انتشار: 1397/8/15
بروزرسانی: 1402/7/26
کویر کاراکال یزد | زیستگاه گربه زیبای سیاه گوش

کویر کاراکال یزد | زیستگاه گربه زیبای سیاه گوش

کویر کاراکال با حیات وحش زیبا و مناظر بکر و جذاب در بین علاقمندان به کویرگردی بسیار محبوب است و یکی از مکان های دیدنی شهرستان یزد می باشد.

کویر کاراکال یزد با حیات وحشی زیبا و مناظر بکر و جذاب در بین علاقمندان به کویرگردی از شهرت بالایی برخوردار است. علت نامگذاری آن، نوعی گربه سان است که در این منطقه زیست می‌کند. این موجود از هوش بالایی برخوردار است و قابلیت اهلی شدن دارد؛ از این رو همواره مورد توجه مردم بومی و اهالی این منطقه بوده است. با سفر به کویر کاراکال یزد می‌توانید این گربه را در هر نقطه آن ببینید و به تماشایش بنشینید.

آشنایی با گربه کاراکال 

کاراکال نام فارسی و باستانی گربه‌ای است که در صحرای کاراکال زندگی می‌کند و به همین دلیل این کویر به نام آن نامگذاری شده است. البته نام امروزی گربه کاراکال منگوله گوش یا سیاه گوش سیاه است و یکی از 8 گونه گربه ای است که در ایران زیست می‌کند. علاوه بر ایران، این گربه در آفریقا نیز زندگی می‌کند.

کاراکال یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌های کوچک جثه است و طبق تحقیقاتی که روی ژنتیک آن انجام شده، گربه طلایی آفریقایی و یوز نزدیک‌ترین خویشاوندان آن محسوب می‌شوند. به دلیل حضور باستانی کاراکال در ایران از گذشته های دور، بیابانی به همین نام در زیستگاه این جانور به یاد او نامگذاری شده است. بسیاری از مردم کاراکال را با گربه دیگری با نام علمی Lynx اشتباه می گیرند.

آشنایی با گربه کاراکال 

این دو حیوان از نظر شکل ظاهری شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما به هیچ وجه خصوصیاتشان شبیه به هم نیست. کاراکال حیوانی مستقل و به شدت قلمرو طلب است و بیشتر اوقات شبگردی می‌کند. این حیوان در مناطق خشک قلمرو وسیعی دارد، مثلا یک کاراکال از 300 تا 1000 کیلومتر مربع را قلمرو خود دانسته و اجازه حضور کاراکال دیگری را نمی‌دهد.

کویر کاراکال کجاست؟

کویر کاراکال در 17 کیلومتری شهر بافق قرار دارد. آخرین نقطه مسکونی آن روستای صادق‌آباد است، راز همین رو اهالی آن را به نام ریگ صادق اباد نیز می‌شناسند. این کویر بیش از 1500 هکتار وسعت داشته و پوشش گیاهی چندانی ندارد. اغلب گیاهان شنی مانند اسکانبیل یا درختچه گز در آن می‌رویند.

کویر کاراکال کجاست؟

شهرستان بافق یکی از شهرستان‌های جنوبی استان یزد در 100 کیلومتری مرکز این استان و در مجاورت استان کرمان قرار دارد. این شهر به داشتن معادن عظیم سنگ آهن معروف است و اولین معدن سنگ آهن ایران نیز در این شهر احداث شده است. بزرگترین نمکزار استان یزد در این شهر در دل کویری به نام انجیر قرار دارد. این شوره زار بر اثر عبور رودخانه های نمک از داخل آن به وجود آمده است. فاصله بین کویر کاراکال و بافق 22.4 کیلومتر (26 دقیقه با ماشین) است.

مسیر دسترسی: از یزد تا کویر کاراکال تا یزد حدود دو ساعت فاصله است. با هواپیما از تهران تا یزد نیز تقریبا 50 دقیقه فاصله است. از یزد تا بافق 126 کیلومتر راه است که با ماشین حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد. از بافق تا صادق آباد نیز 22.4 کیلومتر است. البته می‌توانید با اتوبوس مستقیم از تهران به بافق بروید. این مسیر حدود 8 ساعت است. راه دسترسی به کویر به صورت آسفالت است.

کویر کاراکال کجاست؟

با ماشین شخصی: برای رسیدن به کویر کاراکال با ماشین ابتدا به یزد بروید. سپس در جاده کویری نزدیک به 100 کیلومتر تا بافق رانندگی کنید. از بزرگراه بافق - یزد وارد جاده مرکزی سنگ اهن شوید تا به یک میدان برسید. از خروجی سوم خارج شده و ادامه دهید تا به دومین میدان برسید. دوباره از خروجی سوم خارج شوید. مسیری که به روستای باقر آباد منتهی می شود، را ادامه دهید، روستای باقرآباد را پشت سر بگذارید تا به کویر کاراکال برسید. 

اهمیت و جذابیت کویر کاراکال

افراد بسیاری که به این منطقه سفر می‌کنند و به دنبال آرامش و فرار از هیاهوی زندگی روزمره خود هستند. در حقیقت کویر منبعی غنی از آرامش و سکوت است که در کنار این سکوت، شب‌های پرستاره و دنیای ناشناخته و مبهم روز‌های آن بخش مهمی از این سرزمین شنی به حساب می‌آید.

اهمیت و جذابیت کویر کاراکال

ولی در کویر کاراکال جاذبه‌های دیگری هم وجود دارد، که می‌تواند جذاب و پرهیجان باشد تا ساعات خوب و خوشی را برای شما در این سفر رقم بزند. این منطقه همچون کویر مصر محیط مناسب و خاصی برای تفریحات مناسب است. تفریحاتی مثل موتور سواری، پیاده روی در نخلستان‌ها و قدم زدن بر روی شن‌های طلایی، شترسواری، سافاری، ماندن در اقامتگاه‌های سنتی و رصد ستارگان و … از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توانید در آن انجام داده و از اوقات خود لذت ببرید.

جاذبه‌های دیدنی کویر کاراکال

کویر کاراکال با تپه‌های شنی و نخلستان‌های زیبای آن دل هر تماشاچی را می‌برد و هوس قدم زدن با پای برهنه بر روی شن‌های طلایی را لحظه‌ای از ذهن شما دور نمی‌نماید. آب انبار کاکامیر یکی از جاذبه‌های این کویر زیبا است. این آب انبار یکی از بزرگترین آب انبار‌های بافق است و حجم آبی که در خود جای می‌دهد، چیزی حدود 250 متر مکعب آب است. این مکان با پوشش آجری گنبدی گردچین در اعماق چهار متری زمین استوار و باشکوه قرار دارد.

جاذبه‌های دیدنی کویر کاراکال

از دیگر جاذبه‌هایی که در دل این منطقه قرار دارد می‌توان به خانه وحشی بافقی (از شاعران قرن دهم ایران) اشاره نمود. این مکان جزء آثار ملی ایران ثبت شده و هر سال پذیرای مسافران و توریست‌های بسیاری است. آخرین جاذبه دیدنی که در نزدیکی این منطقه قرار دارد، قلعه باقرآباد در بافق است، که یکی از دژ‌های تاریخی استان یزد هم به حساب می‌آید. قلعه باقر آباد در دوره قاجار و به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی و به منظور پناه گرفتن مردم در برابر خطرات احتمالی و انبار غلات بنا گردیده، که امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد به حساب می‌آید.

اقامت در کویر کاراکال

برای اقامت در این منطقه هیچ نگرانی نداشته باشید، زیرا کمپ‌های کویری یا هتل‌های نزدیک کویر، مکان مناسبی جهت گذران شب‌های کویری شما خواهند بود. کمپ‌های کویری هر گونه خدماتی که برای کویرگردی احتیاج باشد، دارند و بهترین خدمات را در اختیار علاقمندان به کویرگردی و توریست‌ها قرار می‌دهند.

شما می‌توانید برنامه خود را در یک روز کامل کنید و یک شب در هتل‌های بافق اقامت کنید. اگر علاقه‌مند به گذراندن شب در کویر هستید، می‌توانید در کمپ کویری کاراکال (مجتمع شهید برزگری) بمانید. در این کمپ انواع مراکز غذایی در اختیار گردشگران قرار دارد. از دیگر کمپ‌های منطقه می‌توان به کمپ کویری بافق اشاره کرد. هرگز بدون هماهنگی و بدون راهنمای تور و راهنمای محلی در بیابان چادر نزنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
مهناز
13 بهمن 1398
بسیار عالی
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.