انتشار: 1402/6/12
بروزرسانی: 1402/6/12
لوازم کوهنوردی | لوازم ضروری که برای کوهنوردی نیاز دارید

لوازم کوهنوردی | لیست 18 وسیله ضروری که برای کوهنوردی نیاز دارید

از انواع لوازم کوهنوردی می‌توان به هارنس، طناب، کوله پشتی، کفش مخصوص، آب و غذا، کیسه خواب، چادر و... اشاره کرد. با توجه به درجه سختی و نوع کوهنوردی، لوازم کوهنوردی متفاوت خواهد بود. توصیه می‌شود با توجه به این موضوع قبل از عزیمت، یک چک لیست از ضروریات سفر تهیه کنید تا در مسیر دچار مشکل نشوید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

برای همه ما پیش آمده که برای تغییر روحیه و کنار آمدن با تنش‌های زندگی، رفتن به کوه را انتخاب کنیم. رفتن به کوه و کوهستان یکی از کارهای لذت بخشی است که برای سلامت جسم و آرامش روح مفید است. فقط یک کوهنورد آرامش و لذت صعود به قله را می‌فهمد. عوامی مانند آرامش کوهستان، طبیعت بکر و هوای خنک و پاک ممکن است دوستداران طبیعت را هزاران بار به طرف خود جذب ‌کند، فقط کافی است یک بار آن را تجربه کنید. در این مقاله در مورد هر آن چه که به لوازم کوهنوردی مربوط می‌شود قصد داریم صحبت کنیم. 

قبل از تهیه لیست لوازم کوهنوردی چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

  • سفرتان چند روزه است: اگر بدانید سفرتان چند روزه خواهد بود، کارتان برای تهیه لوازم راحت‌تر است و می‌دانید چه لوازمی احتیاج دارید. مدت زمان صعود شما بر انتخاب و کمیت تجهیزات تاثیر می گذارد. صعودهای طولانی‌تر ممکن است به منابع، غذا و گزینه‌های ذخیره آب بیشتری نیاز داشته باشد.
  • شرایط آب و هوایی را در نظر داشته باشید: بعضی از کوهستان‌ها در فصل گرم سال هم برفی هستند. پس باید آب و هوایی که بر جو آن کوه حاکم است را بدانید. هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرید. آب و هوا و شرایط آب و هوایی که در طول صعود خود با آن مواجه خواهید شد را در نظر بگیرید. اینکار همچنین بر انتخاب لباس و تجهیزات تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، هوای سرد ممکن است به لباس گرم‌تر و تجهیزات کوهنوردی متفاوت‌تری نیاز داشته باشد.
  • شرایط جغرافیایی کوه مورد نظر چگونه است: شرایط جغرافیایی هم یکی از عوامل تعیین کننده در جهت تهیه لوازم مناسب است. اگر بدانید مسیر چگونه خواهد بود، تا چه ارتفاعی قرار است بالا بروید و با چه چالش‌هایی قرار است رو به رو شوید. قطعا بهتر می‌دانید به چه چیزایی لازم دارید.

قبل از تهیه لیست لوازم کوهنوردی چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

  • نوع کوهنوردی: تجهیزات صخره نوردی، یخ نوردی، کوهنوردی یا سایر فعالیت‌های تخصصی با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع نوع صعود، تجهیزات خاص مورد نیاز آن را تعیین می‌کند.
  • سطح مهارت: سطح مهارت و تجربه خود را در نظر بگیرید. مبتدیان ممکن است به تجهیزات ابتدایی نیاز داشته باشند، در حالی که کوهنوردان با تجربه‌تر ممکن است برای تکنیک‌ها یا موقعیت‌های خاص به تجهیزات تخصصی نیاز داشته باشند.
  • ایمنی: هنگام کوهنوردی ایمنی باید در اولویت باشد. حتما می‌بایست تجهیزاتی شامل کلاه ایمنی، هارنس، طناب، کارابین و ... را با خود به همراه داشته باشید. مطمئن شوید که این تجیهزات دارای استانداردهای ایمنی بوده و در شرایط خوبی قرار دارند.
  • بودجه خود را در نظر بگیرید: هنگام انتخاب تجهیزات کوهنوردی به بودجه خود توجه کنید. تجهیزات ایمنی ضروری را در اولویت قرار دهید و روی تجهیزات با کیفیت بالاتر با طول عمر بالاتر سرمایه گذاری کنید.

لیست لوازم کوهنوردی

معمولا وقتی سفر می‌رویم یک سری لوازم و تجهیرات لازم را با خود به همراه می‌بریم. کوهنوردی هم یک سفر است که باید خیلی جدی به آن فکر کنیم و تجهیزات مناسب را به همراه داشته باشیم. حتی همراه نداشتن یک کفش مناسب می‌تواند مشکلاتی را برای شما فراهم کند. در ادامه انواع لوازم کوهنوردی را معرفی خواهیم کرد.

لیست لوازم کوهنوردی

اجاق گاز کوهنوردی سبک و قابل حمل

برای کوهنوردانی که قصد دارند از یک قهوه داغ در صبح یا یک غذای داغ لذت ببرند، اجاق گاز کوهنوردی سبک و قابل حمل گزینه مناسبی است. اجاق گاز کوهنوردی یک وسیله پخت و پز قابل حمل است که برای استفاده در کمپینگ، کوهپیمایی و کوهنوردی طراحی شده است. معمولا از یک مشعل فشرده و سبک تشکیل شده و سوخت آن از گاز، سوخت مایع یا قرص‌های سوخت جامد تامین می‌شود.

این اجاق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کارآمد و آسان برای استفاده باشند. دارای ویژگی‌هایی مانند پیچ کنترل شعله قابل تنظیم و مقاومت در برابر باد هستند. این‌ها معمولا از مواد بادوام ساخته شده و می‌توانند در شرایط نامساعد مورد استفاده قرار گیرند.

اجاق گاز کوهنوردی سبک و قابل حمل | لوازم کوهنوردی

ظروف مورد نیاز

بهتر است ست کوچکی از وسایل آشپزی مانند تابه، قابلمه، بشقاب، قاشق، کارد و چنگال، فنجان و لیوان و ... داشته باشید. این وسیله‌ها را از جنس تیتانیوم و آلومینیوم انتخاب کنید چون که سبک هستند و هدایت حرارتی بالایی دارند. این وسایل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سبک، جمع و جور و بادوام باشند و برای استفاده در شرایط بیرونی و طبیعت مناسب باشند. 

هنگام انتخاب ظروف، مهم است که عواملی مانند وزن، دوام، سهولت تمیز کردن و ترجیحات شخصی را در نظر بگیرید. خرید ظروف با کیفیت بالا می‌تواند سهولت آشپزی را در فضای باز افزایش دهد و زمان صرف غذا را در حین حرکت لذت‌بخش‌تر کند.

آب و غذا

کوهنوردان حتما باید مواد غذایی کافی به همراه داشته باشند تا در طول کوهنوردی بدون غذا نمانند. کوهنوردان با توجه به سطح فعالیت و نوع بدن خود به 2500 تا 4500 کالری در روز نیاز دارند. برای تازه نگه داشتن اقلام فاسد شدنی، یک ظرف خنک کننده یا عایق بندی شده برای نگهداری مواد غذایی به همراه داشته باشید. برای سرد نگه داشتن غذا از کیسه‌های یخ یا بطری‌های آب یخ زده استفاده کنید. از غذاهای فاسد نشدنی مانند کنسروها، میوه‌های خشک، آجیل و وعده‌های غذایی کم آب استفاده کنید. این اقلام ماندگاری بیشتری دارند و به راحتی بسته‌بندی می‌شوند.

آب و غذا | لوازم کوهنوردی

کیسه خواب

همه کوهنوردان بعد از یک کوهنوردی طولانی می‌خواهند شب راحت و گرمی را بگذرانند. کوهنوردان در فصول سرد از کیسه خواب‌هایی استفاده می‌کنند که به راحتی آن‌ها را گرم نگه می‌دارد. کیسه خوابی را انتخاب کنید که برای شرایط آب و هوایی که در آن کمپ خواهید کرد مناسب است. هنگام انتخاب کیسه خواب، عواملی مانند درجه حرارت، نوع عایق و اندازه آن را در نظر بگیرید.

چادر کوهنوردی

برای کوهنوردی‌های چند روزه کوهنوردان باید چادر با کیفیتی را به همراه داشته باشند که بتوانند شب خود را در آن سپری کنند. به همراه داشتن یک چادر کمپینگ با کیفیت و خوب برای ایجاد سرپناه و محافظت در برابر عوامل طبیعی ضروری است. به دنبال چادری باشید که به راحتی برپا شود و به راحتی هم جمع شود و از میله های محکم و پارچه با دوام ساخته شده باشد. اندازه چادر را بر اساس تعداد افرادی که باید در خود جای دهد در نظر بگیرید و به دنبال ویژگی هایی مانند پنجره های مشبک برای تهویه هوا و کف ضد آب باشید تا در هوای بارانی خشک بماند.

چادر کوهنوردی | لوازم کوهنوردی

گیره‌های کوهنوردی

در کوه‌نوردی یا سایر فعالیت‌های مشابه که نیاز به استفاده از طناب دارد، یک قلاب حلقه D شکل برای بستن به طناب، اتصال طناب‌ها به یکدیگر یا قلاب کردن استفاده می کنند. به دنبال یک گیره بادوام و سبک وزن با ظرفیت کشش وزن بالا باشید. ویژگی‌هایی مانند مکانیزم قفل ایمن و لبه‌های صاف برای جلوگیری از آسیب به طناب را در نظر بگیرید. حتما قبل از به کارگیری آن، نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید.

کارابین

کارابین کوهنوردی نوعی از تجهیزات کوهنوردی است که برای اتصال طناب و سایر وسایل به هارنس استفاده می‌شود. این یک ابزار ضروری است که در صخره نوردی، کوهنوردی و سایر فعالیت‌های مربوط به کوهنوردی که صعودهای عمودی را دربر می‌گیرند، استفاده می‌شود. هنگام انتخاب کارابین کوهنوردی به ویژگی‌هایی نظیر ظرفیت کشش وزن، شکل ورودی، جنس، اندازه دهانه ورودی، لبه‌های صاف، فریم، دماغه و ... توجه نمائید.

کارابین | لوازم کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی

به یاد داشته باشید که قبل از خرید کوله پشتی آن را امتحان کنید تا از تناسب آن اطمینان حاصل کنید و سطح راحتی آن را آزمایش کنید. علاوه بر این، هر نیاز یا ترجیح خاصی را که ممکن است داشته باشید، در نظر بگیرید، مانند محفظه‌ها و جیب‌ها برای تجهیزات خاص یا ویژگی‌های تخصصی برای فعالیت‌های مورد نظر خود؛ طراحی آن باید طوری باشد که وسایل کوهنوردی به راحتی جاساز شوند و در دسترس باشند.

وزن خود کوله پشتی را در نظر بگیرید، به خصوص اگر آن را برای مدت طولانی حمل می‌کنید. کوله پشتی‌های سبک‌تر معمولا راحت‌تر هستند اما ممکن است دوام کمتری داشته باشند. به صورت کلی کوله باید با کیفیت، سبک و ضد آب باشد. طراحی آن باید طوری باشد که وسایل کوهنوردی به راحتی جاساز شوند و در دسترس باشند.

کوله پشتی کوهنوردی | لوازم کوهنوردی

کرامپون (یخ شن)

کرامپون میخ‌های فلزی هستند که می‌توانید آن‌ها را به کفش‌های کوهنوردی‌تان وصل کنید. وجود کرامپون باعث سفر ایمن بر روی یخ و برف می‌شود. این وسیله این امکان را برای شما فراهم می‌‌کند تا از یخچال‌‌‌های طبیعی‌های، دامنه‌های برفی، صخره‌های پوشیده از یخ و آبشارهای یخ زده صعود کنید.

هارنس Harness

هارنس کوهنوردی وسیله‌ای است که کوهنوردان از آن در هنگام صعود استفاده می‌کنند. هارنس از یک کمربند و حلقه‌های پا تشکیل شده که توسط یک گیره به هم متصل می‌شوند. هارنس در واقع صندلی است که طناب و سایر تجهیزات به آن متصل شده و به صعود کمک می‌کند. هارنس‌های کوهنوردی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت سقوط، ضربه ناشی از زمین خوردن را به طور مساوی توزیع کرده و خطر آسیب را کاهش می‌دهد. هارنس چند حلقه طناب، معمولا دو یا سه تا سگگ و یک کمربند دارد.

هارنس Harness | لوازم کوهنوردی

کلاه ایمنی

یکی از مهم‌ترین لوازمی است که باید به همراه داشته باشید. کلاه کوهنوردی یک کلاه ایمنی محافظ است که کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند تا خطر آسیب به سر در هنگام کوهنوردی را کاهش دهند. این کلاه برای محافظت در برابر ضربه، سقوط سنگ، یخ یا سایر اشیاء و ... طراحی شده است. کلاه‌های کوهنوردی معمولا دارای یک پوسته بیرونی سخت هستند که از مواد بادوام مانند پلاستیک ABS یا پلی کربنات ساخته شده است که می‌تواند در برابر ضربه مقاومت کند و نیروی ضربه را مهار کند. آنها همچنین دارای یک آستر فوم در داخل برای راحتی بیشتر هستند.

کلاه ایمنی با استفاده از بندهای قابل تنظیم زیر چانه روی سر محکم می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از کلاه‌های کوهنوردی دارای سوراخ‌های تهویه یا دریچه‌هایی برای تنظیم دما و جلوگیری از گرمای بیش از حد در طول فعالیت‌های سنگین هستند.

کلاه ایمنی | لوازم کوهنوردی

طناب کوهنوردی

طناب کوهنوردی نوعی طناب تخصصی است که توسط کوهنوردان برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گونه‌ای طراحی شده که قوی، بادوام و قادر به مقاومت در برابر شرایط سخت و بارهای سنگین باشد. طناب‌های کوهنوردی معمولا از مواد مصنوعی مانند نایلون یا پلی استر ساخته می‌شوند که استحکام و مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارند.

آنها همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سبک و جمع و جور باشند و حمل و جابجایی آنها در هنگام صعود آسان باشد. طناب‌های کوهنوردی بسته به نیازهای خاص کوهنوردی در طول‌ها و قطرهای مختلف تولید می‌شوند. طناب‌های ضخیم‌تر معمولا قوی‌تر و بادوام‌تر، اما سنگین‌تر و حجیم‌تر هستند. 

طناب کوهنوردی | لوازم کوهنوردی

لباس کوهنوردی

داشتن کفش و لباس مناسب جهت مقابله با عوامل طبیعی لازم هستند. ورزشکاران معمولا چندین لایه لباس می‌پوشند. لباس‌های کوهنوردی، لباس‌هایی با طراحی خاص هستند که برای محافظت و آسایش در شرایط آب و هوایی شدید و زمین‌های ناهموار استفاده می‌شوند. این لباس‌ها از مواد با کیفیت بالا ساخته شده‌اند، عایق هستند، جریان هوا را عبور می‌دهند، جذب رطوبت را کاهش می‌دهند و بسیار با دوام هستند. انواع لباس‌های کوهنوردی عبارتند از:

  • لباس لایه‌ درونی پایه

درونی‌ترین لایه‌های لباس هستند که در زیر پوشیده می‌شوند. لایه پایه معمولا از مواد جذب کننده رطوبت مانند پشم مرینوس یا الیاف مصنوعی برای خشک نگه داشتن بدن و تنظیم دما ساخته می‌شوند.

  • لباس لایه میانی

لایه‌های میانی عایق بوده و ایجاد گرما می‌کنند. این لباس‌ها شامل ژاکت‌های پشمی، ژاکت‌های سافت شل یا جلیقه‌های عایق باشند. این لایه‌ها گرما را در نزدیکی بدن به دام می‌اندازند در حالی که باعث می‌شوند تا رطوبت از آن خارج شود.

لباس لایه میانی | لوازم کوهنوردی

  • لباس لایه بیرونی

لایه‌های بیرونی مانند ژاکت‌ها و شلوارهای ضخیم برای محافظت در برابر باد، باران و برف طراحی شده‌اند. این لباس‌ها از پارچه‌های ضد آب مانند Gore-Tex یا eVent ساخته شده‌اند که بدن را خشک و راحت نگه می‌دارند.

  • ژاکت‌های عایق

از ژاکت‌های عایق برای تامین گرمای بیشتر در هوای بسیار سرد استفاده می‌شود. این لباس‌ها معمولا با الیاف مصنوعی پر می شوند و می‌توانند به عنوان یک لایه بیرونی یا به عنوان یک لایه میانی زیر یک ژاکت پوشیده شوند.

  • شلوار

شلوارهای کوهنوردی معمولا از مواد بادوام و با کیفیتی ساخته می‌شوند که در برابر سایش مقاومت بوده و آزادی حرکت را فراهم کنند. آنها اغلب دارای زانوها و قسمت‌های نشیمنگاه تقویت شده برای دوام بیشتر هستند.

شلوار | لوازم کوهنوردی

  • دستکش

دستکش برای محافظت از دست‌ها در برابر سرما، باد و سطوح زبر و خشن ضروری است. دستکش‌های کوهنوردی معمولا عایق و ضد آب بوده و برای جابجایی تجهیزات و سایر فعالیت‌های فیزیکی لازم اند. دست‌ها کاربردی‌ترین اندام‌های بدن هستند که در هنگام صعود برای در دست گرفتن عصا و سایر اشیا به آن‌ها نیاز دارید، پس بهتر است دست‌های شما پوشش گرم و مناسبی داشته باشند. دستکش از دستان شما در برابر رطوبت و سرما محافظت می‌کند.

  • لوازم جانبی

سایر لوازمی که معمولا در کوهنوردی استفاده می شوند عبارتند از: گتر (برای دور نگه داشتن چکمه از برف)، بند گردن (برای محافظت از گردن و صورت) و عینک آفتابی یا عینک (برای محافظت از چشم در برابر آفتاب، باد و برف و تابش خیره کننده خورشید).

لوازم جانبی | لوازم کوهنوردی

کفش کوهنوردی

کفش ضروری‌ترین وسیله در میان لوازم کوهنوردی است چون که آسیب به مفاصل و پاها از شایع‌ترین آسیب‌‌ها در کوهنوردی است. یک کفش مناسب امکان  حرکات موزون و مناسب و راه رفتن نرم را برای شما فراهم می‌کند. کفش کوهنوردی باید ضد آب، ایمن، دارای ساختار استاندارد، قابل تهویه و کنترل دما، دارای وزن استاندارد و سایز مناسب باشد. همچنین کفی کفش‌تان باید انعطاف پذیر، مقاوم، دارای عاج و ضربه گیر باشد. انواع کفش کوهنوردی به لحاظ کارایی عبارتند از کفش کوهپیمایی، کفش کوهنوردی، کفش کوهنوردی سنگین، کفش هیمالیا نوردی، کفش سنگنوردی و کفش راهپیمایی که متناسب با نیاز خود می‌توانید تهیه کنید.

قطب نما

قطب نما یکی از لوازم حیاتی کوهنوردی و کمپینگ یا هر فعالیتی است که در مدت زمان طولانی و تنهایی در خارج از خانه سپری می‌کنید. این وسیله در هر شرایط آب و هوایی به خوبی کار می‌کند. اگر باتری سیستم جی پی اس تمام شود و یا از کار بیفتد قطب نما به شما کمک خواهد کرد. همه قطب نماهای کوهنوردی ویژگی‌های خاصی دارند از جمله سوزن مغناطیسی آن‌ها که همیشه به سمت شمال است، داشتن لنز بزرگنمایی و غیره .... .

قطب نما | لوازم کوهنوردی

عصای کوهنوردی

در کوهنوردی اصل کار را پاها انجام می‌دهند اما برای اینکه شما دست‌های خود را درگیر کنید و از تورم دست‌هایتان در هنگام افزایش ارتفاع جلوگیری کنید بهتر است از عصای کوهنوردی استفاده کنید. ویژگی‌های عصای کوهنوردی عبارتند از:

  • استرس را از مفاصل شما دور می‌کند
  • باعث حفظ تعادل می‌شود
  • در حفظ سرعت مناسب کمک می‌کند
  • برای آزمایش عمق برف و قدرت یخ کمک می‌کند
  • می‌توانید در برابر حیوانات وحشی با آن از خود دفاع کنید

عینک کوهنوردی

از آنجا که چشم نسبت به آفتاب خیلی حساس است استفاده از عینک کوهنوردی لازم و ضروری است. عینک آفتابی باید این قابلیت را داشته باشد که 95 تا 100 درصد نور ماورا بنفش را فیلتر و تصفیه کند. هر کوهنوردی باید یک عینک آفتابی اضافه همراه داشته باشد. عینک از چشم‌های شما در مقابل سرمای سوزان زمستان، انعکاس نور روی برف و آفتاب سوزان تابستان محافظت می‌کند.

عینک کوهنوردی | لوازم کوهنوردی

نیازهای بهداشتی در کوه

حتی اگر در کوه هم باشید نیارهای بهداشتی بعثی غیر قابل گریز است، که باید حتما قبل از رفتن به آن اهمیت بدهید. این وسایل شامل صابون، شامپو، مسواک، خمیر دندان، الکل ضد عفونی کننده، آینه، بیلچه  و ... از بیلچه برای حفر چاله و پنهان کردن ضایعات خود می‌توانید استفاده کنید.

 در کوهستان انواع شرایط آب و هوایی مانند باران، برف، تگرگ، ابر، طوفان و آفتاب را تجربه خواهید کرد و حتی ممکن است انواع گونه‌های جانوری مانند کبک، خرگوش، آهو و ... را ببینید. همراه داشتن لوازم کوهنوردی، وسایل ایمنی، آب و مواد غذایی به اندازه لازم باعث می‌شود تا شما یک کوهنوردی لذت بخش را تجربه کنید. کوهنوری یکی از وزش‌های مفرح است که اگر اصول آن را رعایت کنید برای سلامتی بدن مفید است. به همراه داشتن وسایل خوب و با کیفیت می‌تواند برای شما یک خاطره جذاب به همراه داشته باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مناسب بوده و بتوانید لوازم با کیفیتی را تهیه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.