انتشار: تاریخ وارد نشده
بروزرسانی: 1402/6/21
قوانین کوهنوردی | قوانین و مهمترین نکات کوهنوردی که باید بدانید

قوانین کوهنوردی | قوانین و مهمترین نکات کوهنوردی که باید بدانید

کوهنوردی دارای قوانینی است که هر کوهنورد حرفه ای ملزم به پیروی از آنها است. بخشی از این قوانین شامل به همهراه داشتن تجهیزات با کیفیت، پرهیز از کوهنوردی انفرادی، به همراه بردن آب و غذای کافی، انجام تمرینات ورزشی، تقویت آمادگی جسمانی و بسیاری از موارد و نکات مهم دیگر است که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم. اگر این قانون‌ها را یاد بگیرید، نصف بیشتر مسیر را طی کرده‌اید. این قوانین به شما کمک می‌کنند تا شرایط سخت در کوهنوردی را به خوبی مدیریت کنید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

کوهنوردی یک چالش مهم است. دانستن قوانین کوهنوردی و اصول آن، جان انسان را در شرایط اضطراری نجات می‌دهد. در سفر کوهنوردی آمادگی قبلی بسیار مهم است. شما باید مسیر خود را به خوبی بشناسید و از خطراتی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید آگاه باشید. در این مقاله در مورد قوانین کوهنوردی و مهمترین نکات آن صحبت خواهیم کرد.

مهمترین قوانین کوهنوردی 

کوهنوردی کاری است که هرگز نباید بدون داشتن درک خوبی از علم و چالش‌های آن انجام شود؛ از مهارت نقشه خوانی، مهارت‌های بقا، قدرت جسمی و روحی، استقامت و انعطاف پذیری گرفته تا طناب کشی و درک آب و هوای کوهستان و ... بنابراین اگر چنین دانشی در فرد مهیا نشده باشد، رفتن به کوه می‌تواند فعالیتی خطرناک تلقی شود.

مهمترین قوانین کوهنوردی 

نکات قبل از عزیمت به کوه

با خودتون صادق باشید. اهداف و سطح فعالیت‌های خود را با وضعیت سلامتی و درجه واقعی تناسب اندام خود تطبیق دهید. داروهایی که در طول سفر نیاز دارید به اندازه کافی با خود ببرید. اگر در مورد سلامتی خود شک دارید حتما از قبل با پزشک مشورت کنید. بیمه مسافرتی و درمانی خود را بر اساس فعالیت‌های برنامه ریزی شده تنظیم کنید.

آمادگی جسمانی کافی 

قبل از شروع کوهنوردی وضعیت جسمانی خود را بررسی کنید. آمادگی جسمانی در کوهنوردی بسیار مهم است؛ زیرا کوهنوردی یک فعالیت بدنی سخت است که به قدرت، استقامت، چابکی و ... نیاز دارد. کوهنوردی شامل تجربیاتی همچون حمل کوله پشتی‌های سنگین، استفاده از طناب و بالا رفتن از شیب‌های تند است. افزایش قدرت بدنی برای انجام کارهایی مانند حمل وسایل، صعود از زمین‌های شیب دار و حفظ تعادل بسیار مهم است. 

آمادگی جسمانی کافی 

به همراه داشتن تجهیزات کافی و با کیفیت 

به همراه داشتن تجهیزات مناسب و با کیفیت یکی دیگر از قوانین کوهنوردی است. غذا و نوشیدنی کافی، کفش‌های ضد لغزش، لباس‌های بارانی و محافظ در برابر سرما کاملا ضروری هستند. فراموش نکنید یک جعبه کمک‌های اولیه (برای مواقع اضطراری) با خود ببرید. به طور کلی پوشاک، کفش، کوله پشتی، چادر، طناب و کارابین، کلاه ایمنی، کرامپون و تبر یخ از جمله موارد ضروری هستند. مهم است که به طور منظم تجهیزات خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سالم هستند. قبل از شروع یک سفر کوهنوردی، تجهیزات فرسوده یا آسیب دیده را تعویض کنید. علاوه بر این، با استفاده صحیح از هر یک از تجهیزات آشنا شوید و قبل از صعود تمرین کنید.

آمادگی و برنامه ریزی 

 آمادگی و برنامه ریزی در کوهنوردی برای اطمینان از یک سفر ایمن و موفق بسیار مهم است. برای برنامه ریزی و آماده شدن برای صعود وقت بگذارید. قبل از شروع یک سفر کوهنوردی، بررسی کامل مسیر، شرایط آب و هوایی، خطرات احتمالی و تجهیزات لازم بسیار مهم است. کسب دانش در مورد کوه و اطراف آن به تصمیم گیری آگاهانه در طول صعود کمک ‌می‌کند. اگر به خوبی آماده شوید، شانس داشتن یک صعود موفق و لذت بخش به مراتب بیشتر خواهد بود. آمادگی و برنامه ریزی در کوهنوردی برای اطمینان از یک سفر ایمن و موفق بسیار مهم است. 

آمادگی و برنامه ریزی 

پیش بینی وضعیت آب و هوا

شرایط آب و هوایی می‌تواند به شدت بر سفرهای کوهنوردی تأثیر بگذارد. بررسی پیش بینی آب و هوا قبل و در طول صعود به تصمیم گیری آگاهانه در مورد زمان شروع، زمان استراحت یا زمان بازگشت به دلیل شرایط جوی کمک می‌کند.

رفتن به کوهنوردی در زمان مناسب

بهترین زمان برای کوهنوردی به عوامل مختلفی مانند کوه یا منطقه آن، شرایط آب و هوایی و ترجیحات شخصی بستگی دارد. به طور کلی کوهنوردی در ماه‌های تابستان که هوا معتدل‌تر است و برف و یخ کمتری در کوه‌ها وجود دارد، رواج دارد. این اجازه می دهد تا شرایط کوهنوردی ایمن تر و لذت بخش تر باشد. با این حال، برخی از کوه ها یا مسیرها ممکن است در فصول دیگر نیز قابل دسترسی و صعود باشند. تحقیق و درک شرایط و انتخاب بهترین زمان برای صعود مهم است. عواملی مانند بارش برف، خطر سقوط بهمن و الگوهای آب و هوایی باید در برنامه ریزی یک سفر کوهنوردی در نظر گرفته شوند.

رفتن به کوهنوردی در زمان مناسب

همچنین ذکر این نکته ضروری است که کوهنوردی را می توان در تمام طول سال در مناطق خاصی با شرایط مناسب انجام داد. البته این سفرها اغلب به مهارت‌ها و تجهیزات تخصصی نیاز دارند و کوهنوردان باید به خوبی برای شرایط آب و هوایی شدید آماده باشند.

در نهایت بهترین زمان برای کوهنوردی زمانی است که با در نظر گرفتن آب و هوا و شرایط و تجربه و توانایی های خود برای کوه و مسیر خاص تحقیق و برنامه ریزی کرده باشید.

هرگز تنهایی به کوهنوردی نروید!

به صورت منطقی هرگز به تنهایی به کوهنوردی نروید. کوهنوردی انفرادی یک کار جدی است که به تجربه، مهارت و آمادگی زیادی نیاز دارد. به طور کلی توصیه می‌شود قبل از اقدام به صعود انفرادی، تجربه قبلی کوهنوردی و آشنایی با کوه یا مسیر خاص را داشته باشید. زمانی که به صورت انفرادی می‌روید، تحقیق و درک کامل شرایط کوه، خطرات احتمالی و الزامات فنی بسیار مهم است. شما همچنین باید درک کاملی از مدیریت، تکنیک‌های نجات و مدیریت ریسک داشته باشید.

هرگز تنهایی به کوهنوردی نروید!

علاوه بر این، داشتن آمادگی جسمانی، آمادگی ذهنی و توانایی تصمیم گیری صحیح در موقعیت های چالش برانگیز و بالقوه خطرناک بسیار مهم است. انفرادی رفتن به این معنی است که شما از حمایت یا کمک کوهنورد دیگر برخوردار نخواهید بود، بنابراین اتکا به خود و اطمینان به توانایی‌های خود ضروری است. به طور کلی، رفتن به کوهنوردی انفرادی نیاز به برنامه ریزی دقیق، تجربه و درک کامل از خطرات دارد. اولویت دادن به ایمنی و اتخاذ تصمیمات آگاهانه در طول سفر بسیار مهم است.

اجتناب از فعالیت بیش از حد

سرعت پیاده رویی مناسب برای همه کوهنوردان، بسته به استقامت خود و آمادگی جسمانی همراهان شما، از اهمیت بالایی برخوردار است. سرعت راه رفتن خیلی سریع باعث فشار بیش از حد می‌شود. سرعت پیاده روی در کوهنوردی بسته به عوامل مختلفی مانند شیب زمین، ارتفاع، شرایط آب و هوایی و سطح آمادگی فردی متفاوت است. به طور کلی، کوهنوردی به دلیل جنبه های فنی و خطرات احتمالی، سرعت کمتری نسبت به پیاده روی معمولی دارد. هنگام صعود از شیب‌های تند، معمولا کوهنوردان برای اطمینان از ایمنی و حفظ ثبات، با سرعت کمتری حرکت می‌کنند.

اجتناب از فعالیت بیش از حد

مهم است که به بدن خود گوش دهید و بر اساس آن سرعت خود را تنظیم کنید. فشار آوردن بیش از حد به خود می‌تواند منجر به خستگی، بیماری ارتفاع یا سایر مشکلات سلامتی شود. توصیه می‌شود یک سرعت ثابت و پایدار را حفظ کنید که به شما امکان می‌دهد انرژی خود را حفظ کرده و به هدف خود پیشرفت کنید.

استفاده از مسیرهای مشخص

آگاهی از مسیر پیش رو یکی از مهمترین قسمت‌های لازم در برنامه ریزی قبل از کوهنوردی است. چون که عدم آگاهی باعث گم شدن در کوهستان و پیش آمدن مشکلات خطرناک می‌شود. مراقب باشید از مسیر پاکوب و اصلی خارج نشوید. هرگز مسیرهای علامت گذاری شده را ترک نکنید مخصوصا در مناطق پوشیده از برف، لازم است کار با GPS ، قطب نما و نقشه خوانی را بلد باشید.

استفاده از مسیرهای مشخص

احترام گذاشتن به محیط زیست

زباله‌ها مهمترین منابع آلودگی هستند و خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کنند پس هیچ وقت آن‌ها را در طبیعت رها نکنید. سعی کنید از مسیرهای پاکوب عبور کنید چون ایجاد مسیر جدید باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شود. به گیاهان و جانوران آسیب نرسانیم فراموش نکنیم ما وارد زیستگاه آن‌ها شده‌ایم. از شاخه‌های درختان برای درست کردن آتش استفاده نکنیم اگر هم آتشی روشن کردیم در محل مشخص آن را روشن کنیم و پس از ترک محل آن را خاموش کنیم.

وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید

اشتها و درک طعم در ارتفاعات بالا به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در عین حال شما هم به کالری بیشتری احتیاج دارید. در نتیجه ضروری است که هرگز وعده‌های غذایی را از دست ندهید تا مواد مغذی مورد نیاز خود را در سفر دریافت کنید. در حین کوهنوردی غذا را با حجم کم و دفعات زیاد مصرف کنید. به همراه داشتن مقدار زیادی وعده‌های غذایی پر انرژی در هنگام کوهنوردی توصیه می‌شود. قبل و حین اجرای کوهنوردی از سبزیجات و میوه استفاده کنید.

وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید

قبل از اینکه مجبور شوید برنگردید

چیزهای زیادی برای متوقف کردن شما می‌توانند وجود داشته باشند از جمله آب و هوای نامناسب، بیماری شدید و ... اما مهم این است که از آب و هوای خوب و خوشی استفاده کنید و تا زمانی که ممکن است ادامه دهید. بخش‌های زیادی از سفر کوهنوردی در ارتفاعات فوق‌العاده چالش برانگیز است. بهتر است بدانیم این لحظه‌ایی برای استقامت است و تا زمانی که ایمن و امکان پذیر است ادامه دهیم.

به همراه داشتن پناهگاه اضطراری

تصادفات و صدمات غیر منتظره در کوهستان رخ می‌دهند، بنابراین همیشه یک سر پناه اضطراری به همراه داشته باشید. یا ساختن ان را یاد بگیرید. در صورت تغییرات ناگهانی هوا از شما در برابر عوامل خطرزا محافظت می‌کند. پناهگاه‌های اضطراری کوچک و سبک هستند و می‌توانند زندگی شما را در همچین شرایطی نجات دهد.

به همراه داشتن پناهگاه اضطراری

داشتن آمادگی برای شرایط اضطراری

هیچ‌ کس نمی‌خواهد فکر کند که در حین کوهنوردی اتفاقی برای او می‌افتد، اما عاقلانه نیست که همیشه این طور فکر کنیم. برای آماده شدن در انواع مختلف شرایط اضطراری زمان بگذارید. شما باید در شرایط استرس زا بدون دست پاچه شدن واکنش نشان دهید. در شرایط اضطراری عجله نکنید و آرام باشید. اگر فردی از اعضای گروه مصدوم شد، به سرعت وضعیت وی را ارزیابی کنید، در صورت نیاز به کمک خارجی از تلفن خود استفاده کنید، اگر سیگنال ندارید، باید کسی برای دریافت کمک آنجا را ترک کند، هرگز مصدوم را بدون مراقبت رها نکنید، مصدوم را به پناهگاه منتقل کنید و او را گرم نگه داشته، و به او آب و غذا بدهید.

اگر احتمال آسیب ستون به فقرات وجود دارد، هرگز مصدوم را حرکت ندهید. به هیچ وجه از مسیر صعود خود دور نشوید، زیرا این جایی است که تیم‌های نجات کوهستان جستجوی خود را متمرکز می‌کنند. اگر می‌خواهید سرپناهی پیدا کنید، علامتی بگذارید که مسیر شما را به تیم نجات نشان دهد.

داشتن آمادگی برای شرایط اضطراری

به همراه داشتن لوازم ارتباطی

هنگام کوهنوردی همیشه گوشی خود را (در یک کیسه ضد آب بسته بندی شده) همراه داشته باشید. اگر بتوانید فورا با خدمات اضطراری تماس بگیرید، در زمان صرفه جویی می‌شود. توجه داشته باشید که قدرت سیگنال شبکه ممکن است در برخی مناطق دورافتاده وجود نداشته باشد. برای چنین سفرهایی استفاده از بیسیم ضروری است، زیرا اعضای گروه را قادر می‌سازد تا زمانی که در کوهستان هستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

استفاده از کلاه ایمنی

همیشه از کلاه ایمنی استفاده کنید. همه کوهنوردان با خطر برخورد به صخره، وارونه شدن و یا برخورد با سنگ مواجه هستند. تلو تلو خوردن و تصادف در هر موقعیتی ممکن است رخ می‌دهد. بنابراین همیشه مراقب باشید و به ویژه از سر خود محافظت کنید.

استفاده از کلاه ایمنی

راهپیمایی درست در کوه

در 30 دقیقه اول تور به آرامی حرکت کنید تا بدن به آرامی گرم شود، در صورت امکان هر 2 تا 3 ساعت یک بار بخورید و بنوشید. باید کم بخورید و زیاد بنوشید، حتی اگر گرسنه یا تشنه نباشید، در طول کوهنوردی هرگز الکل ننوشید، کودکان و سالمندان ذخایر فیزیکی کمتری نسبت به بزرگسالان دارند و نسبت به بزرگسالان بیشتر به استراحت، نوشیدن و خوردن احتیاج دارند.

کوهنوردی مجموعه فعالیت‌های خارج از منزل است که شامل بالا رفتن از کوه می‌باشد. این فعالیت هم دارای قوانین خاصی است. ما در این مقاله در مورد قوانین کوهنوردی صحبت کردیم، که رعایت نکردن هر یک از آن‌ها باعث دردسر می‌شود. شما علاوه بر دانستن این قوانین بهتر است آموزش ببینید و تجربه کسب کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.