انتشار: 1398/8/7
بروزرسانی: 1402/7/25
سفر به اردبیل | معرفی بهترین مکان های دیدنی اردبیل

سفر به اردبیل | معرفی بهترین مکان های دیدنی اردبیل

اردبیل شهری زیبا و دیدنی است که بین کوه سبلان و کوه‌های باغرو قرار گرفته و در قدیم به آن آرتاویل می‌گفتند. آرتاویل نام اوستایی آن به معنای شهر مقدس است. اردبیل با طبیعت بکر و تاریخ غنی خود مکان‌های زیادی برای گشت و گذار دارد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، در گذشته نیز از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بوده است. مطمئنا سفر به این شهر یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود.
مشاهده عنوان‌های مقاله

استان اردبیل یکی از استان‌های ایران و در شمال غربی آن قرار گرفته است. بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت آن حدود بیش از پانصد هزار نفر است. اردبیل اولین شهری بود که در ایران به لوله کشی آب مجهز شد و این اتفاق در زمان صفویان رخ داده است. هر سال 4 مرداد همزمان با تأسیس سلسله صفویه، روز ملی اردبیل را گرامی می‌دارند و در تقویم تاریخ فرهنگ ایران نیز ثبت شده است. در مقاله سفر به اردبیل بهترین مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این شهر را معرفی کرده‌ایم.

جغرافیای طبیعی استان اردبیل

مساحت استان اردبیل حدود 1 درصد کل مساحت ایران بوده یعنی حدود 18000 کیلومتر مربع که شامل 11 شهرستان و 21 شهر است. این استان از سال 1372 به بعد از استان آذربایجان شرقی جدا شد و یک استان مستقل گردید. شهرستان‌های استان شامل شهر اردبیل، مشگین شهر، خلخال، نمین، گرمی، بیله سوار، نیر، کوثر، سرعین، اصلاندوز، پارس آباد است که پرجمعیت‌ترین شهر استان، خود شهر اردبیل است که مرکز استان می‌باشد. 

جغرافیای طبیعی استان اردبیل

آب و هوای استان اردبیل

آب و هوای استان این شهر در فصل‌های تابستان و بهار بسیار عالی و مطبوع است ولی در نیمه دوم سال یعنی پاییز و زمستان به شدت سرد و برفی است. بهترین فصل سفر به اردبیل، فصل بهار و تابستان است که آبگرم‌های شهر سرعین بهترین موقعیت برای استفاده در این فصل‌ها را دارند.  

تاریخچه استان اردبیل

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌ها در مورد استان اردبیل، قدمت آن است. واژه اردبیل از دو کلمه آرتا به معنی مقدس و ویل به معنی شهر است که در کنار هم واژه شهر مقدس را ساخته که از زبان اوستایی گرفته شده است. اردبیل دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری زیادی است. بر اساس پیشینه‌های تاریخی می‌توان گفت منطقه مرادلو دارای 40 هزار سال تاریخ است که شامل تخته سنگ با نقوش صخره‌ای است و از روی آن و مطالعه درمورد آن می‌توان به نحوه زندگی بشر در این منطقه رسید.  

حیات در دوران مفرغ در اردبیل وجود داشته است که در حفاری‌های صورت گرفته ثابت شده است. آثار باستانی مثل خنجر‌های قدیمی، تیر‌ها و سرنیزه‌های باستانی، شمشیر‌های مسی و زه و کمان و تیردان مسی و... تاریخ سه هزار ساله قبل از میلاد را برای ما نشان می‌دهد.  

تاریخچه استان اردبیل

فرهنگ و آیین مردم اردبیل

مردم اردبیل و ساکنان این استان اکثرا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و در برخی از روستا‌های نمین زبان تالشی نیز رواج دارد. در شهرستان خلخال نیز اقوام تات سکونت دارند که به زبان تاتی سخن می‌گویند. ولی در کل استان اردبیل را با زبان و گویش ترکی آذربایجانی می‌شناسند و هنگام سفر به اردبیل می‌توانید لهجه ترکی را با لهجه ترکی مردم تبریز مقایسه کنید و ببینید که خیلی هم شباهت به هم ندارند و در واقع با لهجه‌های متفاوت صحبت می‌کنند.  گونه‌های زبانی در این استان دارای تنوع زیادی است و مردم آن از ترکی آذربایجانی، زبان تاتی، تالشی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند.

فرودگاه بین المللی اردبیل

فرودگاه بین‌المللی اردبیل در سال تعداد زیادی پرواز دارد و مسافران زیادی را در شمال غرب ایران جابجا می‌کند. فرودگاه بین‌المللی آن به شهر مشهد و تهران و برخی شهر‌های کشور‌های اطراف پرواز دارد و تنها فرودگاه استان است که در شرق آن واقع شده است. پرواز‌های فرودگاه محدود است و در مسیر‌های پروازی روز‌های خاصی در هفته پرواز دارد و در بقیه روز‌ها پروازی برای مسافران نیست. برای مثال در مسیر مشهد به اردبیل و اردبیل به مشهد تنها دو روز در هفته پرواز وجود دارد.  

فرودگاه بین المللی اردبیل

راه آهن اردبیل

یکی از مطالبات مردم استان اردبیل راه‌اندازی‌ایستگاه و خطوط راه آهن بوده و با پیگیری مسئولین این پروژه در حال فعالیت است. زیرساخت‌های راه آهن پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و مسیری ریلی 175 کیلومتری آن در حال اتمام است. راه آهن میانه-اردبیل در منطقه کوهستانی واقع شه است و دارای 8‌ ایستگاه مسافری و باری است که شامل‌ ایستگاه‌های سبز، اردبیل، فیروزآباد، گنجگاه و مهماندوست است. از راه آهن آن به کشور‌های همسایه مثل جمهوری آذربایجان خط ریلی وجود دارد.  

جاده های اردبیل

یکی از مسیر‌های جاده‌ای زیبا در ایران مسیر اسالم به خلخال در این استان واقع شده است. افرادی که قصد سفر به اردبیل و استان‌های شمالی ایران را دارند، یکی از جاذبه‌هایی که به دنبال آن هستند جاده‌های زیبا و سرسبز است که برای توقف و عکاسی بسیار محیط زیبایی است. جاده‌های استان اردبیل به صورت کوهستانی بوده که در بیشتر مسیر‌ها سرسبز و جنگلی است و کمتر پیش می‌آید که از درخت و سرسبزی خبری نباشد.  

جاده های اردبیل

گردشگری استان اردبیل

در استان اردبیل در فصل‌های مختلف سال برای جذب گردشگر جاذبه‌های متفاوتی وجود دارد. برای گردشگرانی که به دنبال آسایش و آرامش هستند بهترین فصل سال بهار یعنی فروردین و اردیبهشت تا ابتدای پاییز می‌باشد. برای کسانی که به دنبال سفر‌های هیجان‌انگیز و اسکی و سفر در سرما و کوهستان هستند دی و بهمن است ولی از نظر شرایط آسایشی در فصل زمستان به شدت سفر سختی خواهید داشت.  

تور‌های سفر به اردبیل در فصل‌های بهار و تابستان بسیار پر رونق است و یکی از محبوب‌ترین مقصد‌های گردشگری ایرانیان به این منطقه است. منطقه‌ای سبز و کوهستانی با چشمه‌های آب معدنی بسیار که خواص درمانی دارد و فضایی که در آن احساس ناب روستایی و سنتی ایرانی دارد و مردم مهمان نواز که برای پذیرایی از مهمانان همیشه آماده هستند از جذابیت‌های سفر به اردبیل است. تور‌های گردشگری هر ساله از شهر‌های مختلف مخصوصا از شهر‌های بزرگ مثل تهران و مشهد و شیراز به اردبیل فعال هستند و صنعت توریسم استان را رونق بخشیده‌اند.  

گردشگری استان اردبیل

جاذبه های گردشگری استان اردبیل

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی که به دوران صفویان برمیگردد جزء آثار باستانی مشهور ایران است. آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی در سال 765 هجری ساخته شده که شامل گور‌های شاهان صفوی و وابستگان آن‌ها بوده است. این بنا شامل مسجد جنت سرا و حرم خانه و چینی خانه و آرامگاه شاه اسماعیل صفوی است. آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی ثبت یونسکو شده است.  

بقعه سید امین جبراییل

بقعه سید‌امین الدین جبراییل که نماد معماری ایرانی اسلامی است در زمان صفویان ساخته شده است که دارای تزئینات فوق‌العاده در داخل این بنا است. آرامگاه سید‌امین الله جبراییل در روستای کلخوران در نزدیکی اردبیل قرار دارد. در روستای گلخوران به این آرامگاه، گلخوران شیخ می‌گویند. آرامگاه سید‌امین الله جبراییل دارای فرش‌ها و پرده‌های نفیس بوده که متأسفانه در حال حاضر نابود شده است و اثری از آن‌ها نیست.  

بقعه سید امین جبراییل

کلیسای مریم مقدس در سال 1876 میلادی ساخته شده است که توسط خانواده گالوست میرزایان و هزینه آن‌ها بوده است. از سال 1944 میلادی به بعد به دلیل مهاجرت ارامنه به تهران و تبریز دیگر در این کلیسا مراسم مذهبی برگزار نشده است و بخش زیادی از کلیسا مثل حمام و مدرسه از بین رفته است. کلیسای مریم مقدس بعد از بازسازی تبدیل به زورخانه شده است.  

موزه مردم شناسی اردبیل

موزه مردم‌شناسی که مربوط به دوران صفویه است در میدان عالی قاپو است. در ابتدا حمام آقانقی بوده است که در دهه 1380 شمسی تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است و با ساخت مجسمه‌هایی در شکل ‌ها و حرفه‌های مختلف فرهنگ و سنت مردم را برای نسل جدید بازگو می‌کند. نام دیگر این موزه، حمام ظهیرالاسلام است.  

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی در 10 کیلومتری شهرستان نیر است. کاروانسرای شاه عباسی به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است که برای استراحت و اتراق مسافران و چهارپایان آن‌ها بوده است. کاروانسرای شاه عباسی با توجه به شرایط اقلیمی استان ساخته شده است که از ورود برف و بوران و سرما به داخل جلوگیری می‌کند.

کاروانسرای شاه عباسی

مقبره شیخ حیدر

مقبره شیخ حیدر که در مرکز شهر است یک قبرستان قدیمی بوده که به پدر شاه اسماعیل یعنی شیخ حیدر تعلق دارد. در گذشته اهالی مشگین شهر، مردگان خود را در آن دفن می‌کرده‌اند. قدمت این بنا به سال 731 قمری برمیگردد یعنی زمانی که ابوسعید بهادرخان آخرین حکمران سلسله مغول در ایران حکومت می‌کرده است.

ژئوپارک دربند مشکول شهرستان کوثر 

ژئوپارک دربند مشکول شهرستان کوثر که روستایی تاریخی است. شغل اغلب مردمان آن کشاورزی و دامداری است. ژئوپارک دربند مشکول که یک منطقه شکار ممنوع است در مرز قزل اوزن در جنوب استان اردبیل قرار دارد. گونه‌های مختلف جانوری در این منطقه زیست می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به عقاب شاهی، خرس قهوه‌ای، گاو، بز، گرگ، روباه، گراز وحشی، خوک،  گربه وحشی و... اشاره کرد که در ارتفاعات زندگی می‌کنند.

ژئوپارک دربند مشکول شهرستان کوثر 

دریاچه نئور

دریاچه نئور که در میان استان گیلان و استان اردبیل است و ریشه نام نئور از زبان مغولی می‌آیند و در زبان ترکی نیز به معنی دریاچه کوچکی است که هیچ رودی به آن نمی‌ریزد. دریاچه نئور در 48 کیلومتری اردبیل در سمت جنوب شرقی و اطراف خلخال است. ماهی‌گیری در این دریاچه برای مردم یکی از تفریحات است که برای صید ماهی قزل آلای رنگین کمان می‌آیند. بخاطر یخ زدن دریاچه نئور در زمستان قبل از شروع فصل زمستان، ماهی‌های این دریاچه جمع‌آوری می‌شوند و در استخر‌های پرورش ماهی ر‌ها می‌شوند و دوباره در اوایل بهار به دریاچه نئور بازگردانده می‌شوند.  

هتل های استان اردبیل

استان اردبیل به خاطر موقعیت خوب و خاص گردشگری آن دارای مراکز اقامتی و هتل و هتل آپارتمان‌های زیادی است که بتواند جوابگوی گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند باشد. برخی از هتل‌های آن دارای کیفیت بالا در حد چهار ستاره هستند و برخی دیگر دو ستاره و سه ستاره و یک ستاره و هتل آپارتمان می‌باشند. در کنار هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها، تعدادی مهمانسرا نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها خصوصی و برخی دیگر دولتی هستند. به اختصار نام برخی از آن‌ها را در این مقاله می‌آوریم.

هتل های استان اردبیل

  • هتل‌های چهار ستاره: مثل هتل لاله سرعین، هتل ارشاد سرعین، هتل رضوان سرعین، هتل آپارتمان پدرام سرعین، هتل بوستان سرعین، هتل رضوان خلیج فارس سرعین هستند. هتل‌های سه ستاره شامل هتل سبلان، هتل کوروش سرعین، هتل کوثر پارس آباد، هتل دریا، هتل آپارتمان قهوه سوی سرعین، هتل اترک سرعین، هتل چالداران سرعین، مجموعه هتل و آبدرمانی رویال پارک سرعین، مجتمع هتل آپارتمان و آبدرمانی سپید است.
  • هتل‌های دو ستاره: مثل هتل مهدی، هتل تخت جمشید سرعین، هتل فانوس سرعین، هتل آبشار سرعین، هتل پردیس سرعین، هتل آپارتمان اورانوس سرعین، هتل احسان سرعین، هتل آپادانا سرعین، هتل آپارتمان آلتین سرعین، هتل آپارتمان تماشا سرعین، هتل ساسان سرعین، هتل فلور خلخال، هتل شورابیل، هتل آپارتمان ماهان سرعین، هتل آپارتمان مرکزی سرعین، هتل آپارتمان قیه سوئی، هتل آپارتمان علی سرعین، هتل آپارتمان خیام، هتل آپارتمان پینار سرعین، هتل کاکتوس سرعین، هتل آپارتمانی آنا سرعین، هتل دریا، هتل نگین، هتل کبیر سرعین، هتل عمارت سرعین، هتل ملت سرعین، هتل کسری سرعین، هتل قصر شادی سرعین، هتل پرنیان خلخال، هتل صحت سرعین،  هتل عدل سرعین، هتل‌امیر سرعین، هتل فدک سرعین، هتل فلامینگو سرعین، هتل همای سرعین، هتل پاسارگاد سرعین، هتل چهل ستون سرعین، هتل ارسباران پارس آباد، هتل مهر سرعین، هتل پیمان سرعین، هتل هادی سرعین، هتل نگین تک سرعین، هتل نسترن سرعین، هتل طاووس مغان پارس آباد، هتل آپارتمان امپرطور سرعین است.

هتل های استان اردبیل

رستوران های استان اردبیل

بی‌شک می‌توان گفت یکی از شهرهایی که در هر نقطه از آن، غذاها با مواد درجه یک طبخ می‌شوند اردبیل است. شما در هر نقطه‌ای از شهر که باشید این اطمینان را داشته باشید که با بهترین غذاها با کیفیت عالی و درجه یک پذیرایی خواهید شد. با این حال در زیر برخی از رستوران‌های معروف استان اردبیل معرفی شده‌اند:

رستوران عدل مینایی (سرعین) رستوران سنتی آذربایجان (سرعین)
رستوران اطمینان (سرعین) رستوران ایران زمین شهر خلخال
رستوران سید آقا  رستوران لیالی لبنان 
رستوران خانه تاریخی صادقی رستوران قنبری 
فلافل سلیم اهوازی رستوران تشریفات 
رستوران کبابی قاضی پور رستوران ولیعصر 
کبابی ساوالان رستوران سعادت 
کبابی حاجی مالک رستوران اعیان 
کبابی حاجی بیوک  رستوران بره سفید 
کبابی فاضل  رستوران معین دربار 
کبابی یاس  رستوران ایتالیایی آماتا 
رستوران صداقت  دیزی سرای شیخ صفی 
رستوران کباب ساطوری نگین  آشکده کلاه قرمزی
رستوران پیتزا پانی  پیتزا 2020 خلخال
رستوران پیتزا پاتریس  پیتزا لیمون 
رستوران تاریخی شاه عباس یا حمام ابراهیم آباد فست فود دومینو 
رستوران حقیقت (سرعین) ساندویچی همبرگر دستپخت
رستوران پیتزا پالیز  پیتزا شهر آفتاب
رستوران پیتزا پیتزا  پیتزا سارا 
رستوران مدینه منوره  فست فود اوبا 
رستوران قصر سفید  فست فود نون و پنیر خلخال
رستوران چایپارا  فست فود سیتی برگر 
رستوران شاه اسماعیل  فست فود الماس شهر 
رستوران ارم نو  فست فود پرپروک
فودکورت محتشم (سرعین)  

رستوران های استان اردبیل

کافه های استان اردبیل

کافه ایده  کافه سنتی علی 
کافه کاله  کافه سنتی قصر سلطان 
کافه پاریس  کافه هوایی (سرعین)
کافه گالری بوم  امیر چاکلت 
کافه بستنی ایرانیان  کافه سین خلخال
کافی شاپ حس خوب کافه بستنی تمشک آبی 
کافه راندو کافه 1930 
بستنی هانی بال  کافه قهوه قجری
قنادی آیلار  خانه کیک تک سین 

غذاهای سنتی و محلی استان اردبیل

در هر استانی و بین هر مردم و فرهنگی ، غذاهای سنتی و غذاهای محلی عنوان کننده ذائقه مردم آن منطقه است و مردم استان اردبیل نیز دارای غذاهای محلی مثل آش شیر، آش دوغ، خشیل، آش پیاز، آش اوماج، هرا، قیماق، ترشی قرمه، حلوای زنجبیل، قیساوا، ترحلوا، قیقاناق، خورش قاتق، تاس کباب، چیغیرتما، حلوا زرد، کوفته، ساج ایچی سبزی قرمه، بزباش، آش یارما و ... است. غذاهای محلی این استان برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارد.

غذاهای سنتی و محلی استان اردبیل

صنایع دستی استان اردبیل

استان اردبیل دارای صنایع دستی متنوع و زیبایی است که از جمله می‌توان به خورجین بافی، قلاب بافی، ورنی بافی، مفرش، قالی بافی، خراطی، معرق، منبت، شال بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، سفالگری و... است که بین مردم روستایی برای امرار معاش و گذران زندگی بیشتر رواج دارد.

سوغات اردبیل

مسافران و گردشگران با هر سفر و هر شهر معمولا یادگاری یا سوغاتی آن منطقه را با خود به همراه می‌برند. اردبیل نیز دارای سوغاتی‌هایی مثل عسل سبلان، قیماق، حلوای سیاه، آبنبات، شیرینی محلی، کره، قالی، مسند و تخمه آفتابگردان و نان فتیر است که مردم محلی و روستایی در تهیه و تولید آن‌ها نقش به سزایی دارند.  

مراکز خرید استان اردبیل

گشت و‌گذار در بازار یکی از خصلت‌های ما ایرانی‌ها و البته توریست‌های خارجی است که به ایران سفر می‌کنند. مراکز تجاری و بازار‌های سنتی و قدیمی شهر و تنوع محصول برای خرید یکی از دلایل لذت بخش بودن سفر به اردبیل است. معرفی چند بازار و مرکز خرید شاید برای شما که قصد سفر به اردبیل را دارید خالی از لطف نباشد.  بازار اردبیل که در زمان صفوی ساخته شده است از مشهورترین بازار‌های ایران است که معماری سنتی ایرانی آن برای گردشگران ایرانی و خارجی جالب است.

مراکز خرید استان اردبیل

سرا و راسته و تیمچه و حمام و مسجد و کاروانسرا در کنار هم تشکیل یک بازار سنتی ایرانی داده است که از نظر تاریخی بسیار گران بها است. بازار قیصریه در بازار اردبیل از مهمترین بخش‌ها است که اصناف مختلف مثل زرگر‌ها، پارچه فروش‌ها، مسگران، چاقوسازان، آهنگران و... مشغول به فعالیت در آن هستند. بازار اردبیل در خیابان امام خمینی قرار دارد.  

  • بازار جدید طلافروشان از بازار‌هایی است که مخصوص صنف طلا و جواهر است و هر مدل طلا و جواهر خواسته باشید در این بازار پیدا خواهید کرد. این مجموعه سه طبقه دارد که در خیابان سی متری آیت الله مروج قرار دارد و تمام واحد‌های آن طلافروشی هستند.
  • مرکز خرید الماس شهر که در 12 طبقه ساخته شده است یکی از زیباترین و مدرن‌ترین مجتمع‌های تجاری است که در میدان شریعتی قرار دارد. انواع محصولات و اقلام برای فروش در این بازار موجود است.  
  • مجتمع تجاری شورا سنتر در سال 1384 با 500 واحد تجاری ساخته شد که یکی از مدرن‌ترین بازار‌های شهر است و خرید در این مجتمع تجاری بخاطر تنوع در فروش آسان است. مجتمع تجاری شورا سنتر در خیابان عطایی روبروی ورودی قدیم شورابیل است.  
  • پاساژ‌ها و بازار‌های دیگر مثل بازار مرکزی صدف در بازار امام که مخصوص تلفن و موبایل و لوازم جانبی است، بازار آرتا، پاساژ مرکزی و پاساژ 110 است که در نزدیکی گمرک بیله سوار قرار دارند و برای مسافران استان مراکز قابل توجهی برای خرید است.  

مراکز خرید استان اردبیل

  • در شهر توریستی سرعین خبری از پاساژ و مراکز خرید مدرن نیست و اکثر مغازه‌های این شهر به فروش مواد خوراکی و سوغاتی مشغول هستند. عسل فروشی یکی از پر رونق‌ترین شغل‌های سرعین هست. بازار‌های سنتی سرعین و اجناس ساده و ارزون برای توریست‌ها و گردشگران خیلی جالب و جذاب است و بازار رفتن در سرعین بعد از آبگرم و آش دوغ از جذابیت‌های این شهر است.  
  • در شهر خلخال یک بازار روز که روز‌های جمعه برپا می‌شود در منطقه گردشگری ازناو راه‌اندازی شده است و مردم بومی اجناس خود را از خوراک و پوشاک و لوازم خانه و... را در این بازار به فروش می‌رسانند و قیمت‌های آن نسبت به مغازه‌های داخل شهر ارزان‌تر است. مسافران شهر خلخال هم از این بازار روز استقبال می‌کنند و برای آن‌ها جذابیت توریستی دارد و لوازم مورد نیاز خودشان را تأمین می‌کنند.  

یکی از زیباترین مسیرهای استان گردنه حیران است که مسافران این مسیر را بخاطر زیبایی بیش از حد طبیعت آن برای سفر انتخاب می کنند. جاده های استان برای سفر بسیار زیبا هستند زیرا جنگل و کوهستان در کنار هم قرار گرفته اند و سفر به اردبیل را به یک خاطره زیبا تبدیل می کنند. در پایان این مقاله پیشنهاد می کنیم که برای سفر به اردبیل مطالب را به دقت بخوانید تا برای سفر خود برنامه ریزی داشته باشید تا بیشتر از گذشته در سفر به شما خوش بگذرد. 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
محمد
8 مرداد 1399
ازناو خلخال
پاسخ
Niki
8 مرداد 1399
روستای کوهستانی گیلوان
پاسخ
Mehran
8 مرداد 1399
دقیقا سرعین یکی از بهترین قطب های گردشگریه اردبیله مخصوصا اینکه مجتمع آبدرمانی هم داره
پاسخ
پروانه
8 مرداد 1399
سرعین
پاسخ
امیر علی
8 مرداد 1399
اگه اهل اسکی روی چمن هستین پیست اسکی فندقلوی رو پیشنهاد میکنم
پاسخ
Nedaa
8 مرداد 1399
سلام ، من تا حالا به اردبیل نرفتم به نظرتون بهترین جاذبه ی گردشگری این استان برای سفر چیه؟
پاسخ
یاسین
8 مرداد 1399
ممنون از سایت تارگتینو به خاطر در اختیار گذاشتن این مطالب جامع و مفید
پاسخ
کاظم
21 بهمن 1398
یاشاسین آذربایجاااااان
پاسخ
محمد
15 بهمن 1398
یاشاسین آذربایجان...
پاسخ
امیر
13 بهمن 1398
بسیار عالی وزیباااا
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.