انتشار: 1397/12/16
بروزرسانی: 1402/6/18
اصول و قوانین شرکت در مسابقات اسب سواری

اصول و قوانین شرکت در مسابقات اسب سواری

سوارکاری به معنای مجموعه‌ای از فعالیت‌های ماهرانه است که توسط هر دو اسب و سوارکار انجام می‌شود. شناخته شده‌ترین رشته‌های ورزشی سوارکاری شامل پرش، درساژ و استقامت هستند. اسب‌ها همواره نقش بسزایی در زندگی انسان داشته‌اند. از تسهیل حمل و نقل و کشاورزی در دوران باستان تا ورزش و مسابقات سرگرم گننده در عصر مدرن، اسب‌ها در تار و پود تاریخ و فرهنگ بشری بافته شده‌اند. در میان بسیاری از نقش‌هایی که اسب‌ها امروزه بازی می‌کنند، مشارکت آنها در رویدادهای ورزشی هیجان‌انگیزترین بخش آن است. مسابقات سوارکاری نه تنها ظرافت، سرعت و قدرت این موجودات باشکوه بلکه مهارت‌های سوارکاران آنها را نیز به نمایش می‌گذارد. ورزش سوارکاری، ورزشی انفرادی است که در چند دهه اخیر مسابقات آن هم مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. در این مقاله اصول و نکات مهم در مسابقات ورزش سوارکاری را مورد بحث قرار خواهیم داد.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ورزش سوارکاری، ورزشی انفرادی است که در چند دهه اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در مسابقات اسب سواری، ورزشکاران سوار بر اسب با هم به رقابت می‌پردازند. سوارکاران تلاش می‌کنند مسیری معین را به سرعت طی نموده یا از روی موانع بپرند و یا حرکات نمایشی انجام دهند. در پایان مسابقات اسب سواری،هم، هر ورزشکاری که زودتر از خط پایان بگذرد یا امتیاز بیشتری کسب نماید، برنده مسابقات اسب سواری می‌گردد. در زیر به اصول مسابقات اسب سواری اشاره می‌کنیم.

اصول پایه در مسابقات اسب سواری

ورزش اسب سواری امروزه نه فقط به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراغت، مورد توجه عده زیادی از افراد قرار گرفته است. این ورزش با این که نسبت به بسیاری از ورزش‌ها پرهزینه به نظر می‌رسد، ولی هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب می‌نماید. به همین منظور ما قصد داریم در این مقاله شما را با اصول پایه و آداب سوارکاری آشنا نماییم.

اصول و کلیات پایه مسابقات اسب سواری | ورزش سوارکاری

کلیات اصول مسابقات اسب سواری

ورزش اسب سواری دارای اصول و آموزش‌های ویژه ای است. راه و روش سوارکاری بسیار آسان می‌باشد. زمانی که تصمیم به آغاز این ورزش کردیم ابتدا حالت نشستن روی زین را پیدا می‌کنیم تا قادر به حفظ تعادل خود بر روی زین شویم. اولین کاری که باید انجام دهیم این است که یک خط فرضی از گوش تا لگن اسب در یک راستا در ذهن خود تصور نماییم تا بتوانیم بر روی زین صاف بشینیم. و زمانی که به یک سوارکار نگاه می‌کنیم این خط صاف توسط او دیده گردد.

اگر پای سوارکار جلوتر باشد احساس سقوط نمودن از پشت زین می‌نماید و اگر بر عکس باشد احساس می‌نماید از جلو زین در حال سقوط نمودن است.

کلیات اصول مسابقات اسب سواری

اصول مسابقات اسب سواری 

برای سوارکاری از آرنج تا دهان اسب باید یک خط فرضی به صورت عمودی در نظر گرفته گردد، که این کار باعث حفظ تعادل و هدایت نمودن اسب می‌گردد. اگر اسبی که انتخاب نموده‌اید قوی یا ضعیف است باید خود را برای هر حرکتی آماده نمایید، چرا که ممکن است هر برخوردی از خود بروز دهد. برای یک سوارکاری ایده‌آل ابتدا سوارکار باید پاهای خود را به صورت قائم جمع نماید تا راه رفتن برای او راحتتر آغاز گردد. می‌توان از پاشنه پاهای خود برای هدایت اسب به سمت جلو استفاده نمایید و قدرت او را به صورت کامل به کار گیرد. سوارکار باید دو پاشنه خود را به اسب فشار دهد تا اسب به آرامی آغاز به دویدن نماید.

چند نکته مهم جهت آغاز ورزش سوارکاری

به سراغ یک آموزشگاه سوارکاری مطمئن بروید چرا که در آن مجموعه، مربیان زبده‌ای را به شما معرفی خواهند نمود. می‌‌توانید در جلسه اول یا دوم مربی و اسب خود را محک بزنید. مربی باید از تجربه‌های زیادی برخوردار باشد. اسب مناسب برای آموزش باید زیر 8 سال سن داشته باشد که به شیوه دایره وار و آهسته حرکت نماید.

چند نکته مهم جهت آغاز ورزش سوارکاری

چگونگی انجام بهتر ورزش سوارکاری

  • ابتدا به کمک مربی افسار اسب خود را ببندید.
  • بهترین شیوه سوار گشتن بر روی اسب از سمت چپ آن می‌باشد.
  • تعادل خود را حفظ نموده، اگر دچار ترس گشتید خود را به یال اسب بچسبانید تا هنگامی که بتوانید تعادل خود را حفظ نمایید، زمانی که حالت اسب را احساس نمودید دستان خود را با ریتم حرکت اسب، به حرکت درآورید.
  • هنگام سوارکاری نگاه شما باید به جلو باشد، کمر نباید قوس داده گردد باید صاف باشد، یک سوم پای خود را در رکاب قرارداده، و پاهای خود را به سمت پایین فشار دهید و نباید پاها بیش از یک سوم به جلو برود.

لوازم مورد نیاز ورزش سوارکاری

  • چکمه یا بوت با پاشنه کوتاه
  • شلوار بلند
  • کلاه سوارکاری

لوازم مورد نیاز ورزش سوارکاری

آمادگی‌های سوارکار پیش از آغاز سوارکاری

  • لباس خود را طبق موارد بپوشید. 
  • اسب خود را آماده نمایید.
  • پیش از هر کاری افسار اسب را ببندید.
  • زین اسب را آماده نمایید.
  • از سمت چپ یا راست به اسب نزدیک گردید.
  • انتهای بند افسار اسب را با دست چپ خود بگیرید.
  • پای چپ خود را در رکاب قرار دهید و خودتان را به سمت بالای اسب بکشید.

مسابقات اسب سواری

حال که به طور کلی با ورزش سوارکاری آشنا گشتید، شاید دوست داشته باشید که با مسابقات اسب سواری نیز آشنا گردید و در صورت تمایل در آن شرکت نمایید. مسابقات اسب سواری هم مانند مسابقات سایر ورزش‌ها دارای اصول، قوانین خاصی است. در ادامه به صورت کلی تعدادی از نکات و قوانین مهم مسابقات اسب سواری را برای شما علاقمندان آورده ایم. 

مسابقات اسب سواری

مهمترین نکات در مورد مسابقات اسب سواری

  • پرش از روی موانع نوعی امتحان برای اسب و همچنین سوارکار می‌باشد، تا در مسیر پر از موانع سوارکار و اسب را محک بزنند.
  • در طی مسابقات اسب سواری، اگر سوارکاران دچار خطا گردند، سبب جریمه شدن آن‌ها می‌گردد، بنابراین سوارکاری که بتواند در مسابقات اسب سواری بر اساس نوع سوارکاری و کمترین خطا و در کوتاه ترین زمان ممکن، بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دهد، برنده نهایی مسابقه می‌گردد.
  • برای آن که علاقه بین تماشاچی و سوارکار برقرار باشد، از مسابقات پرش با اسب استفاده می‌نمایند.
  • در مسابقات اسب سواری تمام شرایط برای همه یکسان و اجرای قوانین برای تمام سوارکاران ضروری می‌باشد.
  • باید سن قانونی اسب‌های شرکت کننده در مسابقات اسب سواری المپیک 8 سال و در مسابقات اسب سواری بین المللی 6 سال باشند.

مهمترین نکات در مورد مسابقات اسب سواری

سوارکاری با مانژهای پرش در مسابقات اسب سواری

  • مکان برگزاری مسابقات اسب سواری از نوع پرش باید ویژه آن باشد و هنگامی که اسب داخل میدان می‌باشد، باید تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها مسدود باشد.
  • شرکت کنندگان در مسابقات اسب سواری تنها یک بار فرصت دارند که به داخل مانژ بروند و از مسیر بازدید نمایند.
  • باراژ هم شامل این مسائل می‌گردد. داورها به وسیله تابلو و بلندگو، حق ورود به میدان به منظور بررسی مسیر را اطلاع می‌دهند.
  • سوارکاران می‌توانند در مسابقات اسب سواری دو راندی، در راند دوم مسیر مسابقه را بازدید نمایند. 
  • داورهای مسابقات اسب سواری در مانژهای سرپوشیده به علت محدودیت مکانی ممکن است اجازه تمرین در مانژ اصلی را بدهند. 
  • هنگامی که ابعاد میدان تمرین، امکان تمرین را ندهد، می‌توانید یک مانع در مانژ اصلی برای تمرین در نظر بگیرید.

سوارکاری با مانژهای پرش در مسابقات اسب سواری

اصول مسابقات اسب سواری 

سوارکاران درحین رژه حق پرش از روی موانع مسابقه را ندارند، درصورت انجام این کار جریمه نقدی و یا محروم می‌گردند.  ممکن است سوارکار برای مطبوعات و رسانه‌ها به صورت نمایشی از روی یک مانع بپرد، که این مانع نباید جزء موانع دور بعدی باشد. پریدن از روی مانع مذکور بر خلاف جهت باعث محرومیت سوارکار می‌گردد، زمان برای پرش سوارکار از روی مانع 90 ثانیه می‌باشد.

اگر سوارکار به طور غیرعمد سبب افتادن موانع گردد، باید منتظر تصحیح موانع بماند. زمان برای سوارکار متوقف خواهد شد، داورها زنگ آغاز مسابقه را با اتمام 90 ثانیه به صدا در می‌آورند. پس از به صدا در آوردن زنگ مسابقه سوارکار می‌تواند فقط یک بار از روی مانع پرش را امتحان نماید و بعد از 45 ثانیه باید مسابقه اصلی را آغاز نماید.

اصول مسابقات اسب سواری 

روش ارتباطی داورها با سوارکاران در مسابقات اسب سواری

داورها با درآوردن صدای زنگ، با سوارکاران ارتباط برقرار می‌نمایند. سوارکار پس از زدن زنگ باید خط آغاز را در جهت صحیح ظرف مدت 45 ثانیه قطع نماید. سیستم اتوماتیک شمارش معکوس 45 ثانیه را روی مانیتور نمایش می‌دهد، به نحوی که برای سوارکاران به طور کامل نمایش داده گردد، اگر سوارکار به هر علتی ظرف مدت 45 ثانیه مسابقه را آغاز ننماید، زمان مسابقه او آغاز خواهد گشت.

برخی از وظایف و اختیارات داورهای مسابقات اسب سواری

  • اعلام باز بودن مانژ جهت بازدید از مسیر مسابقه با درآوردن صدای زنگ
  • اعلام اجازه آغاز مسابقه به سوارکار با درآوردن صدای زنگ
  • داورها حق متوقف نمودن سوارکار را چه در حین مسابقات اسب سواری و یا اجازه برای ادامه مسابقات اسب سواری را دارند. 
  • برای اخراج نمودن سوارکار داورها صدای ممتد یا تکراری زنگ را به صدا در می‌آورند، که معنای آن اخراج سوارکار می‌باشد.

برخی از وظایف و اختیارات داورهای مسابقات اسب سواری

  • در صورت بی توجهی به زنگ اخطار داور می تواند سوارکار را اخراج نماید. 
  • در صورتی که سوارکار زودتر از زنگ داور از روی موانع بپرد اخراج می‌گردد. 
  • بعد از به صدا در آوردن زنگ مجدد مسئولیت ماندن سوارکار در کنار موانع به عهده ی خود او می‌باشد. 
  • یکی از وظیفه‌های مهم داورها این است که زنگ را زمانی به صدا درآورند، که سوارکار در موقعیت بهتری قرار گرفته باشد. 
  • پس از متوقف نمودن زمان، سوارکار باید برای ادامه مسیر در کنار موانع بماند، تا زمانی که داورها موقعیت بهتر سوارکار را نسبت به موانع بسنجند. 
  • در صورت بد بودن شرایط جوی، داورها می‌توانند سرعت مسابقه را تغییر دهند. 

نحوه بررسی و اندازه گیری مسیر مسابقات اسب سواری

خطی که سوارکار از دروازه آغاز تا دروازه پایان طی می‌نماید، مسیر مسابقات اسب سواری می‌گویند، که باید با دقت بالا و اندازه گیری صحیح انجام گردد. داورها به همراه مسئول فنی مسابقات اسب سواری باید مسیر مسابقه را بررسی نمایند و حتما باید اندازه گیری دقیقی نمایند. بنا بر تشخیص داورها، در صورت مشاهده خطا در مسیر، می‌توانند مسابقه را متوقف و دوباره مسیر را اندازه گیری نموده و زمان مجاز جدیدی را اعلام  نمایند و نفراتی که قبلا هم مسابقه دادند با زمان جدید مسابقه را آغاز نمایند. 

نحوه بررسی و اندازه گیری مسیر مسابقات اسب سواری

خصوصیات مسیر مسابقات اسب سواری

  • مسیر مسابقه نباید بیش از 60 برابر طول تعداد موانع باشد. 
  • حد فاصل بین خط آغاز تا مانع اول و خط پایان تا مانع آخر حداقل 6 و حداکثر 15 متر می‌باشد.
  • پرچم های خط شروع و پایان با رنگ های قرمز و سفید و حروف S شروع و F پایان مشخص می‌گردند. 

نقشه مسیر در مسابقات اسب سواری چیست؟

 مسیر مسابقه دارای نقشه کاملی می‌باشد، که در آن هم اطلاعات کلی و جزئی مسیر به تصویر کشیده شده است و حداقل 30 دقیقه قبل از آغاز مسابقه در میدان تمرین مسابقات اسب سواری نصب شده و یک نسخه از آن را به داورها اعطا می‌نمایند. شماره موانع باید به ترتیب در کنار موانع نصب شده باشد. موانع متوالی با شماره‌های تکراری با حروف اعلام می‌گردد. a,b,c که در کنار آن قرار دارد AC,AB,AA مشخص می‌گردند. نقشه مسیر مسابقات اسب سواری شامل موارد زیر می گردد:

  1. خط آغاز و پایان
  2. محدوده قرارگیری موانع، شماره موانع، نوع موانع (عمودی، اکسر، تریپل بار)
  3. نقاطی که به اجبار باید به چرخش درآید
  4. خط سیری که باید سوارکار آن را طی نماید، با خط شکسته نشان داده می‌گردد، خط‌های پرنگ و درشت برای مسیرهای اجباری مشخص گشته است

نقشه مسیر در مسابقات اسب سواری چیست؟

  1. دارای جدول مجزا و مورد نیاز داورها می باشد
  2. زمان مجاز و زمان ثابت، طول مسیر موانع، در مسابقات تعیین شده است
  3. نوع موانع مکرر شامل: نیمه باز، باز، بسته
  4. داورها می‌توانند مسیر را تغییر دهند.

اطلاعات بیشتر در مورد قوانین و اصول مسابقات اسب سواری 

  • در صورتی که تغییراتی در نقشه شکل بگیرد باید زیر نظر داورها شکل گیرد و باید به مربیان و سوارکاران اطلاع رسانی گردد.  
  • اگر بنا بر هر دلیلی چه در شرایط جوی و چه از لحاظ نور دچار مشکل گردد، مسابقه متوقف شده و پس از رفع مشکلات مسابقات اسب سواری را از سر گرفته و از همان جایی که متوقف شده دوباره آغاز می‌نمایند.  
  • در صورتی که داور تشخیص دهد در مواردی خاص می‌تواند یکی از موانع را جابه جا نماید.  

اطلاعات بیشتر در مورد قوانین و اصول مسابقات اسب سواری 

  • در صورتی که داورها نتوانند مانعی را از دور مسابقات اسب سواری حذف نمایند، می‌توانند خطاهای انجام شده بر سر آن مانع را محسوب نکرده و برای سوارکاران قبلی هم خطایی در نظر نخواهند گرفت.
  • در صورتی که تغییراتی در مسابقه شامل زمان یا محدوده ایجاد گردد، داورها آن را بررسی می‌نمایند.  
     

امیدواریم که مطالب بالا دید جامع و کاملی از اصول پایه اسب سواری ارائه داده باشد. اسب‌ها و انسان‌ها سابقه طولانی از همزسیتی با یکدیگر دارند، بنابراین جای تعجب نیست که در دنیا افراد از ورزش سوارکاری لذت می‌برند. برای مثال هر فردی که مسابقه اسب دوانی یا چوگان را دیده باشد می‌داند که این بازی‌ها تا چه اندازه می‌توانند هیجان‌انگیز باشند! تنوع گسترده در رشته‌های ورزشی سوارکاری بسیار زیاد بوده و صدها مورد برای انتخاب و بررسی وجود دارد. بنابراین برای هر کدام نیز مجموعه‌ای از قوانین، مهارت‌‌ها و اصول اولیه و پایه وجود دارد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
پرهام
15 بهمن 1398
اسب سواری لذت بخش
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.