انتشار: 1402/10/23
بروزرسانی: 1402/10/23
در زمان گم شدن پاسپورتم در خارج از کشور چه کنم؟

در زمان گم شدن پاسپورتم در خارج از کشور چه کنم؟

اگر در خارج از کشور باشید و پاسپورت خود را گم کنید تازه متوجه می شوید که یکی از بدترین اتفاقاتی که میتوانست برای شما رخ بدهد را تجربه کرده اید. اما با رعایت نکات موجود در این مطلب میتوانید بهترین اقدامات ممکن را انجام دهید.

بی‌شک کابوس هر شخصی گم شدن پاسپورتش در خارج از کشور است. تصور کنید در کشوری که هیچ آشنایی با قوانین آن ندارید هستید و زبانشان را بلد نیستید، قطعا تلخ‌ترین و بدترین اتفاق ممکن که می‌تواند برای شما بیافتد گم شدن پاسپورتتان است. چنانچه این اتفاق برای شما افتاد، لازم است خونسردی خود را حفظ کنید و نگران نباشید تا بتوانید در آرامش اقدامات لازم را انجام دهید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با این اقدامات آشنا شوید.

پس از گم شدن پاسپورتم درخارج از کشور چه کاری باید انجام دهم؟

پس از اینکه متوجه گم شدن پاسپورتتان شدید، بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید به درستی کارهای لازم را انجام دهید. اقدامات لازم به شرح زیر هستند:

1-   مفقود شدن پاسپورت را گزارش دهید

به محض گم شدن پاسپورت خود باید به نزدیک‌ترین اداره پلیس بروید و گزارشی مبنی بر گم شدن پاسپورت خود تنظیم و یک کپی از آن را نیز، دریافت کنید. این گزارش به شما امکان می‌دهد از کنسولگری کشور خود پاسپورت موقت یا گواهی سفر دریافت نمایید و اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید، لازم است پاسپورت خود را تمدید نمایید. به یاد داشته باشید، حتما هنگام تهیه گزارش در اداره پلیس شماره سریال پاسپورت را ذکر کنید، چراکه اگر از پاسپورت شما برای موارد غیرقانونی استفاده شود، تهیه گزارش از سوء ظن نسبت به شما جلوگیری خواهد کرد.

2-   به سفارت کشور خود مراجعه کنید

پس از اعلام مفقودی نیاز است به وب‌سایت وزارت امور خارجه کشور مراجعه کرده و فرم‌های آنلاین مربوطه را پر نمایید. سپس این فرم‌ها را به کنسولگری کشور خودتان تحویل دهید. البته می‌توانید فرم‌ها را به صورت حضوری در آن‌جا پر کنید و پس از تهیه پرینت آن‌ها را تحویل دهید.
بعد از گذراندن این مراحل، سفارت به شما یک پاسپورت موقت می‌دهد که فقط می‌توانید تا پایان مدت سفرتان از آن استفاده کرده و بعد از بازگشت به کشورتان، باید جهت دریافت پاسپورت جدید اقدام کنید.

3-   با اولین پرواز به کشور بازگردید

فراموش نکنید که شما تنها یک پاسپورت موقت دارید و لازم است یک پرواز مستقیم به کشورتان بگیرید. زیرا در پروازهای غیرمستقیم و بسته به رویه‌های موجود در کشوری که موقتا به آن سفر می‌کنید و نیز وجود یا عدم وجود منطقه ترانزیت در فرودگاه، ممکن است هنگام سفر با گواهی سفر یا پاسپورت موقت، با مشکل مواجه شوید.

نکات مهم برای نگهداری پاسپورت در سفر

نکات مهم برای نگهداری پاسپورت در سفر

برای جلوگیری از مشکلات گم شدن مدارک در خارج از کشور، بهتر است یک کپی از تمامی مدارک خود را به همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌شود این کپی را در جای امنی به غیر از چمدانتان نگهداری کنید زیرا احتمال مفقود شدن آن نیز وجود دارد. بهتر است یک نسخه چاپی و یک نسخه اسکن شده از پاسپورتتان تهیه کنید تا در صورت گم شدن آن با مشکل مواجه نشوید.


فراموش نکنید که در شهرهای توریستی بزرگ، سارقان فراوانی نیز وجود دارند. بهتر است از بردن اشیا قیمتی و مدارک همراهتان خودداری کنید یا مدارک را به صندوق امانات هتل تحویل دهید. چنانچه بیمه مسافرتی شما گم شدن پاسپورت را پوشش دهد، می‌توانید در صورت مفقودی از آن استفاده کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.