انتشار: 1398/3/19
بروزرسانی: 1402/8/6
نکات ضروری سفر به یزد، شهر بادگیرها و دوچرخه‌ها

نکات ضروری سفر به یزد، شهر بادگیرها و دوچرخه‌ها

شهر یزد، که به عروس کویر یا شهر خشتی با بادگیرها و قنات‌هایش معروف است، یکی از مقاصد مهم گردشگری است، که سالانه توریست‌های داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود جلب می‌نماید. شهر یزد با داشتن کویرهایی زیبا بهترین مکان برای کویرنوردی است و آفرودبازهای زیادی به آن سفر می‌کنند. از جمله مکان‌های تاریخی آن می‌توان به آتشکده ورهام، باغ دولت آباد، زندان اسکندر، یخچال خشتی میبد، مجموعه امیر خچماق، هتل‌های سنتی شهر یزد، مسجد جامع یزد و ... اشاره نمود.
مشاهده عنوان‌های مقاله

شهر یزد مرکز استان یزد بوده که بین رشته کوه‌های شیرکوه و خرانق در دشت اردکان واقع شده است. آبادانی یزد در بهترین حالت خود مربوط به قرن هشتم هجری به بعد است، که اتابکان یزد باعث این پیشرفت بوده‌اند. شهر یزد به دلیل بافت قدیمی دست نخورده‌ای که دارد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.  جمعیت شهر یزد حدود 650 هزار نفر است که رتبه‌ی دوازدهمین شهر ایران را تصاحب کرده است. مساحت شهر یزد حدود 110 کیلومتر است. سفر به یزد یکی از جذاب‌ترین سفرها برای گردشگران داخلی و خارجی است. در ادامه همه چیز درباره سفر به یزد را می‌خوانید.

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم

تاریخچه شهر یزد

یزد از سرزمین‌های کهن و تاریخی ایران است که قدمتی سه هزار ساله دارد. این منطقه در دشتی پر از شن و ماسه در ارتفاع 1200 متر از سطح دریا قرار گرفته است. این شهر به عنوان قدیمی‌ترین شهر خاکی جهان و دومین شهر تاریخی جهان پس از ونیز شناخته شده است. برخی از تاریخ نویسان این شهر را به زمان اسکندر مقدونی و برخی دیگر به زمان ساسانیان و یزد گرد اول ربط می‌دهند. در واقع نام یزد را از نام یزدگرد و واژه یزش که به معنای ستایش است انتخاب کرده‌اند. این شهر در دوره‌های تاریخی توسط حاکمان فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. از مهمترین دوره‌های تاریخی این شهر می‌توان به پادشاهی مغول، دوره اتابکان، پادشاهی تیموریان، دوره آل مظفر، دوره صفویان، پادشاهی زندیان و دوره قاجار اشاره کرد.

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | تاریخچه شهر یزد

یزد به دلیل ساختمان‌های مذهبی زیاد عنوان دارالعباده را به خود اختصاص داده است. از زمان ساسانیان تا امروزه این شهر مرکز اصلی ابریشم بافی است و دارای کارخانه‌های بافندگی و ریسندگی زیادی می‌باشد. مهم‌ترین شهرهای قدیمی یزد شهرهای ولایت اصطخر و ابرقو است که با سفر به یزد بهتر به تاریخچه این شهر آشنا می‌شوید. غارهای آن نشانی از تمدن و شهر نشینی در مهریز و فهرج می‌دهد. شهر یزد در گذشته جزو سرزمین‌های مادها به شمار می‌رفته است. این شهر ترکیب جالبی از مردم دارد که 10 درصد از آنها پیرو آیین باستانی زرتشتی هستند. آتشکده‌ای زیبا در نزدیکی مرکز شهر شعله‌ای جاودانه را در خود جای داده است. همچنین اعتقاد بر این است که این شهر بزرگترین شهر خشتی مسکونی جهان است.

معماری یزد

شهر یزد در کویرهای ایران و نزدیک به جاده ابریشم و ادویه قرار گرفته است. خانه‌های این منطقه از خاک ساخته شده‌اند و شاهد یک سیستم ساخت و ساز فوق العاده استادانه در معماری خاکی است. یزد به دلیل تاریخ خیره کننده و خانه‌های قدیمی‌اش بسیار معروف است. من نمی‌توانم با توصیف خود تصویر واقعی از این شهر را برای شما بسازم زیرا باید با سفر به یزد، خودتان نقاط شگفت انگیزی در بخش قدیمی این شهر پیدا کنید. وقتی از کوچه‌های این شهر عبور می‌کنید متوجه ساباط خواهید شد. ساباط در شهرهای بیابانی و گرمسیری مانند یزد، کرمان، اصفهان، خوزستان و خراسان جنوبی یافت می‌شود. یکی از کارکردهای ساباط ایجاد سایه و مکانی خنک برای افرادی که از آن جا عبور می‌کنند.

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | معماری شهر یزد

سپس به بادگیرها روبه رو می‌شوید. بادگیر برج بلندی است که بر روی پشت بام ساخته شده و هدف آن خنک کردن فضای داخلی ساختمان با بهبود گردش هوا است. بنابراین با قرار گرفتن در زیر هر بادگیر، با وجود بیرون، مطمئنا گرما را احساس نخواهید کرد. قسمت جالب بعدی شهر درکوب و حلقه است. می‌توان گفت مهمترین ویژگی درهای قدیمی استان یزد همین درکوب و حلقه است و به شکل خاصی طراحی شده‌اند.

  به طوری که یک در زن برای مردان و دیگری برای زنان است. وقتی مردی در را می زند صدای بم و وقتی زن در می زند بسیار پایین و آهسته است. بنابراین، افرادی که در داخل خانه زندگی می کنند می‌توانند متوجه شوند که آیا یک زن پشت در است یا یک مرد. همچنین به خاطر معماری متفاوت و خاص مناره‌ها، گنبدها، آب انبارها، قنات‌ها، یخچال‌ها، آتشکده‌های زردتشتی، مسجدها و بازارچه‌ها این شهر بسیار معروف است.

آثار تاریخی شهر یزد

این شهر با توجه به قدمتی که دارد آثار تاریخی و دیدنی‌های زیادی را در خود جای داده است. همچنین به نام‌های دیگری مانند شهر دوچرخه‌ها، عروس کویر و شهر بادگیرها شهرت دارد. با سفر به یزد می‌توانید خانه‌های تاریخی، قنات‌ها، آب انبارها و کویرهای دیدنی این منطقه که همگی شهرت جهانی دارند را از نزدیک ببینید. دیگر آثار تاریخی این شهر خشتی ایران عبارتند از:

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | آثار تاریخی شهر یزد

  • آتشکده ورهام
  • باغ دولت آباد
  • زندان اسکندر
  • یخچال خشتی میبد
  • مجموعه امیر خچماق
  • هتل‌های سنتی شهر یزد 
  • مسجد جامع یزد 
  • آتشکده زرتشتیان یزد
  • موزه آیینه و روشنایی یزد
  • خانه لاری‌ها
  • خانه هنر یزد
  • حمام خان یزد
  • آب انبار 6 بادگیر
  • قنات زارچ
  • منار جنبان خرانق

خانه‌های تاریخی شهر یزد

تعداد زیادی خانه‌های خشتی با گج بری‌ها و تزئینات خارق‌العاده در شهر یزد وجود دارند که چشم هر ببینده‌ای را در هنگام سفر به یزد محو خود می‌کنند. هر کدام از این خانه‌ها به دوره و زمانی مربوط می‌شوند. خانه لاری‌ها یکی از خانه‌های با ارزش یزد است قدمتش به دوره قاجار بر می‌گردد. خانه ملک زاده مربوط به دوره قاجار است، خانه ملک التجار از شگفت انگیزترین خانه‌های یزد می‌باشد و قدمتش به دوران قاجار بر می‌گردد.

خانه کلاهدوزها از زیباترین خانه‌های تاریخی یزد است که در سال 1269 و در زمان حکومت قاجار ساخته شده است، این خانه را به اسم موزه آب یزد نیز می‌شناسند. خانه گلشن مربوط به دوره قاجار است و امروزه به یکی از معروف‌ترین هتل‌های یزد یعنی هتل لاله تبدیل شده است. خانه آقا زاده ابر کوه مربوط به دوران قاجار است و تنها عمارتی است که باد گیر دو طبقه دارد. دیگر خانه‌های تاریخی شهر یزد عبارتند از:

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | خانه های تاریخی شهر یزد

  • خانه مرتاض
  • خانه شکوهی
  • خانه حاج کاظم رسولیان
  • خانه اخوان سیگاری
  • خانه هنر
  • خانه نواب وکیل
  • خانه شفیع پور یزد
  • خانه ریسمانیان
  • خانه صولت
  • خانه سالار میبد
  • خانه تهرانی‌ها یا هتل موزه فهادان
  • خانه وحشی بافقی

میدان و مسجد امیر چخماق

مجموعه‌امیرچخماق تقریبا همه دیدنی‌ها را در خودش جای داده. این مجموعه شامل بازار، تکیه، خانقاه، آب انبار و مسجد می‌باشد و زیبایی و بزرگیش هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

آدرس: خیابان امام، میدان امیر چخماق

باغ دولت آباد و بلندترین بادگیر دنیا

یکی از بی‌نظیرترین باغ‎‌های ایران باغ دولت آباد است. باغی سرسبز در دل کویر که یادگار اواخر دوره افشاریه به حساب می‌آید. بزرگترین حسن باغ، وجود بلندترین بادگیر جهان در آن است. بادگیری با ارتفاع 33 متر و هشتاد سانتی‌متر که با تولید هوای خنک از مهمانان باغ استقبال می‌نماید.

آدرس: بلوار دولت آباد و خیابان رجایی

باغ دولت آباد و بلندترین بادگیر دنیا | سفر به یزد

مسجد جامع کبیر

مسجد جامع کبیر یزد در طی حدود 100 سال و سه دوره بنا شده‌ است. این مسجد یکی از زیباترین مساجد دوره تیموری بوده که از نظر کاشی‌کاری، سر درِ بلند، مناره‌ها و کتیبه آن در زمره زیباترین شاهکار‌های معماری قرن نهم هجری قمری قرار گرفته است.

آدرس: خیابان امام، خیابان مسجد جامع

خانه لاری ها

خانه لاری‌ها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است. این خانه از حیث در‌ها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاق‌های آئینه کاری و نقاشی شده‌اش یکی از زیباترین خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم محسوب می‌گردد.

آدرس: خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاورعمارت کلاه فرنگی

موزه آب (خانه کلاهدوزها)

یکی از قشنگ‌ترین خانه‌های یزد، خانه کلاهدوز‌ها است. خانه کلاهدوز‌ها مثل بیشتر خانه‌های یزد، خانه‌ای است باصفا در پنج طبقه که این منطقه را تماشایی‌تر کرده است. موزه آب موجود در این خانه نیز برای شناخت لوازم حفر قنوات، ابزار و ادوات اندازه‌گیری حجم آب، وسایل تأمین روشنایی در قنات، ظروف نگهداری و حمل آب جای مناسبی می‌باشد. بازار مسگر‌های نیز در نزدیکی موزه آب و خیابان قیام واقع شده است.

آدرس: میدان امیر چخماق، ابتدای خیابان قیام

موزه آب (خانه کلاهدوزها) | سفر به یزد

آتشکده بهرام (ورهرام)

آتشکده  بهرام یا ورهرام که در وسط حیاطی سرسبز، با درختان کاج و سرو سر به فلک کشیده قرار گرفته از دیدنی‌های یزد محسوب می‌گردد. آتش درون این آتشکده بیش از 1500 سال که خاموش نشده است.

آدرس: خیابان آیت الله کاشانی

ساباط های یزد

یکی از زیبایی‌های یزد، کوچه پس کوچه‌های سرپوشیده آن است که به آن‌ها ساباط یا راهرو و دالان گفته می‌شود. جایی که به خصوص در تابستان می‌توان از گرمای هوای کویر به زیر سایه‌اش پناه برد و از زیبایی‌های آن بهره برد.

آدرس: ساباط های یزد واقع در یزد بلوار امامزاده جعفر خیابان مصلی

آب انبار شش بادگیری

یزد شهر بادگیر‌ها است و تنها آب انبار شش بادگیری جهان در آن قرار داشته است. این بنا در ابتدا تنها سه بادگیر داشت و بعد‌ها سه بادگیر دیگر نیز به آن اضافه شد. آب انبار شش بادگیری یزد عمر چندانی نداشته و از نظر معماری اهمیت پیدا کرده است.

آدرس: محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر

آب انبار شش بادگیری | سفر به یزد

موقعیت جرافیایی شهر یزد

یکی از استان‌های مرکزی ایران شهر یزد می‌باشد، که از شمال با استان اصفهان از جنوب با استان کرمان از شرق با استان خراسان جنوبی و از غرب با استان فارس همسایه است. این شهر در طول تاریخ از بحران‌ها و فشارهای فرهنگی و نژادی به دلیل دور بودنش از مرزهای ایران در امان مانده است. طبق آخرین تقسیمات کشوری استان یزد شامل 15 شهر، 7 شهرستان، 14 بخش و 38 دهستان می‌باشد. شهرستان‌های این استان عبارتند از اردکان، ابرکوه، تفت، بافق، میبد، مهریز که در هنگام سفر به یزد می‌توانید از نزدیک جذابیت‌های آن‌ها را ببینید.

این استان از پستی و بلندی، چاله‌ها و کفه‌های کویری زیادی تشکیل شده است، این ناهمواری‌ها به پنج گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از دشت و جلگه، کوه و کوهپایه، بیابان، تپه‌های ماسه‌ای و کویرها و مناطق شور. رشته کوه معروف شیر کوه مانند دیواری بخش مرکزی استان را از بخش غربی آن جدا می‌کند. کوه خرانق از دیگر ارتفاعات مهم این استان می‌باشد. 

موقعیت جرافیایی شهر یزد | سفر به یزد

آب و هوای شهر یزد

یزد در بخش مرکزی فلات ایران قرار گرفته است و ناسازگارترین عوامل طبیعی مانند دور بودن از دریا، بارش اندک همراه با تبخیر شدید، نزدیکی به کویر نمک، رطوبت کم و گرمای زیاد بر آن اثر می‌گذارند به همین دلیل به یکی از خشک‌ترین مناطق ایران تبدیل شده است. آب و هوای این منطقه گرم و خشک و بیابانی است. از این رو می‌توان فقط دو فصل را برای این استان در نظر گرفت. فصل کوتاه سرما از آبان تا پایان بهمن و فصل بلند گرما از اسفند تا اواخر مهر است، که بهترین فصل سفر به یزد در فصل کوتاه سرما می‌باشد.

مراکز آموزش عالی شهر یزد

شهر یزد دارای دانشگاه‌های سراسری، آزاد و همچنین پیام نور و غیرانتفاعی است. این شهر از لحاظ تحصیلات جزو بهترین شهرهای دانشجویی است. در کنکور سراسری معمولا رتبه‌های نخست را دانشجویان یزدی تصاحب می‌کنند. از جمله دانشگاه‌های یزد عبارتند از:

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | مراکز آموزش عالی شهر یزد

  •  دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
  •  مرکز تربیت معلم یزد
  •  دانشگاه جامع علمی و کاربردی یزد
  •  دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد

رستوران‌های یزد

رستوران‌های شهر یزد به علت سنتی بودن طرفداران زیادی دارد. این رستوران‌ها که با خونگرمی مردم یزد عجین شده مراکز خوبی برای مراجعه و لذت بردن از طعم غذاهای یزدی است. این رستوران‌ها که طعم غذاهای مادری داده و خاطرات شیرین کودکی را تداعی می‌کند. در ادامه بهترین رستوران‌های این شهر معرفی شده‌اند و در هنگام سفر به یزد می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و نهایت لذت را از سفر خود ببرید.

رستوران خان دو حد

این رستوران یکی از رستوران‌های قدیمی یزد است که فضا و دکوری سنتی دارد. در این رستوران علاوه بر غذاهای ایرانی و سنتی می‌توانید فست فود نیز سفارش دهید. همچنین سه وعده صبحانه، نهار و شام را ارائه می‌دهد. آش شولی یکی از غذاهای سنتی یزد و بسیار پر طرفدار است، حتما به عنوان پیش غذا سفارش دهید و امتحانش کنید. غذاهای معروف این رستوران عبارتند از لقمه مخصوص، جوجه کباب بدون استخوان، کباب قفقازی، دیزی و قیمه یزدی. 

  • آدرس: بلوار عاصی زاده و در کوچه سنگزیزه واقع شده است. 

رستوران فوکا

از مهمترین امکانات این رستوران می‌توان به امکان رزرو میزها به صورت دربست و گروهی، دارای منوی گیاهی برای گیاهخواران، دارای ظرفیت 150 تا 200 نفر، امکان ارسال غذا به خارج از رستوران، دارای غذای ایرانی و فرنگی، دارای منوی فارسی و انگلیسی، دارای نوشیدنی‌های سرد و گرم، دارای دسرها و کیک‌های جدید و متنوع، دارای پارکینگ و وای فای رایگان و فضایی برای کشیدن سیگار اشاره کرد. معروف‌ترین غذاهای این رستوران عبارتند از انواع کباب‌ها مانند شاه عباسی، درباری، برگ، وزیری، کوبیده، خوراک ماهیچه. 

  • آدرس: خیابان مسجد جامع، نرسیده به مسجد جامع قرار گرفته است. 

رستوران مارکوپولو

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | رستوران‌های معروف شهر یزد

این رستوران منظره بی نظیری دارد که در هیچ کجای یزد نمی‌توانید پیدا کنید. کباب و نان تازه این رستوران در اولویت مسافران و گردشگران قرار دارد. همچنین سوپ عدس یزدی یکی از پرطرفدارترین پیش غذاهای این رستوران می‌باشد. انواع خورشت، جوجه، شیشلیک، کوکو، سالادهای متنوع، سوپ و آش از دیگر غذاهای این رستوران هستند. از مارکوپولو می‌توانید مسجد جامع را ببنید و در کنار صرف غذا، کلی عکس‌های قشنگ بگیرد. جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند بازار چهار سوق یزد، کنیسه ملا آقا بابا و بقعه سید رکن الدین در نزدیکی این رستوران قرار گرفته‌اند.

  • آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع و کوچه ششم واقع شده است. 

رستوران گل سرخ 

این رستوران در سال 1385 افتتحاح شده است. در گل سرخ انواع غذاهای ایرانی و فرنگی مانند انواع خوراک، خورش، کباب، چلو، سوپ، پیتزا، برگر، سوخاری و سیب زمینی سرو می‌شوند. چلو کباب از پر طرفدارترین غذاهای این رستوران است. به دلیل حجم زیاد غذا و قیمت پایین آن این رستوران نسبت به سایر رستوران‌های یزد بسیار محبوب می‌باشد. در نزدیکی این رستوران جاذبه‌های گردشکری زیادی مانند دخمه زرتشتیان، خانه نواب وکیل، هتل فرهنگیان یزد و خانه نواب وکیل قرار گرفته‌اند. امکانات گل سرخ شامل دسترسی ویلچر، صندلی کودک و غذای بیرون بر است. 

  • آدرس: خیابان دانشگاه و اول بلوار فردوسی قرار گرفته است.

رستوران پناهنده

این رستوران دکوراسیون ساده، ظاهر قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است. تمام غذاهای این رستوران توسط سر آشپزان قدیمی و حرفه‌ای طبخ می‌شود. همچنین از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده می‌کنند. آیتم‌های پر طرفدار موجود در منوی این رستوران عبارتند از خوراک جوجه کباب سر آشپز، چلو جوجه کباب سر آشپز، خوراک کباب کوبیده، چلو کباب کوبیده، زرشک پلو با مرغ.موزه آیینه و روشنایی یزد، موزه خودروهای تاریخی و کلاسیک و مجتمع تجاری قندهار از مکان‌های دیدنی نزدیک به این رستوران هستند. 

  • آدرس: خیابان کاشانی، روبه رو پارک هفت تیر و جنب بانک تجارت واقع شده است.

رستوران شاه مردان

این رستوران قدمتی هشتاد ساله دارد و در سفر به یزد حتما طعم غذاهایش را امتحان کنید. شاه مردان دارای سر آشپز حرفه‌ای و پرسنلی مجرب و آشنا به زبان انگلیسی است. همچنین دارای امکاناتی مانند امکان رزرو، منوی دو زبانه فارسی و انگلیسی، غذای بیرون بر و طبخ غذای سفارشی است. در شاه مردان از سینی‌های کنده کاری شده به جای بشقاب استفاده می‌کنند. این رستوران فضای بزرگی دارد و مناسب خانواده‌ها و یا افردای که به صورت گروهی سفر می‌کنند مناسب است. رهرام و آتشکده از جاذبه‌های تاریخی نزدیک به این رستوران هستند. 

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | رستوران‌های معروف شهر یزد

  • آدرس: خیابان کاشانی، نبش بلوار امام جعفر و ابتدای کوچه مازاری‌ها واقع شده است. 

 هتل‌های یزد

هتل‌های یزد در دو نوع سنتی و مدرن ساخته شده‌اند. در واقع بسیاری از این هتل‌ها طرفداران پر و پاقرص خود را دارند. هتل‌های سنتی معمولا توسط گردشگران خارجی مورد استقبال قرار می‌گیرد. هتل‌های مدرن نیز توجه دوستداران مد را به خود جلب می‌کند. در ادامه بهترین هتل‌های یزد معرفی شده‌اند و در سفر به یزد هر کدام را که خواستید می‌توانید انتخاب کنید. 

هتل پارسیان صفائیه

این هتل سنتی و پنج ستاره در سال 1355 تاسیس شده است. هتل پارسیان در خوش آب و هوا ترین منطقه یزد واقع شده است. معماری این هتل ترکیبی از معماری مدرنیته و سنتی در دو بخش مجزا است. اتاق‌های این هتل منظره چشم نوازی دارند و همگی رو به فضای سبز و منظره باغ هستند. امکانات این هتل عبارتند از صندوق امانات، فروشگاه، نماز خانه، لابی، خود پرداز، آژانس مسافرتی، آتلیه، کافی شاپ، چایخانه سنتی، ترانسفر رفت با هزینه، تاکسی سرویس، سالن ورزشی، ماساژ، خشکشویی، آرایشگاه، پارکینگ و کافی نت.

  • آدرس: خیابان تیمسار فلاحی، میدان امام حسن

هتل سنتی باغ مشیر الممالک

این هتل با وسعت 13000 هزار متر مربع در زمان مظفرالدین شاه قاجار ساخته شده است. باغ مشیر الممالک قبل از اینکه هتل باشد یک اثر تاریخی است و در آثار ملی ایران ثبت شده است. این هتل دسترسی آسانی به جاذبه‌های شهر یزد دارد. جوی‌های باریک وسط باغ، درختان انبوه و دیوارهای آجری جذابیت ای هتل را چندین برابر کرده‌اند و با سفر به یزد می‌توانید این همه زیبایی را یکجا ببینید. امکانات این هتل عبارتند از: رستوران، کافی شاپ، چایخانه سنتی، وای فای و خشکشویی

  • آدرس: یزد، خیابان انقلاب،بلوار مشیر

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | هتل‌های معروف شهر یزد

هتل داد 

این هتل 6 ستاره پیشینه نود ساله دارد و یکی از هتل‌های سنتی یزد می‌باشد. هتل داد دارای 88 اتاق سه تخته، دو تخته و یک تخته، اتاق ماه عسل و اتاق‌های متصل به هم است. همچنین این هتل دسترسی آسانی به بیشتر مکان‌های دیدنی یزد مانند آتشکده زرتشتیان، مسجد جامع، موزه آب، محله تاریخی فهادان و مجموعه امیر چخماق دارد. از امکانات هتل داد هم می‌توان به کافی شاپ در فضای باز، رستوران سنتی، پارکینگ اختصاصی، مجموعه ورزشی، خدمات پزشکی و خدمات تور اشاره کرد.

  • آدرس: یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین

هتل سنتی رز

این هتل سه ستاره 250 سال پیش در دوران قاجار ساخته شده است. این هتل مانند یک خانه قدیمی و دنج می‌باشد. حیاط بزرگ و سرسبز با حوض بزرگی وسط آن و تخت‌های که در وسط  حیاط چیده شده اند فضای دلچسپ و صمیمی را ایجاد کرده است. از دیگر جذابیت‌های این هتل رستورانی در فضای باز است که انواع غذاهای ایرانی و سنتی را سرو می‌کند. همچنین فاصله کمی به ایستگاه راه‌آهن یزد، فرودگاه شهید صدوقی و مسجد جامع کبیر یزد دارد. 

  • آدرس: میدان شهید بهشتی، خیابان امام، کوچه فرهنگ 3

هتل سنتی هومان

این هتل دو هزار متر مربعی خانه اولین تاجر طلای یزد بوده است، که 22 اتاق دارد و سه طبقه است. اتاق‌ها امکاناتی مانند مینی بار، اینترنت رایگان، تلویزیون و اینترنت دارند. هومان دسترسی آسانی به اماکن تاریخی مانند مسجد جامع، بازارهای سنتی و مجموعه امیر چقماق دارد. رستوران هومان نیز دارای غذاهای دریایی، ایرانی و گیاهی می‌باشد. دیگر امکانات هومان شامل پارکینگ رایگان، پذیرش 24 ساعته، روم سرویس و صندوق امانات هستند.

  • آدرس: خیابان قیام، کوچه لب خندق، کوچه ریسمانیان

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | هتل‌های معروف شهر یزد

هتل کاروان 

این هتل 3 ستاره در سال 1379 تاسیس شد. امکاناتی مانند سوئیت VIP، کافی شاپ، رستوران، خشکشویی، پارکینگ رایگان، صندوق امانات، تورهای یک روزه، سالن برگزاری جشن و مراسم، تاکسی سرویس داخل شهر، پارکینگ اختصاص، فضای باز برای انجام تمرینات ورزشی برای این هتل در نظر گرفته شده‌اند. همچنین دسترسی آسانی به مکان‌های دیدنی مانند باغ دولت آباد، خانه لاری‌ها، زندان اسکندر، مسجد جامع، بازار خان، آتشکده زرتشتیان و مرکز خرید آریا دارد. هتل کاروان دارای پرسنلی مجرب و آموزش دیده است.

  • آدرس: بلوار آزادگان، جاده فرودگاه 

اقامتگاه های بومگردی یزد

یزد به عنوان اولین شهر خشتی هر ساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور جذب خود می‌کند. همچنین پر از اقامتگاه های بومگردی منحصر بفردی است که برای تجربه کردن حال و هوای زندگی در این شهر تاریخی بهترین گزینه هستند. در ادامه بهترین آن‌ها معرفی شده‌اند و با سفر به یزد می‌توانیذ زیبایی آن‌ها را از نزدیک ببینید.

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | اقامتگاه های بومگردی شهر یزدد

  • اقامتگاه بوم گردی ترنج
  • اقامتگاه بوم گردی هومان
  • اقامتگاه بوم گردی سرای کهن
  • اقامتگاه بوم گردی شعر باف
  • اقامتگاه بوم گردی نقره
  • اقامتگاه بوم گردی سه نیک
  • اقامتگاه بوم گردی بی بی اردکان
  • اقامتگاه بوم گردی دوستانه
  • اقامتگاه بوم گردی طارونه
  • اقامتگاه بوم گردی خشت و ماه
  • اقامتگاه بومگردی خانه خشتی
  • اقامتگاه بوم گردی بادگیر

بازارهای یزد

در شهر تاریخی یزد که مسیر تجار زیادی بوده است بخاطر قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، بازار نقش اساسی در شهر یزد داشته و دارد و نقش آن استراتژیک و مهم است. معماری اصیل و تاریخی بازارهای یزد در بدو ورود به صورت گردشگران می‌خورد. چندین راسته بازار و کارگاه تولیدی در کنار مساجد، مدرسه‌ها و کاروانسراها خودش را بیشتر از شهرهای دیگر نشان می‌دهد. در سفر به یزد حتما از بازارهای آن دیدن کنید. 

بازار خان 

بازار خان یزد به دوره ناصرالدین شاه تعلق دارد. این بازار، عریض‌ترین، طولانی‌ترین و معروف ترین بازار یزد است که 274 متر طول و 6 متر ارتفاع دارد. این بازار در دل خود تیمچه‌ها و بازارهای بزرگ و کوچک زیادی را جای داده است. بازار خان یزد توسط محمدتقی خان بافقی ساخته شده که دارای بافتی خشتی با آب انبار و حمام است. این بازار در نزدیکی بازار مسجد ملا اسماعیل و بازار قیصریه واقع است. بازار خان یزد در سال 1382 ثبت آثار ملی ایران شده است. محدوده قیمت در خان متوسط است.

بازار حاجی قنبر

بازار حاجی قنبر از قرن نهم هجری و از قدیمی ترین بازارهای یزد است که در نزدیکی حسینیه امیر چخماق است و توسط یکی از حکام یزد به نام حاجی قنبر ساخته شده است که از مغازه‌های معروف این بازار می‌توان به شیرینی فروشی حاج خلیفه رهبر یزد اشاره کرد. از جاذبه‌های این بازار می‌توان مسجد قدیمی مربوط به دوران تیموریان و تکیه‌ای قدیمی مربوط به قرن 13 هجری اشاره کرد. محدوده قیمت در این بازار متوسط است.  

بازار قیصریه

 

بازار قیصریه یزد از بازارهای معروف ایران است که در قرن دوازده هجری قمری ساخته شده و در گذشته به عرضه کالاهای گرانبها و منسوجات عالی می‌پرداخته است. بازار قیصریه یزد بین مدرسه خان و میدان خان واقع یوده که سبک معماری آن دارای نظم و ترتیب خوبی است. این قسمت محل فروش پارچه‌های یزدی است و در سفر به یزد خود می‌توانید بهترین پارچه‌ها را تهیه کنید. بازار قیصریه یزد در سال 1381 ثبت آثار ملی ایران شده است. قیصریه پارکینگ عمومی دارد و محدوده قیمت در آن جا متوسط است. 

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | بازارهای معروف شهر یزد

 

بازار زرگری 

بازار زرگری یا طلافروش‌ها متعلق به قرن 12 و 13 هجری قمری بوده که طول آن 94 متر و ارتفاع آن 6 متر است. این بازار به سبک معماری بازار تبریزیان ساخته شده و سقف آن دارای طاق، هلال و نورگیر در وسط بازار است. بازار زرگری دارای 53 مغازه طلافروشی است که طلاهای آن مخصوص یزد و با عیار 24 بوده که زرق و برق آن چشم را می‌نوازد. این بازار یکی از امن‌ترین و پر رونق‌ترین بازارهای زرگری ایران است. بازار زرگری یزد در سال 1382 ثبت آثار ملی ایران شده است. 

بازار کاشیگری

بازار کاشیگری یزد که یکی از بازارهای سنتی این شهر می‌باشد متعلق به دوره زندیه است. در میدان خان یزد قرار گرفته است. این بازار کارگاه‌های کوچک آهنگری، ابزارآلات کشاورزی و لوازم روستایی دارد. مشتریان آن هم کسانی هستند که می‌خواهند ابزارآلات کشاورزی بخرند. بازار کاشیگری در سال 1381 به دلیل قدمت تاریخی و معماری خارق‌العاده آن به ثبت آثار ملی ایران در آمده است. این بازار یکی از جاذبه‌های پر طرفدار یزد است و هر ساله گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. 

بازار پنجه علی

بازار پنجه علی یا بازار مسگرها مشهور به بازار مسگران یزد است که 600سال قدمت دارد و بافت سنتی خود را حفظ کرده است. بازار مسگرها در خیابان قیام یزد واقع شده است که انواع وسایل فلزی و مسی و صنایع دستی و ظروف آشپزخانه در آن ساخته و عرضه می‌شود.در این بازار تماشای حجره‌ها، مساجد، آب انبار، تکیه‌ها و غرفه‌های فراوان و متنوع هر مسافری را شگفت زده می‌کند. بازار مسگرها در سال 1381 ثبت آثار ملی ایران شده است. محدوده قیمت در پنجه علی متوسط می‌باشد. 

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | بازارهای معروف شهر یزد

مرکز خرید آریا

مرکز خرید آریا در سال 1387 در 5 طبقه افتتاح شد که شامل یک طبقه پارکینگ، سه طبقه مغازه‌های تجاری و یک طبقه آن رستورانی در گنبد آن است. مساحت مرکز خرید آریا یزد 8 هزار متر مربع که واحدهای تجاری آن شامل مغازه های پوشاک و زیورآلات، شال و روسری، فرش فروشی و ... است. از امکانات این مرکز خرید می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، اتاق اطلاعات و پله برقی اشاره کرد. این مرکز خرید در نزدیکی هتل صفاییه و هتل ارگ قرار گرفته است.

سوغات و صنایع دستی یزد

 شهر یزد به خاطر کویری  و تاریخی بودن آن دارای صنایع دستی و سوغات زیادی می‌باشد. یکی از قسمت‌های جذاب سفر به یزد، خرید سوغاتی است که نباید آن را از دست داد. از زمانی که وارد بازار می‌شوید رنگ‌های متنوع ترمه توجه‌تان را جلب می‌کند. حجره ترمه فروشان و پارچه‌های نخی و زیلو پر است از مسافرانی که قصد خرید سوغاتی دارند. دکان‌های شیرینی فروشی یزدی و انواع شیرینی‌های سنتی یزد سر زبان تمام مسافران است. در ادامه انواع سوغات و صنایع دستی یزد معرفی شده‌اند.  

قطاب

یک نوع شیرینی ایرانی است و از شیرینی‌های معروف استان یزد می‌باشد. قدمت قطاب به دوران قاجار بر می‌گردد و یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های این شهر است. این شیرینی از دو لایه خارجی و داخلی تشکیل شده است. لایه خارجی آن یک نوع نان سرخ شده در روغن است که از آرد گندم، زرده تخم مرغ، شیر یا ماست درست می‌شود و لایه داخلی از مخلوط مواد مغذی مانند پودر بادام، هل و پودر قند تشکیل می‌شود و در نهایت قطاب را در مخلوط  پودر قند، پسته و یا گردو می‌غلطانند و تزئین می‌کنند. در سفر به یزد می‌توانید قطاب عسلی را هم تست کنید. در قطاب عسلی از عسل به جای پودر قند استفاده می‌کنند.

کیک یزدی

مطمئنم هر کسی که این شیرینی خوش را خورده هنوز طعمش را فراموش نکرده و برای یک بار هم شده تصمیم گرفته خودش آن را درست کند. این شیرینی خوشمزه در همه شهرهای ایران پخته می‌شود اما کیک یزدی اصیل و واقعی را فقط در شهر یزد می‌توانید نوش جان کنید. این کیک از ترکیب آرد، شیر، ماست، روغن، تخم مرغ و شکر درست می‌شود و با هل و وانیل عطر و طعم فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. در سفر به یزد حتما کیک یزدی اصل را امتحان کنید و متوجه خواهید شد عطر و طعمش با همه کیک یزدی‌های که نوش جان کرده‌اید متفاوت است. این کیک مناسب اعیاد و سوگواری‌ها است و به عنوان شیرینی نذری پخش می‌شود. 

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | سوغات و صنایع دستی شهر یزدزد

ارده و حلوا ارده

حلوا ارده از ترکیب ارده، شیرین کننده طبیعی، ادویه جات، سفیده تخم مرغ و آب چوبک درست می‌شود. ارده از آسیاب کنجد پوست گیری و بو داده شده درست می‌شود که بسیار پر خاصیت است که یک غذای کامل و مناسب صبحانه می‌باشد. معمولا آن را با شیره توت و انگور مخلوط و سرو می‌کنند. یزد یکی از قطب‌های تولید ارده و حلوا ارده می‌باشد و قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد. خواص ارده و حلوا ارده عبارتند از: تقویت استخوان و کاهش پوکی استخوان، رفع کم خونی، کاهش حملات میگرن، تقویت سیستم ایمنی، درمان و بهبود یبوست و مناسب برای افرادی که سردی مزاج دارند. 

ترمه

قدمت ترمه بافی برای دوران صفویه است. ترمه نوعی پارچه گران قیمت است که از ابریشم و پشم مرغوب بافته می‌شود. ترمه در نقش‌های متنوعی مانند گل‌های شاه عباسی، بته جقه، بته خرقه، امیری، شاخ گوزنی، بته سروری، بته بادامی و راه راه وجود دارد و همچنین در رنگ‌های متنوعی مانند سبز، قرمز، نارنجی، عنابی و مشکی رنگرزی وجود دارد. ترمه از گذشته تا امروزه کاربردهای متعددی داشته به طور مثال در گذشته پادشاهان و افراد ثروتمند از آن برای مصارفی مانند لباس‌های اشرافی، خلعتی، پرده، جانمازه و غیره استفاده کرده‌اند و امروزه در زمینه‌های مانند کوسن، مبلمان، جانماز، کیف، کفش و پشتی کاربرد دارد. ترمه بر اساس تراکم بافت و تعداد رنگ نخ‌های استفاده شده ارزش گذاری می‌شود و در انواع قیمت‌ها دیده می‌شود. 

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | سوغات و صنایع دستی شهر یزدزد

زیلو

زیلو شباهت زیادی با گلیم دارد اما با این تفاوت که زیلو از نخ پنبه و گلیم از پشم بافته می‌شود. به دلیل خنکی پنبه زیلو مناسب مناطق کویری است. نخ‌های مورد استفاده در زیلو عبارتند از یک وجال، دو زهی سرکاری، سه زهی گرت ساده و در رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای، قرمز، طوسی و آبی تولید می‌شود. در هنگام خرید زیلو باید به بافت آن توجه داشته باشید و باید بافت متراکمی داشته باشد و در غیر این صورت مقاومت و استحکام آن پایین است. زیلوهای نفتال که در رنگ‌های گلی و سبز بافته می‌شوند مرغوب‌ترین نوع زیلو است. همچنین زیلوهایی که با رنگ سفید و آبی بافته می‌شوند مخصوص مساجد هستند و آن‌هایی که با رنگ گلی و آبی بافته می‌شوند مخصوص مصارف خانگی هستند. 

سفال و سرامیک

یزد و مخصوصا شهرستان میبد یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان سفال و سرامیک هستند. سفال‌گری هنر دیرینه یزدی‌ها می‌باشد و امروزه آن را به سراسر جهان صادر می‌کنند. طرح، رنگ و شکل ظروف سفالی کاملا سنتی تولید می‌شود و به همین خاطر باعث جذابیت آن‌ها شده است. بزرگترین کارخانه‌های کاشی در شهر یزد هستند و محصولات خود را در سه مدل سفال لعابدار، سفال ساده و کاشی و سرامیک تولید می‌کنند. از نشانه‌ سفال یزد تلاقی رنگ‌های سفید و آبی در یک زمینه سفید است  و طرح‌های مرغی، شویدی، شطرنجی، خورشید خانم و ماهی از پر کاربردترین طرح‌ها هستند. 

هر آنچه درباره سفر به یزد باید بدانیم | سوغات و صنایع دستی شهر یزد

حمل و نقل شهر یزد

فرودگاه شهر یزد در سال 1348 تاسیس و در حاشینه جنوبی کویر مرکزی ایران واقع است. فرودگاه شهر یزد به صورت 24 ساعته به شهرهای ایران پرواز مستقیم دارد. این فرودگاه از فرودگاه‌های خوب ایران به شمار می‌رود که برای سفر به یزد می توانید از گزینه‌های هوایی آن استفاده کنید. در واقع این فرودگاه سفر شما را راحت‌تر می‌کند. شبکه ریلی ایران برای راحتی شهروندان ایرانی از خط آهن یزد در سال 1350 بهره برداری کرد که علاوه بر حمل و نقل بار به مراکز صنعتی و اقتصادی به حمل و نقل مسافر نیز کمک شایانی کرد. سفر به یزد با قطار هم لذت خاص خودش را دارد.

پایانه مسافربری شهر یزد در بلوار شهید دهقان واقع است که این پایانه مسافربری امکانات رفاهی دیگری مثل مراکز تجاری برای عرضه سوغاتی، دکه مطبوعات، میوه فروشی، رستوران و نماز خانه، کافی نت، کافی شاپ، پاسگاه نیروی انتظامی و ... دارد. این پایانه دارای اتاق استراحت رانندگان، سالن انتظار مسافر، گیشه فروش بلیط و سرویس های بهداشتی متعدد است که درحال خدمت رسانی به شهروندان یزدی و مسافرانی که به یزد سفر می‌کنند هستند. 

استان یزد دارای شهرستا‌های زیادی است و هر کدام دارای جذابیت‌های منحصر بفردی هستند. ما در این مقاله هر آن چه درباره سفر به یزد باید بدانیم آورده‌ایم و شما را راهنمایی کرده‌ایم که در هنگام سفر به یزد از چه جاذبه‌هایی دیدن کنید، از کجا خرید کنید، چه سوغات و صنایع دستی بخرید، به کدام رستوران بروید و چه غذاهایی بخورید. 

 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.