انتشار: 1402/6/13
بروزرسانی: 1402/6/13
بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران | برای کوهنوردی در تهران کجا بریم؟

بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران | برای کوهنوردی در تهران کجا بریم؟

بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران شامل مسیر کلکچال، توچال، درکه، دربند، فرحزاد، دارآباد و ... است. تهران شهری است که از سمت شمال خود توسط مناطق کوهستانی زیادی احاطه شده است و به همین دلیل کوهنوردی یکی از تفریحات و ورزش‌های رایج در آن محسوب می‌شود. در ادامه بهترین مسیرهای کوهنوردی، راه‌های دسترسی، درجه دشواری و بسیاری از نکات دیگر را شرح داده‌ایم.

تهران به دلیل داشتن کوه‌های شگفت انگیز و با ارتفاع بیش از 3000 متر، مقصدی فوق‌العاده برای کوهنوردی است. هر کدام از این کوه‌ها فاصله چندانی با تهران ندارند و دارای جذابیت‌های زیادی هستند که هیچ وقت برای‌تان تکراری نمی‌شود. در این مقاله بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران مانند کلکچال، ولنجک، دربند، درکه ... را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

در هر نقطه از شهر تهران که زندگی می‌کنید اگر هوس کوهنوردی کرده‌اید می‌توانید نهایتا طی یک ساعت (البته به غیر از احتساب ترافیک) خودتان را به مسیرهای کوهنوردی این شهر برسانید. شهر تهران در اطراف خود مسیرهای کوهنوردی بسیار زیبا با جلوه‌های طبیعی و حتی اماکنی با قدمت تاریخی در این مسیرها دارد. در ادامه با این مکان‌های و راه‌های دسترسی به آنها را شرح داده‌ایم.

مسیر کلکچال

کلکچال نام یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران و ارتفاع آن 3350 متر از سطح دریا است. به دلیل مسیر نسبتا آسان، چشمه‌ها، پاکوب مناسب و ... به یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران تبدیل شده است. شما می‌توانید در تمام روزهای هفته با داشتن تجهیزات ساده کوهنوردی یک کوهنوردی لذت بخش داشته باشید. آب و هوای این قله در فصل پاییز و بهار و تابستان برای صعود عالی است.

مسیر کلکچال | بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

بهترین جاهای دیدنی اطراف کلکچال شامل سد گلابدره، قله عرقچین، قله شاه آباد، قله دوپستون (تنگچال یا خشکچال)، اردوگاه کلکچال، آبشار کردآباد، چشمه دیزین، چشمه سرخان، چشمه تلر، تپه نورالشهدا، پارک نیلوفر، پارک جمشیدیه، قله اسپیلت و دره و چشمه پیازچال هستند. در ارتفاعات، گل‌های زیبایی مانند زعفران‌، اسپرگل‌، لاله و سنبل را می‌توانید ببینید و همچنین دارای گونه‌های جانوری از جمله خرس قهوه‌ای، گرگ، قرقاول، روباه، موش کوهی و کرکس است.

مسیرهای دسترسی به کوه کلکچال

  • مسیر اول که مسیر راحت و مناسب برای کوهنوردان غیر حرفه‌ای است از پارک جمشیدیه شروع می‌شود. این مسیر دارای یک راه مشخص و پاکوب است که در طول مسیر آن استراحتگاه‌های مختلفی وجود دارند.
  • مسیر دوم که تقریبا مسیر نسبتا سختی است از پارک نیلوفر شروع می‌شود. در این مسیر باید از چند صخره عبور کنید، پس اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید یا تجهیزات لازم را همراه ندارید این مسیر را انتخاب نکنید.
  • مسیر سوم که مسیری راحتی هم است از گلابدره شروع می‌شود.
    کلکچال در شمال تهران واقع شده است شما می‌توانید از خیابان نیاوران، خیابان فیضیه و پارک جمشدیه به آن جا بروید.

مسیرهای دسترسی به کوه کلکچال | بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

مسیر ولنجک (تله کابین توچال)

توچال به معنی دریاچه کوچک و چال آبگیر است. این کوه با ارتفاع 3692 متر در شمال تهران و در بام تهران واقع شده است. از بالای آن می‌توانید تهران را زیر پای خود ببینید. این مسیر کوهنوردی بین دو دره معروف یعنی درکه و دربند قرار گرفته است. توچال دارای شیب کم و مناسب برای کوهنوردان تازه کار است و در پایان مسیر پناهگاهی برای استراحت شما وجود دارد. بهترین فصل برای کوهنوردی در این کوه فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز است.

در این فصول هوا خنک و آفتابی است. اما اگر قصد اسکی یا کوهنوردی در برف را دارید زمستان گزینه مناسبی برایتان است. این کوه دارای پوشش گیاهی از جمله ازگیل وحشی، بادام کوهی، سیب وحشی، زالزالک، انواع درختان آلو، گیاهان دارویی و ... است و از پوشش جانوری غنی مانند قوچ و میش، گرگ، روباه، کبک، خرگوش و روباه برخوردار است.

مسیر ولنجک (تله کابین توچال) | بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

تفریحات توچال

  • سورتمه: این سورتمه با طول 1420 متر طولانی‌ترین سورتمه ایران است. لحظات هیجان انگیز و شادی را می‌توانید تجربه کنید.
  • اسنوموبیل: در ایستگاه هفت توچال در کنار پیست اسکی محوطه‌ای برای استفاده از این وسیله اختصاص داده‌اند. اسنوموبیل نوعی موتور است که برای حرکت در برف است. استفاده از این وسیله محدودیت سنی و جنسی ندارد و خانم‌ها و آقایان می‌توانند استفاده کنند.
  • شبیه ساز وی آی آر: مجموعه‌ای از بازی‌های واقعیت مجازی مانند شبیه ساز رانندگی، سینما سه بعدی و اسکی در ایستگاه اول توچال قرار دارند.
  • پیست اسکی: یکی از پرطرفدارترین تفریحات توچال اسکی کردن است. به همین دلیل پیست توچال با داشتن تجهیزات مدرن پذیرای کوهنوردان در تمام روزهای زمستان است. این پیست 1200 متر طول دارد.
  • تله کابین توچال: طول این خط از تله کابین 7500 متر و از طولانی‌ترین خطوط تله کابین در جهان است. شما بیشتر از 30 دقیقه میان زمین و آسمان در حرکت هستید و می‌توانید از تماشای منظره زیبای تهران لذت ببرید. وجود این تله کابین باعث شده که به یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران تبدیل شود. 

تفریحات توچال | بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

مسیر دسترسی به کوه ولنجک

از پارکینگ توچال تا ایستگاه اول تله کابین حدود 2 کیومتر پیاده‌رویی می‌کنید. این مسیر شیب نسبتا ملایمی دارد و زیاد خسته نمی‌شوید. حالا می‌توانید دو مسیر کوه‌پیمایی را انتخاب کنید. اولین مسیر جاده خاکی و شیب نسبتا تندی دارد و مسیر دوم کوتاه‌تر اما نسبت به مسیر اول سخت‌تر می‌باشد. اگر می‌خواهید از تله کابین استفاده کنید، می‌توانید در ایستگاه هفتم که در ارتفاع 3700 متری است پیاده شوید و سپس باید حدود 1200 متر کوهنوردی کنید تا به قله توچال برسید.

این کوه در شهر تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک قرار گرفته است.

مسیر فرحزاد

مسیر کوهنوردی فرحزاد به امام زاده داوود یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران است. تا چند سال پیش که جاده امام زاده داوود از مسیر کن و سولقان احداث نشده بود، مسیر فرحزاد تنها راه ارتباطی به این امام زاده بوده است. این مسیر پر پیچ و خم 15 کیلومتر است که از کنار رودخانه خروشان و دره سرسبز به امام زاده می‌رسد. در تمام فصول سال می‌توانید در این مسیر پیاده رویی کنید. گردشگران علاوه بر پای پیاده می‌توانند از خودروهای دو دیفرانسیل، موتور کراس یا دوچرخه کوهستان برای صعود استفاده کنند.

مسیر فرحزاد | بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

از بالای محله فرحزاد مسیر پیاده رویی شروع می‌شود. اول مسیر تا حدود یک کیلومتر دارای شیب زیاد و پیچ‌های پی در پی است اما دلسرد نشوید و ادامه دهید تا رودخانه و دره زیبای فرحزاد را ببینید. در این مسیر می‌توانید با دیدن کوه سولدار، آبشار سیاه بند و یونجه زار به لذت کوهنوردی خود بیفزایید. این مسیر در تهران، انتهای بزرگراه یادگار امام واقع شده است.

مسیر دربند یا شیر پلا

این کوه با 1600 متر ارتفاع شروع می‌شود و 1800 متر از سطح دریا به پایان می‌رسد. برای صعود قله توچال مسیرهای مختلفی وجود که معروف‌ترین و بهترین آن‌ها دربند است. این کوه مسیر نسبتا سختی دارد اما بخش‌های زیادی از صخره‌های این مسیر به وسیله سیم بکسل و طناب برای ورزشکاران ایمن شده‌اند. از جذابیت‌های این مسیر می‌توان به هتل اوسون، آبشار دو قلو، دره اوسون و آبشار سوتک اشاره کرد به همین دلایل به یکی از پر طرفدارترین و بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران تبدیل شده است.

مسیر دربند یا شیر پلا | بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

50 متر بالاتر از آبشار دو قلو، پناهگاه شیرپلا وجود دارد که در گویش مازندرانی به معنی شیر برنج است. در این پناهگاه می‌توانید نفسی تازه کنید و اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید و از این پناهگاه گذشتید دو چشمه زیبا به نام‌های فرخلا و نرگس سر راهتان هستند. این دو چشمه به قدری زیبا هستند که تمام خستگی مسیر را فراموش می‌کنید. این مسیر در فصل پاییز، بهار و تابستان بسیار خوش آب و هوا است.

کوهنوردی در فصل زمستان در دربند خطرناک است چون امکان وقوع بهمن زیاد است. این کوه در تهران، خیابان ولیعصر، میدان تجریش واقع شده است.

مسیر درکه (پلنگچال)

این مسیر تا پناهگاه پلنگ چال 2450 متر ارتفاع دارد. پلنگ چال پناهگاهی برای استراحت کوهنوردانی است که هدفشان صعود به قله پلنگ چال است. درکه یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران است. مسیر درکه بسیار زیبا و بکر است که هیچ وقت برایتان تکراری نمی‌شود. صدای گوش نواز آبشارهای درکه و رودخانه آن یک روز خوب را برای شما خلق می‌کند. در این منطقه چندین تنور، سنگ قبر و سنگ نوشته پیدا شده که نشان دهنده قدمت 800 ساله آن است.

مسیر درکه (پلنگچال) | بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

این مسیر نسبت به سایر مسیرهای کوهنوردی تهران مسیر راحت و همواری است و پیر و جوان می‌توانند این مسیر را طی کنند. همه فصل‌ها برای رفتن به این کوه مناسب اند اما بهار و تابستان لذت بخش تر هستند. یکی دیگر از دلایلی که باعث محبوبیت این مسیر شده وجود امکاناتی مانند کافه، قهوه خانه، رستوران و سرویس بهداشتی است.

این کوه در تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان، فضل الله و خیابان داوودیان قرار گرفته است.

مسیر دارآباد

نام دیگر در آباد مونگچال است. ارتفاع این کوه 3167 متر است. نام گذاری این کوه در زمان‌های بسیار قدیم بوده و به معنی یک منطقه پر دار و درخت است. به دلیل وجود رودخانه‌ای در این کوه، منطقه سرسبز و پر درختی به وجود آمده به همین دلیل به یکی از پر طرفدارترین و بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران تبدیل شده است. از اراضی و مراتع این منطقه می‌توان به بند چلچلا، سیر دورو، پیازچال، فراخ سینه، کمردگور، چال مگس و .... اشاره کرد. این کوه دارای چندین مسیر با درجه سختی متفاوت است که علاقمندان در تمام سنین می‌توانند کوهنوردی کنند. همچنین طول مسیر پر از چشمه‌های پر آب، حوضچه‌ و آبشارهای کوچک است که باعث می‌شود شما احساس خستگی کنید. این کوه در تهران، خیابان در آباد و خیابان محبی قرار گرفته است.

مسیر دارآباد | بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

مسیر گلابدره

نام قدیمی این این مسیر در گذشته گرگ دره بوده چون محل زندگی گرگ‌ها بوده است. بعد از گذشت سال‌ها و با رفتن کشاورزان به این منطقه و کاشتن درختانی مثل سیب گلاب به اسم گلابدره تغییر کرد. این کوه شیب تند، مسافت طولانی و ارتفاع 1800 متری دارد و همه ورزشکاران را به چالش می‌کشد. در تمام فصول سال می‌توانید در این مسیر کوهنوردی داشته باشید مخصوصا مسیر کوهستانی 6 کیلومتری آن که به جاده تندرستی شهرت دارد پاتوق کوهنوردان و ورزشکاران می‌باشد.

جاهای دیدنی گلابدره عبارتند از بوستان گلابدره، دریاچه گلابدره (در این دریاچه با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی می‌توانید شنا و ماهیگیری کنید)، رودخانه گلابدره، آبشار گلابدره و امام زاده قاسم. این کوه در تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی و خیابان میری واقع شده است.

مسیر گلابدره | بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

مسیر حصارک

حصارک یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران است. این سیر مخصوص کوهنوردان حرفه‌ای است زیرا مسیر سختی دارد. این کوه پر از آبشارهای فصلی است که زیبایی زیادی به این مسیر بخشیده است، همچنین یکی از مسیرهای صعود به قله 2770 متری بند عیش است. از قله بند عیش هم می‌توانید به قله شاه نشین، قله چین کلاغ، قله توچال و قله پهنه حصار صعود کنید. ویژگی‌های طبیعی این منطقه شامل سکوت و آرامش بی نظیر، بکر بودن طبیعت حصارک، آبشارهای زیبای فصلی، درختان زیاد و باغات گردو، آلبالو، گیلاس، هلو و گردو است.

بهترین فصل برای کوهنوردی در این کوه بهار و تابستان و اوایل پاییز است. حصارک در تهران، بزرگراه باکری شمالی، خیابان سیمون بولیوار شرق، میدان دانشگاه آزاد و بلوار شهدای حصارک واقع شده است.

در زندگی ماشینی و پر مشغله امروزی گاهی لازم است از شهر دور شویم و به یک جای بکر و امن پناه ببریم تا استرس‌ها را از خود دور کنیم و به آرامش برسیم. در این مقاله لیستی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران مانند کلکچال، توچال، فرحزاد، دربند و ... معرفی شد. همچنین مسیرهای کوهنوردی در تهران که مناسب برای افراد حرفه‌ای و مبتدی، جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های گردشگری، شرایط آب و هوایی کوه‌‌های تهران و همچنین مناسب‌ترین فصل برای کوهنوردی در آن‌ها شرح داده شد. برای یک بار هم شده حتما کوهنوردی در این مسیرها را امتحان کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
کاربر تارگتینو
21 شهریور 1402
واقعا میشه در دریاچه گلابدره ماهیگیری و شنا کرد؟
پاسخ
الهام
13 شهریور 1402
ممنون از مقاله خوبتون، کوهنوردی در درکه و توچال بسیار لذت بخش است
پاسخ
18 شهریور 1402
قبلا بهتر بود الان خیلی شلوغ شده
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.