انتشار: 1398/8/18
بروزرسانی: 1402/7/25
سفر به بندرعباس | راهنمای گردش در بزرگ ترین بندر ایران

سفر به بندرعباس | راهنمای گردش در بزرگ ترین بندر ایران

بندرعباس یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهر در ساحل خلیج فارس قرار دارد و به عنوان یکی از مهمترین بنادر ایران شناخته می‌شود. بندرعباس به عنوان یک شهر صنعتی، تجاری و توریستی، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. بندرعباس به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، به عنوان دروازه ورود و خروج کالاها در کشورهای حوزه خلیج فارس، اقیانوس هند و آفریقا، بسیار حائز اهمیت است. بنادر نفتی بندرعباس نیز در این شهر قرار دارد که نفت خام و محصولات نفتی را صادر می‌کند.
مشاهده عنوان‌های مقاله

شهر بندرعباس دومین شهر بزرگ جنوب ایران است که مرکز استان هرمزگان نیز به حساب می‌آید. نام پیشین آن، بندر گمبرون بوده که جزو بزرگترین بندرهای ایران است. این شهر برای ورود و خروج و جابجایی کالا از ایران به کشورهای دیگر، جزو مسیرهای پر ترافیک اقتصادی است. گردشگران و مسافران زیادی به این شهر سفر می‌کنند و فصل‌هایی که هوا، خوب و معتدل است جمعیت زیادی به این شهر می‌روند. بهترین فصل برای سفر به بندرعباس فصل‌های سرد سال یعنی پاییز، زمستان و اوایل بهار است. هر آنچه درباره سفر به بندرعباس باید بدانید در ادامه آورده شده است.

معرفی شهر بندرعباس

بندرعباس شهری بندری و مرکز استان هرمزگان در کرانه جنوبی ایران و در حاشیه خلیج فارس است. این شهر در تنگه باریک هرمز، موقعیت استراتژیکی دارد. قدمت آن به زمان داریوش بزرگ (بین سال‌های 522 تا 486 ق.م) می‌رسد. سیلاکوس، فرمانده داریوش جهت لشگرکشی، از بندرعباس به سمت هند و دریای سرخ حرکت کرد. در زمان حمله اسکندر به ایران، بندرعباس به نام هورمیرزاد معروف بود. بندرعباس آب و هوای گرم کویری دارد. حداکثر دما در تابستان می‌تواند به 49 درجه سانتیگراد برسد. در حالی که در زمستان حداقل دما ممکن است تا 5 درجه سانتیگراد کاهش یابد.

معرفی شهر بندرعباس

نام‌های قدیمی آن شامل بندر گمبرون و جرون است. سپاهیان شاه عباس در سال 1622 میلادی با فرماندهی امام قلی خان سردار ایرانی، پرتغالی‌ها را که  جنوب ایران را تصرف کرده بودند، شکست دادند و از آن به بعد نام بندر گمبرون به بندرعباس تغییر کرد. 

جغرافیای شهر 

این شهر در جنوب استان هرمزگان قرار دارد که از سمت جنوب به دریا متصل بوده و از سمت شمال به ارتفاعات و کوه می‌رسد. ارتفاع شهر از سطح دریا از 0.6 متر شروع شده و حداکثر 5 متر دارد. شیب شهر از سمت شمال به جنوب است و بخشی از شهر نیز سطح همواری به خود گرفته است. 

فرودگاه بین المللی 

از سال 1339 تا 1346 پروازهای ایران در محلی به نام بندکناران که در نزدیکی شهر سیرجان یا باباغلام بوده انجام می‌شده است. بعد از سال 1346 تا 1349 فرودگاه در بلوار جمهوری اسلامی کنونی که محله فرودگاه نام داشته است، انتقال داده شده و در سال 1349 باند فعلی فرودگاه شروع به ساخت کرد. این فرودگاه نهایتا در سال 1350 افتتاح شد.

فرودگاه بین المللی بندر عباس

فرودگاه بین المللی از فرودگاه‌های پر رفت و آمد به حساب می‌آید. این فرودگاه در شرق شهر قرار دارد و پروازهای زیاد داخلی و خارجی در آن انجام می‌شود. پروازهای داخلی مثل مشهد، تهران، اهواز ابوموسی، چابهار، اصفهان، یزد، شیراز، رشت، کرمانشاه، ساری، تبریز، کیش و ... دارد و پروازهای خارجی آن به دبی و جده است. 

راه آهن بندرعباس

شهر دارای یک خط راه آهن است که از محورهای ارتباطی این شهر بوده و تعداد زیادی مسافر و کالا را در هر روز جابجا می‌کند. حرکت قطارها به شهر تهران، مشهد و اصفهان در طول هفته انجام می‌شود که بخشی از آنها باری و بخش دیگری مسافری است. 

پایانه مسافربری 

شهر دارای یک پایانه مسافربری است که تنها ترمینال این شهر بوده و نام خود را از خلیج همیشگی فارس به ارث برده است. پایانه مسافربری خلیج فارس در محله نخل ناخدا است و هر روزه تعداد زیادی مسافر را جابجا می‌کند.

پایانه مسافربری شهر بندر عباس

پایانه سفرهای دریایی 

بندرعباس دارای بزرگترین پایانه مسافربری دریایی ایران است که بندر شهید حقانی نام دارد. این بندر دارای 40 فروند شناور بوده که هر روزه ظرفیت جابجایی 4 هزار نفر را دارد. لنج و قایق موتوری و قایق اتوبوسی از جمله شناورهای این بندر است. 

آب و هوای شهر بندرعباس

شهر بندرعباس دارای آب و هوای گرم و مرطوب است که از نیمه آبان ماه تا نیمه فروردین ماه می‌توانید به آن سفر کنید. زیرا دارای آب و هوای بسیار مطبوع و دلنواز است که روح آدمی را تا ژرفای خیال و آرزو می‌برد. در خرداد و اردیبهشت هوا خشک بوده و از تیرماه تا مهرماه آب و هوا بسیار مرطوب و گرم است. جالب است بدانید که تنها بخشی از شهر که هر سال برف می‌بارد کوه هماگ است.

آب و هوای شهر بندر عباس

مردم بندرعباس

در سال 1395 جمعیتی حدود 550 هزار نفر داشته است که این افراد بومی یا مهاجر هستند. دین مردم اسلام بوده و به دو دسته شیعه و سنی تقسیم می‌شوند. بیشتر اهالی تسنن در محله‌های سورو، شغو و اوزی زندگی می‌کنند. گویش مردم فارسی است که با لهجه شیرین بندری در آمیخته شده و فارسی کهن را زنده نگه داشته است. 

آداب و رسوم 

روز نوروزی مرده‌ها که یک هفته قبل از عید برگزار می‌شود، در خانه‌های مرده‌ها سفره‌ای انداخته می‌شود و همسایه‌ها و اقوام و خویشان در این سفره‌ها شراکت دارند. غذاهایی که برای خیرات برای اموات پخته می‌شود در این سفره‌ها چیده می‌شود. خرما و باقلا پلو و شیر جزو مراسم روز نوروزی مرده‌ها است که در روستای سیاه مغان بسیار رایج است.

روز سفره اموات به این صورت است که هر کسی هر چه در توان دارد برای اموات خیرات می‌کند. میوه، شیرینی، غذا و آجیل همه در این مراسم وجود داشته و مراسم فاتحه و قرآن خوانی برگزار می‌شود. این مراسم در منزل صاحب خانه پایان می‌یابد و در حال حاضر بیشتر در روستای زیارت پیر چوگان رواج دارد. 

آداب و رسوم مردم بندر عباس

محله های شهر بندرعباس

شهر از سه منطقه اصلی تشکیل شده است. اولین منطقه که منطقه شرقی است شامل محله‌هایی مثل شهرک الهیه، شهرک سجادیه، شهرک نبوت، شهرک توحید، شهرک گاز یا شهرک فجر، شهرک طلاییه، گلشهر جنوبی، شهرک انصارالمهدی، زعفرانیه، محله نخل ناخدا، گلشهر شمالی، شهرک طلوع، داماهی است. منطقه بعدی یا منطقه دو که مرکز شهر است، از محله‌های شهرک امام رضا، سیم بالا، کوی فرهنگیان شمالی ، شیر اول ، شیر دوم و دوراهی ایسینی و... تشکیل شده است.

منطقه سوم که منطقه غربی محسوب می‌شود دارای محله‌های شهید جعفری، محله سید کامل، چهار برق، اسلام آباد، کوی پلیس، بهشت زهرا، محله دوهزار، ششصد دستگاه، امیراّباد جنوبی، شهرک نصر، سورو، شهرک امام، شهرک باهنر، بندر شهید رجایی، شهرک نیروی دریایی یا هدیش، محله نظرآباد، پل خواجو، محله سیاه‌ها، قلعه شاهی، چاه محمودی، محله اوزی‌ها، کوی گل کنی نو، محله پشت شهر، حسین آباد، شهرک بهشتی، استمبیک و محله شمیلی‌ها را شامل می‌شود. 

محله های شهر بندر عباس

هتل های شهر بندرعباس

موقعیت خاص شهر و توریست‌ها و گردشگران زیاد باعث شده است که هتل‌های زیادی در این شهر ساخته شوند. بسیاری از مسافران، تاجران و کارکنان، شرکت‌های صادرات و واردات هستند. بسیاری دیگر از مسافران برای تفریح و گردش به بندرعباس می‌روند و هتل‌های این شهر از هتل 5 ستاره تا هتل‌های یک ستاره و مهمانسراها و مهمانپذیرها هستند؛ که با هر سطحی از درآمد، مسافران مختلف بتوانند اقامت داشته باشند. اقامت در خانه‌ها و منازل اجاره‌ای برای مدت چند شب نیز رایج است. 

هتل پنج ستاره بین المللی هرمز، هتل پنج ستاره هما، هتل پنج ستاره خلیج فارس، هتل های چهار ستاره آتیلار، هتل آپارتمان قدس، هتل گلشهر، هتل نقش جهان، هتل آپادانا، هتل کوثر، هتل دریا، هتل بوعلی سینا، هتل امین، هتل فروغ، هتل حمزه و هتل سعدی، لیست هتل‌های شهر است که برای مسافران ساخته شده است. 

هتل های شهر بندر عباس

 رستوران های شهر بندرعباس

هنگام سفر به این شهر یا هر شهر و استان یا کشور دیگری، اگر با نام رستوران‌های و غذاخوری‌های آن شهر یا حتی بین شهری اطراف آن آشنا باشید، بهتر می‌توانید رستوران مورد نظر خود را انتخاب کنید هرچند قبلا به آن رستوران نرفته باشید. شهر بندرعباس به خاطر نزدیکی به دریا، در بسیاری از رستوران‌های خود غذاهای دریایی مثل میگو و ماهی و غذاهای سنتی خود را طبخ می‌کنند. فست فود و پیتزا و خوراک بندری و کولی نیز برای خود جا افتاده و رستوران‌ها و ساندویچی‌های زیادی این نوع غذاها را نیز ارائه می‌کنند. در ادامه برخی از رستوران‌های معروف شهر بندرعباس را برای شما معرفی می‌کنیم که انتخاب راحتتری داشته باشید. 

 رستوران های شهر بندر عباس

رستوران بادگیران رستوران قصر هنر
رستوران داریوش  رستوران ترکیه ای احمد بی
رستوران فانوس رستوران گوین 
رستوران سنتی ستاره جنوب  رستوران خلیج فارس
رستوران کشتیرانی  رستوران آلا تی تی 
رستوران هشت بهشت  آقای ماکارونی 
رستوران بورکه  اغذیه قدیم 
سفره خانه مجلل مجموعه غذایی لوتوس 
رستوران ایتالیایی روژه  مطبخ اصیل 
رستوران سامکو  ساندویچی خالو احمد
 رستوران امپراطور  فست فود بیروت
رستوران سیب   ساندویچی پلاک 84 
 رستوران بندر  رستوران الماس 
رستوران هایدا    رستوران سنتی غار نمک 
فست فود کاووکی  مرغ کنتاکی قشم 
رستوران ایستگاه  رستوران هننی دونات 
رستوران شیلات  فست فود لبنانی 
سمبوسه نادر  فست فود پروشات
سمبوسه فرهاد  مطعم انصاری 
فلافل 22 بهمن پیتزا سون 
آش و حلیم شیراز  ساندویچی علی آقا
رستوران سنتی قلعه اورانوس  فست فود نیما 
رستوران تراس هتل هرمز فست فود بندری گارم زنگی 
رستوران مجموعه آرمانی پیتزا دومینو 
رستوران ناخدا   

کافه های شهر بندرعباس

کافه گردی برای بعضی از مردم از عادت‌های روزانه است و بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان عصرهای خود را در کافه‌ها می‌گذرانند. خوردن صبحانه نیز در کافه برای بعضی‌ها یک عادت شده و دوست دارند بعضی از روزها با دوستان خود، با خانواده یا تنها برای میل کردن صبحانه به کافه یا قهوه خانه بروند. این شهر هم پر است از کافه‌های متنوع، زیبا و دلنشین که می‌توان ساعتی از روز را در آن‌ها گذراند. چند تا از کافه‌های شهر بندرعباس را نام برده‌ایم شاید هنگام سفر برایتان آشنا باشد و حس بهتری داشته باشید. 

کافه های شهر بندر عباس

کافه ساعت 5 قهوه خاتون
کافه کوکو کافه دل 
کافه شو  کافه گراف 
کافه باربرد کافه رستوران پاژ 
کافه سیتی کافه پانهو 

غذاهای محلی بندرعباس

غذاهای اصیلی و محلی هر شهر جزئی از سفر و فرهنگ سفر بوده که برای گردشگران جذاب است و هنگام سفر هر کسی دوست دارد که غذای محلی و سنتی شهر را تست کند و تجربه‌ای از آن داشته باشد. شهر بندرعباس نیز مثل هر شهر دیگری غذای سنتی خودش را دارد که مهمترین غذاهای سنتی شهر کپولی گوشت، کلمبا، زیبون، هواری، عنکاس خشک شده، سوراغ، نان تمشی، مهیاوه، برنج دیشو، کوفته مومغ و کاتوغ است. 

مهیاوه

یک ماهی است که با سس مخصوص خود پخته می‌شود و برای طبخ آن از ماهی موتو یا حشینه یا ساردین استفاده می‌کنند. ماهی را با شن و ماسه خشک کرده و با نمک زیاد در خمره‌ای برای مدت طولانی نگهداری می‌کنند و با ادویه‌های تند یک غذای بسیار مغذی و خوشمزه درست می‌کنند. عنکاس نیز یک نوع ماهی مرکب است که در فصل تابستان طبخ می‌شود و گوشت ریز شده را که جلوی آفتاب خشک شده است، کباب می‌کنند. بعد از کوبیدن سر سفره می‌آورند و با لیمو و خرما میل می‌کنند. اهالی جنوب ایران از عنکاس به عنوان غذاهای مرسوم خود زیاد استفاده می‌کنند. 

مهیاوه

هواری

نیز از ماهی یا میگو و سبزی های معطر جنوب و ادویه‌های تند ساخته می‌شود. در واقع ماهی نمک سود شده را در روغن سرخ می‌کنند و با آب و برنج و روغن و ادویه می‌پزند. ادویه زردچوبه در هواری زیاد به کار می‌رود. به همین خاطر رنگ این غذا زرد است. 

گبولی گوشت

نیز با گوشت تف داده شده و ادویه‌های معطر و خوش بو در کنار سیب زمینی سرخ شده، نخود پخته و پلو بسیار خوشمزه و عالی است. ادویه استفاده شده برای این غذا هل، میخک و لیمو عمانی است که در کنار ادویه‌های تند جنوب ترکیبی عالی و خوشمزه را رقم می‌زند. 

زیبون

نیز با ماهی پخته می‌شود و در این غذا مهم نیست از چه ماهی استفاده شود. هر نوع ماهی برای پخت آن مناسب است. زیبون غذایی شبیه به استامبولی است که ماهی سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده به آن اضافه می‌شود و از ادویه‌های تند جنوبی در طبخ آن زیاد استفاده می‌شود.

زیبون

برنج دیشو

از غذاهای خوشمزه‌ای است که با ماهی میل می‌شود. شیر خرمای اصل و برنج و ماهی مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا است که بخاطر سرد بودن برنج و ماهی در کنار هم از خرما یا شیره خرما استفاده می‌شود. این غذا یکی از غذاهای اصیل جنوب ایران است که در شهر بندرعباس نیز به وفور در میان بومیان شهر رایج است. 

مراکز تجاری شهر بندرعباس

شهر بندرعباس یک شهر بندری است و به خاطر ورود و خروج کالا از بندرهای این شهر، مراکز تجاری مدرن و سنتی زیادی در این شهر وجود دارد که به خرید و فروش اجناس به صورت کلی و جزئی می‌پردازند. یکی از تفریحات در سفر به بندرعباس همین خرید کردن و رفتن به مراکز تجاری و بازارهای شهر است که بعضی از آنها را معرفی می‌کنیم. 

مراکز تجاری شهر بندر عباس

مجتمع تجاری ستاره شهر بازار اوزی‌ها
مجتمع تجاری پردیس الهیه جنوبی بازار لاری‌ها
مجتمع تجاری مگامال سرو بازار شهرداری
مجتمع تجاری رویال بازار روز بندرعباس
مجتع تجاری پاسارگاد مجتمع تجاری سیتی سنتر
مجتمع تجاری ملکه آسمان‌ها مجتمع تجاری زیتون
مرکز تجاری نور مجتمع تجاری ستاره جنوب
مرکز تجاری صدف مجتمع تجاری نیلی
مرکز تجاری مروارید مرکز تجاری زیتون 2 

جاذبه های گردشگری شهر بندرعباس

آثار تاریخی که از دوران مختلف به یادگار مانده است بسیار تنوع و زیبا است و گردشگران زیادی در سفر به بندرعباس از این آثار تاریخی و باستانی دیدن می کنند. در ادامه به معرفی آثار گردشگری و جاذبه های توریستی می پردازیم تا هنگام سفر به این شهر آن را در لیست بازدیدهای خود قرار دهید. عمارت کلاه فرنگی یکی از آثار قدیمی و بناهای تاریخی شهر است که سه قرن پیش به دست هلندی های مقیم ایران ساخته شده است.

جاذبه های گردشگری شهر بندر عباس

عمارت کلاه فرنگی در کنار اسکله قدیم بوده که به سمت دریا قرار گرفته و دید آن به سمت خلیج فارس است. معبد هندوها نیز یک بنای تاریخی دیگر در شهر بندر عباس بوده که معماری آن بسیار زیبا است و در زمان قاجار به دست هندوهایی که در ایران سکونت داشتند ساخته شده است. نام دیگر معبد هندوها "بت گورن" بوده که در چهارراه برق در مرکز شهر بندر عباس واقع شده است. 

مجموعه آب انبارهای موزه یا برکه‌های باران که به دوره صفویه تعلق دارد شامل شش برکه است و در زمان قدیم آب شیرین شهر از این آب انبارها تامین شده است. برای برداشت آب چهار دهانه اصلی وجود دارد. این مجموعه آب انبارها در محله استمبیک در پشت موزه خلیج فارس واقع شده است. در سال 1354 این جاذبه تاریخی بندر عباس ثبت آثار ملی ایران شد.

جاذبه های گردشگری شهر بندر عباس

اماکن مذهبی 

امامزاده سید مظفر از نوادگان موسی ابن جعفر است که در سال 402 قمری وفات یافته و هر ساله بسیاری از مردم برای زیارت این امامزاده به آنجا می‌روند. امامزاده سید کامل نیز از نواده‌های موسی بن جعفر و امامزاده شاه محمدتقی در مرکز شهر و در نزدیکی بازار و زیارتگاه خضر در کنار جاده بندرعباس به سورو قرار دارد.

مسجد جامع که به مسجد جامع دلگشا نیز معروف است از مسجدهای قدیمی شهر به حساب می‌آید که 264 سال قبل ساخته شده است. بانی آن حاج زین العابدین ابوالقاسم اوزی، خَیِر بزرگ شهر بوده است و در سال 1382 نیز بازسازی و مرمت شده و در حال حاضر برای بازدید و استفاده به روی عموم مردم باز است. 

موزه های شهر بندرعباس

موزه مردم شناسی خلیج فارس یکی از بزرگترین موزه‌های استان هرمزگان است. در این موزه اشیاء تاریخی و فرهنگی و قدیمی استان هرمزگان نگهداری می‌شود. بخشی از موزه مردم شناسی خلیج فارس بر اساس بازار سنتی و آزادسازی قلعه هرمز و صید و صیادی ساخته شده است. این موزه در بلوار پاسداران قرار دارد. 

موزه های شهر بندر عباس

صنایع دستی شهر بندرعباس

صنایع دستی هر شهری نشان از آداب و رسوم و سبک زندگی آن شهر و منطقه دارد. بندرعباس یکی از شهرهای بندری ایران است که در کنار خلیج فارس قرار گرفته و صنایع دستی مردم آنجا به صدف و دریا و محصولات دریایی و تور ماهیگیری و کشتی سازی و... خیلی نزدیک است. لباس‌های بندری و نوع دوخت و زری کاری و گلابتون دوزی نیز از صنایع دستی شهرهای جنوب ایران است.

صنایع دستی معروف شهر مثل حصیربافی، خوس دوزی، بادله دوزی، گلابتون دوزی، شیریکی پیچ، چادر شب بافی، سفالگری سنتی، چنته بافی، لباس محلی و گلیم بافی است که بسیاری از آنها به دست زنان بندری انجام می‌شود و کمتر پیش می آید که مردان در این صنایع مشغول به فعالیت باشند. مردان بندری بیشتر در کار کشتی سازی و تور ماهیگیری و قلاب و ... هستند. 

صنایع دستی شهر بندر عباس

سوغاتی شهر بندرعباس

رسم سوغاتی بردن در ایران یک رسم جا افتاده است که هر کسی به سفر می‌رود محال است که سوغاتی آن شهر را برای دوستان و اقوام خود نبرد. بندرعباس نیز سوغاتی مخصوص خودش را دارد و مردمی که سفر به بندرعباس را انتخاب می‌کنند معمولا از بومیان یا مغازه داران در مورد سوغاتی شهرشان پرس و جو می‌کنند. 

گوآوا که در واقع یک نوع میوه است یکی از سوغاتی‌های خوش بو و خوشمزه شهر به حساب می‌آید. ظروف سفالی رنگی رنگی، لباس‌های محلی و گلابتون دوزی شده و چنته، نخ‌های گلابتون دوزی، پارچه‌های رنگارنگ، روسری‌های بندری و رنگی رنگی و دمپایی های مخصوص که برای سوغاتی جزو بهترین گزینه‌ها هستند را می‌توانید در بازار بزرگ یا بازارهای دیگر این شهر پیدا کنید. 

سوغاتی شهر بندر عباس

سفر به بندرعباس و بازدید از بهترین مناطق گردشگری

برای سفر به بندرعباس و مناطق گردشگری، تفریحی و جاذبه‌های تاریخی از راهنما استفاده کنید تا شما را برای سفر به بندرعباس راهنمایی کند. اگر تنها قصد سفر به بندعباس دارید حتما از راهنمای سفر کمک بگیرید. شهر بندرعباس یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان است که هر ساله تعداد آنها بیشتر می‌شود. در پایان پیشنهاد ما قبل از سفر به بندرعباس این است که از این مقاله و مقاله‌های مشابه استفاده کنید تا سفر بهتری داشته باشید. 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
هوروش اعتمادیان
12 اردیبهشت 1399
مسافرت یکی از بهترین تفریحات زندگیه وقتی هم که میری بندر دیگه میشه بووم
پاسخ
علی آرمانی
12 اردیبهشت 1399
بندرعباس بااینکه گرم ولی باصفاس
پاسخ
فاطمه کیارستمی
12 اردیبهشت 1399
لذت میبرم وقتی دارم میرم بندرعباس از تنوع غذاییش بگم از تنوع جاهای زیباش بگم کلا عالی
پاسخ
هاشم فیروزی
12 اردیبهشت 1399
هر جا بریم بندرعباس بنظرم بهترین جاییه که میشه هم دریا رو دید هم صفا کرد
پاسخ
شیدا کیانمهر
12 اردیبهشت 1399
بندرعباس بری و ماهی نخوری نمیشه واقعا پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید
پاسخ
حسن
13 بهمن 1398
بسیار عالی
پاسخ
فرهاد
13 بهمن 1398
بسیار عالی
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.