انتشار: 1397/7/13
بروزرسانی: 1402/8/16
معرفی کامل دریاچه سقالکسار گیلان، دیدنی‌ها و امکانات آن

معرفی کامل دریاچه سقالکسار گیلان، دیدنی‌ها و امکانات آن

این دریاچه زیبا در روستای سقالکسار (Saqalaksar) قرار گرفته است؛ روستایی در 15 کیلومتری جنوب شهر رشت که مردمی خونگرم و مهمان نواز دارد. مردم این روستا با مشاغلی همچون دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی کسب درآمد می‌کنند و در محیطی باصفا سکونت دارند. در کنار این روستا، سد خاکی سقالکسار، دریاچه‌ای در منطقه جنگلی پدید آورده است که گردشگران و طبیعتگردان بسیاری را از دور و نزدیک به سوی خود جذب می‌کند.

در بدو ورود تصویری از دریاچه و درختان جنگلی اطراف دریاچه را مشاهده می‌کنید که در نگاه اول حس خوشایندی را برای مخاطب ایجاد می‌کند. اطراف دریاچه اکثرا مشجر است و در زیر سایه این درختان مشرف به دریاچه مکانی مناسب برای استراحت فراهم می‌کند. با کاوش در دریاچه و در قسمت جنوبی آن، با تالاب زیبای دیگری مواجه می‌شوید که کمی بکرتر است و مساحت کمتری نسبت به دریاچه اصلی دارد. می‌توانید از فعالیت‌هایی مانند قایق سواری در دریاچه لذت ببرید و خاطرات شیرینی را به سفر خود بیافزایید. دریاچه سقالکسار همچنین دارای رستوران‌ و فروشگاه‌هایی کوچک در کنار دریاچه است. برای واژه سقالکسار (Saqalaksar) چندین معنا عنوان گردیده است که در زیر آورده شده‌اند:

  • واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار تشکیل شده است. سقا به معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیباست که از دریاچه آب می‌خورند. پس این واژه به معنی "محل آبخوری پرندگان لک و سار" است.
  • سقالک معرب شده سیالخ است که به معنای خار سه پهلو به کار می‌رود و سار، معنیِ سر را می‌دهد.
  • سقالک یعنی تپه و ترکیب آن با «ار» معنای بالای تپه را می‌دهد.

معرفی کامل دریاچه سقالکسار گیلان، دیدنی‌ها و امکانات آن

دریاچه سقالکسار، پاک ترین دریاچه ایران

ارتفاع دریاچه از سطح دریا 64 متر می‌باشد، و طولی حدود 600 و عرضی حدود 500 متر دارد. آب این دریاچه از بارش‌ها و چشمه‌های اطراف تأمین می‌گردد. وجود این گوهر ناب در این منطقه سبب گردیده تا امکاناتی هم در اطراف آن شکل بگیرند و مردم برای داشتن ساعاتی خوش به دریاچه سقالکسار سفر نمایند.

به دلیل توجه مردم بومی به نظافت دریاچه و محیط اطراف آن، در این ناحیه زباله های زیادی به چشم نمی خورند. به همین علت است که این دریاچه را «پاک ترین دریاچه ایران» می نامند.

البته در این دریاچه رسم جالبی هم وجود دارد که سبب گردیده این نظافت و پاکیزگی حفظ گردد؛ به این صورت که به هنگام ورود، به شما کیسه‌ای برای جمع‌آوری زباله داده می‌شود، که اگر این کار را انجام دهید، دو سوم ورودی را به شما برمی گردانند. متأسفانه شنیده شده است که این رسم دیگر مثل قبل مرسوم نیست و طرفداران پیشین خود را ندارد.

دریاچه سقالکسار، پاک ترین دریاچه ایران

همان طور که گفتیم در اطراف این دریاچه امکاناتی در دسترس هست که سبب جذابیت بیشتر برای سفر به این منطقه برای گردشگران و طبیعتگردان شده است. در ادامه قصد داریم تعدادی از این امکانات تفریحی و رفاهی را به شما معرفی نماییم. شما با سفر به دریاچه سقالکسار می‌توانید از امکانات و تفریحات زیر بهره‌مند گردید:

پیاده روی لذت بخش در کنار دریاچه سقالکسار

به منظور مشاهده همه‌ی زیبایی دریاچه باید دور تا دور آن را ببینید. اگر تمایل و کنجکاوی داشته باشید تا جلوه‌های تازه‌ای از طبیعت را کشف نمایید، حتماً یک پیاده روی لذت بخش را به دور دریاچه امتحان نمایید. در این پیاده روی با حیوانات اهلی مواجه خواهید گشت و می‌توانید چرای آنان را ببینید. اگر تابستان و کم آبی باشد، در قسمتی از دریاچه تنه‌های بیرون‌زده از آب را خواهید دید و منظره جالبی پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

پیاده روی لذت بخش در کنار دریاچه سقالکسار

قایق سواری در دریاچه سقالکسار

همچنین می‌توانید از امکانات قایق سواری هم بهره بگیرید و لذت تماشای مناظر را از مرکز دریاچه تجربه نمایید. می‌توانید سوار قایق‌های پدالی گردید و با همراهان خود لحظاتی لذت بخش را رقم بزنید. قایق سواری شما در دریاچه سقالکسار خاطره‌ای جالب برای شما خواهد بود. هزینه این قایق سواری بسته به زمان سفر و زمان قایق سواری  10 تا 15 هزار تومان خواهد بود.

پیک نیک و عکاسی در کنار دریاچه سقالکسار

اطراف دریاچه محل‌های مناسبی جهت برپایی یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه وجود دارد. می‌توانید محلی را در سایه‌ی درختان انتخاب نمایید و بساط پیک نیک را برپا نمایید. البته بعضی از افراد هم ترجیح می‌دهند در کنار دریاچه باشند و از دیدن آن لذت ببرند؛ پس بهترین محل را در حوالی دریاچه انتخاب می‌نمایند. دریاچه سقالکسار و زیبایی‌های اطراف آن فرصت خوبی برای ثبت تصاویر زیبا می‌باشد. حواس خود را خوب جمع کنید و به دنبال جلوه‌های چشم نواز در این طبیعت زیبا باشید.  وجود درختان در اطراف دریاچه و انعکاس تصویر آن‌ها در آب، چشم انداز زیبایی را پیشروی شما قرار می‌دهد.

پیک نیک و عکاسی در کنار دریاچه سقالکسار

خانه ای در میان دریاچه سقالکسار

در میان دریاچه سقالکسار، خانه‌ای غرق شده را خواهید دید که داستان‌های زیادی دارد. بعضی باور دارند که این سازه، خانه‌ای است که با بالا آمدن آب، نیمی از آن پنهان می‌شود و با پایین رفتن آب می‌توانید آن را ببینید. برخی دیگر نیز نام این خانه را خانه سقالکسار گذاشته‌اند و اعتقاد دارند این سازه قایقی به شکل خانه می‌باشد که در میان آب لنگر اندخته است. به هر حال این خانه قرمز چند سالی است که در این دریاچه جای دارد و سوژه عکس برای بسیاری از مسافران شده است.

شنا و ماهیگیری در دریاچه سقالکسار ممنوع است

زمانی که اسم دریاچه یا رودخانه به گوشمان می‌خورد، سریعاً به یاد شنا و ماهیگیری می‌افتیم، ولی نباید بر روی شنا و ماهیگیری به عنوان یکی از تفریحات دریاچه سقالکسار حساب باز نمایید! باید بگوییم که در این مکان نمی‌توانید به این فعالیت‌های مفرح و مهیج بپردازید. اگر تنها به دنبال انجام این تفریحات می‌باشید، بهتر است مقصد دیگری را برگزینید.

شنا و ماهیگیری در دریاچه سقالکسار ممنوع است

اقامت در سفر به دریاچه سقالکسار

خانه‌های محلی و ویلا‌ها یکی از در دسترس‌ترین گزینه‌ها در سفر به استان گیلان هستند. در هر نقطه‌ای از این استان می‌توانید یکی از این گزینه‌ها را پیدا نمایید و شبی آرام را در آن‌ها بگذرانید. ولی اگر تمایل دارید در حوالی دریاچه اقامت نمایید، می‌توانید به اقامتگاه بوم گردی در نزدیکی آن مراجعه نمایید. کمپینگ هم یکی دیگر از گزینه‌های پیشروی شما می‌باشد که اگر با آن آشنایی دارید می‌توانید در کنار دریاچه سقالکسار آن را هم امتحان نمایید.

امکانات دریاچه سقالکسار

علت جذابیت دریاچه ساقلکسار علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، امکانات رفاهی و اولیه اطراف آن است که اقامت چند ساعته یا چند روزه را برای شما آسان و لذت بخش می‌نماید. بنابراین بی‌هیچ دغدغه و نگرانی می‌توانید به همراه خانواده (حتی اعضای کوچک خانواده) و دوستان خود از سفر به این منطقه دل‌انگیز نهایت لذت را ببرید. از جمله امکاناتی که در این منطقه برای شما فراهم گردیده است، عبارتند از:

  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه
  • کافه رستوران با غذاهای محدود
  • امکانات قایق سواری
  • مغازه ای کوچک
  • محل پارک ماشین

امکانات دریاچه سقالکسار

بهترین فصل سفر به دریاچه سقالکسار

علاوه بر شناخت امکانات رفاهی و تفریحی یک منطقه جهت سفر و گردشگری، ضروری است از آب و هوای آن منطقه و اینکه کدام ماه‌ها و فصل‌های سال امکان تجربه بهترین‌ها در آن منطقه امکان‌پذیر می‌باشد، اطلاع یابیم. دریاچه سقالکسار در تمام فصل‌های سال زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ اما در بهار و تابستان و پاییز شلوغ‌ترین روز‌های خود را تجربه می‌نماید.

  • بهار: درختان تازه جوانه‌زده، باران‌های گاه و بی‌گاه و تازگی فضا، مواردی می‌باشند که در سفر بهاری به دریاچه سقالکسار نصیب شما می‌گردد.
  • تابستان: هوای گرم و مرطوب شمال در کنار این دریاچه هم حس می‌گردد، اما باز هم گردشگران برای مشاهده زیبایی‌ها به دریاچه سقالکسار سفر می‌نمایند.
  • پاییز: از نظر بسیاری، در پاییز می‌توان زیباترین چهره دریاچه سقالکسار را مشاهده نمود؛ زمانی که هزار رنگ درختان در آب انعکاس می‌یابد و تصویری بسیار زیبا و جذاب پدید می‌آورد.
  • زمستان: با وجود سرمای هوا باز هم بعضی ترجیح می‌دهند برای دیدن چهره زمستانی طبیعت به این منطقه سفر نمایند.

بهترین فصل سفر به دریاچه سقالکسار

راه دسترسی و هزینه بازدید از دریاچه سقالکسار

راهی جاده قزوین به رشت شوید و بعد از پلیس راه، در تقاطع رو گذر به سمت فومن برانید. بعد از پشت سر گذاشتن بقعه آقا سید شریف و کمی رانندگی روستای سقالکسار و سد آن را خواهید دید.

آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، 10 کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

ساعت بازدید: ورود به دریاچه تا ساعت 20:00 امکان پذیر می باشد.

هزینه ورودی: در ایام هفته 3000 تومان و آخر هفته ها و تعطیلات 5000 تومان برای هر ماشین               

دیگر دیدنی ها و فاصله آن ها با دریاچه سقالکسار

  • قلعه رودخان در فاصله 37.8 کیلومتری
  • روستای امامزاده ابراهیم در فاصله 38.5 کیلومتری
  • شهرک تاریخی ماسوله در فاصله 61.5 کیلومتری
  • میدان شهرداری رشت در فاصله 17.4 کیلومتری

دیگر دیدنی ها و فاصله آن ها با دریاچه سقالکسار

با توجه به جاذبه‌ها و امکاناتی که در این مقاله در مورد این دریاچه اشاره گشتند، این مکان یکی از بهترین مکان‌هایی می‌باشد که باید حتما در سفر‌های بعدی خود مد نظر قرار دهید، چرا که بسیار حیف است که خود و عزیزان خود را از دیدن چنین جلوه گری‌های بی‌نظیر طبیعت محروم نمایید. اما همان طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین مواردی که در دریاچه سقالکسار جلب نظر می‌نماید، نظافت و پاکیزگی آن می‌باشد و به همین خاطر عنوان «پاک‌ترین دریاچه ایران» را به خود اختصاص داده است. بنابراین بسیار در حفظ پاکیزگی و نظافت آن بکوشید و با زباله‌های خود موجب زشتی چهره دریاچه نگردید. حتما و حتماً پس از ترک دریاچه، زباله‌های خود را به همراه خود ببرید و در نزدیکترین سطل زباله بیندازید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.