیادی به آن می‌آیند. جاذبه‌های گردشگری زیادی از جمله کاخ‌ها و موزه‌هایی که از حکومت‌های پیشین به جا مانده برای هر گردشگری جالب توجه است. با سفر به تهران از تمامی این مناطق خاص دیدن کنید.

تاریخچه شهر تهران

لازم به ذکر است تاریخچه تهران به دوران نوسنگی بر می‌گردد و اسکلت‌های کشف شده انسان و ابزارهای سنگی به 7 هزار سال قبل بر می‌گردد. پس از کشف قطعات سفالی مربوط به حدود 400 سال پیش در یک فاضلاب در منطقه مولوی، پژوهشکده باستان شناسی مجوز انجام تحقیقا در این منطقه را صادر کرد. کار حفاری فاضلاب متوقف شد و عملیات باستان شناسی در این منطقه آغاز شد تا اینکه اسکلتی متعلق به زنی از هزاره پنجم قبل از میلاد سر از خاک درآورد. در ادامه کاوش‌ها سه قطعه سفال نیز به دست آمد که قدمت آنها به 6757، 5373 و 4950 سال پیش می‌رسید. این یافته ها نشان می‌دهد که این شهر قطعا محل سکونت و گذر بوده است.

تاریخچه شهر تهران

سفر به تهران قدیم

باستان شناسان معتقدند که زندگی در تهران به دوران نوسنگی مربوط است و اسکلت‌ پیدا شده در منطقه مولوی به هفت هزار سال قبل می‌رسد. برخی از نوشته‌ها می‌گویند که در زمان درگیری بین داریوش سوم و اسکندر مقدونی، سپاهیان اسکندر چند روز در این منطقه توقف می‌کنند. این مکان منطقه‌ای خوش آب و هوا بوده  که در قرن هفتم بر اثر حمله مغول، بهمراه شهرهای اطرافش مانند ری به کلی نابود می‌شود و بسیاری از مردم جان خود را از دست می‌دهند. 

مردم شهر ری بعد از ویرانی آن شهر به تهران مهاجرت کردند. در دوران صفویان، تهران رونق تازه‌ای یافت و شکوفایی و پیشرفت آن آغاز شد. در نوروز سال 1165 بعد از جنگ‌های بیشمار، آقا محمدخان قاجار آن را تصرف کرد و این شهر را پایتخت خود قرار داد. در زمان پهلوی نیز، از شهری معمولی به پایتختی مدرن تبدیل شد. 

نام تهران از کجا آمده است؟

منشا نام تهران به طور واضح مشخص نیست اما روستایی قبل از اسلام و بعد از اسلام به نام طهران وجود داشته است که برخی از نگارنده‌های تاریخ و جغرافی آن را به صورت تهران نیز آورده‌اند. ولی در هنگام جنبش مشروطه و تغییرات زیاد ادبیات و نگارش زبان فارسی، نام تهران به صورت فعلی رایج شد و طهران با این نگارش به صورت کامل منسوخ شد. 

نام تهران از کجا آمده است؟

دلیل پایتخت شدن تهران

در نوروز 1165، آقا محمدخان قاجار که سلسله قاجار را بنیان نهاد، بعد از درگیری با سلسله زندیه، موفق شد آن را تصرف کند و پایتخت سلسله خود قرار دهد. در زمان قاجار جمعیت شهر بیست هزار نفر بوده و آن را باغ و بستان محاصره کرده بودند. موقعیت راهبردی، موقعیت جغرافیایی و اقتصادی و نزدیک بودن آن شهر به گرگان که مرکز قاجار بوده است، باعث شد تا به عنوان پایتخت در زمان قاجار انتخاب شود. تغییرات بنیادین در شهر در زمان ناصرالدین شاه انجام شد. 

در زمان پهلوی از پایتختی معمولی به پایتختی مدرن تبدیل شد. در این دوران امور کشوری در آن متمرکز شده بود و وظایف اداری مملکت در آن انجام می‌شد. دانشگاه و بیمارستان‌های امروزی در سال‌های 1312 تا 1318 ساخته شدند. موزه ایران باستان و کتابخانه ملی و ورزشگاه امجدیه در همین سال‌های ابتدایی حکومت پهلوی تاسیس شد. هتل‌ها و رستوران‌ها در کنار سینما و کافه و ... آن را تبدیل به شهری مدرن کرده بود. ورود اولین اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها و آسفالت کردن خیابان‌ها از اقدامات حکومت پهلوی در پایتخت ایران بود. گام‌های صنعتی شدن از جمله ساخت کارخانه دخانیات، صنایع نظامی، بلور سازی و سیمان برداشته شد. ایستگاه راه آهن نیز در این سالها افتتاح شد. 

دلیل پایتخت شدن تهران

تاریخچه پارک وی؛ اتوبان شاهنشاهی

تحول شهری در تهران با نوگرایی و گردهم آمدن نخبگان و حکومت در کنار هم باعث شد که جزء پایتخت های پیشرفته دنیا شود. شهرک های تهرانپارس و نارمک در شرق، تهران‌ویلا و شهرآرا و گیشا در غرب به وجود آمدند و باعث گسترش آن شدند. اتوبان پارک وی، اتوبان شاهنشاهی و اتوبان افسریه و احداث شهرک های جدید مثل شهرک غرب و شهرک اکباتان و شهرک لویزان و شوش در این زمان انجام شد و تهران را تبدیل به یک کلان شهر کرد. 

برج آزادی یا برج شهیاد که در جریان برگزاری جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران طی یک مسابقه برنده شد و طرح آن توسط حسین امانت طراحی شد. این طرح از برج‌های معروف و نماد تهران است. ورزشگاه ها و دانشگاه‌های زیادی از جمله مجموعه ورزشی آریامهر یا همان مجموعه ورزشی آزادی امروز در پایتخت ایران در زمان پهلوی تاسیس شد.

محله‌های تهران

تهران دارای 22 منطقه و 122 ناحیه شهری است که تجریش و ری نیز شامل آن می‌شود. محله‌های قدیم شامل سنگلج و عودلاجان و بازار و چاله میدان می‌شد. این محله‌ها نیز شامل کوی و کوچه‌های دیگر می‌شدند. محله چاله میدان در زمان قدیم محل تخلیه زباله بود. محله سنگلج که امروز قسمت زیادی از این محله تبدیل به پارک شهر شده است، در زمان قدیم یکی از مراکز سیاسی مهم بوده است. محله اودلاجان یا عودلاجان که از کاخ گلستان تا ناصر خسرو و مسجد شاه و پامنار و همچنین میدان توپخانه بوده است، زرتشتیان و کلیمیان در این منطقه سکونت داشته‌اند. محله چاله حصار نیز در زمان قدیم برای انباشت و تخلیه زباله استفاده می‌شده است.

محله‌های تهران

در زمان ناصرالدین شاه قاجار محله‌های تازه‌ای بر پا شدند از جمله شهر ری، فرحزاد، یافت آباد، گار ماشین، دروازه قزوین، جوادیه، قنات آباد، خانی آباد، گود زنبورک خانه، تجریش، نارمک، طرشت، حسن آباد، بریانک، نازی آباد، کوی سیزده آبان، کیان شهر، دولت آبا، صابون پز خانه، گود عرب ها، پاچنار و ارگ که در حال حاضر نیز این مناطق مسکونی هستند. شهر تهران را می‌توان به 5 بخش تقسیم کرد و محله‌های آن را به صورت جداگانه نام برد. این محلات شامل:

  • شمال: که شامل تجریش و نیاوران، لویزان، سوهانک، محمودیه، زعفرانیه، داوودیه، کامرانیه، فرمانیه، اقدسیه، ولنجک، الهیه، جردن، دزاشیب، اوین ، ظفر، درکه، پونک، سعادت آباد، شهرک غرب، درو ، حسین آباد، مبارک آباد، مینی سیتی، جماران ، ازگل و قلهک است.
  • جنوب: شامل شهرک مسعودیه، افسریه، نازی آباد، نعمت آباد، اتابک، منیریه، امیریه، شوش، بازار تهران، خانی آباد نو، خراسان، یاخچی آباد، کوی سیزده آبان، دولت آباد، شهرک رسالت، کیان شهر، یافت آباد، دروازه غار، جوادیه، خزانه بخارایی و خزانه فلا ، مشیریه و شهر ری است. 
  • شرق: شامل محله‌های تهرانپارس، تهران‌نو، شهرک امید، شهرک ویلایی زیتون، سرخه حصار، حشمتیه، منصور آباد، شمس آباد، حکیمیه، نیروی هوایی، نظام آباد، مجیدیه، پیروزی، گرگان، وحیدیه و نارمک است. 
  • غرب: نیز شامل محله‌های اکباتان، گیشا، چیتگر، طرشت، شهران، زیبا شهر، جنت آباد، آریا شهر، حصارک، آزادی، فردوس، دهکده المپیک، تهرانسر، وردآورد، ستارخان و کن می‌باشد. 
  • مرکز: شامل خواجه عبدالله، زرتشت، بهار شیراز، جلفا، عباس آباد، امیرآباد، یوسف آباد، بهجت آباد، تخت جمشید یا طالقانی، تخت طاووس، آپادانا، استانبول، توپخانه، لاله زار، فاطمی، آرژانتین، آذربایجان، جمهوری و سهروردی است. 

محله‌های تهران

گردشگری در تهران و تهرانگردی

تهران از مهمترین شهرهای گردشگری ایران است که جاذبه‌های زیادی مثل کاخ‌ها و موزه‌ها دارد. برج میلاد، برج آزادی، کاخ گلستان، پل طبیعت، کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران و ... از مکان‌های جذاب و دیدنی هستند که هر گردشگری دوست دارد که این مکان‌ها را ببیند. 

جغرافیای تهران

تهران به دو قسمت دشتی و کوهپایه‌ای تقسیم می‌شود که دارای اقلیم نیمه خشک است. در فصل زمستان بارش‌ها نیمی از بارش‌های سالانه است و در تابستان نیز باران به ندرت می‌بارد.  ارتفاع شهر در میدان تجریش که جزئی از شمال شهر است، 1300 متر و در میدان راه آهن که پایین ترین منطقه است در 1100 متر از سطح دریا قرار دارد. 

آب و هوای تهران  

دارای اقلیم نیمه خشک بوده و خنک‌ترین منطقه آن شمال شهر است. این شهر به خاطر بافت نامتراکم، بوستان، فضای سبز و باغ‌های قدیمی آن منطقه است و معمولا هوای شمال شهر 2 تا 3 درجه سانتی گراد از مناطق جنوبی شهر خنک تر خواهد بود. نسیم توچال و بادهای منطقه‌ای جنوبی و جنوب شرقی و بادهای غربی، جریان‌های هوایی هستند که بر آب و هوای شهر اثر می‌گذارند. 

آب و هوای تهران  

سامانه‌های حمل و نقل در تهران

تهران یک کلان شهر بزرگ است که جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر دارد. علاوه بر آن، با توجه به اینکه پایتخت است، مقصد مسافران زیادی است. بنابراین با توجه به جمعیت آن سامانه‌های حمل و نقل و مسافربری بسیاری دارد. تنها در مترو تهران رکورد جابه‌جایی مسافر به 2 میلیون و 950 هزار سفر در روز رسیده است. در ادامه انواع سامانه‌های حمل و نقل و مسافربری در تهران معرفی شده‌اند.

فرودگاه‌های تهران

تهران دارای دو فرودگاه بین المللی است. فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی که از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های ایران هستند. فرودگاه مهر آباد که در سال 1317 تاسیس شد، در غرب قرار دارد و در منطقه مهر آباد که در گذشته روستای مهر آباد بوده، ساخته شده است. فرودگاه امام خمینی که در 30 کیلومتری شهر ساخته شده است، اکثر پروازهای خارجی ایران از فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود. 

فرودگاه‌های تهران

راه آهن تهران

ایستگاه راه آهن در سال 1306 در 174 هکتار زمین شروع به کار کرد. معمار ایستگاه راه آهن شخصی به نام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ بوده و بر اساس شیوه اکسپرسیونیسم این مجموعه را ساخته است. ایستگاه راه آهن از پی تا سقف از آهن و سیمان ساخته شده و نمای خارجی آن سفید بوده است و پنجره های آن از برنز و آهن می‌باشد. راه آهن تهران به تمام مسیرهای ریلی کشور متصل است و همه روزه به مسیرهای مختلف قطار دارد. 

ترمینال‌های تهران

شلوغی و جمعیت رو به افزایش این شهر و وجود اداره‌ها و سازمان‌ها و بهترین بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های ایران در این شهر باعث شده تا همه روزه مسافران زیادی از شهرهای مختلف به تهران بیایند. تهران چهار پایانه مسافربری دارد که میدان آرژانتین، شرق، غرب و جنوب قرار دارند. اولین پایانه مسافربری، ترمینال جنوب است که در سال 1359 در جنوب با نام ترمینال خزانه راه اندازی شد. پایانه غرب و بعد از آن پایانه شرق و سپس پایانه بیهقی یکی پس از دیگری راه اندازی شدند.

ترمینال‌های تهران

  • ترمینال بیهقی یا ترمینال آرژانتین دارای 4 تعاونی مسافربری است که هر روز به مقصد های اراک، ارومیه، اصفهان، بابلسر، اهواز، بروجرد، بوشهر، تبریز، جهرم، چالوس، خرم آباد، رشت، ساری، سنندج، شاهرود، شبستر، شهرکرد، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان، یزد، گنبد کاووس، کلاچای اتوبوس دارد. پایانه بیهقی در میدان آرژانتین قرار دارد. 
  • ترمینال شرق در سال 1360 افتتاح شد و دومین ترمینال تهران است که در حال حاضر 6 تعاونی مسافربری در این ترمینال مشغول به فعالیت هستند و در مسیرهای اراک، اصفهان، آمل، بابل، بجنورد، بندر ترکمن، ساری، سبزوار، قوچان، گرگان، گنبد کاووس، گلپایگان، مشهد و یزد اتوبوس دارد. ترمینال شرق در تهرانپارس، خیابان دماوند واقع شده است. 
  • ترمینال جنوب که ترمینال خزانه نام داشته است با 11 شرکت مسافربری همکاری می کند و روزانه بیشترین سفر به تهران از این ترمینال انجام می شود. مسیرهای خروجی از ترمینال جنوب شامل شهرهای آبادان، اراک، اردبیل، آستانه، اصفهان، اندیمشک، اهواز، بجنورد، بروجرد، بم، بندرعباس، بوشهر، تایباد، تبریز، جهرم، خرم آباد، خمین، دامغان، دزفول، رفسنجان، زاهدان، سبزوار، سمنان، شاهرود، شهرکرد، شوشتر، شیراز، عسلویه، کازرون، کاشان، کاشمر، کرمان، گلپایگان، مسجد سلیمان، مشهد، ملایر، نهاوند، همدان، یاسوج و یزد هستند. 

ترمینال غرب که ترمینال بزرگی به حساب می‌آید در میدان آزادی قرار دارد و 29 شرکت مسافربری در این ترمینال مشغول به فعالیت برای سفرهای داخلی و خارجی هستند. ترمینال غرب هر روز سفرهای زیادی به شهرهای ابهر، اردبیل، ارومیه، استانبول، آنکارا، اصفهان، باکو، بانه، تبریز، تفلیس، رامسر، رشت، زنجان، کرمانشاه، ماکو، مشهد، همدان، یزد، شبستر، سلیمانیه، باتومی، شیراز، ایلام، سنندج، ایروان، ساوه و کامیاران دارد. 

ترمینال‌های تهران

متروی تهران

قطار شهری و شرکت راه آهن شهری و حومه یا همان مترو، ارزان‌ترین شبکه قطار شهری جهان است که در خاورمیانه گسترده ترین شبکه قطار شهری به حساب می‌آید. برخی از این خطوط مسیرهای خارج شهر تهران، مثل کرج و فرودگاه امام خمینی را نیز انجام می‌دهند. 

اتوبوس‌های تهران

در سال 1305 تعدادی اتوبوس که از شوروی خریداری شده بود از سبزه میدان تا کارماشین اولین مسیر خود را پیمودند. در سال 1320 اتوبوس ها نظم قابل قبولی پیدا کردند و شرکت واحد اتوبوسرانی در سال 1335 تاسیس شد. اتوبوس‌های برقی در سال 1992 میلادی آغاز به کار کرد و تا چند سال پیش به فعالیت خودشان ادامه دادند. 

سامانه اتوبوس تندرو که به بی آر تی معروف است، در سال 1385 ایجاد شد و خدمت زیادی به جابجایی مسافر و کنترل ترافیک در شهر کرد. در حال حاضر بخش زیادی از مسافران داخل شهری از طریق خطوط بی آر تی و اتوبوس‌های تندرو و اتوبوس‌های مسافربری دیگر در این شهر انجام می‌شود. 

اتوبوس‌های تهران

اقتصاد تهران

تهران پایتخت اقتصاد ایران است و فعالیت‌های اقتصادی زیادی در آن به خاطر پایتخت بودن انجام می‌شود. سهم تهران در تولید ناخالص داخلی ایران 21 درصد بوده و صنایع زیادی از جمله خودروسازی، تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، صنایع نظامی و صنایع نساجی، کارخانجات شکر و کارخانجات سیمان و محصولات شیمیایی به وفور یافت می‌شوند. فروش فرش و مبلمان به صورت پیشرو در آن رونق دارد. پالایشگاه نفت و شرکت ملی نفت ایران در تهران قرار دارد. 

نرخ بیکاری 11/5 درصد است که مهاجران زیادی از شهرهای دیگر ایران و حتی روستاهای ایران به شهر تهران مهاجرت می کنند و نرخ بیکاری روز به روز در این شهر افزایش می یابد. مشکلات زیادی از نظر کار و یافتن شغل مناسب برای افراد وجود دارد که هر روز شاهد ایجاد شغل های کاذب و بی کیفیت در سطح شهر هستیم. 

اقتصاد تهران

سینماهای تهران

تهران دارای سینماهای زیادی است که بخشی از این سینماها فعال هستند ولی بخش زیادی از آنها غیر فعال می باشند و سالهاست که تعطیل هستند. سینماهای فعال شهر شامل پردیس سینمایی ارگ، پردیس سینمایی ایران مال، پردیس سینمایی آزادی، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، پردیس سینمایی چارسو، پردیس سینمایی قلهک، پردیس سینمایی رازی، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی شکوفه، پردیس سینمایی شهرک، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، پردیس سینما مگامال، پردیس سینماگالری ملت، پردیس سینمایی هروی است. 

سینماهای دیگری مثل سینما ارم، سینما اریکه ایرانیان، سینما استقلال، سینما البرز، سینما المپیا، سینما ایران ، سینما ایوان شمس، سینما آرش ، سینما آستارا، سینما آسمان آبی، سینما آسیا، سینما آفریقا، سینما برلیان، سینما بلور، سینما بهمن، سینما پارامونت، سینما پارس، سینما پایتخت، سینما پیام انقلاب و... نیز در حال حاضر کم و بیش در حال فعالیت هستند. 

سینماهای تهران

سالن‌های تئاتر تهران

سالن‌های نمایش و تئاتر شامل ایوان شمس، پردیس تئاتر، پردیس تئاتر شهرزاد، تالار مولوی، تالار وحدت، تئاتر شهر، تئاتر مستقل تهران، تماشاخانه استاد مشایخی، تماشاخانه ایرانشهر، تماشاخانه باران، تماشاخانه سنگلج، خانه هنرمندان ایران، سینما قیام، فرهنگ سرای نیاوران، کانون توحید و مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی است. سالن‌های نمایش که در حال حاضر منحل شده هستند شامل تئاتر پارس، تئاتر نصر، تکیه دولت که فعالیتی ندارند. 

هتل‌های معروف تهران

انتخاب هتل مناسب برای اقامت چند روزه یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای یک داشتن یک سفر آرام و لذت بخش است. افراد به دلایل مختلفی سفر  به تهران را انتخاب می‌کنند؛ برای مثال اگر برای گشت و گذار و تفریح ​​به پایتخت سفر می‌کنید، بهتر است هتلی را انتخاب کنید که دسترسی خوبی به جاذبه‌های گردشگری داشته باشد. هتل‌های زیادی وجود دارند که ممکن است انتخاب محل اقامت را سخت کند. در ادامه تعدادی از هتل‌های معروف تهران را معرفی کرده‌ایم.

هتل لاله

بهترین هتل تهران با قدمت و موقعیت خاص هتل لاله است. این هتل با بیش از 50 سال سابقه درخشان یکی از هتل های لوکسی است که در خیابان کشاورز واقع شده است. این هتل شعبه های زیادی در سراسر کشور دارد که بهترین آنها در قلب پایتخت است.  این هتل در 13 طبقه بازسازی شده و استانداردهای یک هتل 5 ستاره را دارد. اقامت در این هتل به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر کار شما را برای دسترسی به نقاط مختلف شهر  آسان می کند. از امکانات این هتل می‌توان به پارکینگ، رستوران، کافه، باشگاه ورزشی، استخر، سالن کنفرانس و سایر امکانات رفاهی اشاره کرد که اقامتی فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

هتل لاله

هتل هما

یکی دیگر از هتل‌های 5 ستاره تهران و وابسته به شرکت هواپیمایی هما است. این هتل مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده و با بیش از 117 واحد اقامتی امکانات رفاهی مختلفی را در اختیار مسافران خود قرار می دهد. این هتل در خیابان ونک واقع شده و به دلیل دسترسی آسان به خیابان ولیعصر و مراکز خرید، کافه ها، رستوران ها و سایر مکان های تفریحی بسیار مناسب است. این در حالی است که پارک ملت و پارک ساعی در چند قدمی این هتل قرار دارند و مردم می توانند برای تفریح به آنجا بروند.

هتل اسپیناس پالاس

یکی از بهترین هتل های تهران، هتل اسپیناس است. این هتل همیشه میزبان افراد مهم سیاسی، اقتصادی و ... است. قرار گرفتن روی تپه‌های بلند در یک منطقه خاص باعث شده تا مهمانانی که به دنبال آرامش هستند این هتل را انتخاب کنند. از امکانات رفاهی متعدد این هتل می‌توان به رستوران فرانسوی، تایلندی، غذاهای دریایی و سنتی، مجموعه ورزشی، کافی شاپ، پارکینگ اختصاصی، فروشگاه، خشکشویی، کافی نت و ... اشاره کرد.

هتل پارسیان استقلال تهران

هتل استقلال یا همان رویال هیلتون سابق یکی از بزرگترین هتل‌های بین المللی است و به دلیل امکانات عالی و موقعیت جغرافیایی خاص یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت چند روزه است. همچنین این هتل در شمال تهران و نزدیک به مجتمع های تفریحی تله کابین، مجموعه کاخ های سعدآباد و نیاوران و مراکز خرید واقع شده است که باعث شده افراد زیادی هتل استقلال را برای اقامت در تهران انتخاب کنند. این هتل دارای 500 اتاق شیک و مجلل است و دارای امکاناتی نظیر آلاچیق، ترانسفر فرودگاهی، آمفی تئاتر مدرن، سالن چند منظوره، سالن ضیافت، سالن اجتماعات، استخر، سونا و جکوزی است.

هتل پارسیان استقلال تهران

هتل پارسیان آزادی تهران

هتل هایت سابق یا هتل پارسیان آزادی امروز در تقاطع بزرگراه چمران و یادگار در منطقه اوین قرار دارد. اگر به دنبال هتلی هستید که علاوه بر امکانات رفاهی خاص، دسترسی آسان به اکثر نقاط شهر را برای شما فراهم کند، پارسیان آزادی یکی از بهترین هتل هاست و اقامتی بی نظیر را برای سفر به تهران برای شما فراهم می‌کند. این هتل با 450 اتاق و 50 سوئیت و امکاناتی مانند رستوران و کافه، گالری طلا، خشکشویی، تاکسی سرویس، پارکینگ، روم سرویس 24 ساعته، اتاق‌های مختلف جلسات و سمینارها و همچنین امکانات ورزشی و سرگرمی، به مهمانان خود ارائه می کند. 

جاذبه‌های گردشگری تهران

برج آزادی که قبل از انقلاب، برج شهیاد نام داشت یکی از نمادهای اصلی شهر تهران بود و بسیاری از مردم ایران و کشورهای دیگر ، کشور ما ایران را با نماد برج آزادی می‌شناختند. برج آزادی در سال 1349 توسط معمار ایرانی حسین امانت ساخته شد و برای یادبود جشن های 2500 ساله شاهنشاهی ایران بنا شده است. روز گشایش برج آزادی برای نخستین بار از منشور حقوق بشر کوروش توسط محمدرضا پهلوی و فرح پلهوی رونمایی شد. معماری برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی و ساسانی و اسلامی است که دارای چهار طبقه است. این برج دارای چندین سالن نمایش و نگارخانه و کتابخانه و موزه است. 

جاذبه‌های گردشگری تهران

برج میلاد 

برج میلاد که یک برج مخابراتی در شمال غربی تهران است با 435 متر ارتفاع بلندترین برج ایران است که 13 هزار متر زیربنا دارد. برج میلاد نیز چند سالی هست که جزو نمادهای شهر تهران شده است. برج میلاد در سال 1387 بازگشایی شد. کاربردهای برج میلاد از نظر مخابراتی قابل ملاحظه است از جمله ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بی سیم و بهینه سازی پوشش رادیو و تلویزیونی، گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه های پی جو و بی سیم و ... . در طبقات مختلف برج میلاد امکانات گردشگری از جمله رستوران گردان، سکوی دید باز و بسته، فضای گردشگری و هنری و تجاری، موزه مشاهیر ایران، فود کورت، واحدهای تجاری، مرکز همایش بین المللی، پارک دلفین ها، پینت بال، سینمای گیم 7 بعدی، لیزربوم، رستوران سنتی، کافه آبشار و رواق های هنری وجود دارد. 

پل طبیعت 

پل طبیعت یک پل دو طبقه برای پیاده روی است که در منطقه عباس آباد واقع شده د. پل طبیعت به بزرگراه مدرس و بوستان طالقانی و پارک آب و آتش متصل است. پل طبیعت در سال 1388 شروع به کار کرد و در سال 1393 افتتاح شد. طول پل طبیعت 300 متر است و حدوئد 2000 تن وزن سازه‌های آن است. در طول پل طبیعت، مراکز تفریحی و گردشگری، رستوران و کافه و کافی شاپ در کنار فضای سبز وجود دارد.

پل طبیعت 

کاخ سعدآباد

کاخ سعد آباد که مجموعه‌ای از کاخ‌ها و عمارت‌ها در شمالی ترین منطقه تهران یعنی دربند واقع شده است، مساحت آن حدود 110 هکتار است. این مجموعه شامل جنگل، چشمه سار، قنات، باغ، گلخانه و خیابان است که با کوه البرز و گلاب دره و ولنجک و تجریش همسایگی دارد. در وسط محوطه کاخ سعد آباد رودخانه جعفرآباد در جریان است. کاخ سعد آباد مربوط به دوران قاجار و دوران پهلوی است که دارای ساختمان‌ها و موزه‌های مختلف است. کاخ بهمن، کاخ احمد شاهی، کاخ اختصاصی، کاخ ملکه مادر، کاخ سبز، کاخ موزه سفید، موزه آب، موزه استاد بهزاد، موزه برادران امیدوار، موزه چهره‌های ماندگار، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه ظروف سلطنتی، موزه مردم شناسی، موزه مینیاتور استاد آبکا، موزه نگارستان و ... از جمله ساختمان‌های کاخ سعد آباد است. 

قصر قاجار 

قصر قاجار یکی از کاخ‌های دوران قاجار است که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است و از قدیمی‌ترین قصرهای پادشاهان این سلسله در تهران به شمار می‌رود. قصر قاجار در جاده قدیم شمیران و عباس آباد است که در زمان رضاشاه نابود شد و زندان قصر جای آن را گرفت. از بنای قصر قاجار فقط یک کلاه فرنگی و یک ساختمان قدیمی به جا مانده که در اخیتار نیروی انتظامی و قضایی است.    

قصر قاجار 

کاخ سلطنت آباد

کاخ سلطنت آباد در زمان ناصرالدین شاه قاجار در سال 1265 شمسی در منطقه روستای رستم آباد ساخته شد. هنر دوره قاجار و سبک معماری قاجار در این کاخ به چشم می‌خورد. کاخ سلطنت آباد بزرگ ترین کاخ و باغ ییلاقی ناصرالدین شاه در شمیران بوده است که دارای استخر پهناوری است. عمارت بیرونی و عمارت اندرونی، آبدارخانه و حوضخانه و برج چند طبقه در این باغ دیده می‌شود. در زمان پهلوی، کاخ سلطنت آباد به کارخانه مهمات سازی تبدیل شد و در حال حاضر نیز همین کاربرد را دارد. 

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در منطقه نیاوران با مساحت حدود 11 هکتار قرار دارد. کاخ نیاوران در منطقه روستایی به نام گرده‌وی یا گرده به ساخته شد که باغ ییلاقی فتحعلی شاه قاجار بوده است. کاخ صاحبقرانیه توسط ناصرالدین شاه در کاخ نیاوران ساخته شد و بنای دیگری به نام کوشک احمدشاهی نیز در این کاخ بنا شد. در سال 1337 به دستور محمدرضا پهلوی این کاخ دوباره احداث شد و در سال 1346 به بهره‌برداری رسید. کاخ نیاوران در دو طبقه و نیم ساخته شد که خانواده محمدرضا پهلوی در آن سکونت داشتند. از سال 1365 تا کنون ، کاخ موزه نیاوران برای بازدید عموم بازگشایی شد و مزه جهان‌نما و کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی نیز به این مجموعه موزه برای بازدید عموم اضافه شد. ساعت کار کاخ موزه نیاوران از ساعت 9 الی 17 هر روز است. 

کاخ نیاوران

کاخ گلستان

کاخ گلستان که 440 سال پیش ساخته شده است در زمان آقا محمدخان قاجار شروع و در زمان فتحعلی شاه قاجار به پایان رسید. کاخ گلستان از زمان صفویه تا کنون همواره در حال تغییر بوده است. در زمان صفویان، بنیان کاخ گلستان در زمان شاه عباس صفوی ریخته شده است و چهار باغ در زمان شاه سلیمان صفوی در این کاخ احداث شد ولی در حال حاضر خبری از این بناها نیست. کاخ گلستان از دوره زندیه و قاجار به جا مانده است و از کاخ‌هایی است که در مرکز شهر قرار دارد. در سال 2007 کاخ گلستان ثبت یونسکو شد.

بناهای داخل کاخ گلستان شامل شمس العماره، تالار سلام، تالار آیینه، ایوان تخت مرمر، حوضخانه، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان و حوضخانه عمارت بادگیر است. بناهایی که در گذشته در کاخ گلستان برپا بوده است نیز شامل خوابگاه ناصری، عمارت اندرونی، عمارت خروجی، تالار خاقان مغفور، دروازه نقاره خانه، تکیه دولت، عمارت صندوق خانه و رخت دارخانه سلطنتی است. 

کاخ گلستان

کاخ مرمر و حادثه ترور شاه

کاخ مرمر از کاخ‌های دوره پهلوی بوده که در مرکز شهر واقع شده است. کاخ مرمر به دستور رضا شاه ساخته شد و دفتر رسمی شاه و محل ملاقات‌ها و دیدارها و برگزاری مراسم شرفیابی بود. کاخ مرمر محل زندگی محمدرضا شاه پهلوی و فوزیه بوده است و مراسم عقد شاه با ثریا و نامزدی شاه با فرح نیز در کاخ مرمر برگزار شد. بعد از حادثه ترور شاه در کاخ مرمر، محل زندگی شاه به کاخ صاحبقرانیه انتقال یافت و در سال 1355 کاخ مرمر به موزه پهلوی تبدیل شد. کاخ مرمر در خیابان امام خمینی و خیابان ولیعصر واقع شده است. چنانچه قصد سفر به تهران را دارید بازدید از این مکان را فراموش نکنید.

کاخ فرح

کاخ فرح آباد بنایی است که باید در سفر به تهران حتما از آن بازدید کنید. این کاخ در زمان قاجار در انتهای خیابان فرح آباد یا پیروزی فعلی ساخته شده است. کاخ فرح آباد به دستور مظفرالدین شاه قاجار در دوشان تپه یا فرح آباد بنا شد که در سال 1283 شمسی به بهره برداری رسید. کاخ فرح آباد بر اساس کاخ تروکادرو پاریس به صورت یک نیم دایره ساخته شد که دارای ایوان‌های روباز در دور تا دور بنا است.

کاخ فرح

کاخ بهارستان

کاخ بهارستان یا عمارت بهارستان یا دارالشورای ملی ایران که محل برگزاری نشست‌های مجلس شورای ملی بوده است از قرن سیزدهم هجری ساخته شده است. در سال 1289 میرزاحسین خان سپهسالار ساخت عمارت‌های بزرگی مثل کاخ بهارستان در زمین‌های بهارستان را شروع کرد. مهمترین ساختمان‌هایی که میرزاحسین خان سپهسالار ساخت همین کاخ بهارستان بود که محل زندگی سپهسالار نیز در همین عمارت بود. کاخ بهارستان امروزه به عنوان ساختمان مشروطه یا مجلس شورای ملی شناخته می‌شود. بعد از مرگ سپهسالار، ناصرالدین شاه عمارت بهارستان را تصرف کرد و تا سال 1309 عمه ناصرالدین شاه و دختر فتحعلی شاه که همسر سپهسالار نیز بود به نام قمر السلطنه در این کاخ زندگی می‌کرد. 

باغ فردوس 

عمارت باغ فردوس که در نزدیکی میدان تجریش در خیابان ولیعصر در محله شمیران است، در سال 1264 به دستور محمدشاه قاجار ساخته شد ولی به علت بیماری و مرگ محمدشاه ناتمام ماند. این قصر ناتمام که محمدیه نام داشت محل فوت محمدشاه قاجار بود ولی اطرافیان محمدشاه قاجار در نزدیکی همان عمارت محمدیه، عمارت دیگری در یک باغ احداث کردند که به باغ فردوس شهرت یافت. عمارت باغ فردوس دارای دو طبقه بوده که به سبک قاجاریه ساخته شده است. این باغ بعدها به گوش فیل معروف شد.

در طی سال‌های بعد از آن، عمارت باغ فردوس تغییرات زیادی داشت و در سال 1316 در زمان پهلوی، وزارت معارف آن را خرید و دبیرستان شاپور تجریش در آنجا برپا شد. در سال 1350 به مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شد. بعد از انقلاب نیز در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. در حال حاضر موسسه لغت نامه دهخدا و موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران در آنجا مستقر است. 

باغ فردوس 

عمارت مسعودیه 

عمارت مسعودیه که به دوره قاجار تعلق دارد در میدان بهارستان قرار گرفته است. باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا که حاکم اصفهان بود ساخته شد. مسعود میرزا پسر ناصرالدین شاه بود که به ظل السلطان شهرت داشت. باغ مسعود میرزا در سال 1295 در زمینی به مساحت 4 هزار متر مربع ساخته شد. گچبری و کاشی کاری و نقاشی‌های دیواری و خطاطی‌های این ساختمان از ویژگی‌های معماری عمارت مسعودیه است. بخش‌های مختلف عمارت مسعودیه شامل عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه، حیاط سید جوادی،  حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت سر در پیاده رو، عمارت سر در کالسکه رو ، باغ دیوان خانه و ... است. 

کاخ دادگستری 

کاخ دادگستری که در خیابان خیام واقع است جزو بناهای تاریخی پایتخت ایران به حساب آمده و در زمان صدرالاشراف، دومین رئیس عدلیه ساخته شد. سبک معماری بنای کاخ دادگستری به صورت نوکلاسیک است که معمار سرشناس ارمنی گابریل گورکیان طراحی کرده است. کاخ دادگستری از چهار طرف مشرف به خیابان اصلی بوده و مجسمه‌های استادان بزرگ ایرانی از جمله بانوی عدالت و انوشیروان دادگر را در منظره خود دارد.

کاخ دادگستری 

موزه‌های تهران

موزه آبگینه و سفالینه از موزه های بسیار زیبای شهر است که در خیابان سی تیر واقع شده است. موزه آبگینه و سفالینه در زمان قاجار ساخته شد و موزه ای تخصصی برای شیشه و سفال است. ساختمان موزه آبگینه و سفالینه به صورت هشت ضلعی است و 7 هزار متر مربع مساحت دارد. این موزه در دو طبقه و پنج تالار با طرح های زیبا در پنجره ها و درب های آن ساخته شده است. معماری موزه آبگینه و سفالینه بر اساس معماری ارپایی و ایرانی است که پلکان آن از معماری روسی نشأت گرفته است. منبت کاری و آینه کاری و گچبری های زیبای این موزه برای تماشاگران و بازدید کنندگان بسیار جذاب است. 

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان در سال 1222 قمری به عنوان اقامت‌گاهی تابستانی برای فتحعلی شاه قاجار ساخته شد که سبک آن به صورت کلاه فرنگی بوده و دو عمارت در باغ موزه نگارستان به نام دلگشا و تالار قلمدان وجود دارد. باغ موزه نگارستان که از بناهای قدیمی شهر است دارای چهار تالار و یک کتابخانه، با چهار سالن و همچنین 64 اتاق است. تالارهای این باغ موزه  دارای نقوش طلایی و آینه کاری است. نقاشی‌های پرتره هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش،  عبدالله نقاش باشی و میرزا بابا نقاش در یکی از تالارهای باغ موزه نگارستان برای تماشا گردآوردی شده است. 

باغ موزه نگارستان

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی یا باغ سپهبد که در منطقه الهیه واقع شده است از جاذبه‌های گردشگری شهر است. باغ موزه هنر ایرانی در سال 1310 در زمان رضاشاه ساخته شد. باغ موزه هنر ایرانی در ابتدا یک باغ شخصی متعلق به همسر سپهبد امیر احمدی بوده است که بعد از انقلاب با واگذاری به خانه سینما به صورت یک موزه در آمده است. فعالیت باغ موزه هنر ایرانی رسما به عنوان موزه از سال 1386 آغاز شده است. ماکت‌های آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری ایران از جمله هشت بهشت، کاروانسرای مهیار، شمس العماره، چهل ستون، سی و سه پل، قره کلیسا، گنبد باغ فین کاشان، نقش رستم، برج آزادی، برج میلاد، گنبد سلطانیه، گنبد قابوس و مقبره دانیال نبی در باغ موزه هنر ایرانی به نمایش گذاشته شده است. 

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه قصر 

باغ موزه قصر که ابتدا زندان قصر بوده در حال حاضر به باغ موزه قصر تبدیل شده است.  این باغ موزه در خیابان پلیس واقع در بزرگراه شهید صیاد شیرازی است. زندان قصر در سال 1308 به دست رضا شاه بازگشایی شد و 800 زندانی گنجایش داشت. در سال 1383 زندان قصر تعطیل شد و بخش‌هایی از آن به دست شهرداری تخریب شد و با ثبت زندان قصر به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی ، از ادامه تخریب این زندان جلوگیری شد و در سال 1391 به عنوان باغ موزه گشایش یافت. 

باغ موزه وزیری

باغ موزه وزیری یا غار موزه که به دست ناصر هوشمند وزیری در شمال تهران ساخته شد در زمینی به مساحت هزار متر مربع قرار دارد. غار موزه در لواسان واقع شده است. اولین غار موزه خصوصی در ایران همین موزه وزیری بوده که به دست استاد وزیری طراحی شده است. داستان‌های شاهنامه فردوسی و فولکلور ایران و فرهنگ ایرانی و سنتی، همه به دست خود استاد وزیری ساخته شده است. بسیاری از دانشجویان هنر و مردم عادی از این موزه هنری و زیبا بازدید می‌کنند. 

باغ موزه وزیری

رستوران‌های تهران

رستوران گردی یکی از جذاب ترین قسمت‌های سفر به تهران است که معمولا افراد برای هر قسمت از سفر اگر ارزشی قائل نباشند و به خدمات سطح پایین هم رضایت دهند، برای قسمت رستوران و کافه و غذاخوری کوتاه نمی‌آیند و رستوران خوب با غذایی با کیفیت و قیمت مناسب را انتخاب می‌کنند. در ادامه به معرفی رستوران‌های شهر تهران چه از نظر معروفیت و چه از نظر کیفیت می‌پردازیم. 

رستوران مسلم 

رستوران مسلم که در بازار بزرگ، نبش سبزه میدان سر کوچه حج رحیم خان واقع است، یکی از معروف ترین رستوران‌ها است. حجم غذا در رستوران مسلم زیاد است و هر پرس برای دو نفر مناسب می‌باشد. رستوران مسلم از شهرت زیادی برای تهرانی ها و مسافرانی که به شهر تهران می‌آیند برخوردار است. 

رستوران ایتالیایی سنسو 

رستوران ایتالیایی سنسو در خیابان رامین جنوبی است که از بهترین رستوران‌های تهران برای سرو غذای ایتالیایی به حساب می‌آید. انواع پاستا و سالاد و استیک و پیتزا را در این رستوران دنج می‌توانید سفارش بدهید. فضایی نوستالژیک و نیمه تاریک رستوران ایتالیایی سنسو از جذابیت های این رستوران است.

رستوران ایتالیایی سنسو 

رستوران مس توران

رستوران مس توران نیز در خیابان باهنر نزدیک میدان نیاوران است که از معروف‌ترین رستوران‌های تهران است و کیفیت غذای آن بسیار عالی است. کباب شاهنامه از غذاهای معروف این رستوران بوده که در کنار انواع سالاد ایرانی سرو می‌شود. المان‌های ایرانی و طراحی خاص این رستوران جذابیت زیادی را برای مشتریان ایجاد می‌کند. از ویژگی‌های ایرانی/سنتی رستوران مس توران می‌توان به آفتابه و لگن مسی یا برنجی اشاره کرده که قبل از غذا برای مشتریان آورده می‌شود تا با آب معطر دست‌های خود را بشورند. 

رستوران کوبابا

رستوران کوبابا فضایی نیمه باز دارد و از رستوران‌های معروف شهر است. رستوران کوبابا در جردن واقع است که از ویژگی‌های آن فضای بسیار شیک و متفاوت آن است. منوی رستوران کوبابا غذاهای ایرانی و لبنانی و افغانی سرو می‌شود. سالاد فتوش و فلافل و سمبوسه و سالاد تبوله و حمص از پیش غذاهای معروف رستوران کوبابا است . غذاهای خوشمزه رستوران کوبابا زیاد است که بهترین آنها اسکندر افندی‌، پلوی افغانی، موساکای بادمجان و خورشت بادمجان با قوره است. برای صبحانه نیز می‌توانید رستوران کوبابا را انتخاب کنید. قیمت غذاهای رستوران کوبابا بالا می‌باشد. 

رستوران کوبابا

رستوران حس توران

رستوران حس توران در خیابان فرشته از رستوران‌های لوکس تهران است که انواع کباب و کته و برنج و خورشت ایرانی را در این رستوران در کنار غذاهای خارجی می‌توانید سفارش بدهید. کیفیت غذای رستوران حس توران بالا می‌باشد ولی قیمت‌ها نیز به همان نسبت بالا است. کباب رستوران حس توران درون شمشیر سرو می‌شود که بسیار شگفت انگیز و نوستالژیک است. 

کافه‌های تهران

کافه گردی از دوره قاجار در ایران مد شد و قهوه خانه‌های سنتی در این دوره به وجود آمد ولی کافه هایی با سبک جدید و کافی شاپ‌ها تقریبا در دو دهه آخر به وجود آمدند و مشتری‌های زیادی را به خود جذب کردند. کافه به معنی دور هم جمع شدن و مکانی عمومی است که برای نوشیدن قهوه و چای و ... استفاده می‌شده است. شهر تهران نیز یکی از پر کافه ترین شهرهای ایران است و یکی از کسب و کارهای پر رونق در آن، کافه داری است. در ادامه چند کافه از کافه های معروف تهران را برای شما معرفی می‌کنیم. 

کافه مسعودیه

کافه مسعودیه که در عمارت مسعودیه در خیابان بهارستان واقع شده است از جاذبه‌های گردشگری است و فضایی سنتی و قدیمی دارد که ما را در محیطی تاریخی قرار می‌دهد. صبحانه‌های بسیار عالی و خوشمزه کافه مسعودیه و قیمت مناسب آن برای انتخاب یک کافه برای گذراندن وقت و لذت بردن از آن عالی است. 

کافه مسعودیه

کافه ویونا پلازا

کافه ویونا پلازا از کافه‌های بسیار با کیفیت شهر است که در منطقه زعفرانیه قرار دارد و سرویس دهی مناسب و خوب آن، مشتریان را همیشه راضی نگه داشته است. صبحانه‌های کافه ویونا پلازا بسیار عالی بوده و برخورد کارکنان این کافه نیز بسیار محترمانه و مودبانه است. 

کافه رستوران کاوالی

کافه رستوران کاوالی در فرحزاد شمالی قرار دارد و یکی از کافه‌های مجلل شهر است که معماری آن نیز شبیه معماری اروپایی است. کافه رستوران کاوالی دارای دو طبقه است که یک طبقه آن برای میهمانان خاص و VIP  است. کیفیت غذاهای این کافه بسیار عالی است و فضای آن نیز بسیار دلنشین می‌باشد. 

کافه چای بار

کافه چای بار که در خیابان دزاشیب بوده از کافه‌های زیبا است که در فضای باز آن، در هوای عالی و آرامشی که در آن وجود دارد در گوشه‌ای دنج و به دور از شلوغی ، لذت این کافه را دو برابر می کند. انواع غذا و نوشیدنی سنتی در کافه چای بار سرو می‌شود. 

کافه نادری

کافه نادری در خیابان جمهوری در نزدیکی چهارراه استانبول واقع شده است. این کافه یک تکه به جا مانده از تهران قدیم بوده که برای جوانان نسل امروز به جا مانده است. حال و هوای قدیمی و میز و صندلی نوستالژیک کافه نادری از بهترین حس‌هایی است که یک کافه می‌تواند به مشتریانش بدهد. نوشیدنی‌های خوشمزه این کافه نیز دلیل خوبی برای انتخاب کافه نادری است. 

کافه نادری

بازار و مراکز خرید تهران

مراکز خرید تهران شامل بازارهای قدیمی و مراکز خرید جدید و تازه تاسیس است که در مرکز شهر و مناطق دیگر پراکنده شده‌اند و به نسبت شهرهای دیگر از رونق خوبی برخوردار است. بازار تهران که بازاری قدیمی است و در مرکز شهر واقع است در اطراف و میان خیابان‌های مولوی، مصطفی خمینی، پانزده خرداد و خیام واقع شده است. بازار بزرگ، بازار عباس آباد، بازار زید، پاچنار، بازار نجارها، بازار مسجد جامع، چهارسوق، فراش باشی و ... جزو گذرگاه‌های اصلی بازار است. بازار دارای پاساژ‌های مدرن نیز می‌باشد.

مراکز خرید دیگری نیز هست که بسیار لوکس هستند و قیمت اجناس در این مراکز خرید بسیار بالا می‌باشد. از جمله مراکز خرید گران می‌توان به پالادیوم و ایران مال اشاره کرد که جزو لوکس‌ترین بازارهای خاورمیانه نیز می‌باشد. بهترین برندهای دنیا در این مراکز خرید دارای شعبه می‌باشند. 

بازار و مراکز خرید تهران

نمایشگاه بین المللی 

محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی در بزرگراه چمران در مجموعه‌ای به مساحت 850 هزار متر مربع قرار دارد که تاسیس این نمایشگاه به سال 1338 بر می‌گردد و فعالیت سالن‌های این نمایشگاه در سال 1346 بوده است که تا امروز توسعه پیدا کرده است. نمایشگاه بین المللی سه در ورودی دارد که دو در از آنها در خیابان سئول و در دیگر در بزرگراه چمران می‌باشد. 

راه های دسترسی به نمایشگاه بین المللی از طریق بزرگراه نیایش، خیابان سئول یا از طریق بزرگراه چمران بعد از پمپ بنزین یا به سمت چهارراه پارک وی یا از طری خیابان یمن، خیابان رشید فضل الله می‌باشد که از درهای جنوبی و شمالی تردد انجام می‌شود. 

نکاتی که قبل از سفر به تهران باید بدانیم

یکی از شهرهای پر طرفدار ایران برای سفر، شهر تهران است؛ به علاوه مقصد اول مسافران خارجی نیز هست. چند نکته قبل از سفر به تهران باید رعایت شود که در این شهر به مشکل نخورید. اولین نکته، زمان رفتن به این شهر است. ایام نوروز بهترین زمان سفر به تهران است به دلیل خلوتی و نبود ترافیک شهری که از نظر حمل و نقل و بازدید جاذبه های گردشگری بسیار عالی است. در بقیه ایام سال شهر تهران بسیار شلوغ و پر ترافیک است. 

نکاتی که قبل از سفر به تهران باید بدانیم

نمایشگاه بین المللی شهر از 14 فرودین آغاز به کار می‌کند و هر چند روز به یک صنف و گروه تعلق دارد که محصولات و نوآوری های خود را به نمایش بگذارند. توصیه می‌شود در زمان نمایشگاه‌های بسیار پر طرفدار، اگر کار ضروری ندارید به تهران سفر نکنید. هتل های شهر تنوع بسیاری دارد و از هتل‌های 5 ستاره فوق لوکس تا هتل های سطح پایین و مهمانپذیرهایی با قیمت‌های پایین و حتی اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانید بسته به سلیقه و بودجه خود انتخاب کنید. فقط در ایام پیک باید از ماه‌ها قبل یا هفته‌های قبل اقدام کنید تا هتل مورد نظر خود را رزرو کنید. 

رستوران‌ها و کافه‌های شهر بسیار تنوع دارد. از کافه‌های گران قیمت شمال شهر گرفته تا کافه رستوران‌های میدان انقلاب و مناطق دیگر که قیمت‌های مناسبی دارند. انتخاب رستوران و کافه یکی از مهمترین گزینه‌های سفر به تهران است که بتوانید یک جای مطمئن که از کیفیت و سلامت آن اطمینان داشته باشید پیدا کنید. جاذبه‌های گردشگری شهر، پارک‌ها، موزه‌ها، سینماها، شهربازی و باغ وحش و ... در تمام ایام سال باز است به جز روزهایی خاص در سال مثل عاشورا یا روز طبیعت تعطیل است.

نکاتی که قبل از سفر به تهران باید بدانیم

تهران، شهری تجاری است و مراکز خرید زیادی دارد و بسیاری از مردم برای خرید به این شهر می‌آیند، برای خرید با کیفیت و با قیمت مناسب، باید بازارهای اصلی شهر را بشناسید و بعد اقدام نمایید. مراکز و پاساژها از نظر قیمت و کیفیت کالا بسیار متنوع است و برخی مراکز تجاری مثل پالادیوم دارای قیمت‌های بسیار بالا و مناطقی مثل عبدل آباد و بازار بزرگ دارای قیمت های مناسب تری برای خرید می‌باشد. 

سفر به تهران و خوش‌گذرانی

امیدوارم این مقاله برای شما که قصد سفر تفریحی یا تجاری دارید یا ساکن تهران هستید و به صورت کامل به شهر تهران آشنایی نداشته اید مفید باشد و بتوانید بسیاری از مکان‌های شهر را که تا به حال به گوشتان نخورده است پیدا کنید و برای یک بار هم که شده از آن بازدید نمایید. گشت و گذار در شهر تهران، بدون راهنما و بدون معرفی آن، کاری بسیار سخت و مشکل است و امید داریم که با خواندن این مقاله، برایتان بسیار آسان شده باشد. تجربه خود را از سفر به تهران با ما در میان بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
نسرین تایفی
12 اردیبهشت 1399
مردم تهران دیگه خیلی تو خودشونن و مث شهر های دیگه خون گرمی وجود نداره
پاسخ
فریبرز گودرزی
12 اردیبهشت 1399
عاشقانه تهران زندگی میکنم و از هیچ کدوم از شهر های ایران این حس رو نگرفتم
پاسخ
احمد مستوفی
12 اردیبهشت 1399
تهران واقعا شهر شلوغیه ولی خیلی ندرن و اروپایی دارن توش زندگی میکنن هرچند با لِول پایینتر
پاسخ
مریم کاشفی
12 اردیبهشت 1399
شب های وصف نشدنی تهران رو به همه پیشنهاد میکنم
پاسخ
هاتف همدانی
12 اردیبهشت 1399
چقد بدبخت بودیم تهران زندگی میکردیم نمیدونستیم انقد جاهای دیدنی داره توش ممنون از تارگتینو
پاسخ
کوروش طباطبایی
12 اردیبهشت 1399
تهران حرفی برای گفتن نمیزاره اگه هیچ هیچ دیدنی نباشه بیرون رفتن شبانه و رفتن به بام تهران خودش فلسفه زندگیه
پاسخ
محمد
21 بهمن 1398
تهران همیشه نور است ....
پاسخ
پرهام
21 بهمن 1398
عالی وکامل و مفید بود
پاسخ
محمد
15 بهمن 1398
خوب بوود
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.