انتشار: 1397/8/13
بروزرسانی: 1402/5/4
summarized-introduction-of-yazd-city | آشنایی مختصری با شهر یزد و شگفتی های آن

آشنایی مختصری با شهر یزد و شگفتی های آن

شهر یزد با نام های عروس کویر یا شهر خشتی با معماری غنی بادگیرها و قنات ها معروف است. این شهر کویری زیبا یکی از مقاصد مهم گردشگری دوستداران کویر می باشد، که سالانه توریست های داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود جلب می نماید.

 شهر یزد به «عروس کویر» یا «شهر خشتی با معماری غنی بادگیرها و قنات ها» معروف است. این شهر کویری زیبا یکی از مقصدهای مهم گردشگری علاقمندان به کویر به حساب می‌آید که هر سال توریست‌های بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. در مقاله امروز معرفی مختصری از شهر یزد خواهیم داشت و شما با حقایق و نکات جالبی از شهر یزد آشنا خواهید شد. آشنایی مختصری با شهر یزد و شگفتی های آن شما را برای سفر به یزد کمک خواهد کرد.

نکات مهم و جالبی در مورد شهر یزد

 

  • این شهرستان مرکز استان یزد و در مرکز ایران است و در میان رشته کوه‌های شیرکوه و خرانق قرار گرفته است. قدمت شهر یزد به دوران ساسانیان باز می‌گردد، از نام‌های قدیمی این شهر یزد که در دل طبیعت خشن کویر قرار گرفته، می‌توان به «دارالعباده» و  «ایساتیس» اشاره نمود.
  • معنای لغوی یزد، پاک و ریشه آن در‌یشت، یزت و یسن است. همچنین به معنای ستایش، نیایش و پرستش نیز از آن یاد می‌شود. وجه تسمیه این شهر، سرزمین خدا است. جزء دومین شهر خشت خام و با قدمت تاریخی جهان بوده که نژاد مردمان آن آریایی است. بنابر موقعیت قرارگیری در منطقه و تاریخ، کمتر نژاد غیر آریایی به آن اضافه شده است.
  • وسعت شهر یزد 2491 کیلومتر مربع است. آب و هوای این شهر دو فصل زیبا گرم و خشک و بیابانی و تغییرات دمایی در تابستان و زمستان و حتی در شب و روز آن بسیار متغیر است.
  • حدود 28 درصد این شهرستان به علت کم آبی، بارندگی کم و طوفان‌های ماسه‌ای در طول سال فاقد بهره‌برداری و استفاده اقتصادی است.
  • جمعیت استان یزد نزدیک به یک میلیون نفر و جمعیت شهر یزد بالغ بر 600 هزار نفر می‌باشد. بیشتر مردم آن مسلمان و شیعه هستند و البته گروه بزرگی از زرتشتیان و اندکی از‌یهودیان و مسیحیان هم در این شهرستان زندگی می‌نمایند. زبان رسمی مردم یزد فارسی با لهجه یزدی می‌باشد.

شهر یزد - شهر آلوده

  • استان یزد به علت داشتن واحد‌های صنعتی بی‌شمار، جزء شهر‌های آلوده ایران می‌باشد. این استان جزء پنجمین استان صنعتی کشور می‌باشد. صنایع بزرگ آن شامل فرش، ذوب آهن، فولاد، نساجی، طلا‌سازی و … می‌شود. معادن مهم آهن، مرمر، ماسه سنگ و سرب هم نقش مؤثری در رشد اقتصادی و شهرسازی یزد داشته‌اند.
  •  شهرداری این شهرستان در سال 1310 تأسیس گردیده است.
  • شهر یزد 12 پارک بزرگ و 153 پارک کوچک دارد.
  •  شهر یزد دارالاسلام شهرهای کویری است و با نام یزد مقدس در میان بومیان شناخته می‌شود. این شهرستان زادگاه معماری باد و آب و قنات ها به حساب می‌آید.

چه شگفتی ها و نکات جالب دیگری از شهر یزد می دانید؟

لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این شهر با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، متشکریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.