انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/5/25
تجهیزات اسب سواری | لیست کامل تجهیزاتی که در ابتدای سوارکاری نیاز دارید

تجهیزات اسب سواری | لیست کامل تجهیزاتی که در ابتدای سوارکاری نیاز دارید

لوازم و تجهیزات اسب سواری برای کمک به سوار در برقراری ارتباط با اسب استفاده می‌شوند و این اطمینان را ایجاد می‌کنند که هر دو اسب و سوار در وضعیت ایمن و راحتی هستند. بسته به نوع اسب سواری، ممکن است تجهیزات متفاوتی مورد نیاز باشد. در ادامه به ضروری‌ترین تجهیزات اسب سواری که در ابتدا نیاز خواهید داشت اشاره کرده‌ایم.

تجهیزات اسب سواری شامل تمام وسایلی است که برای حمل، سواری یا مهار اسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات شامل آیتم‌های مختلف و  مجموعه‌ای از وسایلی است که برای فعالیت‌های مختلف با اسب، مورد نیاز هستند. بسته به نوع فعالیتی که می‌خواهیم با اسب انجام دهیم، تجهیزات اسب سواری، کمی متفاوت خواهند بود. اگرچه تعدادی از آیتم‌های اصلی همیشه ثابت اند، اما برخی دیگر ممکن است کمی متفاوت بوده، یا ممکن است به تجهیزات منحصر به فردی نیاز باشد. برای مثال به این فکر کنید که اسب در هنگام کشیدن گاری در مقابل انجام پرش نمایشی چگونه حرکت می‌کند، بنابراین می‌توانید درک کنید که چرا تجهیزات باید با نوع فعالیت تطبیق داده شوند.

نیازی نیست به سراغ گران‌ترین و فنی‌ترین تجهیزات اسب سواری بروید، تنها کافی است لوازم با کیفیتی تهیه کنید که تمام الزامات ایمنی را برآورده کند. 

تجهیزات اسب سواری | لیست کامل تجهیزاتی که در ابتدای سوارکاری نیاز دارید

انواع تجهیزات اسب سواری شامل چه مواردی است؟

از آنجایی که در ورزش اسب سواری مستقیما سر و کارتان با یک موجود زنده و بی‌نهایت ارزشمند است، تجهیزات آن فقط شامل لوازم مربوط به سوار نیست؛ بلکه اسب نیز نیازمند لوازم مخصوص به خود است. در این قسمت ابتدا تجیهزات سوار و در ادامه تجهیزات مخصوص اسب را معرفی می‌نمائیم.

تجهیزات سوارکار در اسب سواری

در این قسمت تنها به معرفی لوازم و تجهیزات اساسی که وجود آنها برای یک سواری ایمن، ضروری است را معرفی می‌کنیم. هنگامی که به طور کامل با این ورزش آشنا شدید، می‌توانید تجهیزات اضافی را در صورت نیاز خریداری کنید.

کلاه سوارکاری

بدون استفاده از کلاه ایمنی مناسب یا کلاهی که با استانداردهای ایمنی مطابقت دارد، نباید سوار اسب شوید. در هر سطح و رشته‌ای از اسب سواری که هستید، کلاه ایمنی یک قطعه ضروری از تجهیزات سواری است. انتخاب بهترین کلاه سواری متناسب با نیاز شما نه تنها به شما کمک می‌کند تا از صدمات سر جلوگیری کنید، بلکه به شما امکان می‌دهد، در هر رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، بهترین عملکرد را داشته باشید.

کلاه سوارکاری | تجهیزات اسب سواری

دانستن اینکه بهترین کلاه سواری برای شما کدام است، دشوار است؛ زیرا گزینه‌های زیادی وجود دارد که شامل مقدار زیادی جزئیات و فناوری در قیمت‌های بسیار متفاوت است. بسیاری از آموزشگاه‌های سوارکاری کلاه‌هایی را برای مبتدیان ارائه می‌کنند، اما اگر می‌خواهید به طور منظم سوارکاری کنید، بهتر است یک کلاه با کیفیت انتخاب کنید. سپس باید میزان محافظتی که هر کلاه سواری به شما می‌دهد را در نظر بگیرید.

بهتر است کلاه ایمنی با حداکثر استانداردهای ایمنی انتخاب کنید.

کلاه سوارکاری | تجهیزات اسب سواری

توصیه می‌کنیم از فردی با تجربه نیز مشورت بگیرید تا به شما بگوید که کدام کلاه برای نیازهای شما مناسب‌تر است، اما در اینجا چند نکته وجود دارد که در ابتدای کار برای سوارکاران مبتدی در انتخاب کلاه مناسب کمک کننده است:

  • به عنوان یک مبتدی، مهم نیست که کدام سبک کلاه سواری را انتخاب می‌کنید. کلاه‌های مسابقه‌ای و نمایشی هر دو مناسب هستند.
  • نکته اصلی این است که کلاه برای سر شما مناسب باشد. برخی از مدل‌های کلاه برای شکل‌های خاص سر مناسب‌تر هستند. اگر برای یک کودک در حال رشد کلاه می‌خرید، کلاه‌های سواری قابل تنظیم را انتخاب کنید؛ این کلاه ها این مزیت را دارند که برای مدت طولانی‌تری استفاده می‌شوند.

کلاه سوارکاری | تجهیزات اسب سواری

کفش یا چکمه سواری

لگد شدن پنجه شما توسط سم اسب بسیار دردناک است و اگر چکمه‌های مناسب نپوشید می‌تواند آسیب قابل توجهی به شما وارد کند. همچنین بسیار مهم است که چکمه‌های شما بیش از حد تنگ نباشند، چکمه مناسب باید پاشنه کوچکی داشته باشند تا از لغزش پای شما در رکاب جلوگیری کند.

دو نوع اصلی از چکمه‌های اسب سواری وجود دارد؛ چکمه‌های ساق بلند و  چکمه‌های ساق کوتاه. چکمه ساق بلند از سایش قسمت داخلی پای شما جلوگیری می‌کند. اما چکمه‌های ساق بلند ممکن است زیاد برای افراد مبتدی مناسب نباشد چون در ابتدا آزادی عمل آنها را محدود می‌کند. به علاوه گران‌تر هم هستند.

چکمه‌های ساق کوتاه (Jodhpur Boots) تا مچ پا را می‌پوشانند و انعطاف عمل بیشتری را در مچ پا ایجاد می‌کنند. این چکمه‌ها معمولا با نیم‌ترک‌های نرم یا گتر پوشیده می‌شوند تا از سایش در قسمت داخلی ساق پا جلوگیری شود.

کفش یا چکمه سواری | تجهیزات اسب سواری

شلوار سواری

هنگام انتخاب چکمه و شلوار سواری، باید به احساسی که زمان پوشیدن آنها و نشستن روی زین برای شما پیش می‌آید، فکر کنید. اینکه ظاهر و تیپ شما هنگام پوشیدن آنها چگونه به نظر می‌رسد باید در رتبه دوم قرار گیرد. 

شلوارهای کوتاه سواری (Breeches شلواری که تا زیر زانو می‌آید)، معمولا با چکمه‌های بلند پوشیده می‌شوند، در حالی که شلوارهای بلند برش کمی متفاوت دارند و با چکمه‌های کوتاه بهتر هستند. جوراب شلواری سواری بیشتر شبیه ساق‌های باشگاهی است.

ما توصیه می‌کنیم شلواری بخرید که از پارچه‌ای کشسان با چسبندگی بیشتر در مکان‌های حساس مانند زانو و سطوح پایینتر بدن شما ساخته شده باشند. 

شلوار سواری | تجهیزات اسب سواری

در ابتدای کار می‌توانید هر رنگی را انتخاب کنید، اما توصیه می‌کنیم از خرید رنگ‌های سفید، بژ یا کرم خودداری کنید؛ زیرا معمولا برای مسابقه استفاده می‌شوند و تمیز نگه داشتن آنها سخت است. جوراب شلواری و ساق سواری در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند، زیرا واقعا راحت هستند. بهتر است جنسی را انتخاب کنید که لغرندگی نداشته باشد.

پیراهن مخصوص سوارکاری

در مورد بهترین پیراهن برای اسب سواری مورد خاصی وجود ندارد. هر پیراهن مناسبی که فیت بدن شما باشد خوب است. پیراهنی که می‌پوشید به هیچ وجه نباید حرکت شما را محدود کند. هنگام مانور دادن به حیوانی به بزرگی و قدرت یک اسب، باید احساس آزادی عمل و راحتی داشته باشید. در صورت امکان، با توجه به اینکه زمان زیادی را در خارج از منزل سپری خواهید کرد و همچنین به این دلیل که اسب سواری یک ورزش شدیدا فیزیکی است، پیراهنی را انتخاب کنید که تمام سطح بدن را پوشانده تا بدن شما در برابر اشعه‌های مضر مثل UV محافظت شود.

پیراهن مخصوص سوارکاری | تجهیزات اسب سواری

دستکش‌ سوارکاری

در فصول سرد، سوارکاران اغلب با انگشتانی بی‌حس شده مواجه می‌شوند، به خصوص بین انگشت کوچک و انگشت حلقه، جایی که افسار در آن قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از ایجاد تاول و تمیز و نرم نگه داشتن دست توصیه می‌کنیم از یک جفت دستکش سواری استفاده کنید.

اگر می‌خواهید حتما از دستکش استفاده کنید، ارزش آن را دارد، دستکشی که به طور خاص برای اسب سواری تولید شده است را بخرید. این نوع دستکش‌ها در قسمت‌هایی که افسار را لمس می‌کند، ضخیم، کشسان، چسبنده و قوی تراند؛ اما به اندازه‌ کافی نیز نازک هستند که بتوانید حس خوبی در هنگام کار با آنها داشته باشید.

دستکش‌ سوارکاری | تجهیزات اسب سواری

جلیقه محافظ بدن

جلیقه محافظ بدن برای دفع ضربه ناشی از سقوط یا لگد اسب طراحی شده و باعث می‌شود تا ایمنی سوارکاران بی‌تجربه نیز تا حد زیادی تامین شود. بهتر است در هنگام خرید از خود فروشنده با تجربه نیز کمک بخواهید تا راهنمایی‌های لازم را به عمل آورد. به استاندارد BETA سطح 3 2009 (برچسب بنفش) یا استاندارد 2018 (برچسب آبی) توجه کنید. اینها نشان می‌دهند که جلیقه محافظ شما تمام الزامات استاندارد اروپایی را دارد.

جلیقه از سینه و ناحیه شکم شما در صورت افتادن، لگد یا پا گذاشتن اسب محافظت می‌کند. برخی افراد پوشیدن جلیقه‌های ایمنی را حجیم و دست و پاگیر می‌بینند. اما حقیقت این است که اگر از اسب بیفتید، این تکه لباس می‌تواند جان شما را نجات دهد. این روزها تعداد زیادی جلیقه سوارکاری با کیفیت بالا وجود دارد. برای محافظت بیشتر از تنه خود، از جلیقه‌های ضد ضربه استفاده کنید.

جلیقه محافظ بدن | تجهیزات اسب سواری

تجهیزات اسب در سوارکاری

همانطور که گفتیم علاوه بر تجهیزات لازم برای سوارکار، برای ایمنی و راحتی اسب خود نیز نیاز به خرید برخی تجهیزات اولیه دارید. در اینجا مواردی را آورده‌ایم که برای شروع به آن نیاز دارید:

زین اسب (Horse Saddle)

زین اسب، صندلی‌ای است که روی پشت اسب قرار گرفته و شما بر روی آن می‌نشینید. شما می‌توانید از طریق زین با اسب خود ارتباط برقرار کنید. بسته به احساس و حرکت زین، اسب می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما راحت هستید یا نه یا قصد انجام چه کاری را دارید. زین‌ها در سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند. شما باید با توجه به سایز بدن خود، زین مناسب را انتخاب کنید. زین نامناسب ناراحت کننده است و حتی می‌تواند باعث شود که از پشت اسب سر بخورید. علاوه بر زین، به پد زین نیز نیاز خواهید داشت.

زین اسب (Horse Saddle) | تجهیزات اسب سواری

پد زین لایه نازک پارچه‌ای دارای بالشتکی است که به عنوان یک مانع محافظ بین پشت اسب و زین عمل می‌کند. پد زین همچنین عرق بدن اسب را جذب می‌کند، اسب را از گرمای اضافی محافظت می‌کند و می‌تواند عمر زین را نیز افزایش دهد.

مورد دیگری که در ارتباط با زین اسب نیاز خواهید داشت وسیله‌ای به نام تنگ اسب است. تنگ اسب، بندی است که به زین متصل شده و دور بدن اسب می‌پیچد تا زین را در موقعیت خود نگه دارد.

دهنه اسب (Horse Bridle)، لگام (Bridle)، افسار ( Reins)

جدا از زین، لگام (Bridle)، افسار ( Reins) و دهنه اسب (Bits) از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که برای اسب خود می‌خرید. لگام‌ها انواع مختلفی دارند. یک لگام از چهار قسمت تشکیل شده است که عبارتند از قسمت تاج، بند بینی، محافظ گونه و ابرو. نوع لگامی  که می‌خرید بستگی به این دارد که قصد دارید با اسب خود چه نوع فعالیتی انجام دهید، نمایشی، رقابتی یا ... . در سوارکاری به انواع مختلفی از لگام نیاز دارند. قبل از تصمیم گیری در مورد نوع دهنه برای خرید، سبک سواری ترجیحی خود را تعیین کنید.

دهنه اسب (Horse Bridle)، لگام (Bridle)، افسار ( Reins) | تجهیزات اسب سواری

رکاب آهنی و بند رکاب 

رکاب آهنی هنگام اسب سواری، پاهای شما را در موقعیت خود نگه می‌دارد. این رکاب‌ها با کمک بندهای چرمی به زین متصل می‌شوند. رکاب، بالا رفتن از اسب را آسان می‌کند و پای شما را روی یک سطح صاف در جای خود نگه می‌دارد تا در هنگام سوار شدن به اسب خود راحتی کامل داشته باشید.

دیگر تجهیزات مورد نیاز اسب سواری

تا اینجا لوازم ضروری برای شروع اسب سواری را گفتیم. در مرحله بعد، تعدادی لوازم مفید و کاربردی را به شما توصیه می‌کنیم که در موقعیت‌هایی مناسب خواهند بود. لازم به ذکر است که برای شروع اسب سواری به این موارد نیازی ندارید. اما مواردی که گفته می‌شود برای سلامت و راحتی اسب شما مفید خواهند بود.

دیگر تجهیزات مورد نیاز اسب سواری | تجهیزات اسب سواری

کیت نظافت اسب

اگر اسب متعلق به خود شماست، به یک کیت نظافت نیاز خواهید داشت. کیت نظافت شامل یک برس نرم، شانه، خراشنده سم، برس صورت، دستکش نظافت و موارد دیگر است. نظافت صحیح و منظم، اسب را تمیز و سالم نگه می‌دارد و از عفونت‌های بالقوه ویروسی، انگلی و باکتریایی جلوگیری می‌کند.

پتوی اسب

اگر در منطقه سردسیری زندگی می‌کنید، خرید یک پتو برای اسب‌تان ایده خوبی است. انواع مختلفی از پتوهای مخصوص اسب وجود دارد، توصیه می‌کنیم با یک تیمارگر متخصص صحبت کنید تا گزینه‌های مختلف را پیشنهاد دهد که مناسب اسب شما باشد.

پتوی اسب | تجهیزات اسب سواری

جعبه کمک‌های اولیه

عاقلانه است که اگر شما یا اسبتان آسیب دیدید، همیشه یک جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید. جعبه کمک‌های اولیه می‌تواند به شما و اسب در صورت تصادف یا صدمه کمک کند. بسته به شدت حادثه، باید اسب را به دامپزشک متخصص برسانید.

اسپری ضد حشرات مزاحم

مگس‌ها و حشرات می‌توانند باعث تحریک و ناراحتی اسب شما شوند و از بزرگترین ناقلان بیماری هستند. اگر اسب خریداری کرده‌اید، توصیه می‌کنیم که یک اسپری حشره کش مخصوص بخرید تا این حشرات مزاحم را در خانه و اصطبل اسب از بین ببرید.

اسپری ضد حشرات مزاحم | تجهیزات اسب سواری

وقتی صحبت از اسب سواری به میان می‌آید، لیست تجهیزاتی که باید بخرید ممکن است بی‌پایان به نظر برسد. درست است که با آشنایی بیشتر و بیشتر با سوارکاری، ممکن است برای راحتی، سرعت و ایمنی بیشتر، نیاز به خرید تجهیزات اضافی داشته باشید، اما وقتی تازه شروع کرده‌اید، بهتر است روی وسایل اولیه خود و اسب تمرکز کنید. به این ترتیب در هزینه‌های خود صرفه جویی بشیتری نموده و فقط در هنگام شروع اسب سواری، وسایل مورد نیاز خود را خریداری می‌کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
کاربر تارگتینو
21 شهریور 1402
بهترین کلاه سوارکاری کدام است؟
پاسخ
28 شهریور 1402
سلام دوست عزیز
بستگی به سبک سوارکاری مدنظرتون داره.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.