انتشار: 1397/4/23
بروزرسانی: 1402/8/15
village-kandelos | روستای زیبای کندلوس کجاست؟

سفر به کندلوس، روستایی 4 هزارساله در مازندران

روستای کندلوس در حقیقت از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر بوده و در دامنه کوه، جایی که شیب بسیار ملایمی دارد قرار گرفته است. این روستا در 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع شده و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

روستای کندلوس حالا دیگر بیش از 3 هزار نفر جمعیت دارد و مردم این روستا به خوبی قدر مکانی که در آن زندگی می‌کنند را می‌دانند. برخلاف بسیاری از مکان‌ها و مناظر طبیعی شمال کشور که اکنون با معضل بزرگ زباله رو‌به‌روست در گوشه و کنار روستای کندلوس سطل‌های زباله‌ای قرار گرفته و دیگر کمتر کسی به دنبال آلوده کردن این روستای زیبا است. اهالی این مکان حساسیت زیادی روی گردشگران دارند و کثیف کردن محل زندگیشان را نمی‌پذیرند. پس باید بدانید  که در سفر به کندلوس به این نکته نیز توجه داشته باشید. اگر قصد سفر به کندلوس را دارید این مطلب را از دست ندهید.

سفر به کندلوس

روستای کندلوس هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در هنگام ورود به این روستا کوچه پس کوچه‌های سنگ‌فرش شده، خانه‌های چوبی و دیواره‌هایی از جنس سنگ و کاه‌گل نظرتان را به خود جلب خواهد کرد. سقف خانه‌های کندلوس از جنس سفالی بوده و برای جلوگیری از نفوذ آب برف و باران بصورت لت کوبی ساخته شده‌اند. البته در کندلوس خانه‌های ویلایی جدیدی نیز وجود دارند که نمای مدرن و شیکی داشته و به نوعی نمای ظاهری روستا را متحول کرده‌اند. مردم روستا شغل‌های گوناگونی دارند به عنوان مثال برخی از آن‌ها بطور تخصصی به کار کشت و پرورش گیاهان دارویی مشغول هستند و برخی دیگر نیز شغل‌هایی همچون دامپروری، کشاورزی، باغداری و ساخت صنایع دستی دارند.

سفر به کندلوس

مسیر دسترسی به کندلوس، کندلوس کجاست ؟

برای دسترسی به روستای کندلوس شما باید از جاده چالوس تا 25 کیلومتری شهر چالوس بروید و پس از آن مسیر حرکت به سمت دوراهی کجور را در پیش بگیرید. سپس به پل رودخانه چالوس خواهید رسید و باید از این مسیر وارد جاده کجور شوید. در این جاده پس از طی مسافت 18 کیلومتری به یک دوراهی خواهید رسید که به اندازه 15 کیلومتر از کندلوس فاصله دارد.

تاریخچه کندلوس

طبق گفته محققان و باستان‌شناسان قدمت روستای کندلوس به 3 هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد و به این ترتیب باید گفت که این روستا یکی از کهن‌ترین مکان‌هایی است که انسان‌ها در آن سکونت داشته‌اند. در آثار به‌جای مانده در این روستا نشانه‌هایی وجود دارد که وجود تمدن قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را اثبات می‌کند. جالب است بدانید که ناصرالدین شاه به همراه نقاش بزرگ ایرانی کمال الملک  نیز در سال 1292 هجری سفری به این روستا داشته‌اند. این نقاش با تماشای کندلوس یک تابلوی بسیار زیبا از آن نقاشی کرده که در زیر تصویر آن را مشاهده می‌کنید و اصل تابلو نیز در کاخ صاحبقرانیه برای تماشای عموم در دسترس است.

تاریخچه کندلوس

مکان های دیدنی کندلوس 

کندلوس مکانی‌ایده‌آل برای گشت‌های گروهی و خانوادگی به‌شمار می‌آید. در این روستا آلاچیق‌هایی تعبیه شده که شما می‌توانید در کنار آن‌ها از طبیعت روح‌نواز روستا لذت ببرید. همچنین دشت‌های کوهستانی اطراف نیز می‌توانند میزبان شما باشند. این روستا نیز همانند ماسوله کوچه پس کوچه‌هایی دارد که هر کدام دارای زیبایی‌های منحصربفردی هستند. بسیاری از کوچه‌های کندلوس سنگ‌فرش شده می‌باشند و پیاده‌روی در آن‌ها لذت‌بخش خواهد بود. در سفر به این روستا شما می‌توانید به پیاده‌روی بپردازید و از آب‌وهوایی بی‌نظیر در کنار مناظر و چشم‌انداز‌هایی رویایی بهره ببرید.

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد کندلوس در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و به همین دلیل اگر از داخل روستا نگاهی به اطراف خود بیاندازید کوهستان‌های جنگلی زیادی را خواهید دید که می‌توانید به آن‌ها صعود کنید. کوه‌های اطراف کندلوس معمولا توسط کوهنوردان نادیده گرفته می‌شوند پس اگر به دنبال کوهنوردی در مکانی بکر و جدید می‌گردید این مکان انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. البته توجه داشته باشید که اگر کوهنوردی آماتور هستید باید با تجهیزات لازم و چند همسفر حرفه‌ای سفر خود را آغاز کنید.

مکان های دیدنی کندلوس 

موزه مردم شناسی و موزه گیاهان دارویی

روستای کندلوس دارای موقعیت‌ ایده‌آلی برای رشد انواع گل‌ها و گیاهان دارویی است و سال‌هاست که بسیاری از مردم این روستا از طریق تولید این گیاهان دارویی امرار معاش می‌کنند. اما در این میان جالب است بدانید که از سال 1365 یک موزه تحت عنوان موزه گیاهان دارویی در کندلوس ساخته شده که بیش از 250 گونه گیاه مهم در آن کشت شده و از آن‌ها نگهداری می‌شود. همچنین باید گفت که در این موزه علاوه بر کشت و نگهداری از این گونه گیاهان ارزشمند عملیات‌ تولید، بسته‌بندی و صادرات نیز انجام می‌گیرد و اگر به دنبال گیاه دارویی خاصی می‌گردید، بد نیست که بازدیدی از این موزه داشته باشید.

لازم به ذکر است موزه گیاهان دارویی کندلوس در زمینی به مساحت 10 هکتار ساخته شده و نخستین موزه گیاهان دارویی در کشور به‌شمار می‌آید.

کندلوس و اولین موزه روستایی جهان

اما روستای کندلوس به دلیل دیگری در سراسر دنیا شناخته شده است و آن هم داشتن اولین موزه روستایی جهان می‌باشد. این موزه در داخل یک ساختمان دو طبقه قرار دارد و هدف اصلی از ساخت آن معرفی فرهنگ و تمدن روستای کندلوس بوده است. مؤسس این موزه دکتر علی اصغر جهانگیری می‌باشد که از دوران کودکی شروع به جمع‌آوری آثار و‌اشیای ارزشمند تاریخی کرده است. دکتر جهانگیری بسیاری از این آثار را در همان کودکی خود پیدا کرده و یا اینکه آن‌ها را در قبال پرداخت پول و حتی قند، چای و سیگار از مردم قدیمی خریده است.

کندلوس و اولین موزه روستایی جهان

برخی از آثاری که در این موزه به چشم می‌خورند در حدود 4000 هزار سال قدمت دارند و اطلاعات کاملی در مورد آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. موزه مردم‌شناسی کندلوس چندین بخش را در خود جای داده که از جمله آن‌ها می‌توان به بخش زیورآلات، اسناد تاریخی، نقاشی‌های سنتی و قهوه خانه‌ای‌، کتب خطی، پوشاک و ابزار زیستی اشاره کرد. همچنین باید بدانید که این موزه دارای یک مهمانسرا نیز می‌باشد که در صورت اقامت در آن مهمانان از مزایای همچون  صبحانه رایگان، امکان بازدید رایگان از موزه و پارکینگ بهرمند خواهند شد.

جاذبه‌های طبیعی اطراف کندلوس

شما می‌توانید در سفر به کندلوس از جاذبه‌‌های طبیعی نیز بازدید کنید. آبشار کندلوس، امامزاده فضل و فاضل، دیو چشمه و دریاچه خضرنبی نوشهر از دیدنی‌های جذابی هستند که پیشنهاد می‌کنم در سفر به این روستا سری به آنها نیز بزنید.

آبشار کندلوس

اگر از داخل روستا تنها به اندازه یک ساعت پیاده‌روی داشته باشید به آبشاری 10 متری خواهید رسید که در میان جنگل قرار گرفته است. این آبشار بطوردقیق 5 کیلومتر از روستا فاصله داشته و برای دسترسی به آن راهی به غیر از پیاده‌روی وجود ندارد. البته پیاده‌روی برای رسیدن به آبشار کندلوس خود به نوعی یک ماجراجویی خواهد بود که حتماً برایتان لذت‌بخش است.

آبشار کندلوس

امام‌زاده فاضل

این روستا نیز دارای یک جاذبه گردشگری مذهبی می‌باشد که به اندزه 100 سال قدمت دارد. امامزاده فضل و فاضل در قسمت شرقی روستای کندلوس واقع شده است و سقف آجری آن توجهتان را به خود جلب خواهد کرد. در داخل بنای این امام‌زاده یک کتبیه قدیمی با آیات قرآن کریم قرار دارد که بازدید از آن برای علاقمندان جالب خواهد بود.

دیو چشمه

شاید بتوان گفت که دیو چشمه یکی از زیباترین چشمه‌های شمال کشور می‌باشد. کمی پایین‌تر از مکان قرارگیری این چشمه مسیری سنگ‌فرش شده ایجاد شده که رنگارنگ بوده و جذابیت ویژه‌ای دارد. اما جالب است بدانید که عمق دیو چشمه نیم متر بوده و طول و عرض آن نیز به ترتیب پنج متر و سه متر می‌باشد و آب بسیار فراوانی نیز دارد که به همین دلیل از گذشته‌های دور به عنوان چشمه بزرگ و یا دیو چشمه شناخته می‌شده است. با اینکه هر ساله گردشگران زیادی از دیو چشمه بازدید می‌کنند اما در این مکان امکانات رفاهی و گردشگری چندانی وجود ندارد و نمی‌توان ساعات زیادی را در کنار آن گذراند.

دیو چشمه

دریاچه خضرنبی نوشهر

اگر به اندازه 30 کیلومتر از روستای کندلوس فاصله بگیرید، در ارتفاعات کوهستانی کجور دریاچه‌ای را مشاهده خواهید کرد که به نوعی یک بهشت گمشده به‌شمار می‌آید. بسیاری از مردم محلی معتقد هستند که این مکان روزی محل عبور حضرت خضر بوده و مقدس محسوب می‌شود. اگر در سفر به کندلوس به دنبال مکانی بکر برای طبیعت‌گردی می‌گردید دریاچه خضرنبی نوشهر یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

سفر به کندلوس

در شروع فصل‌های پاییز و زمستان برخی از اهالی روستا به دلیل سردی هوا و سختی زندگی در این مکان کندولوس را ترک می‌کنند و به همین علت نیز در این فصول از سال روستا کمی خلوت‌تر خواهد شد. اما تماشای مناظر سفید‌پوش کندلوس تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. همچنین در فصول بهار و تابستان نیز این منطقه بسیار سرسبز شده و به دلیل واقع شدن در دامنه کوه آب‌وهوای فوق‌العا‌ده‌ای خواهد داشت. اما بسیاری از گردشگران معتقد هستند بهترین زمان برای سفر به کندلوس در ابتدای فصل بهار تا اوایل فصل پاییز است.

سفر به کندلوس

اقامت در کندلوس

پینشهاد می‌کنم اگر قصد سفر به این روستا را دارید چند روزی در آن اقامت داشته باشید تا به خوبی بتوانید از دیدنی‌های این روستا بازدید کنید. برای ماندن در کندلوس دو اقامتگاه اصلی وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به موزه مردم‌شناسی بوده و توسط آقای جهانگیری مدیریت می‌شود. اقامتگاه دیگر هم همان مهمانسرای اصلی کندلوس است که در آن امکانات مناسبی به گردشگران ارائه می‌گردد.

شما می‌توانید هر فصلی را برای بازدید از روستای کندلوس انتخاب کنید. هوا در بهار خوب و معتدل است. چشمه‌های جاری این روستا فوق العاده زیباست و گیاهان و گل‌های آن طراوت زیادی به محیط می‌بخشند. تابستان در روستای کندلوس فصل رسیدن گل‌ها است. هوای این روستا تا اواسط پاییز سرد نیست و به راحتی می‌توانید برای سفر خود برنامه ریزی کنید. اگرچه زمستان نیز طرفداران خود را دارد. همچنین آلاچیق‌های روستا و طبیعت اطراف، فرصت پیک نیک یا کمپینگ را برای شما فراهم می‌کند. عکاسی از مناظر و خانه‌های روستایی نیز خاطرات شما را از این روستای تاریخی حفظ می‌کند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.