انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/4
چگونه یک زین مناسب برای اسب انتخاب کنیم؟

چگونه یک زین مناسب برای اسب انتخاب کنیم؟

طول زین، ساختمان زین، نشیمنگاه، موقعیت سوارکاری، اثر و ردی که زین روی بدن اسب می‌گذارد و بسیاری از عوامل دیگر همگی در انتخاب زین مناسب برای اسب موثرند. اگر می‌خواهید اسب شما عملکرد خوبی داشته باشد، به زینی نیاز دارید که به اسب اجازه دهد کارش را درست انجام دهد و در حرکت طبیعی او اختلال ایجاد نکند. درست همانطور که یک کفش ورزشی نامناسب می‌تواند در روال تمرین روزانه شما اختلال ایجاد کند، عدم تناسب زین اسب نیز می‌تواند در سواری شما مشکل ایجاد کرده و اسباب ناراحتی اسب را نیز فرآهم کند.

یکی از اولین مواردی که برای شروع سوارکاری به ویژه به صورت حرفه‌ای نیاز دارید این است که بدانید چه نوع زینی باید انتخاب کنید. پیدا کردن زین مناسب بسیار مهم است.  اگر وقتی که زین اسب خود را می‌بندید، اسبتان گوش‌هایش را صاف می‌کند و یا دمش را می‌چرخاند، به این معنی است که با زین انتخاب شده راحت نیست. حتی اگر اسب نیز مشکلی با زین نداشته باشد، اما خودتان در هنگام سواری، احساس راحتی و تعادل نکنید، مشکل از زین است. در ادامه نکاتی را برای انتخاب زین مناسب برای اسب آورده‌ایم.

نحوه انتخاب زین مناسب برای اسب

هر یک از زین‌های اسب سواری که در بازار وجود دارد برای یک سبک سواری خاص طراحی شده است. برای مثال برای سواری سبک غربی از زین غربی و برای سبک انگلیسی از سبک انگلیسی استفاده می‌شود. طبیعتا یک سوارکار سبک درساژ یک زین پرشی را انتخاب نخواهد کرد. با این حال انواع و برندهای متعدد زین اسب وجود دارند که ممکن است شما را در خرید دچار تردید کند.

حتی اگر بهترین زین بازار را نیز برای اسب خود بخرید باید به این نکته توجه کنید که وضعیت بدن و تناسب اندام اسب شما دائما با ورزش، تحرک و افزایش سن تغییر می‌کند. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم حداقل سالی یک‌بار از یک زین‌ساز حرفه‌ای مشورت بگیرید تا تناسب زین شما را ارزیابی کند.  

نحوه انتخاب زین مناسب برای اسب

قبل از خرید زین را امتحان کنید

زین را روی اسب بگذارید و اطمینان حاصل کنید که زین شما در مرکز قرار دارد. هنگامی که اسب شما روی زمین صاف ایستاده است، زین را بدون پد و بدون سفت کردن بند زین روی پشت اسب خود قرار دهید. بررسی کنید که زین شما در وسط پشت اسب شما نشسته باشد و به یک طرف یا آن طرف نلغزد.

کتف‌ها را آزاد کنید

کتف‌ها و شانه‌های اسب شما به فضایی برای حرکت نیاز دارند. برای بررسی متناسب بودن زین با کتف‌ها، دست خود را بین قسمت زیرین زین و بالای قاچ جلوی زین بلغزانید. شما نه تنها باید در بالای کتف‌ها، بلکه در قسمت‌های کناری نیز فاصله داشته باشید تا زمانی که اسب شما گام برمی‌دارد بتواند کتف خود را حرکت دهد. اگر زین شما در هر دو طرف بیش از حد در قسمت کتف‌ها سفت باشد، اسب نمی‌تواند گام بردارد.

نکته : اگر زین در بالا یا کناره‌های کتف اسب فاصله کافی نداشته باشد، زین شما برای پشت اسب شما خیلی پهن است.

کتف‌ها را آزاد کنید

کانال Gullet را بررسی کنید

کانال گولت فضای تشکیل شده مابین دو پنل زین شماست (در شکل نشان داده شده است.) برای چک کردن این بخش دستتان را زیر زین برده و کف دستتان را طوری بچرخانید که رو به پایین باشد و چهار انگشتتان را صاف کنید. سپس دست و بازوی خود را در امتداد پشت اسب خود و داخل کانال بلغزانید. این فضا باید به اندازه کافی باز باشد تا ستون فقرات اسب را اذیت نکند.

نکته: اگر زین شما خیلی پهن باشد، ممکن است فضای کافی در وسط این کانال وجود نداشته باشد، به این معنی که زین شما ممکن است در بالای رباط ستون فقرات اسب قرار گیرد.

کانال Gullet را بررسی کنید

بارها ( Bar) را چک کنید

زین اسب دارای چهارچوبی به نام درخت است. قسمت درختی زین خود دارای چند بخش است که شامل Swell، Bars، شاخ یا Horn و قاچ عقب زین می‌شود. تنها Bar ها هستند که با بدن اسب در ارتباط اند و وزن شما را در کل زین توزیع می‌کنند. 

نکته هنگام بررسی بارهای زین، زاویه بار جلویی باید با زاویه شانه های اسب شما مطابقت داشته باشد. فقط با نگاه کردن می‌توانید آن زاویه را کاملا واضح ببینید؛ اما برای اطمینان از تناسب کامل، باید دست خود را روی شانه‌های اسبتان زیر زین بکشید و احساس کنید که آیا زاویه درست است و آیا فضای کافی برای حرکت شانه‌های او وجود دارد یا خیر. 

بارها ( Bar) را چک کنید

طول زین را در نظر بگیرید

زین‌های وسترن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از روی شانه اسب شما و قسمت کمری پشت او عبور کنند. وزن شما باید در ناحیه‌ای توزیع شود که از پشت شانه اسب شما شروع می‌شود و قبل از آخرین دنده او به پایان می‌رسد. اگر در نهایت خیلی عقب بنشینید، حمل شما برای اسب شما دشوارتر می‌شود.

نکته: اگر زین غربی دارید و قسممت درخت زین برای پشت اسب خیلی بلند باشد، وزن شما ممکن است فراتر از آخرین دنده توزیع شود؛ به همین خاطر اسب شما عضلات پشت خود را سفت می‌کند تا از شما حمایت کند و عملا گرد کردن پشت خود را برای او غیرممکن می‌کند.

طول زین را در نظر بگیرید

قبل از خرید با زین مورد نظر به یک سواری آزمایشی بروید

اسب خود را به داخل میدان ببرید و بدون پد زین سوار آن شوید تا ببینید زین دقیقا چگونه روی پشت او حرکت می‌کند. در هر دو جهت برانید، آهسته دویدن و چرخیدن و هر چهار نوع حرکت اصلی را امتحان کنید. به هر گونه ناراحتی که اسب شما ممکن است داشته باشد توجه کنید و ملاحظه کنید که اسب شما چه عملکردی با زین دارد.

زین را برداشته و تاثیری که روی پشت اسب مانده را ارزیابی کنید

اگر زین مناسب باشد خواهید دید که تمام موهای اسب شما به طور مساوی از جلو به عقب و در هر دو طرف صاف شده اند، اما از وسط، نه. اگر موهای او از وسط صاف شده است، به این معنی است که زین شما با رباط ستون فقرات تماس داشته است؛ چیزی که باید از آن اجتناب شود. همچنین باید مطمئن شوید که تاثیر زین در بالای بارها (Bars) به همان اندازه در پایین، یکنواخت است. اگر تماس زیادی در بالای بارها وجود دارد، اما نمی‌توانید تشخیص دهید که قسمت پایین زین کجا بوده است، زین شما به درستی به اسب شما نمی‌نشیند و مناسب نیست.

نکته: موهای ژولیده یا آسیب دیده که در اثر اصطکاک ایجاد می‌شود، نشانه عدم تناسب زین است و باید از آن زین اجتناب کرد.

زین را برداشته و تاثیری که روی پشت اسب مانده را ارزیابی کنید

استفاده از پد را فراموش نکنید

برخی از مشکلات را می‌توان با پد برطرف کرد، بنابراین هنگامی که می‌دانید زین شما چگونه باید روی اسب قرار گیرد، می‌توانید تصمیم بگیرید که از چه نوع پدی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک نقطه خالی وجود دارد یا اگر زین شما کمی بیش از حد پهن است، یک پد نمدی به ضخامت 2/5 سانت ممکن است کمک کند. اما ضخامت پد شما بستگی به این دارد که چقدر فضای خالی داشته و چقدر به محافظت نیاز دارید.

همانقدر که تناسب زین برای راحتی اسب مهم است، راحتی سوارکار با زین نیز به همان درجه از اهمیت برخوردار است. با سوار شدن بر روی زینی که مناسب شما نیست، خود را برای ناراحتی احتمالی در لگن، زانو و کمرتان آماده می‌کنید. یک زین نامناسب در صورتی که مانع از سوار شدن شما در وضعیت همتراز شانه با باسن و پاشنه پا شود، می‌تواند درد فیزیکی نیز برای شما به دنبال داشته باشد.

استفاده از پد را فراموش نکنید

علاوه براین، عدم تناسب زین می‌تواند منجر به مشکلات عملکردی نیز شود. وقتی احساس می‌کنید تعادلتان را بر روی زین از دست می‌دهید و به جلو می‌افتید، به طور غریزی ماهیچه‌هایتان را سفت می‌کنید تا در مرکز زین بمانید. اسب شما به احتمال زیاد واکنش شما را می‌فهمد و این تنش و سفتی را نیز به او منتقل می‌کنید. اگر روی زینی سوار می‌شوید که مناسب شما نیست و کج می‌شوید، اسب شما نیز کج می‌شود.

اندازه نشیمنگاه زین نیز یکی دیگر از عوامل مهم است. اندازه نشیمنگاه نه تنها برای راحتی شما، بلکه به دلیل نحوه ساخت زین برای توزیع وزن شما نیز مهم است. تحمیل بیش از حد وزن بر روی یک زین نامتناسب می‌تواند هم برای سوار و هم برای اسب آزاردهنده باشد. 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.