انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/29
انواع زین اسب | معرفی 10 نوع مختلف زین اسب و کاربرد آنها

انواع زین اسب | معرفی 10 نوع مختلف زین اسب و کاربرد آنها

زین اسب یکی از مهم‌ترین اجزا و لوازم سوارکاری است. سوارکاری انواع سبک‌های مختلفی دارد؛ به همین ترتیب انوع زین اسب مورد استفاده در هر سبک نیز متفاوت بوده و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در ادامه با 10 نوع مختلف زین اسب و همچنین ساختار و کاربرد آنها آشنا می‌شویم.

زین اسب یک نوع صندلی است ک بر پشت حیوانات سواری مانند اسب بسته می‌شود. یک زین خوش ساخت به اسب سوار اجازه می‌دهد راحتی، امنیت و کنترل لازم را بر حیوان داشته باشد. همچنین زین، این امکان را برای سوارکار فراهم می‌کند که تعادل خود را بر روی اسب حفظ کرده و بر روی نقطه تعادل اسب بنشیند. انسان‌ها در زمان‌های قدیم بدون زین، اسب سواری می‌کردند. در واقع، در بسیاری از نقاط جهان، هم اکنون نیز بسیاری از افراد بدون زین اسب سواری می‌کنند. این کار حتی می‌تواند راهی مفید برای سوارکاران برای بهبود تعادل و حس دقیق و عمیق حرکات اسب باشد. اما اگر بخواهید در مسابقات، در جاده‌ یا در بسیاری از مسابقات اسب سواری شرکت کنید، باید از زین استفاده کنید. در ادامه با انواع زین اسب آشنا می‌شویم.

قسمت‌های مختلف زین اسب

زین اسب از اجزای مختلفی تشکیل شده است. این اجزا شامل قاچ جلوی زین (Cantle)، قاچ عقب زین (Pommel)، محل نشیمنگاه (Seat)، دامن (Flap)، تنگ (Girth)، عرق گیر و رکاب (Stirrup) و در برخی از زین‌ها شاخ (Horn) می‌باشد.

قسمت‌های مختلف زین اسب | انواع زین اسب

انواع زین اسب سواری

زین‌هایی که در مدارس سوارکاری برای مبتدیان ارائه می‌شوند، اغلب زین‌های همه منظوره هستند که می‌توانند طیف وسیعی از انواع تایپ بدن را در خود جای دهند. هر کسی که اسب دارد، باید زینی بخرد که نه نه تنها مناسب شکل و اندازه بدنش باشد، بلکه باید با نوع سواری و بدن اسبش نیز مناسب باشد. به همین دلیل، داشتن دانش کامل در مورد انواع مختلف زین‌های اسب سواری و اینکه هر کدام برای چه سبکی استفاده می‌شوند، ضروری است. در ادامه انواع زین اسب سواری را معرفی کرده ایم:

1. زین همه منظوره یا (General Purpose Saddle)

این زین‌ها برای سوارکاران مبتدی یا متوسطی که به تازگی اولین اسب خود را خریده‌اند و از انواع سوارکاری لذت می‌برند، ایده آل هستند. آنها با استفاده از فلپ‌هایی (در فارسی به فلپ زین، دامن زین  می‌گویند) که به سمت جلو طراحی شده اند محکم شده و می‌توانند سوار را برای پرش های ابتدایی، درساژ و یا شکار مورد استفده قرار گیرند.

1. زین همه منظوره یا (General Purpose Saddle) | انواع زین اسب

سوارکاران به خوبی روی این زین‌ها تعادل خود را برقرار می‌کنند. هیچ پدی در جلوی این نوع زین برای زانو وجود ندارد. از این نوع زین اغلب در مدارس سوارکاری استفاده می‌شود؛ زیرا سوارکاران زیادی با توانایی‌ها و سایزهای بدنی مختلف در آنجا یافت می‌شوند.

2. زین درساژ (Dressage)

زین‌های درساژ برای سوارکاران حرفه‌ای طراحی شده‌اند که به طور منظم در مسابقات شرکت می‌کنند. زین‌های درساژ صندلی تورفته و عمیق‌تری دارند که وقتی از پهلو به آن نگاه می‌شود، بیشتر شبیه یک منحنی U شکل به نظر می‌رسد، این ساختار باعث می‌شود تا تعادل بهتری برای سوارکار فراهم شود. زین‌های درساژ دارای فلپ‌های مستقیم هستند و از مواد سبک وزن و نازک ساخته شده‌اند. این نوع زین، تماس بهتری با پا داشته و انجام حرکات دقیق‌تر را برای سوارکار فراهم می‌کند.

2. زین درساژ (Dressage) | انواع زین اسب

3. زین های پرشی (Jumping Saddle)

زین‌های پرشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سوارکار را برای زمانی که از روی موانع (نرده) می‌پرد، کمی به جلو و در موقعیت پرش دو نقطه‌ای هل می‌دهند. این کار با وجود ساختار مسطح‌تر این زین‌ها نسبت به زین‌های درساژ انجام می‌شود. این ساختار وقتی از پهلو به آن نگاه کنید بیشتر شبیه یک انحنای C شکل ملایم به نظر می‌رسد. فلپ‌های زین بسیار بزرگتر هستند و از ساق پا بیشتر محافظت می‌کنند. در جلوی فلپ‌ها نیز بالشتک وجود دارد که پایداری و محافظت از ساق پا در هنگام پرش‌ها را فراهم می‌کند. 

4. زین شکاری (Hunting Saddle)

زین‌های شکاری برای سوارکارانی طراحی شده‌اند که به طور منظم به شکار در حومه‌ شهرها می‌روند. بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با شکار، شامل پرش از روی پرچین‌های بزرگ با شیب زیاد در طرف دیگر است. به همین دلیل، این زین ها به گونه‌ای طراحی شده که وزن سوارکار را در زین و پاهای او را در رکاب، به جلو می‌برند.

4. زین شکاری (Hunting Saddle) | انواع زین اسب

این ویژگی به سوارکار این امکان را می‌دهد که در هنگام پرش از بر روی حصارهای بزرگ و فرود در موقعیت امن‌تری باقی بماند. این زین‌ها دارای قاچ عقب و جلوی کوتاهی بوده که پرش را راحت‌تر می‌کند. آنها همچنین از چرم مقاوم ساخته شده‌اند تا با لباس سنتی شکار مطابقت داشته باشند.

5. زین کودکان (Youth Saddle)

این زین‌ها بسیار سبک بوده و برای کودکان خردسالی که اسب‌های کوچک سوار می‌شوند مناسب هستند. آنها از مواد مصنوعی مانند پنبه، همراه با چرم یا پلاستیک ساخته شده‌اند. این زین بسیار کوچکتر است که به کودک اجازه می‌دهد در صندلی تعادل بیشتری داشته باشد. برخی از این زین‌ها دارای یک دسته در جلو بوده که می‌توان از آن برای نگه داشتن و حفظ تعادل استفاده کرد. این زین‌ها اغلب ارزان‌تر از زین‌های بزرگسال بوده و برای طیف گسترده‌ای از اسب‌ها مناسب هستند.

5. زین کودکان (Youth Saddle) | انواع زین اسب

6. زین غربی (Western Saddle)

کابوی‌ها از این زین‌ها استفاده می‌کنند! از چرم قهوه‌ای ساخته شده‌اند و می‌توان آنها را با طرح‌های رنگارنگ غربی تزئین کرد. یک شاخ (دستگیره) در جلوی زین وجود دارد که به حفظ تعادل در حالی که دست دیگر افسار را نگه می‌دارد، کمک می‌کند. زین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای مزرعه‌دارانی که ساعت‌های طولانی را سوار بر اسب می‌گذرانند و اغلب چرخش‌های تند انجام می‌دهند، راحت‌تر و محکم‌تر باشند. در حال حاضر حدود ده نوع مختلف از زین‌های غربی وجود دارد که برای رشته‌های مختلف سوارکاری غربی تنظیم شده‌اند.

7. زین ساید (Side Saddle) 

هنگامی که زنان در قرون وسطی در کشورهای اروپایی اسب سواری را آغاز کردند، به این دلیل که دامن می‌پوشیدند چندان مناسب نبود که روی اسب سوار شوند. از این رو زین‌های ساید به عنوان راهی برای نشستن در کنار اسب با پاهای روی هم، ساخته شد. این نوع زین و نحوه نشستن بسیار زنانه بود و به آنها اجازه می‌داد لباس‌های خود را تمیز نگه دارند.

7. زین ساید (Side Saddle)  | انواع زین اسب

زین‌ها دارای دو قاچ جلویی یا شاخ هستند که پاهای سوار را در جای خود نگه می‌دارند. پای راست در بالای قاچ و ران چپ زیر قاچ پایینی قرار می‌گیرد. این طرح دو قاچی به اندازه کافی برای خانم‌ها برای پریدن از نرده‌ها و تاخت و تاز کردن ایمن است.

8. زین‌های مسابقه‌ای (Racing Saddle)

زین‌های مسابقه‌ای بسیار کوچک و سبک هستند. آنها به طور خاص برای سوارانی طراحی شده‌اند که تاخت و تاز و پریدن از حصارها بر روی اسب‌های اصیل را انجام می‌دهند. زین‌ها فقط یک بند رکاب دارند و رکاب‌ها بسیار کوتاه هستند. این زین نسبت به سایر زین‌ها صاف‌تر است، زیرا برای نشستن سوارکار در نظر گرفته نشده‌اند، بلکه برای نیمه نشستن روی زین در حین اسبدوانی مناسب اند. 

8. زین‌های مسابقه‌ای (Racing Saddle) | انواع زین اسب

9. زین تریلس (Treeless Saddle)

این زین‌ها معمولا از چرم و روکش فوم با یک قاچ زین از جنس فایبر گلاس سبک وزن ساخته شده است. این زین‌ها تماس نزدیک‌تری با اسب فرآهم می‌کنند و آزادی بدنی بیشتری را به سوارکار می‌دهند، اما به اندازه زین‌های همه منظوره ایمن نیستند. برای اسب‌هایی که پشت‌هایی دارند که به سختی می‌توان زین‌ها را روی آن‌ها قرار داد، می‌توان از زین Treeless استفاده کرد. از آنجایی که این زین‌ها سبک‌تر هستند، ممکن است به اندازه سایرین ایمن نباشند، بنابراین توصیه می‌شود که سوارکارانی که از این زین استفاده می‌کنند، سینه‌بند هم داشته باشند.

10. زین استوک استرالیایی (Australian Stock Saddle)

این زین در سرتاسر جهان برای هرکسی که نیاز دارد ساعت‌های طولانی را سوار بر اسب بگذراند محبوب است. دامداران، تریل سواران، سوارکاران استقامتی و بازیکنان پولوکراس از این زین استفاده می‌کنند. این زین دارای یک نشیمنگاه بسیار عمیق‌تر، بند رکاب بلندتر، احتمالا همراه با یک شاخ و بالشتک اضافی مخصوص در اطراف زانو است. همچنین ممکن است برای حمایت و امنیت بیشتر یک روکش اضافی در زیر زین وجود داشته باشد.

10. زین استوک استرالیایی (Australian Stock Saddle) | انواع زین اسب

این ویژگی‌ها به سوارکار کمک می‌کند تا زین امن‌تر و متعادل‌تری داشته باشد و در مدت طولانی در زین راحت‌تر باشند.

در نهایت، آموختید که انواع زین اسب متنوعی وجود دارند و باید با و.جه به نوع سبک سوارکاری خود، آن را انتخاب کنید. انتخاب زین‌ اسب سواری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. آشنایی با انواع زین اسب سواری و قسمت‌های مختلف آن قبل از شروع سوارکاری بسیار مهم است. لازم به ذکر است که باید زین را بر اساس ویژگی‌های امنیتی آن انتخاب کنید. برای مثال از این لحاظ، زین غربی گزینه خوبی است. زین‌های انگلیسی نیز برای مسابقات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای اکثر سوارکاران به راحتی قابل استفاده است. اما برای مبتدیان، زین غربی یک گزینه عالی است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
مهسا
22 تیر 1402
ممنون از مطالب مفیدتون
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.